[COLUMN] BoaB - Azorius Advance, Deel 1
Huh? Geen deel 3 van BoaB – Sole Domination? Jawel, alleen mis ik daar nog een enkele kaart voor dus de laatste column in die reeks volgt later. Ondertussen had ik mijn set van vijf Return to Ravnica Intro Packs al in huis en niets is lastiger dan ongeopende Magicwaar in de verpakking laten zitten… Dat lukte me dan ook niet. Maar welk deck moest ik als eerste gaan ‘pimpen'? Groen/wit is mijn favoriete kleurencombinatie maar Selesnya Surge lijkt zichzelf te bouwen. Voor Golgari Growth geldt min of meer hetzelfde. Rakdos Raid is al een iets grotere uitdaging maar komt al gauw neer op het ‘unbudgetizen' van de vele rood-zwarte decks die momenteel de tournament scene domineren. Bleven Azorius Advance en Izzet Ingenuity nog over. Uiteindelijk is de keuze gevallen op… O wacht, dat blijkt al uit de titel van deze column.
Voor degenen die niet bekend zijn met deze column, ik ga als volgt te werk:
1. Start met een onaangepast Intro Pack.
2. Speel telkens 5 potjes en maak dan hooguit 5 aanpassingen.
3. Doe dit net zo lang totdat er een deck overblijft dat leuk is om mee te spelen, vaker wint dan verliest, en budget genoemd kan worden (ik voeg in de regel geen kaarten van meer dan 3 euro toe).
4. Blijf enigszins trouw aan het deckthema.
5. Houd het deck Standard-legal.
Azorius Advance dus. By far de meest inspiratieloze lijst van de vijf als je het mij vraagt. Maar daarom ook de grootste uitdaging. Vers uit de doos ziet het deck er als volgt uit:
Azorius Advance, v1.0 |
|
//Lands (25) 1 Azorius Guildgate 12 Island 12 Plains //Creatures (23) 2 Trained Caracal 2 Azorius Arrester 2 Concordia Pegasus 1 New Prahv Guildmage 3 Silvercoat Lion 1 Lyev Skyknight 2 Stealer of Secrets 2 Vassal Soul 1 Azorius Justiciar 1 Soulsworn Spirit 2 Battleflight Eagle 2 Bazaar Krovod 1 Skyline Predator 1 Archon of the Triumvirate (rare) //Other 1 Swift Justice 1 Dramatic Rescue 2 Show of Valor 1 Inaction Injunction 1 Tablet of the Guilds 2 Arrest 2 Azorius Keyrune 1 Angel’s Mercy 1 Righteous Authority (rare) My god… wat een hoop crap. Trained Caracal, Silvercoat Lion, Bazaar Krovod, Skyline Predator, Show of Valor… niet bepaald kaarten die je doen besluiten dit deck te kopen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de rares (hoewel ik Righteous Authority wel grappig vind), die elk 50 cent per stuk zijn. Nee, dit deck geeft je niet bepaald waar voor je geld. Er zal een hoop aan moeten veranderen om het speelbaar te maken. Maar… dat is toch precies wat ik in deze columns doe? Exact! Ditmaal pak ik het even helemaal zoals mijn inspirator Jay Moldenhauer-Salazar aan (voormalig schrijver Building on a Budget op dailymtg.com). Hieronder zet ik namelijk alle hoofd- en subthema's uiteen om een goed beeld van het deck te krijgen. Dit helpt me later bij het gericht uitdiepen van één van de deckthema's. Als het even kan richt ik me op een subthema, dat maakt het eindproduct (hopelijk) wat minder voorspelbaar. Here goes: Hoofdthema's 1. Detain. Het keyword van de Azorius guild. Archon of the Triumvirate, Azorius Arrester, Lyev Skyknight, New Prahv Guildmage, Soulsworn Spirit, Inaction Injunction; allemaal kaarten die een creature of nonland permant van de tegenstander voor één beurt in bedwang houden. Erg benieuwd hoe het speelt, lijkt me best sterk. Arrest past trouwens ook in dit thema, aangezien het een permanente vorm van detain is. 2. Flying/evasion. Wit en blauw zijn de kleuren van flying of andere vormen van evasion en dat blijkt wel uit de creatures in dit deck. Archon of the Triumvirate, Battleflight Eagle (+ ability), Lyev Skyknight, Skyline