Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Welke common uit straalt het beste de sfeer van magie uit? Welke kaart heeft de meeste magic flavor, welke is exemplarisch voor wat tovenaars/planeswalkers doen? Met welke kaart leg je een beginner uit waar Magic om draait? Kortom: welke common uit heeft alles wat een kaart zou moeten hebben, van een coole naam, mooie flavortext, passende art tot een duidelijk effect?
Zoals gebruikelijk: je argumenten zijn belangrijker dan je keuze!
De winnaar van deze prijsvraag krijgt 5 euro NederMagic tegoed; de jury zal deze keer bestaan uit Michiel Smit zelf! De prijsvraag loopt tot en met zaterdag 23 juli 23.59 uur, maximaal 1 inzending per persoon.
Ter inspiratie mijn favoriete uncommon:
De naam beschrijft precies wat de kaart doet, en het effect is een welbekend symbool van tovenarij: heksen en tovenaars veranderen mensen voortdurend in van alles en nog wat, en een slijmerige, nietige kikker is een van de ergste dingen die je je kunt voorstellen. Het plaatje is een snapshot direct nadat de toverspreuk is uitgesproken, de flavortext is nerdy humor, het effect van de spell is precies wat ik had verwacht, het is een erg blauw effect, kortom: Turn to Frog is mijn favoriete flavorvolle uncommon uit !
Veel plezier en succes met de prijsvraag, greetz,
Dustin.
Ik moet zeggen dat als ik uit alle commons zou moeten kiezen van , ik dan toch bij Auramancer uit zou komen. Een simpel kaartje, een prachtige tekening van Rebecca zoals vroeger dat al deed, en nog redelijk speelbaar ook!
Niet alleen is deze kaart goed vanwege Manabarbs en Personal Sanctuary in het huidige T2-achtige circuit, hij is ook nog eens geweldig in combinatie met oudere kaarten zoals Defense of the Heart, de Khalni Heart Expedition-cycle en nog vele anderen.
En natuurlijk de prachtige art van Rebecca Guay! Een kunstenares die al vele jaren meedraait in MTG, en die toch steeds weer met prachtige kunstwerken naar voren komt. Niet alleen verliest ze haar toets nooit uit het oog, ook de schilderingen die ze maakt laten zien hoe mooi rauw kan zijn. Erg prachtig, zeker MTG-waardig. Auramancer is een perfecte reprint voor , zelfs al zouden we alleen naar artwork kijken.
Ik ga voor Auramancer. Niet alleen is de kaart goed gebalanceerd qua cost/effect/Power en Toughness, maar is met de art samen een erg ''zwevende'' kaart.
De kaart is niet slecht, kan makkelijk te gebruiken zijn in veel verschillende decks en dus inhoud dat veel Magiërs (wij als magic spelers) deze vrouw kunnen inzetten
Aura's zijn als Magiër van belang, ik zie het als een soort manier om een effect te creeëren op de mana die ze (jij als Magiër/planeswalker) van hun omgeving leeg trekken. De kaart symboliseert daardoor een krachtige bondgenoot in de strijd tussen Planeswalkers.
De flavortekst zou je dus ook kunnen opvatten als ''wijze raad'' voor jou als Planeswalker Wie weet wat voor krachten je ontketend? dat is toch best wel Magical.
En aangezien de kaart zelf een Wizard is is er zelfs een manier om Wizards te maken zonder dat deze kaart in het teniet valt! Woohoo!
Daarnaast is de kaart niet moeilijk voor beginners om te snappen, maar nog steeds ruimte overlaat om leuke combinaties te verzinnen. Wat wil een beginner nog meer?
Edit: ha Crusifix! tegelijk
Ik ga voor Fog .
Het is een kaart die sinds alpha bestaat en heel flavour-vol is. Alle beesten op het slagveld worden omhult door mist waardoor ze niks zien en dus ook geen schade kunnen doen. Overigens kan die in de juiste situaties het verschil uitmaken tussen winnen en verliezen. Je tegenstander valt bijvoorbeeld met alles aan omdat hij denkt dat hij je daarmee dood maakt, vervolgens prevent je alles en kun je hem in je eigen beurt afslachten omdat waarschijnlijk al zijn creatures getapt zijn.
