Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Kaart van de dag: Manaplasm (15-8-2011)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
15-8-2011 23:32:00

Kaart van de dag: Manaplasm!



ManaplasmVandaag is Manaplasm aan de beurt. Waarom? Na een dag lang allerlei dingen gedaan te hebben, had ik geen idee welke kaart ik moest doen. Ik had ook al een tijdje geen aanvragen meer gehad; de inspiratie was dus helemaal op. Gelukkig kwam Debbie met Manaplasm aan, een kaart die ze in haar Jund-EDH speelt. "Waarom ook niet?" dacht ik, en hier zijn we dan!

RulesLaten we eerst maar eens even naar de Oracle Text kijken, Manaplasm is namelijk verradelijk daarin:

Creature - Ooze 1 / 1
Whenever you cast a spell, Manaplasm gets +X/+X until end of turn, where X is that spell's converted mana cost.
Hoezo verradelijk? Let maar eens op, de Official Rulings zijn er niet voor niks!

10/1/2008 Converted mana cost takes into account only the mana symbols printed in the upper right corner of the card. Manaplasm doesn't care about additional costs, alternative costs, cost-reduction effects, or what you actually paid to cast the spell.

10/1/2008 While a spell with {X} in its cost is on the stack, its converted mana cost takes the chosen value of X into account. For example, if you cast Blaze (a spell with the mana cost {X}{R}) and choose a value of 5 for that X, then your Manaplasm will get +6/+6 until end of turn.
Dat dus. Ook wil ik even 1 ding duidelijk maken, iets wat Debbie nogal vaak vergeet: Manaplasm triggert >iedere keer< dat je een spell speelt. Speel je een Harrow, Sylvan Ranger en Doom Blade in 1 beurt, dan krijgt Manaplasm voor elke spell zijn bonus: voor de Harrow +3/+3, voor de Sylvan Ranger +2/+2 en voor de Doom Blade +2/+2. Het resultaat is dan ook een 8/8 Manaplasm. Niet vergeten!



Casual & TournamentsGoed, tijd om weer eens een deck te maken. Er spoken enorm veel ideen in mijn hoofd rond en die moeten er echt even uit, vandaar.

Laten we eerst eens beginnen met de kaart waar het deck om draait:

4x Manaplasm
Manaplasm wordt groot door veel spells spelen. Echter, in een gemiddeld deck is dat nog erg beperkt: je hebt maar een beperkt aantal mana. Hoe kunnen we daar iets aan doen?

2x Animar, Soul of Elements en 2x Jhoira of the Ghitu
2 creatures die qua kleuren uiteindelijk perfect mixen met Manaplasm. Ook zorgen ze er beide voor dat je goedkoop creatures cast.
Animar, Soul of Elements maakt ze goedkoper (leuk voor kleurloze creatures zoals Wurmcoil Engine en Steel Hellkite) en Jhoira of the Ghitu suspend ze. Waarom we dat willen? Zodra alle time counters van de gesuspende kaart af zijn, CAST je die kaart. Ookal betaal je er geen mana voor, Manaplasm krijgt dus wel de bonus gelijk aan de gesuspende kaart zijn mana-cost.

Perfect voor het deck! Echter, omdat het 2 totaal verschillende manieren zijn, spelen we ze maar 2x each.


4x Wurmcoil Engine en 3x Steel Hellkite
De Manaplasm-boosts van het deck. Werken erg goed samen met Animar, Soul of Elements en Jhoira of the Ghitu, maar zijn ook nog eens erg sterk zonder die kaarten. Mocht je geen Manaplasm hebben (Doom Blade, ik kijk naar jou...), dan kunnen ze altijd nog het vuile werk voor je opknappen. Wurmcoil Engine geeft ook nog eens een aangename lifelink-boost, mochten we er slecht voor staan.


4x Birds of Paradise en 3x Harrow
Birds of Paradise en Harrow zijn de mana-fix van het deck. We spelen met 3 kleuren (, en ) dus dan is dat niet onaardig om te hebben. Birds of Paradise werkt trouwens ook samen met Animar, Soul of Elements, vandaar dat die er 1x meer in zit dan Harrow.