Predator, Soulsworn Spirit, Vassal Soul en een geactiveerde Azorius Keyrune komen allemaal relatief makkelijk langs de verdediging van je tegenstander. Daarnaast geeft New Prahv Guildmage een willekeurig creature flying voor . Subthema's 1. Defense. Een relatief hoog aantal creatures uit het deck heeft een hogere defense dan attack. Archon of the Triumvirate, Bazaar Krovod (+ ability), Concordia Pegasus en Skyline Predator zijn qua stats betere verdedigers dan aanvallers. Vreemd genoeg moedigen de Archon en Krovod je wel aan om met ze aan te vallen. Tot slot geeft Show of Valor een +2/+4 boost. 2. Life gain. Een reeks kaarten levert je extra levens op: Trained Caracal, Angel’s Mercy, Dramatic Rescue, Swift Justice en Tablet of the Guilds. Het lijken tegelijkertijd niet de beste kaarten uit het deck… 3. CA (card advantage ). Echt een heel klein thema maar het vermelden waard vanwege Righteous Authority, één van de rares uit het deck. Verder kan Stealer of Secrets je extra kaarten opleveren. Dat was het wel wat de thema's betreft. Reken er dus op dat ik één van de hierboven genoemde subthema's verder ga uitwerken. Genoeg gebabbeld, tijd om te spelen!
|
Game 1 t/m 5 |
|
Game 1 tegen Izzet Ingenuity Mijn tweelingbroer Max begint met Blistercoil Weird en Krenko’s Command, ik met Silvercoat Lion en een Azorius Arrester. De Arrester weerhoudt Max' Blistercoil Weird van blocken waardoor mijn Silvercoat Lion doorkomt. Een Electrickery doodt mijn Arrester, maar ik heb een tweede die er opnieuw voor zorgt dat mijn Lion doorkomt. Ik reken definitief met de Weird af door middel van een Arrest. Vanwege een Azorius Guildgate in beurt 5 kan ik m'n Bazaar Krovod pas in beurt 6 spelen. Max speelt ondertussen Blistercoil Weird #2, Welkin Tern en Wild Guess. Een New Prahv Guildmage aan mijn kant geeft mijn Silvercoat Lion en Bazaar Krovod flying waardoor Max naar 8 gaat. Max brengt mij in zijn beurt naar 10 en speelt een Goblin Rally. In beurt 8 geef ik al m'n creatures flying met de Guildmage en Max gaat naar 2. Ik denk het net te gaan redden maar Max speelt een Annihilating Fire in zijn beurt en valt voor net genoeg aan om me naar 0 te brengen. Close! De Silvercoat Lion untapt dankzij de Bazaar Krovod. Game 2 tegen Izzet Ingenuity Ik hou een twijfelachtige land met 5 land en begin met een indrukwekkende Trained Caracal. Daarna volgen 2 Silvercoat Lions. Max heeft ondertussen een Blistercoil Weird (die mijn Caracal van aanvallen weerhoudt) en Izzet Keyrune gespeeld. In beurt 4 tapt hij één van mijn Lions met een Blustersquall, daarna ruilen de andere Lion en Blistercoil Weird met elkaar in combat. Een Stealer of Secrets aan mijn kant vangt vrijwel direct een Annihilating Fire. Ik raak vervolgens flooded (zelfs in beurt 7 zit ik nog met 3 land op hand) waardoor Max kans ziet om het board over te nemen met 2 Cobblebrutes. Een Vassal Soul kan mij niet meer redden en ik verlies dankzij een overloaded Teleportal en Chandra’s Fury. Game 3 tegen Izzet Ingenuity Ik mull 1x (6 land op hand) en curve vervolgens netjes uit met Concordia Pegasus, Azorius Keyrune en een Bazaar Krovod in beurt 4 (een Serra Angel was hier heel wat beter geweest). Ook Max gaat lekker met achtereenvolgens Blistercoil Weird (ja, alweer), Nivix Guildmage, 2 Krenko’s Commands en Wild Guess. In beurt 5 heb ik niks te doen met mijn 6 mana, behalve het activeren van mijn Keyrune. Toch bid ik voor extra land want ik heb inmiddels een Archon of the Triumvirate getrokken… Tot mijn grote spijt vind ik in de 5 beurten die volgen geen land meer en uiteindelijk word ik overlopen door Cobblebrute en 8 Goblin tokens van