Ik ga voor Goblin Arsonist !
Goblins zijn bekende fantasy-wezentjes met een (welverdiende) reputatie als zijnde overenthousiaste, onbeholpen en primitieve wezens.
Deze beschrijving past helemaal bij de Arsonist, het is een goblin ten voeten uit! Het is een mooie fantasy-variant van het 'running with scissors'-type dat bij veel mensen wel in de smaak valt.
De flavor en de passende Wayne Reynolds art van een mannetje dat rondhuppelt met brandend spul en her en der vuurtjes stookt, passen prima bij de abilities van de kaart. De abilities van deze goblin maken hem trouwens aardig speelbaar in M12 (wat best aantrekkelijk is voor beginnende spelers), tezamen met andere Goblins of met Bloodthirst kaarten.
Tot slot vind ik ook dat ie een prachtige flavortekst heeft. De flavortekst speelt grappig in op het welbekende (ook bij niet-fantasy-liefhebbers) 'with great power comes great responsibility'. Het feit dat dit een zekere herkenbaarheid oproept bij een groot deel van het publiek is niet onbelangrijk om beginners buiten de werking van het spel zelf een vorm van vertrouwdheid met het spel mee te geven. Een gevoel van 'hé, I see what they did there', wat voor veel nieuwelingen heel aangenaam is.
Kortom, ik vind Goblin Arsonist een kaart met een prima design, lollige art en flavortekst die speelbaar is zonder complex te zijn en ik denk dat ie redenen genoeg heeft om verschillende types nieuwe spelers gelukkig te maken!
Ik ga voor Doom Blade.
Hierop is meteen duidelijk wat er gebeurt en dat gebeurt ook daadwerkelijk als je deze kaart speelt. Het vermoord een niet duister wezen. Een engel is dan ook wel het minst duistere wezen wat er is, die staat voor alles wat mooi en goed is en kan erg sterk zijn in de strijd. Maar de duistere planeswalker, jij dus, heeft met zijn krachten de machtige engel uit de lucht gehaald met zijn geweldige spreuk. Het mooie van deze kaart is ook nog dat je het zwarte stuk als meerdere dingen kunt opvatten, zo kan iedereen iets anders bij deze kaart bedenken. Je kunt het zien als een portaal waar de engel in word gezogen, waar zij nog net aan probeert te ontsnappen(naar de onderwereld bijvoorbeeld), of juist als een zwarte eeuwige diepte. Maar je kunt het ook letterlijk zien als een groot zwart zwaard wat haar binnen een paar seconde door midden splijt. Verder is dit een van de basis effecten van magic, zo heeft groen een land zoeken, blauw een kaart rapen, rood damage afschieten, wit levens krijgen, en zwart, zwart heeft wezen vermoorden!
Daarom is Doom Blade de beste common
Na wat wikken en wegen ben ik uitgekomen bij Brink of Disaster. Een common die je in limited zelfs vaak niet wilt spelen, maar flavorwise erg sterk is. Bovendien is de slappe verwijzing naar Oblivion Ring in de flavor-tekst prachtig; want het effect (iets slopen) is uiteindelijk vrijwel hetzelfde.
Mijn keus is: Frost Breath
Als de planeswalker deze kaart cast dan is duidelijk aan de tekst wat er precies gebeurt. 2 Creatures worden getapt en deze mogen niet untappen de volgende untap step van degene die de creatures controlled. Dit effect past perfect bij de naam of is het andersom ? Frost hangt in magic met dit effect samen, de creatures worden bevroren en het duurt een extra ronde voordat ze weer ontdooit zijn.
De artwork is van een hoge standaard en laat zien hoe een 'Breath of Frost' eruit ziet en het eindresultaat van het creature tegelijk. Om het compleet te maken is er nog de flavortekst. Een humoristiche (sarcastische) inslag die alles te maken heeft met het effect van de kaart.
