Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Proces 'post kwijtgeraakt'

Scroll: [boven|reacties|beneden]
9-8-2011 15:24:00

Hey allemaal,

het is misschien één van de meest standaard vragen in het internetruilen, maar toch zit ik met een kwestie in mn maag. Het is de klassieke: 'hoe om te gaan met een trader die zegt te hebben verstuurd, maar waarvan niets aankomt en vervolgens niet meewerkt aan een oplossing'.

Ik wil voordat ik een bad trader/oplichter topic open graag eerst jullie mening horen over hoe het proces normaal zou werken.

Dit is de case:

Ik heb eind mei via nedermagic een ruil gedaan met een trader die tot nu toe prima refs heeft; aantal legacy stapels van mij vs een tropical island. De trop is vervolgens nooit bij mij aangekomen. Na anderhalve week wat heen en weer messagen is de trader sinds begin juni niet meer ingelogd geweest en reageerde dus ook niet meer op mijn berichtjes om het op te lossen.
Uiteindelijk heb ik hem op zn prive mail gemaild, en ook daarin gaf de trader aan niet te weten hoe hij het kon oplossen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan als je dit overkwam? Persoonlijk vind ik dat de verzender verantwoordelijk is voor het aankomen in goede orde van de post. Als post van mij zou kwijtraken zou ik altijd proberen dit te vergoeden.
Opmerkelijk: de (nederlandse) trader zegt dat hij prio heeft verstuurd, maar volgens mij kan dat helemaal niet bij binnenlandse post.

 Reactie plaatsen

Reacties (20)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
9-8-2011 15:27:00

Mjah, ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat iets kwijt is geraakt in de post. Maar als mijn kaarten kwijt zouden raken opweg naar iemand anders dan zou ik dat wel mijn verantwoordelijkheid vinden om er wat op te vinden (dmv compensatie of iets anders).

Daarnaast kan je in nederland volgens mij idd geen priority sturen.

-Bram

9-8-2011 15:29:00

Ik heb deze vakantie al 2 keer !! gehad dat post niet aankwam bij, gelukkig ging het niet om hele grote deal maar vervelend is het wel...

Meest reeel lijkt mij om 50% van de waarde te vervangen.. dat is wel wat ik steeds heb gedaan...

9-8-2011 15:32:00

50% van de waarde vervangen is toevallig wat ik ook heb voorgesteld in dit geval, maar helaas krijg ik daar geen respons op.

Bij een kleine deal zou ik als verzender alles vervangen, maar hoe groter de deal wordt hoe vervelender dat is. Bij een bepaalde grens zou je standaard eigenlijk aangetekend moeten versturen...

Joes (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-8-2011 16:17:00

Enige "Priority" wat we in nederland hebben is aangetekend versturen. Kost je 7 euro en voor een brief ben je dan voor 50E verzekerd. Dacht voor 8 nog iets kan je alles tot 500E ofzo verzekeren. Dus voor de wat stevigere deals zou ik dat doen.

Post kan best kwijtraken, er lopen wat gekke mensen bij (tegenwoordig) PostNL rond. Zelf nog nooit problemen gehad, maar bv mijn broertje kreeg een opengemaakte envelop thuisgestuurd met "Sorry hij is opengegaan" briefje erbij. Was vrij duidelijk was dat iemand dacht dat er waarde inzat, brief openmaakte en besloot dat die gekke kaartjes niets waard waren.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-8-2011 16:18:00

Jij hebt totaal geen invloed op hoe er verpakt is. Voor zover jij weet kan hij er net zo goed wat papieren zakdoekjes omheen hebben gevouwen en er een postzegel op hebben geplakt. Natuurlijk zal hij het beter hebben gedaan, maar het is verre van onmogelijk dat de schuld bij hem ligt.

Verder is hij degene die kiest voor de manier van verzenden van zijn kaart. Of hij nou flessenpost, postduif of TNT gebruikt, het is aan hem om de kaart bij jou te krijgen. Hij kiest voor een bepaalde methode en weer heb jij geen invloed.

Zover ik begreep is het wettelijk gezien zo dat als jullie vantevoren geen andere afspraken maken het risico bij de zender ligt. Dit is ook waarom winkels vaak een clausule hebben dat ze niet verantwoordelijk zijn voor problemen met de post.