Krenko’s Command en Goblin Rally. Annihilating Fire seals the deal. Tussendoor trok ik nog een erg teleurstellende Trained Caracal en een Show of Valor is ongebruikt in mijn hand blijven zitten. Game 4 tegen Izzet Ingenuity Ik mull opnieuw, ditmaal had ik maar één land op hand. Niet geheel verrassend begint Max wéér met een Blistercoil Weird. Ik Inaction Injunction de Weird en speel daarna een Vassal Soul, welke doodgaat aan een Mizzium Mortars. Een Azorius Arrester detained Max' Weird en probeert de beurt erna over de Weird heen te vliegen met behulp van een Battleflight Eagle. Dat lukt niet want Max' overload een Blustersquall. Een Hypersonic Dragon brengt mij naar 13 maar vangt daarna een Arrest. Een Tenement Crasher komt vervolgens één keer door en verdwijnt een beurt later weer van het veld dankzij Battleflight Eagle + Show of Valor. De Eagle blijft ook niet leven want Max speelt een Chandra’s Fury, die mij tegelijkertijd naar 1 brengt. In beurt 8 trek ik mijn achtste landje en ik scoop. Game 5 tegen Izzet Ingenuity In tegenstelling tot de vorige potjes kom ik in dit potje land tekort. Ik begin nog wel goed met een Azorius Arrester en Lyev Skyknight, maar vind daarna nog maar één landje tot het einde van het spel (beurt 7). Opnieuw doen Hypersonic Dragon en Tenement Crasher hun werk voor Max en opnieuw maakt Annihilating Fire een eind aan het potje. 0-5, dat laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Ik maakte eigenlijk alleen in de eerste game een kans, in de andere games was ik kansloos. Niet geheel onverwachts natuurlijk gezien het gedrocht dat Azorius Advance op dit moment nog is. Een aantal kaarten stinkt zo hard dat ik in de aanpassingsronde die nu volgt meteen mijn tweede richtlijn (‘niet meer dan 5 aanpassingen tegelijk') overboord gooi.
|
Aanpassingen |
|
- 2 Trained Caracal Poeh, wat een matige kaart is dit. In ieder geval in een deck met weinig creature enhancers zoals het mijne. Mid- en late game is het een dode draw (zie game 3) en die paar schade die hij aan het begin van een game kan doen wegen daar niet tegenop. Deze poes gaat uit m'n deck. - 2 Bazaar Krovod Ik heb Bazaar Krovod een aantal keer kunnen spelen in de eerste games dus ik denk dat ik er wel een goed oordeel over kan vellen. En dat valt niet uit in het voordeel van de Krovod. Hij ziet er al niet al te best uit en dat is hij ook niet. Hoewel hij wel een dikke kont heeft zijn er voor 5 mana legio betere opties. Een simpele Serra Angel bijvoorbeeld. Verder zegt zijn ability ‘aanvallen!' terwijl zijn stats ‘verdedigen' zeggen, de synergie is dus ver te zoeken. Conclusie: geen kaart voor in een constructed deck. - 2 Show of Valor Één keer heb ik de Valor met enig succes kunnen spelen, maar de vraag die dan altijd bij me opkomt is: waarom niet gewoon removal spelen in plaats van hopen dat je tegenstander aanvalt/blockt met precies het juiste creature (wat in game 3 dus niet gebeurde)? Show of Valor ga je namelijk zelden tot nooit gebruiken om ‘gewoon' 2 extra schade te doen. Voor 2 mana zou ik bijvoorbeeld liever een Pacifism spelen. En voor 1 mana minder heb je in groen Giant Growth, die eigenlijk een betere power boost geeft. - 1 Angel’s Mercy Als ik al de life gain kant op zou gaan, dan nog zou ik geen Angel’s Mercy spelen. Een life gain spell als Angel’s Mercy verbetert je boardpositie niet en als je achter staat is het slechts uitstel van executie. En vergelijk Angel’s Mercy eens met Heroes’ Reunion: die kost 2 mana minder (oké, wel wat lastiger te casten} maar levert je evenveel levens op. Angel’s Mercy is simpelweg craaaap. Goed, het kaf is al min of meer van het koren