Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Kaart v/d dag: Muraganda Petroglyphs (28-7-2011)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
28-7-2011 08:44:00

Kaart van de dag: Muraganda Petroglyphs!



Muraganda PetroglyphsRandom kaart? Jazeker! Kreeg hem door Almar ( hier ) tegen mijn kop aan geslingerd! "Hier, deze is behoorlijk random!" *Paf*

Ok, die doe ik wel!

RulesGoed, even kijken wat deze kaart doet:

Enchantment
Creatures with no abilities get +2/+2.

Apart, dat zeker.. Maar wat telt nou als ability en wat niet? Op naar de Official Rulings!

5/1/2007 Muraganda Petroglyphs gives a bonus only to creatures that have no rules text at all. This includes true vanilla creatures (such as Grizzly Bears), face-down creatures, many tokens, and creatures that have lost their abilities (due to Ovinize, for example). Any ability of any kind, whether or not the ability functions in the on the battlefield zone, including things like "Cycling {2}" or "Crimson Kobolds is red," means the creature doesn't get the bonus.

5/1/2007 Animated basic lands have mana abilities, so they won't get the bonus.

5/1/2007 Some Auras and Equipment grant abilities to creatures, meaning the affected creature would no longer get the +2/+2 bonus. For example, Flight grants flying to the enchanted creature. Other Auras and Equipment do not, meaning the affected creature would continue to get the +2/+2 bonus. For example, Dehydration states something now true about the enchanted creature, but doesn't give it any abilities. Auras and Equipment that grant abilities will use the words "gains" or "has," and they'll list a keyword ability or an ability in quotation marks.

Ok, dat is dus al een stuk duidelijker!
Imperiosaur krijgt dus geen +2/+2, maar een Squire geequipped met een Shuko dus wel!

CasualGoed, redelijk simpel te omzeilen dus, die Muraganda Petroglyphs. Zullen we eens kijken of we er een deck mee kunnen bouwen?

Laten we eens beginnen met de kleuren.
Muraganda Petroglyphs is splash-baar, dat is al makkelijk.
Welke andere kleur is goed in tokens (die zijn immers ability-loos 9 van de 10 keer)?


Wit natuurlijk!


Even de standaard landjes hier neerpleuren :
10x Plains
10x Forest


Goed, laten we eens gaan kijken welke leuke vanilla (zo wordt ability-loos genoemd)-kaarten we dan al zo te pakken krijgen:
4x Watchwolf
4x Elite Vanguard
4x Savannah Lions
4x Leatherback Baloth



Allemaal heel simpele creatures (duhh) die dus automatisch lekker meewerken!


En dan nu wat ondersteuning voor dat hele token-thema:
4xElspeth Tirel > Gooit 3 3/3-tjes in het veld zodra ze ligt. Wie wil dat nou niet? Ook werkt haar laatste ability lekker mee in dit deck! 4x erin omdat je haar meestal toch meteen opgebruikt.
3xWhite Sun’s Zenith > Repeatative token-maker: goed genoeg voor je?
3xGreen Sun’s Zenith > Zoekt de Watchwolf / Leatherback Baloth op en gooit hem in het veld!
4xScatter the Seeds > In het slechtste geval krijg je voor 5 mana 3 3/3-tjes. Kan er dan toch zeker wel in, of niet?



We spelen de Zeniths maar 3x, vooral omdat ze toch wel weer terug komen!

Ook wil ik een plekje vrijmaken voor Aura Shards; een beetje removal kan geen kwaad, zeker niet als we geen abilities kunnen gebruiken!

3x Aura Shards




Wat opvalt is dat de kleuren allebei behoorlijk mana-intensief zijn ( en ).
Daarom wil ik even wat mana-fix erbij gooien en de mana-base wat aanpassen:
4x Cultivate
4x Rampant Growth

En bij de landjes:

8x Forest
8x Plains
4x Sunpetal Grove




Goed, op dit moment zitten we al op de 57 kaarten!
Decklist: hier
Het ziet er behoorlijk simpel uit, maar dat klopt natuurlijk ook met zo'n key-card!

Nou zit ik te twijfelen..
Vullen we de overige 3 spots op met Juniper Order Ranger? (mijn keuze, zo maak je je creatures nog net even wat sterker, best nice.)
Of weet jij een betere kaart voor die overige spots? Post het hieronder!

TournamentsDit stukje blijft even ability-loos als de kaarten die Muraganda Petroglyphs boost!

FeedbackEn, wat vond je van de kaart van de dag?
Heb je nog verzoekjes, wil je graag een kaart uitgelegd/besproken hebben?
Laat het me weten!

CreditsCredits gaan vandaag naar Almar. Kerel, je hebt het me behoorlijk makkelijk gemaakt!

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
28-7-2011 09:27:00

Je mist overduidelijk Isamaru, Hound of Konda.
Ik ben zelf in zo'n deck niet echt weg van Green Sun’s Zenith; als je dit vergelijkt met wat die kaart kan doen (zie Valakut decks in T2) zou ik zeggen: je hebt meer aan een paar Sigil Captain's, of Juniper Order Rangers (het meest aan de rangers, want captain wordt tegen gewerkt door petroglyphs)
Ik tel volgens mij 20 land; dat is echt veel te weinig voor een deck dat naar de -mana kaarten en kaarten met in de cost curved. Ik zou 4x Razorverge Thicket toevoegen en je rampkaarten halveren.