Kortom ik denk dat Frost Breath een totaal pakketje is wat betreft de flavor van magic. Naam, tekst en flavor tekst passen bij elkaar als een linker en rechter sok. Verder heeft de kaart zelf een goede timing van de planeswalker nodig om de volle kracht uit de kaart te halen en dat kan in vele situaties verschillende doelen hebben. Iets wat erg belangrijk is in magic.
Giant Spider
Het is de oude vertouwde kaart die bijna elke magic speler wel minstens 1 keer heeft zitten in die bestofte oude schoendoos
De flavor text is een mooie verwijzing naar het feit dat hij de enige kaart is die in elke core set zit.
Het is een lomp, groot groen creature met reach, wat vrij typisch is voor de kleur.
In drafts is het een vrij sterke kaart, zeker in deze set waar blauw-wit flying zo dominant kan zijn.
Hij past goed in een fantasy-setting aangezien een spin toch altijd iets mysterieus heeft. De kalme, trage bewegingen De artwork toont ook mooi aan hoe hij flyings verorbert
Een goede kaart om het concept van flying uit te leggen aan de nieuwe spelers.
Kortom, geen topkaart, maar wel een oude bekende met een nostalgisch tintje
Als witte planeswalker sta je voor bescherming, leven en strijd. Voor jou strijden pure zielen overtuigd van jouw idealen en dromen. Overal waar je komt weef je je enchantments en spells om zij die aan jouw zijde staan te beschermen en zo een zeker pad naar de overwinning te begaan.
Je meest simpele spreuk is hier ook meteen een van de machtigste. Dreunend laat je je staf op de rotsgrond neerkomen. Je heft je linkerhand en begint een ingewikkelde spreuk, eindigend in de woorden "Stave Off!".
Zo red je het leven van die moedige Squire, baan je een pad van bescherming voor je White Knight, weer je met een polsomdraai een verdorven Deathmark af en voorkom je dat nobele Serra Angel het verschrikkelijke lot van een Mind Control ondergaat.
Witte planeswalkers zijn experts in de magie der bescherming, en Stave Off is daar een perfect voorbeeld van.
Ik vind Incinerate een kaart die precies omschrijft wat hij doet.
Je verbrand iets letterlijk. Dit is precies wat rood doet en zeer goed in is. De dingen dood branden inclusief spelers. (heb al aardig wat brand wonden opgelopen door deze kaart)
Ook de art Incinerate laat zien dat er iets verbrand word door een hoop vuur en hitte.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Incinerate Dan kun je ook zien dat er vuur word gebruik door Chandra. Maar je hebt niet echt het idee dat er wat aan dood gaat.
Verder is dit ook een mooie kaart om uit te leggen aan nieuwe spelers. Waar de kleur rood omdraait en ook laten zien waar rood zeer goed in is. Verder kun je eventueel ook verder induiken op te regels met instant en dat deze op ieder moment kan spelen. wat veel voordelen bied. in verhouden met bijvoorbeeld Lava Axe.
Nog een laatste comment:
Ik wou eigenlijk eerst Frost Breath doen maar die had al iemand gedaan dus dan maar een ander om toch wat verschil te houden.
Ik ga voor Armored Warhorse. Waarom is het paard van een Knight (die doorgaans 2/2s zijn met First Strike} sterker dan de knight zelf? Als dit paard een ander paard met een knight erop zou tegenkomen, dan gaat de knight+paard dood! Waarom is deze 2/3? Paarden hebben nou eenmaal een dikke reet, en knights meestal niet! Een knight op een paard is al snel de zwakste schakel, dus kun je beter maar gewoon alleen paarden gebruiken. Met Shock terug in M12, gaan Knights dood aan Shock maar paarden niet! Die moet je al Incineraten (arm paard).
