Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Het vorige topic was een beetje outdated, vandaar een nieuw topic met een linkje naar de regels:
Hoe werkt Commander (EDH)?
Daar kun je alle regels vinden en in dit topic kun je ook nog vragen stellen! Veel plezier met Commander (dat vroeger EDH heette), het beste formaat!
Even een update in het EDH Forum (dat binnenkort hernoemd gaat worden ):
EDH heet vanaf heden Commander en er komen coole precon decks uit, speciaal voor dit formaat!
Een update in de EDH regels:
New: Abilities which refer to other cards owned outside the game (Wishes (Cunning Wish, etc), Spawnsire of Ulamog, Research (Research // Development), Ring of Ma’ruf) do not function in EDH unless the optional sideboard rule is in use. If sideboards are used, wishes and similar cards may retrieve sideboard cards.
Het werd volgens mij ook al zo gespeeld, maar het staat nu ook zo in de regels op mtgcommander.net.
Toen ik dat laatst las was ik blij dat ik net Spawnsire of Ulamog uit mijn EDH deck gehaald had. We spelen namelijk zonder het sideboard
En voor zover het iemand op was gevallen: het forum heet nu ook "Commander (EDH)" en de "EDH" tag bij decks is nu "Commander (EDH)"
Effective 20 Dec 2010:
BANNED
Emrakul, the Aeons Torn
This is one on which we listened heavily to what the community was saying, and nearly without exception, everyone hates Emrakul. It's a card that makes the game devolve into a war over a single card whenever it hits the table. Add to that the fact that its combination of abilities made is seriously unfun to play against. We had already had our eye on it, and when the community spoke, we listened.
RULES UPDATE
Color Identity (which will be added to the Magic Comprehensive Rules)
Rule #2 is amended as follows:
When building a Commander deck, the mana symbols in the text box are just as important as those in the cost of a card. The Commander's color identity restricts what cards may appear in the deck.
* The color identity of a card is the colors of all mana symbols on the card, along with any color defined by a characteristic-defining ability (CDA) in the card's rules text.
* Cards in your deck may not have any colors in their color identity not shared by your Commander.
* Mana you produce of colors that are not in your Commander's color identity is colorless instead.
* Mana symbols in reminder text are not part of color identity.
The major impact here is that there are a few Legendary Creatures who no longer invalidate themselves as Commanders: Memnarch, Bosh, Iron Golem, Thelon of Havenwood, Daughter of Autumn, and Rhys the Exiled. It means that you can have these creatures as Commanders, and you can generate mana of their color identity (so if you're playing Memnarch, you can generate blue mana, or if you're playing Thelon you can generate black and green).
The RC spends quite some time considering the needs of the format itself and the voices of the format's player base, making an effort to strike the balance that while keep the format strong and healthy for a long, long time.
Bron: hier
Nieuwsbericht Nedermagic: hier
oh, heerlijk. Nu is het officeel. Emrakul niet in Commander.
laatst had onze speelgroep ook een hele discussie over deze jongen.
Goed voor het recycle gedeelte, maar zou nooit de tafel moeten raken
ik ben geen commander-kenner, maar ik kwam een kaart tegen waarvan ik dacht dat deze wel in de bannedlist zou staan om dezelfde reden als bijv. Karakas:
Empress Galina
maar ik zie hem er dus niet tussen staan
zijn ze deze vergeten, of is er een reden waarom deze wel gewoon gespeeld mag worden omdat ze toch niet zo goed is als dat het mij lijkt?
waarschijnlijk mag ze wel, omdat ze zelf een creature is. En de ability heeft een cost.
in Commander wordt er altijd (mass)removal gespeeld. Dus al zou je commander van controler switchen, dan is daar wel een oplossing voor.
Karakas is een landje wat je direct kan gebruiken en heeft geen cost om te activeren.