28-7-2011 10:43:00

Ik heb zelf speciaal >niet< voor Isamaru, Hound of Konda gekozen, juist omdat deze legendary is. Natuurlijk, het is een goede drop, maar je wilt er eigenlijk wel wat meer tegelijk in het spel hebben om toch nog echt wat te kunnen betekenen met dit deck.

Over de mana-base heb je waarschijnlijk gelijk, dat moet ik toegeven. Razorverge Thicket is hier perfect voor, maar vervangen door 4 ramp-kaarten zou ik niet doen. Ik kies er dan liever voor om 2 basics eruit te halen, en Razorverge Thicket er 4x bovenop te doen. Maar gelukkig is iedereen verschillend en is geen enkel deck perfect!

Thanks voor het commentaar though!

Edit: Hoe bedoel je dat Sigil Captain wordt tegengewerkt door Muraganda?

28-7-2011 10:57:00

Creature komt in het spel en de captain ziet nooit dat het een 1/1 is aangezien ze meteen +2/+2 krijgen

Leuke K vd Dag weer Toch zou ik er twee keer Isamaru, Hound of Konda. Kan geen kwaad. Misschien zelfs drie keer. En eigenlijk Humility. Dat is gewoon zo'n gemeen kaartje. Jep, de beesten van de tegenstander worden dan ook opgepompt, maar je neemt iemand wel mee in jouw gameplan.

28-7-2011 11:19:00

Predatory Focus als kill, want ipv Overrun geeft deze geen abilties

28-7-2011 11:46:00

Speel sowieso twee keer Hour of Reckoning; met al die tokens van je convoke je deze spel zowat gratis.

28-7-2011 12:05:00

Humility is wel gemeen inderdaad, dan win je het puur op overmacht Hour of Reckoning is ook erg prettig dan, alles wat je maakt is zowat tokens

Gaat lekker zo! Nog meer opties?

28-7-2011 12:15:00

mijne ? Geen reactie op mijn ingeving boehoehoe

28-7-2011 12:16:00

Maar Overrun was ook nergens genoemd..?
Eveneens, jou suggestie is inderdaad zoiezo een win!

28-7-2011 12:20:00

heey ik heb een tijdje met een petroglyphs deck gespeelt, en het blijft erg leuk, ik speelde zelf Mitotic Slime (die kleinste beetje hebben geen abilities, en die werkte echt heel leuk

Official Rules Advisor ~Jop~ (39) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-7-2011 12:31:00

Hero of Bladehold is ook leuk. je hebt altijd 3 aanvallende beestjes, waarvan 2 3/3 tokens

Vyse (159) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-7-2011 12:33:00

Als je nou die White Sun’s Zenith eruit laat en daarvoor Beacon of Creation erin doet kun je wat minder Plains spelen en wat meer Forests

28-7-2011 12:39:00

onder het mum van overkill ascension
Beastmaster Ascension

28-7-2011 19:13:00

Aangezien Muraganda Petroglyphs echt nodig is om te winnen (paar kleine beestjes doen te weinig) zou ik misschien overwegen om er een paar Idyllic Tutors in te stoppen, zodat je deck veel optimaler werkt. Humility is daar ook mee te tutoren, mocht je oppo beesten met enge abilities spelen (dan kan je dr daar weer een paar van uit halen, naast Aura Shards die je dr ook mee kunt opzoeken btw)

Official Rules Advisor ~Jop~ (39) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-7-2011 21:40:00

Misschien, is Elspeth, Knight-Errant ook leuk eerst met haar ultimatum ervoor zorgen dat alles indestructible is en vervolgens met het ultimatum van Elspeth Tirel allees destroyen, maar van jou is alles indestructible dus dat maakt niet, ook al je enchantments, waar dit deck om draait worden dan niet vernietigd, en je tegenstander kan niets, tenzij je tegenstander ook tokens speelt.. maar dan heb je iig nog wat ideeën

28-7-2011 21:53:00

Die ultimate is erg onrealistisch om te halen, laat staan 2 ultimates haha Tegen de tijd dat je ultimate af zou kunnen laten gaan hoor je met een token spam deck allang gewonnen te hebben.

Official Rules Advisor ~Jop~ (39) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
29-7-2011 12:41:00

als je een Doubling Season op het veld hebt liggen niet, dan komt Elspeth, Knight-Errant al met 8 counters in het spel, en Elspeth Tirel ook, dus -8 is dan meteen mogelijk, waarna Elspeth, Knight-Errant meteen naar je graveyard gaat, en je Elspeth Tirel meteen op tafel kan leggen en haar ultimatum gebruiken. maar dan moet je uiteraard:
1. de mana er voor hebben,
2. een Doubling Season in het spel hebben liggen.

qua kleuren zou het moeten kunnen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]