gescheiden. Wat komt ervoor in de plaats? Het liefst zou ik in deze fase van deckbuilding nog geen kaarten willen toevoegen die het deck duidelijk in één richting duwen maar de eerste 5 games laten me eigenlijk geen keus. Ik heb namelijk nauwelijks kaarten voorbij zien komen die het deck beter maken en tegelijkertijd in meerdere strategieën passen. Daarom moest ik nu al een thema kiezen en ik heb gekozen voor… Card advantage. Je mag het eigenlijk geen eens een subthema noemen maar Righteous Authority ziet eruit als een leuke build-around-rare. Plaatje is tof, multicolor is tof, ik vind aura's cool en extra kaarten trekken is leuk. Ik heb dan ook niet voor niets eerder een mono blauw card advantage deckje gehad, waarvan ik de kaarten niet ga noemen want dat zou waarschijnlijk het één en ander prijsgeven. Wat betreft de andere thema's: ik wil er geen saai tempo deckje van maken met veel detain en snelle critters, flying is een beetje saai als thema op zich, defense is niet echt mijn stijl en voor life gain zie ik niet genoeg goede kaarten in wit/blauw. Nou, de eerste toevoeging laat zich raden: + 2 Righteous Authority Righteous Authority moet de centerkaart van mijn deck worden. Vier stuks lijkt me in eerste instantie wat overkill, ik probeer het eerst met drie. Om er goed gebruik van te kunnen maken, zal er vanzelfsprekend meer draw in het deck moeten komen. In dat licht de volgende toevoeging… + 4 Tandem Lookout Één van de uitblinkers uit mijn vorige card advantage deckje. Met de juiste creatures erbij kan Tandem Lookout je een hoop extra kaarten opleveren, en dit deck ‘has what it takes'. Een simpele Concordia Pegasus kan zomaar een brute CA-machine worden als je hem opvolgt met een Tandem Lookout. Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere creatures met flying en Soulsworn Spirit. Verder werkt detain ook prima met de Lookouts. Four please! + 1 New Prahv Guildmage Er was nog ruimte voor één kaart en New Prahv Guildmage is één van de weinige lichtpuntjes geweest in de eerste vijf games. Hij liet me zelfs bijna een game winnen, en dat zegt wat met dit deck. Early game is het een Silvercoat Lion en late game is het allesbehalve een dode draw. Zijn flying granting ability trekt me echt over de streep nu ik 4 Tandem Lookouts heb toegevoegd. Beurt 2 Guildmage, beurt 3 Lookout, pair met Guildmage, en in de beurten erop kun je ze beide flying geven voor een hoop extra kaarten. Tot slot een kleine aanpassing aan de mana base: - 2 Island - 1 Plains + 3 Azorius Guildgate Het tapped into play komen van Azorius Guildgate heeft me alleen in de eerste game gehinderd en nu ik geen creatures meer speel van één mana zal hij me over het algemeen nog minder hinderen. Bovendien had ik er al 4 in m'n bezit dus kan ik er maar beter meteen gebruik van maken. Bovenstaande veranderingen leiden tot de volgende lijst:
|
Azorius Advance, v1.1 |
|
//Lands (25) 4 Azorius Guildgate 10 Island 11 Plains //Creatures (24) 2 Azorius Arrester 2 Concordia Pegasus 2 New Prahv Guildmage 3 Silvercoat Lion 1 Lyev Skyknight 2 Stealer of Secrets 4 Tandem Lookout 2 Vassal Soul 1 Azorius Justiciar 1 Soulsworn Spirit 2 Battleflight Eagle 1 Skyline Predator 1 Archon of the Triumvirate (rare) //Other 1 Swift Justice 1 Dramatic Rescue 1 Inaction Injunction 1 Tablet of the Guilds 2 Arrest 2 Azorius Keyrune 3 Righteous Authority (rare) Hopelijk gaat het nu wat beter dan in de eerste vijf games… De eerste drie potjes speel ik tegen Richard, de laatste twee tegen Marloes. Ik kreeg trouwens als tip van Johan dat ik mijn beginhanden moest vermelden dus daar begin ik elk van de volgende games mee.