De extra toughness van het paard kan ook komen van het feit dat het Armored is. Als je armor hebt voor je paard, waar heb je dan de knight voor nodig? Aangezien in een gevecht met 2 knights ze allebei doodgaan, maar als de knight nu van zn paard stapt, en de armor aan zn paard geeft, wint het paard (En ja dat kan, je kan nou eenmaal alle equipment in magic aan alle soorten creatures geven. Ik heb het ook niet verzonnen dat BoPjes met een Loxodon Warhammer kunnen rondvliegen)
Al met al denk ik dat we binnenkort een revolutie kunnen verwachten, en dat paarden massaal de knights van hun rug gooien en alleen verder gaan.
Waar draait het in magic allemaal om? Het is een duel tussen 2planeswalkers. Zoals wizards al heeft aangegeven, door het comes into play te vervangen naar enters the battlefield, is het slagveld dan ook waar alles gebeurt. Hoe kan je zo'n duel winnen? Door je tegenstanders af te troeven.
Dit aftroeven kan op verschillende manieren, je kan je beroepen op de kracht van je wezens, of dat nu echt power/toughness is, of een bepaalde ability, zoals evasion of gave activated/triggered abilities. Maar je tegenstander kan en zal vaak zulke wezens ook oproepen.
Dan zal je als magier al snel denken aan een standaard removal package aan spells. Maar zoals ik hier al zeg, het is wat standaard. Je tegenstander zal een dergelijk pakketje aan spells ook geleerd hebben.
Dan houden we nog 1soort spells over, trucjes. Dit kunnen artifacts, enchantments of combat tricks zijn. Vaak zullen het toch deze kaarten zijn die de mooiste, namelijk de gelijkopgaande, gevechten kunnen beeindigen. Omdat deze combat tricks een planeswalker de edge geven om te winnen, zit hier ook mijn favoriete common uit m12 bij. Frost Breath is dan het trucje bij uitstek. Het kan vaak een trucje van je tegenstander ongedaan maken, of in elk geval beperken. Stel dat je tegenstander zijn wezens heeft geinspireerd tot een Overrun, hoe kan jij beter reageren dan te zorgen dat hij niet kan aanvallen met al zijn wezens.
Voor mij is Frost Breath het trucje wat iedere blauwe wizard in elk geval 1keer geleerd moet hebben. Het is veelzijdig, het kan grote wezens uitschakelen voor enkele beurten, maar ook een naar wezen bevriezen. Je kan het gebruiken om te herstellen van aanvallen van je tegenstander, maar ook om hem aan te kunnen vallen. Deze kaart kan in een duel jou dus de edge geven.
P.s. hij is al gekozen, maar het blijft toch mijn favoriete common, dus doe ik hem ook maar. Ik denk dat ik wel een andere insteek heb, om het interessant te houden.
Shock omvat sowieso al de belangrijkste dingen die je in Magic moet weten. Het kost één rode mana, is een instant (elke beginner moet weten dat je in reactie op iets instants kunt spelen en dat die dan voorgaan, de stack dus), er staat damage, creature en player op (de belangrijkste woorden die je moet herkennen in Magic), de kaart is typisch in zijn kleur en de art past goed bij wat Shock doet.
Tussendoor even de vraag; waarom geen Incinerate. Nou ja, de art vind ik minder mooi, het regeneration-gedeelte snappen beginnende spelers vaak niet en ze gaan daardoor de rest ook niet snappen. O ja, en dat ie twee mana kost maakt het ook wat moeilijker. Daarbij Incinerate, de titel is ook niet heel duidelijk. In elk geval niet zo duidelijk als bij Shock
Tenslotte nog even over de flavor (art, flavortekst en titel) van de kaart. Dit is ook een reden waarom ik de kaart heb gekozen. Ik vind het de mooiste common uit de set. Duidelijke voorgrond, heel mooie achtergrond en ook erg gedetailleerd! De flavortekst is ook heel leuk. En ook tekenend voor Magic, waarin flavor best een grote rol speelt. Verder een duidelijke titel.
Ik denk dat Shock de leukste common uit M12 is, het is in elk geval mijn favoriete!
Ik ga voor goblin grenade, de naam legt al uit wat de kaart doet,
de kaart legt ook gelijk uit hoe targetten en additional costs werken, dus je kunt er een beginner de basis van het spel mee uitleggen, ook is het gewoon een goed speelbare kaart.