4x Deadly Recluse en Green Sun’s Zenith
Echter, het kan zijn dat je ondanks de Birds of Paradises en de Harrows toch een trage start maakt. Natuurlijk heb je dan een goede protector nodig voor weinig mana. Deadly Recluse zorgt daar voor: voor slechts een prachtige blocker die zelfs de machtigste flyers tegen kan houden. Geeft Animar, Soul of Elements ook nog eens een aangename boost; deze wil je graag 4x spelen.

De Green Sun’s Zenith zet ik hier ook bij; hij kan namelijk de Deadly Recluse opzoeken. Echter, dat is niet zijn enige target. Hij zoekt je Manaplasm als de vorige net is weggehaald, hij zoekt Birds of Paradise mocht je mana-screwed zijn, hij zoekt Animar, Soul of Elements als je met 3 Wurmcoil Engine in je hand hebt: hij zoekt genoeg om goed te zijn in je deck.



3x Mana Leak en 3x Red Sun’s Zenith
2 soorten bescherming die het allebei goed doen op hun manier. Mana Leak kan vervelende creatures van de battlefield houden, of ze nou protection hebben of niet. Door de cost van is hij makkelijk te spelen, een prima counter dus.

Red Sun’s Zenith heeft 2 doeleinden:
-vervelende creatures weghalen die je Manaplasm pijn willen doen
-je Manaplasm een grote boost geven op het juiste moment
Hij shuffled zichzelf steeds weer terug als hij resolved, klaar om dit beurt na beurt te doen late-game: prima kaartje dus!



4x Distortion Strike
Misschien wel de handigste kaart in het deck: door de rebound krijgt je Manaplasm automatisch een boost van +1/+1 en hij zorgt er ook nog eens voor dat je Manaplasm doel treft (en dat 2x)!



9x Forest, 7x Island en 6x Mountain
De aanvoer van het deck. Groen is de overduidelijke kleur van het deck, vandaar dat we die het meest spelen. zorgt ervoor dat je Manaplasm zoiezo doorkomt (Distortion Strike) en komt voor in allebei de Manaplasm-boosters van het deck (Animar, Soul of Elements en Jhoira of the Ghitu). Countermogelijkheid is ook erg handig, daarom spelen we de Island 1x meer dan de Mountain.

Uiteindelijke decklist: hier

Zo, een prachtig deck met als Key-card Manaplasm. Het schopt, het duwt, het trekt, het is ongelofelijk vervelend. Tips voor het deck zijn altijd handig, ik denk dat ik het zelf namelijk maar ga spelen!


FeedbackNiet geheel onbelangrijk, wat vond je van de kaart van de dag?
Heb je nog verzoekjes, wil je graag een kaart uitgelegd/besproken hebben?
Laat het me weten!

CreditsCredits gaan naar Debbie, voor het hebben van Manaplasm in haar EDH-deck! Bedankt voor de inspiratie!

ExtraIk houd een Thema-wedstrijd (6 Augustus << Deze datum zal verzet worden! Volg het in de volgende link); wil je meedoen schrijf je dan hier in! (informatie staat daar ook!)
1e prijs: Spaanse Sneak Attack!

 Reactie plaatsen

Reacties (5)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-8-2011 23:44:00

Geen Invigorate en co?

16-8-2011 00:25:00

Zou ook kunnen inderdaad! Manaplasm lust heel veel, dit deck is 1 van de vele wegen die je zou kunnen nemen

16-8-2011 17:06:00

ik speel hem met borderposts in mijn ooze tribal deck (Veinfire Borderpost en Firewild Borderpost) om hem na de aanval te voeren aan een Greater Good

Official Rules Advisor ~Jop~ (39) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-8-2011 18:56:00

waar is de Cloudpost/Glimmerpost! ook leuk, zodat je je red/Green Sun’s Zenith kan spelen voor is heel veel en daarmee pomp je je manaplasm natuurlijk heel veel

24-8-2011 08:53:00

ik zou zeker Bloodbraid Elf spelen en Violent Outburst.
Fireblast lijkt mij ook erg goed.
Om niet alleen van de manaplasm afhankelijk te zijn lijkt mij ook Kiln Fiend handig.

Scroll: [boven|reacties|beneden]