Als Galina gebanned zou moeten worden, dan zou ook bijvoorbeeld Tsabo Tavoc moeten worden gebanned
Klopt. het verschil is dat de ene een spell is (dus gecounterd kan worden), een creature is (dus makkelijker gesloopt kan worden en last heeft van summoning sickness}, kost om te casten en kost om te activeren en de ander een landje is (dat je in een wit deck altijd zou kunnen spelen zonder echte nadelen, het is gratis, kan elke beurt, kan nauwelijks gecounterd worden en is lastig te slopen
Empress Galina is gewoon een leuke kaart of Commander
1 kort vraagje: is die 21 Commander Damage van alle Commanders bij elkaar of van elke los? ( Dus Tuktuk the Explorer los en Intet, the Dreamer los, of mogen ze ook bv. 5 en 16 doen, waardoor je tegenstander ook dood is?
Oké een vraag, ik zag een deck met, als ik me niet vergis, Karn als generaal, dat deck speelde Urborg, Tomb of Yawgmoth Maar die mag je toch alleen spelen als je general in zijn/haar castingcost heeft?
Nee, ik bedoel of het ook opgeteld 21 kan/mag zijn. Van 2 verschillende Generals dus.
nee hoor er staat nergens een zwart mana symbol of de tomb dus die mag gewoon in je colorless EDH
Oh wacht, omdat hij in je deck nog geen swamp is, mag het natuurlijk wel, hij wordt pas een swamp als hij in het spel ligt, snap ik het zo goed?
@sleepless: er wordt enkel naar de color identity gekeken en die wordt (uitzonderingen daargelaten) gemaakt door welke mana-symbolen op de kaart voorkomen. Het heeft verder niks te maken met het swamp zijn of niet. (ook al heeft elke swamp een -symbool)
@Bram M: Het gaat om elke commander los, en alleen om combat damage. Dat laatste is heel belangrijk, anders zou Heartless Hidetsugu echt te goed zijn.
Het heeft wel iets met Swamp zijn te maken, want inderdaad heeft elk land dat als type Swamp heeft de ability ": Add to your mana pool." en is dus niet legaal in een Commander deck zonder Commander die zwart is.
Maar Urborg, Tomb of Yawgmoth krijgt en geeft die ability pas op de battlefield, niet in je deck. En is dus legaal in alle Commander decks.
En inderdaad ook, je telt per Commander, en alleen combat damage. Je Kamahl, Pit Fighter tappen voor damage is dus geen Commander damage. Ermee aanvallen wel
Geldt de Legendary Rule ook voor Commanders? Kortom als mijn tegenstander dezelfde commander (of gewoon als kaart) speelt, maken ze elkaar dus steeds kapot?
Waarom is er een extra regel dat je iemand ook dood kan krijgen met jouw commander door 21 schade te doen? Dat is dan een alternatieve winconditie, en je moet die schade dus apart bijhouden? Ik begrijp de lol van deze regel niet zo eerlijk gezegd. In het geval iemand poison zou spelen zou je zelfs 3 dingen moeten bijhouden.
1) Ja. Commanders zijn gewoon net als alle andere legends wat dat betreft.
2) Vooral om Commanders die alleen goed zijn in aanvallen (zoals Uril) te helpen.
2) de Elder dragons van het EDH (Nicol bolas en vrienden) zijn allen 7/7, 3x aanvallen is precies 21. dat is waarom die regel ''vroeger'' bedacht is!
En niet om uril te helpen die is al vervelend genoeg!
Nog een reden om Commander Damage als extra winconditie te hanteren: het voorkomt dat potjes eindeloos gaan stallen, en het maakt infinite lifegain niet meteen broken. Het is een incentive om met je Commander aan te vallen, wat tot interactievere potjes leidt.
Die extra regel is net zo lastig als het bijhouden van meerdere verschillende tokens.
Even een papiertje erbij of een extra dobbelsteen. 't Geeft wel diepte aan het format; de decks in Commander zijn zo enorm divers, en de extra regels zorgen ervoor dat het format nog enigzins competief kunnen zien. Veel mensen gaan 1vs1 voor de 21 general-damage, of een combo als win. In chaos gaan mensen toch vaak voor de hele lifetotal. Maar goed, daarom is het format ook zo geniaal! Je raakt er NIET op uitgekeken! Al je crap-rares kunnen herzien worden, je hoeft geen playsetjes insane kaarten te hebben... awesome!
Kan ik bv. een Control Magic op de commander van mijn tegenstander spelen? Mits deze in play ligt en dus niet in de command zone tenminste.