Omdat ik toch niks te doen heb op mn werk is dit een leuke afleiding.
Ik heb gekozen voor Titanic Growth.
Sinds ik deze kaart de eerste keer voorbij zag komen vond ik hem al tof. Na altijd een fan geweest te zijn van Giant Growth en andere pomp kaarten was het wel weer eens tijd voor een nieuwe. Titanic Growth doet alles wat je wilt dat het doet. Hij is niet duur, hij is instant en hij laat je 1/1 beestje een Stampeding Rhino opeten. Nom Nom Nom. (tevens ook goed tegen Chandra’s Outrage)
De kaart doet dus wat je wilt en verwacht, maar wat maakt de kaart tof? Voor mij zijn dat de art en de flavor text. Wat ik altijd fijn vind is als de art klopt met de flavor text. Dat is hier het geval. De kleine puppy is een monster geworden en zint op wraak. De ogen doen het hem. Zo schattig.
Last but not least past deze kaart perfect bij groen. Bij elkaar sowieso de leukste kaart van de M12 commons.
Ik zou gaan voor Gravedigger
De naam van deze zombie man verteld eigenlijk al wat zijn effect doet, daarnaast is deze kaart gewoon erg sterk. je krijgt eigenlijk 2 voor 1. Daarnaast vind ik de art van deze kaart geweldig, een grote zombie die zijn kleine zombie vriendje probeert op te lappen.
De flavor tekst past natuurlijk ook goed bij de kaart, gravedigger is gewoon voor beginnende en ervaren spelers een hele goede kaart. Vooral in formaten als limited en casual.
Laat ik beginnen bij het begin: Abraham Stoker, geboren 8 november 1947 in Dublin. Hij had niet zo'n prettige jeugd, maar hij knokte zich er doorheen. Na zijn jeugd ging hij studeren, niet 1, niet 2, maar 3 studies (te weten: geschiedenis, letteren en wis- en natuurkunde)! Hij werd journalist nadat een baan als ambtenaar hem niet kon boeien. Hier leerde hij pas echt schrijven en vond zijn roeping in het schrijven van boeken. Jullie kennen hem allemaal van het wereldberoemde boek 'Dracula', de meeste van jullie zullen nu wel begrijpen waar ik naartoe wil, maar voor hen die nog in het duister tasten zal ik nog een klein stukje uitwijden.
Dracula is in 1897 geschreven en ondertussen meerdere malen verfilmd, het verhaal speelt zich af in Transsylvanië. Graaf Dracula, de hoofdpersoon is een vampier. Vampieren voeden zich met het bloed van mensen, maar dat is niet het enige, als je gestorven bent door een beet, word je zelf een vampier. Let wel, ik heb het hier niet over het slappe aftreksel van een vampier wat je tegenwoordig voor je kiezen krijgt bij films als Twilight, nee! Dit zijn kwaadaardige wezens die leven in het donker, sluw, slim en zich keer op keer moeten voeden met bloed. Keer op keer willen ze de smaak van bloed proeven.
Hebben jullie al door over welke kaart ik het heb?
Zegt Lucy Westenra jullie soms iets? Zij is 1 van de slachtoffers van Dracula, nacht na nacht wordt zij bezocht door graaf Dracula. Hij bijt haar met zijn vlijmscherpe hoektanden in haar nek en drinkt haar bloed. Maar zij stribbelt niet tegen, nee, een vampier versiert zijn prooi altijd eerst. Ze raakt in een trance en kan hem niet meer weerstaan. Als gevolg dwaalt zij 's nachts rond op het kerkhof, ze verliest haar gezonde uitstraling en ziet er dof en lusteloos uit. Zelf raakt ze radeloos, we weet niks meer als ze overdag wakker is, ze kan niet meer slapen en schrijft in haar dagboek: "Hoe gezegend zijn sommige mensen, mensen wiens leven niet uit angst bestaat, geen bedreigingen voelen, zij voor wie slaap elke nacht komt als een zegen en diens slaap alleen maar zoete dromen verschaft". Als men in de gaten heeft waar het door komt is het te laat. De beeldschone vrouw overlijdt en zal later herrijzen als vampier.
