Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Een tijdje na mijn column over U/G control kreeg ik er genoeg van. Het deck miste iets. Het counterde wat spells maar niet genoeg, het had beatdown maar niet genoeg. Het was een uitstekend deck, voor mij het voorbeeld van wat aggro-control moet zijn. Alleen vond ik Aggro-Control niet goed genoeg. Ik zocht iets wat meer in de control richting zat, maar nog steeds effectieve wapens had tegen decks zoals Affinity. Eerst keek ik in de richting van U/W control. Het had een goed wapen tegen creatures in de vorm van Wrath of God en Ghostly Prison, Circle of Protection en Pulse of the Fields tegen rood ed, en meer dan genoeg ruimte voor counters. Perfect toch? Maar na wat testen bleek al gauw dat het minder goed was dan het leek. Ghostly prison was verre van goed genoeg, Wrath of god was goed maar kwam vaak te laat. Pulse of the Fields bleek voor serieuze mana-problemen te zorgen en kon vaak niet op tijd of niet genoeg gecast worden. Circle of Protection is wel insane tegen rode decks, maar dat maakt in zijn eentje natuurlijk niet een goed deck. De counters werkten zo iets beter dan in U/G control, maar echt onder de indruk was ik niet. Dus ik ging weer verder zoeken. Artikels van Mike Flores en Kamiel Cornelissen(en een tip van een bepaalde 21 jarige kale man) wezen me op MUC: Mono Blue Control. Ik begon het te spelen, en nu speel ik absoluut niets anders meer in t2. Maar, genoeg over hoe ik eraan gekomen ben, nu komt het deck zelf. Dit is mijn decklist:
4 Thieving Magpie
3 Meloku, the Clouded Mirror
4 Mana Leak
4 Hinder
4 Condescend
3 Annul
4 Echoing Truth
2 Wayfarer’s Bauble
2 Thirst for Knowledge
4 Vedalken Shackles
4 Stalking Stones
1 Minamo, School at Water’s Edge
21 Island
Sideboard:
4 March of the Machines
4 Relic Barrier
1 Annul
1 Keiga, the Tide Star
3 Bribery
2 Last Word
Kaartkeuzes
Thieving Magpie
Naar mijn mening de beste carddrawer die je in t2 voor een mono blauw deck kunt bedenken. Als je deze met counterback-up kan spelen heb je vaak gewonnen. Je pakt 2 keer zoveel kaarten als de tegenstander, en daar kan hij op de lange termijn bijna nooit van winnen. Hij is ook niet kwetsbaar voor de meest voorkomende removal zoals Electrostatic Bolt, Magma Jet, en Echoing Decay.
Meloku, the Clouded Mirror
Deze gaat (bijna) alleen dood aan rend flesh, en hij is insane in de aggro matchups. Je kan immers door enkel 1 land naar je hand te returnen een blocker maken. Hoewel Keiga niet slecht is, is Meloku absoluut beter.
De counters
Dit spreekt voor zich. Gewoon alle speelbare counters. Annul kan er een 4de keer in als Affinity vaak voorkomt in je metagame
Echoing Truth.
Gewoon bounce, om te vertragen of om een nieuwe kans te krijgen iets te counteren.
Wayfarer’s Bauble
Af en toe voer voor TfK, anders is het gewoon om sneller bij het aantal land te komen waarmee je een magpie/meloku met counterback-up kan casten. Niets bijzonders, een redelijke 2-of.
Thirst for Knowledge
In een deck met weinig artifacts om te discarden niet echt bijzonder, gewoon een goede card-selection spell. Je kunt er dode kaarten aan discarden, 2 slots is eigenlijk het minimum. Meer is ook goed, vooral omdat je met 3 Annul 2 Bauble 4 Echoing Truth en 3 kopieën van de legend Meloku meestal wel iets dat niet zo nuttig is hebt om te discarden.
Vedalken Shackles
Dit is een van de meest belangrijke (in sommige metagames DE meest belangrijke) kaarten uit het deck. Zwarte decks en White Wheenie zeggen er good game tegen, en hij is ook heel erg goed tegen bijvoorbeeld Mono Rood, Affinity U/W control en in wat mindere mate R/G, B/G, en U/G omdat die artifact haat hebben.
Stalking Stones
Gewoon een goede winconditie in de vorm van een land, beurt 6 at end of turn activeren en aanvallen. Je speelt nog steeds 21 Islands, dus het doet geen schade aan je mana base.
Minamo, School at Water’s Edge
Untap je 3 legends of kill een Horobi. Als je ook nexus speelde zou het onmogelijk zijn, maar met alleen stalking stones kan het.