|
Game 6 t/m 10 |
|
Game 6 tegen Golgari Growth Beginhand: Island, Island, Plains, Azorius Guildgate, Silvercoat Lion, Azorius Justiciar, Inaction Injunction. Ik begin fijn met mijn Guildgate en Silvercoat Lion. De Korozda Guildmage van Richard vangt een Inaction Injunction waardoor mijn Lion door kan lopen. Nadat Richard een Wild Beastmaster heeft gespeeld, trek ik een Righteous Authority. Dat begint er veelbelovend uit te zien want ik heb nog land op hand en een Soulsworn Spirit die ik uitspeel in beurt 4 (mooi target voor de Authority). In beurt 4 heeft Richard echter z'n mana open gehouden dus ik vrees voor een removal spel en besluit na combat Azorius Justiciar te spelen. Helaas lok ik geen removal uit zijn hand, Richard speelt namelijk een Grisly Salvage ‘eot' die hem een Acidic Slime oplevert. De Slime destroyed mijn Azorius Guildgate maar gelukkig heb ik de volgende beurt 5 mana tot mijn beschikking voor Righteous Authority… zou je denken. Blijkt dat ik in mijn vorige beurt mijn landdrop ben vergeten. Arrrrgh! Het spelverloop noteren en tegelijkertijd foutloos spelen blijft lastig… Gelukkig maakt ook Richard een paar foutjes. In beurt 7 speel ik alsnog mijn Authority op Soulsworn Spirit (+3/+3) en doe 5 schade. Richard speelt daarna nog een Launch Party op de Spirit maar heeft niet genoeg blockers om mijn volgende aanval te overleven. Game 7 tegen Golgari Growth Beginhand: Island, Island, Plains, Tandem Lookout, Azorius Justiciar, Dramatic Rescue (blijkbaar heb ik één keer gemulligand). Deze game beslis ik vrij snel in mijn voordeel omdat Richard manaproblemen heeft. Een Lyev Skyknight volg ik op met een Tandem Lookout in beurt 4 waardoor ik een kaart mag trekken. Ik verzuim daarna om als reactie op Launch Party een Dramatic Rescue op mijn Lyev Skyknight te spelen (damn, ik was echt niet scherp). Ik re-pair Tandem Lookout met een Vassal Soul en cast een Azorius Arrester zonder target. In beurt 6 scoopt Richard nadat ik een Azorius Justiciar heb gespeeld die al z'n blockers detained waardoor ik doorkom voor 8 en 2 kaarten mag trekken dankzij Tandem Lookout en Vassal Soul. Awesome. Yay! Game 8 tegen Golgari Growth Beginhand: Island, Plains, Azorius Arrester, Tandem Lookout, Archon of the Triumvirate, Righteous Authority (één keer gemulliganed vanwege één land op hand). Eindelijk een game zonder fouten. Helaas ervaar ik voor het eerst wel wat manaproblemen, in beurt 5 heb ik namelijk nog steeds maar 3 mana tot mijn beschikking. Ik begin ‘klassiek' met een Silvercoat Lion. Daarna volgen een Tablet of the Guilds en een Tandem Lookout die ik pair met de Lion. Als gevolg van de Slum Reaper die Richard speelt sac ik de Lion en Richard zijn Daggerdrome Imp. Ik speel vervolgens een Lyev Skyknight die pairt met de Lookout en zijn Reaper detained, waardoor Tandem Lookout kan doorlopen voor 2 schade en een kaartje. De beurt erop wordt Richards vers gespeelde Golgari Longlegs gedetained door Azorius Arrester waardoor Tandem Lookout in combat kan ruilen met Slum Reaper en Lyev Skyknight doorkomt voor een kaartje. Het gaat geweldig want ik trek vervolgens een Righteous Authority die van mijn Skyknight een 8/6 maakt (+5/+5 bonus). Richard gaat naar 4 maar weet zijn verlies uit te stellen door in zijn beurt een Launch Party op de Skyknight te spelen. Dat blijft het risico met aura's… Drie beurten later is het alsnog met Richard gedaan want hij kan niet op tegen mijn combinatie van vliegend geweld en 2 nieuwe Tandem Lookouts. In de laatste beurt verkoos ik trouwens het spelen van een Battleflight Eagle boven het spelen van Archon of the Triumvirate vanwege het directe effect dat de Eagle op het spel heeft. Game 9 tegen Golgari Growth Beginhand: Island, Plains, Lyev Skyknight, Tandem Lookout, Vassal Soul, Dramatic Rescue, Righteous Authority. Deze game werd nooit echt een game want Marloes trekt vanaf beurt 3 geen land meer bij. Ik kan daarom fijn mijn gang gaan en pair mijn Tandem Lookout met Vassal Soul die mij een kaartje laat trekken. De Lyev