Ik denk dat je volledig in het recht zou staan om of jouw kaarten terug te vragen, of een volledige vergoeding te vragen. Dat jij aanbiedt om 50% van de kosten op je te nemen is denk ik heel nobel, maar niet noodzakelijk.

9-8-2011 17:10:00

Zonder in te gaan op de kwestie zelf wil ik even melden dat PostNL echt een ramp is deze vakantie.

Deze vakantie alleen al zijn er maarliefst 4 poststukken bij mij niet aangekomen, van 4 verschillende afzenders, waarvan er 3 in het zelfde weekend verzonden zijn...

9-8-2011 17:16:00

Post is inderdaad een ramp op het moment, opengemaakte post, post die veel te laat aankomt... allemaal omdat de post markt open moet zijn van de overheid en er dus niet meer betaald wordt voor goede service, erg jammer.

Maar ontopic: Bij speler tegen speler zou ik inderdaad zeggen: Vergoeding 50%

9-8-2011 17:21:00

Mijn mening is dat het niet willen communiceren over een oplossing bad traders gedrag is.

Ik heb een keer gehad dat mijn kaarten niet aangekomen waren en heb toen de kaarten van de andere trader teruggestuurd. Na acht weken ofzo bleken mijn oorspronkelijke kaarten alsnog aangekomen te zijn en kreeg ik nogmaals zijn kaarten.
Ik vind dat de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de verzender ligt, maar ben het eens met het bovengenoemde punt dat het misschien eerlijker is om 50/50 aan te houden als de deal groter wordt.

Het feit dat hij geen oplossing weet is natuurlijk onzin, hij kan gewoon de helft van jou kaarten terugsturen.

Ik zou even contact op nemen met een moderator als ik jou was.

9-8-2011 17:26:00

Ik heb laatst ook een pakketje niet binnen gekregen. De afzender heeft toen ook 50% vergoed, maar eigenlijk is dit heel raar. Ik vind mezelf verantwoordelijk voor mijn eind van de deal en ik moet dus ook zorgen dat de ander zijn kaarten krijgt.

Maar ik begrijp dat 50% vergoeden op nm een beetje de norm is.

9-8-2011 17:34:00

Het ligt er wel aan in hoeverre je de ander vertrouwt, het is natuurlijk altijd makkelijk zeggen dat je t hebt opgestuurd en zeggen dat je het kwijt bent om dan maar de helft van de value op te hoeven sturen.

Maar goed als dat vaak genoeg gebeurd valt het ook op.

-Bram

9-8-2011 17:34:00

Ja liever niet, maar als de andere partij helemaal niks doet ter vergoeding dan stel je toch maar wat voor om de schade te beperken. Het is dat of direct een bad trader topic openen (wat ik waarschijnlijk nog steeds wel ga doen als ook hier weer geen antwoord op komt).

Nogmaals: persoonlijk zou ik zelf altijd proberen zoveel mogelijk te vergoeden, en daar ook zelf het initiatief toe nemen. Dat deze persoon er maanden over heen laat gaan is niet bepaald fraai...

9-8-2011 17:37:00

Nee inderdaad. Sowieso merk je snel het verschil. Mensen die echt de kaarten kwijt zijn houden meestal wel contact om te kijken of het toch nog binnenkomt (maar dan vertraagd) en om anders wat anders te regelen.

-Bram

9-8-2011 17:53:00

Hmm, ik maak op dit moment hetzelfde mee. Al hadden we afgesproken dat hij eerst zou sturen (ik zet hier geen namen neer uiteraard). Hij komt ook erg betrouwbaar over, communiceert zeer goed (net als ik) en een ander heeft wel zijn kaarten ontvangen. Ik ben heel bang dat het kwijt geraakt is ofzo. Ik weet ook niet, in het geval dat het nooit aankomt, wat ik er mee moet. Maar men vind dus over het algemeen dat de verzender verantwoordelijk is?

Het voelt zo lullig ofzo Ik kan er niets aan doen, maar hij ook niet, maar mochten ze nooit aankomen dan is hij wel z'n kaarten kwijt en ik niet. Hoe zouden jullie dat oplossen? Ik zelf ben wel bereid een deel te vergoeden ofzo in ieder geval.