Sideboard:
March, Annul, Relic Barrier
Deze kaarten heb je nodig om een kans te maken tegen Raffinity
Last Word
Hij is goud waard tegen U/G, U/W, of Mono U control. Hij doet moeite om counterback-up te krijgen voor zijn superbelangrijke gamebepalende spell, wat jou tijd geeft om of 2 counters, of een last word te pakken. Hij is ook handig in matchups waar je gewoon meer counters wilt
Keiga, the Tide Star
Insane tegen rode decks, verder tegen zwarte decks met Cranial Extraction en Rend flesh en in sommige gevallen Tooth and Nail
Bribery
Heel erg goed tegen Mono B (Kokusho jatten) R/G (Arc-Slogger of Kiki-Jiki) B/G (kokusho weer) Mono R (Arc-Slogger) en natuurlijk vooral Tooth and Nail.
Kaarten die niet in het deck zijn gekomen:
Blinkmoth Nexus
2 verschillende manlandjes is teveel, dat maakt Shackles minder effectief. Stalking Stones hoef je maar 1 keer en at end of turn mana in te stoppen, en voor turn 6 hoef je toch niet zo nodig aan te vallen. Nexus kan hoogstens turn 4 beginnen met aanvallen, terwijl Stones op turn 7 begint. Op turn 7 hebben ze allebei evenveel damage gedaan, op turn 8 Stones meer, en Stones is veel beter met mana.
Rewind
Het enige wat je at end of turn wil doen is TfK spelen, en dat is nou ook weer niet zo belangrijk dat je slots gaat verspillen aan een 4 mana counter.
Inspiration
TfK is betere card selection dan Inspiration, en Thieving Magpie betere brute card-advantage.
Hij is een redelijk tot goede kaart voor beide functies, maar voor allebei zijn er betere opties.
Boomerang
Tegen bepaalde decks is het heel belangrijk om dubbel te kunnen bouncen(Affinity, WW, Mono Rood) en die decks komen meer voor dan decks waar het belangrijk is om landjes te kunnen bouncen(Tooth and Nail)
Temporal Adept
Tooth and Nail gaat denk ik door de nieuwe haatkaarten in BoK niet zoveel meer gespeeld worden. Dan kun je er niet teveel slots voor gebruiken, en Bribery is veelzijdiger dan Adept. Ook verlies je meteen als Tooth and Nail na jouw turn 3 Adept turn 3 Choke gaat.
Matchups
Affinity
Voor het sideboarden is deze matchup rampzalig. Je beste kans is om zo snel mogelijk een Vedalken Shackles of een Meloku te spelen. Als je begint met een annul en een 2 mana counter kan je vaak de tegenstander genoeg vertragen om 1 van de hiervoor genoemde kaarten de game te laten pakken, maar dit komt niet vaak voor.
Sideboarden: -4 Hinder, -4 Thieving Magpie, -1 Wayfarer’s Bauble
+4 March of the Machines, +4 Relic Barrier, +1 Annul
Games 2 en 3 wordt het veel beter. Met Annul en Relic Barrier kun je meestal wel vertragen tot een March, Vedalken Shackles, of Meloku(of combinaties van de drie). Al met al is de matchup niet onaardig.
Tooth and Nail
Deze matchup is vreselijk. Voor het sideboarden kun je net zo goed scoopen als ze Boseiju main spelen. Als ze geen Boseiju spelen heb je een kansje. Probeer met Mana leaks en eventueel Condescends ze te vertragen en een hinder te bewaren voor de Tooth and Nail. Wat je het liefste wil is een Thieving Magpie om altijd een counter in je hand te hebben, en na een tijdje een Meloku spelen.
-3 Annul
-3 Vedalken Shackles
+3 Bribery
+2 Last Word
+1 Keiga, the Tide Star
Alles wat hij speelt counteren en dan een Bribery spelen, en hopen dat je kan winnen voordat hij Tooth and Nailed is na het sideboarden naar mijn mening de beste tactiek. Soms is het mogelijk om turn 4 bribery te gaan, dan ga je meestal voor sundering titan(als ze colossus niet hebben uitgeboard) Turn 4 en 5 is helemaal goed, turn 4 Titan en turn 5 Kiki. Ik verwacht niet dat Tooth and Nail heel veel gespeeld word met BoK erbij, daarom vind ik dingen als Quash niet nodig.
B/G
Niet echt moeilijk. Je wilt de artifact removal op je Shackles en Death Cloud counteren, en dan win je uiteindelijk gewoon.
Sideboarden: -3 Anul
+3 Bribery
R/G is ongeveer hetzelfde als B/G
U/G: bijna hetzelfde, alleen wil je wel een counter openhouden voor een Rude Awakening. Je doet –3 Annul, -1 Echoing Truth +2 Bribery, +2 Last word
Mono Red Ponza/Big Red
Dit is in je voordeel, behalve als ze turn 1 slith gaan. Dat is heel moeilijk om van te winnen. Als ze in het geval van ponza ook nog turn 2 landdestruction gaan kan je scoopen. Verder gewoon counteren totdat je een Shackles/Meloku speelt en controle van de game neemt.