Skyknight die ik daarna speel detained Marloes' Drudge Beetle met als gevolg dat ik dit keer 2 kaarten mag trekken. Aan het eind van die beurt heb ik 8 kaarten op hand (goed teken) en ik discard een Silvercoat Lion (nog een teken). In beurt 6 raapt Marloes opnieuw geen land en ze scoopt. Game 10 tegen Golgari Growth Beginhand: Island, Plains, Plains, Plains, Azorius Arrester, Concordia Pegasus, Swift Justice. Ik trek meteen een Azorius Guildgate bij en speel deze. Een Concordia Pegasus en Tandem Lookout volgen en ik trek een kaart van de Pegasus. Bij Marloes verschijnen een Walking Corpse, Golgari Keyrune en Veilborn Ghoul (matige kaart zeg). Ik cast een Tablet of the Guilds en Azorius Arrester die Walking Corpse detained waardoor ik kan doorlopen met de Lookout en Pegasus (draw 2). Ik zit nu met 5 land op hand. In beurt 5 komt de Pegasus opnieuw door (draw) en op Tandem Lookout, die geblockt wordt door Walking Corpse, speel ik een Swift Justice (ha!). Het blijft daarna wat op en neer gaan want Marloes blijft creatures casten en Murdered mijn Tandem Lookout. De beslissing valt dankzij 2 Righteous Authoritys die van Lyev Skyknight een 9/7 attacker maken. Daar kan Marloes niet tegenop. Overkill. Van 0-5 naar 5-0, het kan verkeren. De Tandem Lookouts hebben het deck echt een flinke boost gegeven. Deze column is inmiddels al aardig lang geworden dus snel over naar de laatste aanpassingen van vandaag.
|
Aanpassingen |
|
- 3 Silvercoat Lion De Lions hebben de eerste aanpassingsronde alleen overleefd omdat er eerst nóg slechtere kaarten uit moesten. Daarbij waren ze belangrijk voor de curve van het deck maar in deze ronde kan ik ze vervangen door betere 2-drops. Een 2/2 vanilla voor 2 is namelijk verre van constructedwaardig, ook al hebben ze het niet eens zo slecht gedaan in de afgelopen 10 games. - 1 Skyline Predator Ik ben Skyline Predator in de eerste 10 games niet tegengekomen dus ik moet óf meer exemplaren gaan toevoegen om ‘m goed te kunnen evalueren, óf ik moet ‘m eruit halen. Ik kies voor het laatste want aan de kaart zelf valt al te zien dat het geen hoogvlieger is, in figuurlijke zin dan. Vergelijk ‘m eens met Faerie Invaders. Skyline Predator kost één mana meer voor één toughness meer. Dat is het toch niet echt waard. En Faerie Invaders zou ik al niet in een constructed deck spelen. Ik krijg dan ook vast geen spijt van het voortijdig naar de kant halen van Skyline Predator. - 1 Swift Justice Swift Justice was leuk in de laatste game toen hij mijn Tandem Lookout redde van een wisse dood (en tegelijkertijd Walking Corpse deed sterven). Maar net zoals bij Show of Valor reist de vraag: waarom niet gewoon een removal spell spelen? Natuurlijk kun je ze niet één op één vergelijken maar in de praktijk vervullen ze een vergelijkbare rol. Swift Justice is wel iets beter dan Seize the Initiative maar wat mij betreft nog steeds niet constructedwaardig. Ik speel ook niet echt grote creatures in het deck dus de lifelink van Swift Justice boeit niet zo heel erg. Het effect is gewoon te marginaal om een kaartslot voor in te ruimen. - 1 Tablet of the Guilds Tablet of the Guilds heeft me aardig wat levens opgeleverd in games 8 en 10 maar wat had ik vervolgens aan die levens? Juist, niets. Natuurlijk kunnen er zich situaties voordoen waarin de extra levens wel relevant zijn maar net zoals Angel’s Mercy verbetert Tablet of the Guilds je boardsituatie niet, en daar win je normaal gesproken games mee. Aangezien ik geen life gain deck maak is ook dit een redelijk makkelijke ‘out'. + 4 Invisible Stalker Als er één kaart goed combineert met Tandem Lookout én Righteous Authority dan is het Invisible Stalker wel. Ik speelde ‘m ook in mijn card advantage deckje vanwege de synergie met de Lookout en de kaart die ik hieronder toevoeg. Jammer genoeg synergeert hij slecht met detain, maar dat weegt denk ik wel op tegen de eerder genoemde pro's. + 2 Curiosity Voor deze laatste 2 slots twijfelde ik tussen Curiosity en Lyev Skyknight. Ik was er eigenlijk al uit dat het Curiosity zou worden maar de Skyknight deed het zo goed in de laatste 5 games dat ik toch aan het twijfelen ben gebracht. Ik heb alleen één ding tegen de Skyknight: ik wil er geen tempo-achtig deck van maken dat wint door evasive creatures met een hoge power (à la Sole Domination, de vorige BoaB-serie). Misschien voeg ik ze in een later stadium nog toe maar voor nu ga ik toch voor Curiosity. Past prima in het card advantage thema en mijn flyers en Invisible Stalker dragen ‘m graag. Het zullen er uiteindelijk wel 3 of zelfs 4 worden. Het deck ziet er nu als volgt uit:
|
Azorius Advance, v1.2 |
|
//Lands (25) 4 Azorius Guildgate 10 Island 11 Plains //Creatures (24) 2 Azorius Arrester 2 Concordia Pegasus 4 Invisible Stalker 2 New Prahv Guildmage 1 Lyev Skyknight 2 Stealer of Secrets 4 Tandem Lookout 2 Vassal Soul 1 Azorius Justiciar 1 Soulsworn Spirit 2 Battleflight Eagle 1 Archon of the Triumvirate (rare) //Other 2 Curiosity 1 Dramatic Rescue 1 Inaction Injunction 2 Arrest 2 Azorius Keyrune 3 Righteous Authority (rare) Ruim 4.000 woorden, tijd om er een einde aan te breien. Ik hoor graag wat jullie vinden van de eerste aanpassingen en wat jullie zouden toevoegen in de delen die nog volgen. En zoals altijd: ook al heb je inhoudelijks niks toe te voegen, een simpel ‘gelezen' als reactie wordt al gewaardeerd (ik kan namelijk niet zien hoeveel mensen deze column lezen). Huib
Reacties
(20)
Hey Huib, Weer super om je columns te lezen, naast het moderator zijn en de drukke kerstdagen. Erg leuk weer, fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar voor iedereen
Ziet er leuk uit.
Dank voor de eerste reacties, er gaat een hoop tijd in zitten (ruim een dag per column) dus fijn dat jullie het kunnen waarderen. Heb zojuist alle foto's en plaatjes toegevoegd.
Denk dat je een leuke richting hebt gekozen voor het deck, Righteous Authority is gewoon een tof kaartje. Misschien goed om te vertellen wie je van al die kaarten voorziet. :-) En dat je na de aanpassingen opeens vijf potjes wint, heeft natuurlijk met mijn afwezigheid te maken. ;-)
Hebben we toch nog een ''witte kerst'' zo met de Azorius Guild Ik was blij dat je het columns schrijven weer opgepakt hebt (ik heb best een tijdje uitgekeken naar die van Sole Domination)! Ik heb nog meer van dit artikel genoten omdat alle decks hier T2 legal waren en daarmee vormen ze nog wel eens een mooie inspiratiebron. Het valt me hier wel op dat je een aantal opties snel uit de weg bent gegaan. Met name wit/blauw Detain + iets als Conjurer’s Closet kan zich tot een erg sterk budget deck vormen. Maar ik wilde ook nog wel een paar suggesties voor kaarten hier doen: - Lyev Skyknight x4: of je nou Detain gaat of niet, het is vliegende 'removal' die de game prima in zijn eentje af kan maken. Hij mag in mijn ogen echt niet ontbreken. - Lone Revenant: als je voor aura's gaat, wil je Hexproof hebben. Naast Invisible Stalker lijkt dit me een prima optie in een verder creatureloos control deck - Tower geist: vult je hand aan voor je aura en draagt deze - dankzij zijn flying - als een baas. Je zou er bijna Drogskol Captain van gaan spelen, niet? - Drogskol Captain: Hexproof geven aan je creatures (maar daardoor wel gelimiteerd worden tot spirits) lijkt me erg relevant in een aura deck. Daarnaast vliegt hij wat hem een mooie drager van pijn maakt. - Ethereal Armor: als je toch voor aura's gaat dan kan dit kaartje voor een boel narigheid gaan zorgen. - Oblivion Ring: een van de meest fantastische budget removal spells die er is. - Pacifism / Arrest: mocht je liever aura's hebben dan O-ring, dan kom je hier een heel eind mee denk ik zo. - Bonds of Faith: mocht je geen spirits gaan dan zou ik voor deze over Pacifism gaan. De Invisible Stalker en Lyev Skyknight zijn er prima targets voor als je niets hoeft te removen / je klok wil versnellen. Sorry dat ik geen linkjes heb gemaakt, dat was echt een onmogelijk karwei met de telefoon. Ik kijk uit naar welke kant je opgaat in deel 2! Edit: linkjes voor je gefixed.