Door het bloed te drinken van Lucy sterft zij langzaam, maar graaf Dracula overleeft op haar bloed. Langzaam maar zeker wordt zij naar de afgrond gelokt zonder dat ze het zelf tegen kan houden of in de gaten heeft.
Natuurlijk heb ik het over Taste of Blood,
Titel: geweldig natuurlijk, past precies in het verhaal, de smaakt van de levenselixer van Dracula
Art: een mooie vrouw, gebeten door een vampier, bloed sijpelt nog uit haar nek, maar ze is niet in paniek. Ze is nog in een trance, ze lijkt zelfs een beetje... opgewonden...
Oracle tekst: dit is eigenlijk waar heel magic om draait, dit zijn de basics van de basics 'maak je tegenstander stapje voor stapje af, terwijl jij stapje voor stapje sterker wordt'
Flavortekst: een rechtstreekse quote uit het boek van Bram Stoker, een quote die de lijdensweg van Lucy perfect beschrijft.
Effectiviteit: het is geen super sterkte kaart, maar in de juiste decks erg fijn, denk aan 'Bloodthirst' en laat Bloodthirst nou precies een eigenschap zijn van vampieren... toeval? ik denk het niet.
nou, als jullie mij willen verexcuseren, ik moet naar bed, heb mijn slaap hard nodig, want het wordt weer een lange nacht... MHUAHAHAHAHAHA
Ik ga voor Peregrine Griffin.
Het is een beetje een standaard vogeltje wat natuurlijk flying heeft. (Duh...).
Flying en first strike zijn zo'n beetje de meest gebruikte abilities in heel magic op dit moment.
Ook de flavor text zegt het al: In magic is niets wat het lijkt.
Mijn keus is gevallen op Ice Cage.
Dit is voor mij echt een blauwe kaart, removal, maar dan net niet. Ligt de dreiging al op tafel, klaar om jou af te slachten, dan kan je als blauwe magiër vaak weinig anders doen dan vertragen/hinderen/minder dreigend maken.
Ik zie het al voor me, de spin komt dreigend op je af, maar de blauwe tovenaar wil daar natuurlijk wat aan doen. Dan verander je die dreiging gewoon in een groot blok ijs zodat de dreiging (tijdelijk) is uitgeschakeld. Tijdelijk, want als er een Fireball op afkomt smelt het ijs en groeit de dreiging d.m.v. een Giant Growth bijv. dan breekt het ijs (en wordt het beest teruggestuurd naar iemands hand, dan heeft het daarna natuurlijk eventjes de tijd om voor de open haard te ontdooien ). Kortom, logisch dat deze kaart dan stuk gaat (althans in een deel van de gevallen, en eigenlijk pas nadat de spreuk geresolved zou zijn, maar dat zijn slechts details ), zeer flavorfull naar mijn mening.
En ijs (en water) is(/zijn) natuurlijk ook op en top blauw.
De enige kaart uit m12 die dit kan zijn is Fog .
Ten eerste Fog gaat al zo lang mee, en toch wordt hij nog gereprint en blijft hij nuttig, gewoon voor EEN mana al de beesten die je kant op komen laten verdwalen, zodat ze je niet kunnen bereiken.
Ten tweede de art. De nieuwe art van Fog is gewoon geniaal. Simpel, maar zeer passend. Gewoon: er lopen wat creatures en ineens "Fog" en ze komen niet meer vooruit. De Flavourtext doet ook precies wat het moet doen. De simpele eenvoud van deze kaart, maakt hem zo effectief, en alle sfeer aspecten kloppen
En als laatste argument kunnen we alleen naar de speelstijl van magic anno 2011. Sinds de introductie van de Planeswalkers draait zo ongeveer alles om planeswalkers(En terecht want ze zijn AWESOME). En wat maakt een planeswalker een goede planeswalker? Ten eerste natuurlijk goede abilities, maar ten tweede de mogelijkheid om zichzelf te berschermen. Zijn planeswalkers dan helemaal nutteloos als ze dit niet kunnen hoor ik jullie allen gezamenlijk vragen? Nou, je zou zeggen van wel, maar gelukkig is daar de geweldige sfeervolle kaart(voor argument zie hierboven) "Fog". Gewone vol hakken, planeswalker open laten liggen, zodat je tegenstander ook vol gaat hakken op je walker. En dan maakt fog alles goed. Kijk wel uit met deze geniale tactiek, want hij heeft 1 minpunt. De tegenstander kan ook Fog spelen.