-3 Annul
+3 Bribery
eventueel kunnen de Annuls erin blijven als je verloren hebt, om een turn 1 mox te counteren. Last word is meestal niet goed genoeg.
Mijn conclusie: het deck is zoals alle decks ondergeschikt aan Affinity, maar ik denk dat het deck het gevecht voor de nummer 2 positie aan het winnen is.
Als je in het deck geïnteresseerd bent, of een bepaalde matchup of iets wil weten, kun je me nmsgen of me toevoegen op msn: michielentimo@hotmail.com
Is dit niet het deck waarop je bij de jss finals op je bek ging ?
Ik denk dat het verder een nuttige column is voor een hoop magiccers, maar een andere groep magiccers zal hier weinig aan hebben. Ik heb zelf nog nooit met het deck gespeelt, maar ik had het grootste gedeelte hiervan ook zelf kunnen schrijven.
leuk deck maar als de matchups tegen raffinity moeilijk is en die teggen T&N vreselijk dan denk ik niet dat het werkt aangezien dat verreweg de meest gespeelde decks zijn. T&N wordt steeds populairder en ik heb gisteren BoK geprereleased maar heb geen kaarten gezien die erg anti T&N waren. iets als sowing salt is erg vervelend maar die kan alleen gespeelde worden door mono rood ponza en daar heeft T&N hete zo en zo moeilijk tegen door alle landdestruction. verder wel een gave column en handig
grtz arto
T&N meest gespeelt? Right
Bijna niemand speelt het meer, en terecht. Het deck is echt niet goed meer.
sry dat ik het zeg, maar als er buiten affinity een deck is dat ik nooit ga spelen in t2 omdat ik het zo saai vind is het eigelijk toch wel mono blauw...ik moet het echt wel van beatdown hebben =) maar das zuiver persoonlijk
wel goeie column, heb ik meer een idee van hoe mono blauw speelt want hier is er eigelijk niemand die monoblauw speelt =s
(eigelijk is er in mijn metagame maar een iemand die nu soms op een tornooi komt met een x/U deck =D blauw is hier echt de minst gespeelde kleur)
Oskar: Jep, dat was het deck waarmee ik keihard op mijn bek ging. ik ide ronde 1 tegen een vriend, dat was best een grote fout. en bah, ik ging 3-0-1 om vervolgens de 5de ronde na 1-1 tegen affinity door 2 mulligans en een slechte hand te verliezen en dan een hele slechte matchup tegen te komen. ja, dat was jammer, maar goed. daar wordt het deck niet slechter van
Lex. das wel een goede vraag, maar het goede aan annul is dat hij overal wel IETS doet. ik heb bijna nog nooit een potje beeindigd met een annul in mijn hand. ook is het een hele goede kaart tegen KCI en Affinity. En Bribery, tsja, hij zit er niet speciaal voor die decks in hoor. hij is alleen ECHT goed tegen tooth and nail, maar hij is gewoon iets beter dan Annul in de matchups waar ik hem uitboard. maar niet genoeg zodat ik hem maindeck ga spelen
arto: de matchup tegen affinity is uiteindelijk in je voordeel hoor
Heej, goede collumn, maar een ding dat me op viel, want of ik moet me heel erg vergissen, maar schreef je dit niet in je vorige collumn over UG:
Mono U
zo wil je het hebben, dit is echt een complete walkover. De schakles worden meestal doodgehate en zonder worden ze gewoon langzaam doodgebeukt.
Hier zeg je dat UG niet zo moeilijk is voor Mono U????
Maar het blijft een goede collumn.
Goeie column!
De reden dat veel spelers kiezen voor Nexussen én Stalking Stones is omdat ze meer "wincondities" willen spelen. Magpies worden namelijk niet altijd gespeeld. Nog een reden is.... Boil. Je kunt niet altijd die kaart counteren omdat je end of turn Thirst for knowledge wil spelen. Minder Islanden in je deck betekent dat je meestal meer landen op tafel overhoudt.
Me Ernst. dat klopt, maar toen met U/G heb ik het denk ik naderhand getest met mensen van iets minder niveau. en het ligt ook aan de build, ik testte toen voornamelijk tegen non-magpie versies, die ook wat minder tegen de control matchup gericht zijn maar meer annuls en relic barrier etc. Gerjan: dat argument van meer wins vind ik een beetje raar. als je controle hebt over het spel win je meestal toch wel, en meer islands helpt je om dat te doen. Boil klopt wel, maar daarom speel ik ook geen eot tfk zonder counter mana na het sideboarden tegen rood
Als je niet voldoende snelheid/mogelijkheden hebt om te winnen, dan duurt het (te) lang. Een tegenstander kan dan soms controle grijpen.