Wederom een hoop goede suggesties Beeblz. Ik zal niet te veel prijsgeven maar het merendeel overweeg ik of heb ik overwogen. Wat betreft het snel uit de weg gaan van andere opties: dat klopt inderdaad maar na de eerste vijf games vond ik dat ik wel iets móést kiezen, en card advantage leek mij het leukste thema om op door te gaan. Helaas kan ik niet iedereen tevreden stellen.
Oh ik ben zeker niet ontevreden hoor. Ik gaf meer aan dat ik de keuze snel gemaakt vond. Het leuke aan Righteous Authority juist vind ik dat het een kaart is die ik nog niet eerder in een fatsoenlijk werkende T2 build tegen ben gekomen en ben daarom erg benieuwd hoe het deck eruit komt te zien Overigens nog bedankt voor het plaatsen van de linkjes!
Rogue's Passage zou hier inderdaad goed passen Johannes, zeker een kaartje om in de gaten te houden. Aan Captain of the Mists en Gryff Vanguard had ik nog niet gedacht, hoewel me die laatste wel iets te zwak lijkt.
Ik heb een soort gelijk deckje gemaakt en een echte topper vind ik Dungeon Geists hij vliegt en gebruikt een soort van perma detain
Mooi geschreven weer . Fijn ook die openingshanden, maar dat moest niet hè . Nog twee spirits (mocht je die kant op willen) die redelijk passen zijn Latch Seeker en Sturmgeist. Gr's
Nee weet ik Johan, maar 'mocht' staat zo stom. Mark, Dungeon Geists zou zeker passen, hou ik in gedachten.
Hey Huib, leuke column, ik heb misschien nog een kaartje voor Feeling of Dread zodat je creatures niet hoeven te blocken
Goede suggestie Maarten, is ook een kaartje dat ik op de radar heb. Ik hoop aankomend weekend deel 2 te kunnen posten.
Hallo Huib, Bedankt voor je artikel, heb het met veel plezier gelezen. vr.gr. Ruud
Bedankt voor je reactie Ruud, leuk om te horen.
Toen ik aan het lezen was had halverwege iets verwacht van: 'Dit deck is zo hopeloos dat ik stop met deze BoaB.' Wonderbaarlijk goede aanpassingen en ik denk dat dit deck nog vrij dominant kan zijn. Nice job ben benieuwd naar het volgende deel.
Zoals altijd weer met plezier gelezen, bedankt voor de leuke columns! Nog één vraag: bij game 7 schrijf je na je beginhand "(Blijkbaar heb ik een mulligan genomen)". Hoezo heb je gemulliganed, je beschrijft namelijk wel een beginhand van 7 kaarten?
Scherp opgemerkt, ik heb m'n aantekeningen er even op na gekeken en daar maak ik geen melding van een Inaction Injunction in m'n eerste 7 dus hoe die erbij is komen te staan is mij een raadsel.
Erg leuk weer! Na je eerste aanpassingen zat ik al te wachten op de stalker, die je er in de volgende 'ronde' inderdaad in deed By the way, in de eerste zin van game 2 staat een typfoutje volgens mij (land ipv. hand) Succes! Edit: Haha, knullig typfoutje inderdaad, heb 't nu verbeterd. - Huib
|