Al met al: we hebben een f, we hebben een o, we hebben een g : FOG.
Ps. Het is ook altijd leuk om heel hard ,,FOG!!!'' te roepen als je em speelt. (You know what I'm talking about)
I rest my case.
"Welke kaart heeft de meeste magic flavor, Met welke kaart leg je een beginner uit waar Magic om draait?"
Goblin Piker
hoewel het een gereprinte kaart is, vind ik toch dat deze kaart het meeste bijdraagt aan het klassieke sprookjesachtige fanasy-idee. Lelijke aardmannen (hoe ze ook heten, zie daarvoor de discussie bij Goblin Sharpshooter) zijn onmisbaar in een wereld waar ook elfen, reuzen en tovenaars in rondlopen.
Het is een creature, de kaartsoort die je als eerste wilt leren aan een nieuwe speler. Het is een vanilla creature, en daarom bij uitstek geschikt om de basics van combat uit te leggen, dit voorkomt verwarring. Omdat z'n P/T niet gelijk zijn, is het makkelijker het verschil tussen die twee te onthouden.
Sterker nog, van de 2/1 vanilla mannen is de Goblin Piker nog wel de beroemdste, anderen worden vaak met deze vergeleken. Een voorbeeld hiervan bevindt zich in de set review door Erwin.
Kortom, de Goblin Piker is een kaart die representatief is voor het hele spel Magic: the Gathering!
Ik dacht eerst aan Gravedigger of anders Titanic Growth, maar beiden zijn al gepost. Dus dan maar Unsummon.
Waar het bij Magic vooral (en in ieder geval voor beginners) om draait is om beesten en/of andere wezens te casten, om die wezens met elkaar te laten vechten en de sterksten daarvan de tegenstander te laten doden. Maar bij het casten of summonen stel je je dan voor dat een een of ander goddelijk wezen vanuit de lucht het wezen maakt, en op de grond neer zet. En Unsummon doet juist precies het omgekeerde: De arme man wordt teruggestuurd naar de lucht, al probeert hij zich er nog tegen te verzetten.
En dan die flavor text: "Niks persoonlijks, maar ik heb gewoon liever dat je nu niet bestaat." Dat eerste komt naar voren dat het arme wezen naar de hand gaat, zodat hij nog een keer gecast kan worden om alsnog te leven. Het tweede deel is ook sprekend. Het wezen mag nu niet bestaan, precies wat gebeurt: Unsummon zorgt ervoor dat het wezen nog niet gemaakt is.
Speltechnisch is het een tactische kaart. In eerste instantie denk je dat Unsummon kaartnadeel geeft, maar op het juiste moment is het een sterke kaart, vooral als het slachtoffer versterkt is met Aura's. En het is ook wat je kan verwachten van een blauwe tovenaar/planeswalker. Het gevecht beinvloeden door een betrokkene bij het gevecht uit het gevecht te zetten, zodat de andere partij meer kans heeft om te winnen.
Cancel Afgebeeld een Wizard, met de magie letterlijk in zijn hand.
3 woorden in de textbox, misschien wel de meest gevreesde in magic na ''you win de game''
De art is duidelijk, niet rommelig, scherp en straalt magie uit.
Kortom : Dèze kaart is een en al magie. De naam beschrijft trouwens ook precies wat de kaart doet, en het effect is een welbekend symbool van tovenarij, voor elke spreuk is wel een antwoord. elke magische spreuk of zelfs magie zelf kan bedwongen worden en dat is toch wel erg mooi geillustreerd op deze kaart. Simpel, maar krachtig.