Nog iets: vanaf 20 februari is Betrayers Standard-legal. Als de metagame flink verandert, dan valt Mono U snel af. Nu goblin decks niet meer écht mogelijk zijn in Standard, zit ik te kijken naar hun langtandige verre familie: ratten. Als ratten ergens makkelijk van kunnen winnen, dan is het wel een control deck zoals monoblauw.
Ratten winnen inderdaad wel van Mono Blauw. behalve als ik shackles opkrijg, en in sommige gevallen meloku. die zijn echt heel sterk. maar over het algemeen verwacht ik dat de metagame zal veranderen in het voordeel van Mono U (minder TnN)
Het ziet er wel goed uit. deze column...Alleen is de matchup tegen raff en tegen T&N erg slecht. En dat zijn toch wel de meest winnende decks op het moment Voor het sideboarden kan je tegen raff niets doen. Meestal speelt raff wel om shackles heen dmv nexus of een opgepompte ravager/atog waar je magpies toch vrij weinig tegen kunnen doen. En een btje T&N speler speelt heus wel boom main en dan ben je kansloos. Vooral als je oppo Mephidross Vampire en Trisk tevoorschijn haalt, doei doei tokens, meloku en magpie
.
Tegen andere decks is dit deck cker goed, maar hij faalt vooral tegen de ècht goede tier 1 decks.
Of heb je een weerwoord hiertegen?
over de matchup tegen Tooth and Nail heb je gelijk. het is zelfs erger dan hoe jij het zegt. als ik boom zie tegen tooth and nail ruim ik gewoon op. maar Affinity ben ik het niet mee eens. het leuke van Shackles is: nexus blijft van jou. hij controleert al die dingen op 2 momenten: wanneer je de ability speelt, en wanneer hij resolved. dus als hij alles sact voor ravager en die op een nexus sact, kun je in response de nexus overnemen, heb je de counters, en hij blijft van jou. voor het sideboarden is het wat minder ja, maar erna is het in jouw voordeel. dus over het algemeen is het niet een slechte matchup ofzo. ik win de match tegen affinity meer dan 50% van de tijd
Ik ken iemand die mono U speelt, tegen veel decks is de bounce kaart ook ERG goed....
Tegen white weenie is het WEL een moeilijk match up hoor, door de snelheid is mono U toch net iets te traag....
Voor de rest leuke column, alleen denk ik nog steeds dat UW spelen leuker is
nee hoor. ik heb zelfs een aantal potjes tegen 2 verschillende builds van EXTENDED ww builds gespeeld: 8-1
hm, je zegt dat de matchup tegen b/g makkelijk is, maar is troll ascetic niet een grote threat? Ik heb nog nooit tegen het deck gespeeld, dus misschien heb ik het compleet mis .
mwah, dat valt wel mee. B/G speelt meestal geen ascetics, en als ze dat wel doen kan je ze meestal counteren. en ja, als ze er een doorkrijgen en jij kan geen meloku opkrijgen ga je ook dood ja, maar dat gebeurt niet zo heel vaak
make de scepters geen kans in mono U deck? scepter truth, scepter mana leak, scepter condescend, of andere dergelijke variaties??
Scepters zijn ontiegelijk hate gevoelig, je bent 2 kaarten kwijt en er word 1 oxidize op gespeeld. Daarbij werkt de Condescend niet aangezien X word gezien als 0. Mana Leak is niet krachtig genoeg. Omdat de Scepter onmiddelijk aktief moet zijn speel je hem beurt 4, met bijv. een Leak erop. Tegenstander speelt nu in beurt 4 een Oxidize met 3 land over, dat is een 2 voor 1 trade in jou nadeel.
Verder, leuk / verhelderend artikel. Alleen het stukje over de match-ups (moet toch iets te klagen hebben ). In je vorige artikel toen je met U/G speelde vertelde je dat Mono U een regelrechte walk-over is. Ook het inboarden van de Bribery snap ik niet helemaal, was het niet de bedoeling van U/G om hun Meloku's uit te boarden? Witness jatten is dan leuk, maar om daarvoor tapped out te gaan.
je hebt gelijk zu zu
o ja, Dennis, over bribery: als ze meloku eruit geside hebben maakt uitgetapt gaan niet zoveel meer uit. het ergste wat je kan gebeuren is dan Eternal Witness, en daar heb je al 1 van gejat. bovendien siden ze meloku in game 3 er weer in omdat ze denken dat jij bribery eruit haalt