9-8-2011 20:56:00

Ik vind zelf dat de zender verantwoordelijk is tot de kaarten veilig bij de ontvanger zijn. Maar het 'ik vind' geeft al aan dat dit mijn norm is, en ik zou daar een ander niet toe kunnen dwingen (tenzij ik voor elke deal tot stand komt deze afspraak bijvoeg, maar dat maakt het traden ook ongemakkelijk)

Ik zou alles vergoeden als mijn post niet aan kwam, en ik ga er van uit dat hier geen misbruik van gemaakt wordt, we zijn allemaal liefhebbers van hetzelfde spel, en bij het aangaan van een ruil via de post neem je het risico.

De oplossing 50/50 zou ook zijn wat ik zou voorstellen, omdat het iedereen kan overkomen heb je zo het risico gespreid en blijf je niet met 1 verliezer achter.

Ik hoop dat het goed komt met alle bovengenoemde tradeproblemen, succes iig!

9-8-2011 21:21:00

Ik kan me best voorstellen dat als de zender van zo'n 'dure' kaart gewoon alles netjes heeft gedaan dat hij er niet op staat te springen nog meer op te sturen. Ik zelf ben bijvoorbeeld ook maar een (arme) student met enkele duurdere magic kaarten maar kan niet zomaar 50 euro missen. Voor sommigen is dat misschien maar weinig maar dat is niet voor iedereen betaalbaar.

En als iemand tegen mij zegt "ik heb je kaarten nog niet gekregen" dan ben ik er ook in eerste instanties sceptisch over en denk ik dat de ontvanger misschien wel liegt.

Persoonlijk ruil ik zelf niet via de post om misverstanden te voorkomen. Maar dit is ook gewoon een kwestie van vertrouwen. En bij wie de fout ook zit, het is altijd moeilijk om een oplossing te vinden.

9-8-2011 21:37:00

Ik ben er inmiddels wel achter dat je als verzender bij PostNL een formulier kunt aanvragen om te proberen de post te vinden. Ik krijg deze binnenkort binnen en ga 'm invullen voor degene die mij kaarten heeft gezonden. Het is een traag proces; kan 4 tot 6 weken duren ofzo. Blijkbaar hebben ze een achterstand dus precies zeggen hoe lang het duurt kon de helpdesk niet. Wat trouwens al aangeeft dat post wel vaker kwijt raakt helaas. Maar goed, je weet maar nooit. Het is het proberen in elk geval waard!

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-8-2011 21:45:00

Ergste wat ik zelf meegemaakt heb is dat na 5 weken mijn post pas bij iemand aan kwam. Het kan sowieso soms wat langer duren dus besluit niet te snel dat er een probleem is.

Als zender met het probleem zou ik proberen of ik misschien andere kaarten kan sturen. Als ontvanger zou ik redelijk makkelijk zijn met het maken van een nieuwe deal. Wel denk ik dat de zender volledig verantwoordleijk is voor de kaarten bij de ontvanger krijgen, dus ik denk dat die de kosten zou moeten dragen.

10-8-2011 12:27:00

ik heb het zelf ook meegemaakt echt k.. ik was ook zeer verdrietig

ik verwachten een Jace, the Mind Sculptor maar na 3 weken nog niks en toen we contact erover hebben gehad heeft hij me personlijk
75 % kaart waarde vergoed, zeer netjes van hem.

Dus een vergoeding krijgen zou wel op zijn plaats zijn.
krijg je geen reaktie neem contact op met Mischiel Smit

sterkte

10-8-2011 15:03:00

Heb pas ook zoiets raars gehad, envelop was open gescheurd en vervolgends weer dichtgeplakt met plakband, kaartjes waren nog wel allemaal aanwezig. Heb toen een berichtje gestuurd naar de verzender en die gaf aan dat de envelop gewoon intact verstuurd was.
Best erg als het echt zo is dat er mensen bij de post zijn die je post gaan openen...


Hoe zit het trouwens met marktplaats, is er ook maar iets wat je kunt doen als je via de mail een deal gemaakt hebt en betaald hebt (via rabobank), en vervolgends niets meer van de verkoper hoort?

10-8-2011 15:28:00

Iemand waar ik kaarten had heen gestuurd had dat ook een keer. Ik denk dat ze dat doen als ze denken dat er iets verdachts in zit ofzo? Lijkt me stug, maja who knows.

Overigens goed nieuws. M'n kaarten zijn vandaag binnengekomen. Beetje paniek om niets dus ( in mijn geval) Maar ja, als kaarten niet binnen 3 dagen aankomen begin ik toch een beetje te zweten eigenlijk. Maar ze zijn gelukkig dus terecht!

Scroll: [boven|reacties|beneden]