Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Hoi, ik maak voor het eerst mee dat iemand een betaalde bestelling wil annuleren zonder vermelding van een reden en wijzend op de wet verkoop op afstand die zegt dat je binnen 7 dagen een koop ongedaan kan maken. Ik vraag me af of anderen dit weleens hebben meegemaakt en valt dat onder bad trading, want volgens de magicregels is dat wel een deal cancelen.
Ik weet dat die wet bestaat, maar dan zou je dus kaarten kunnen kopen om bv even een toernooi te spelen en ze daarna terugsturen. het kost ons best tijd. Die kaarten opzoeken, terugstoppen, versturen, enz.
Verder heb ik niet echt problemen mee hoor, maar ik vroeg me gewoon af wat de mening hierover is.
Eerlijk gezegd bestel ik altijd alleen als ik goed over heb nagedacht welke kaarten ik wil hebben. En zomaar een deal terugdraaien nadat je het hebt geruild...dunno ik heb het nog nooit gezien, maar ik zou iemand wel raar vinden als ie zijn kaarten terug wil en de mijne weer wil opsturen. Dan zoekt ie maar iemand anders om mee door te ruilen.
Maar goed betalen en ruilen zijn wel weer andere dingen natuurlijk. In ieder geval vind ik t wel raar dat ie terug draait binnen 7 dagen, waarom bestelt ie t dan?
-Bram
Zoals je het nu beschrijft zou dan inderdaad kunnen, het zou natuurlijk wel jammer zijn als er misbruik van gemaakt wordt door mensen die inderdaad de kaarten 1 weekend gebruiken en terug sturen.
Dit kan je evt oplossen door een seal aan te brengen op de plastic zakjes waar je de kaarten altijd in doet, die je moet verbreken om het te openen. Niet meer geseald = niet terug sturen
Is een lastige...
Is het netjes? Nee dat niet, terugsturen zonder reden is niet netjes.
Echter om een wettelijke regeling als bad trading te bestempelen is wat overdreven. Het is namelijk een legale optie dit te doen. Het lijkt er dan op dat als je dit als bad trading bestempeld dat je zegt, de nederlandse wet geldt overal maar op nedermagic is deze wet "Illegaal".
Dat zou op mij een beetje raar overkomen, maar ik snap ook wel dat jij er niet vrolijk van wordt als ik een compleet deck (incl SB) bij je bestel op woensdag en er een toernooi mee speel in het weekend en je de kaarten weer terug stuur op maandag en mezelf daarna beroep op deze wet.
Hhmmmmm Wacht eens even..... Jongens ik ga vanaf nu T2 spelen en PTQ enzo!!!! Michiel je ziet mijn bestellingen wel binnen komen!
Ik zie zelfs dat als je dit niet in je voorwaarden vermeldt, de consument 3 maanden bedenktijd heeft !!
bron : hier
Ik denk zelf dat je je er weinig zorgen over hoeft te maken, temeer dit zoals ik begrijp pas de eerste keer is dat het voorkomt. Volkomen legaal, dus geen bad-trading (er is geld mee gemoeid) maar inderdaad voor een internetwinkel geen zegen..
@Rob seal werkt niet, zoals je in de link kunt lezen moet je het fysiek kunnen inspecteren ..
@Jelmer Michiel heeft wel het recht je van de site te bannen hè zelfs zonder reden.
Is een lastige inderdaad.
Bij CD's & DVD's is het vaak zo dat je ze terug kan sturen zolang ze geseald zijn, maar met Magic kaarten wordt dit lastig inderdaad, met uitzondering van boosters en Boxsets dan...
Hij heeft het wettelijk recht om dat te doen. Je verpakking sealen klinkt wel als een goed idee, maar een reden voor terugsturen kan bv kaartkwaliteit zijn. Ondanks dat het misschien niet zo handig is voor jou is het gewoon zijn goed recht, mocht hij het nou regelmatig gaan doen dan is het wat anders natuurlijk.
Aangezien er geen opgaaf van reden is, stel je eens deze redenen voor:
- Hij krijgt opeens een veel hogere rekening binnen voor iets waar hij het liever niet met anderen over heeft (ziekte / verslaving / vrouw of vriendin blijkt onbedoelt zwanger / etc.).
- Een vriend / bekende / familie heeft plots geld nodig, zie vorige voor mogelijke redenen.
- Hij is zojuist ontslagen.
- Hij heeft gigantische ruzie binnen de speelgroep en wil nooit meer spelen.
Oftewel, je hebt opeens meer geld nodig door iets waar je het niet over wil hebben, of je hebt opeens helemaal geen zin in die stomme magic spelers. Is het dan heel erg gek als iemand in zo'n geval weinig zin heeft om het helemaal toe te lichten? Veel zouden waarschijnlijk kiezen het toch toe te lichten, maar ik kan me best wel mensen voorstellen die dat niet doen.
Natuurlijk is het net zo goed mogelijk dat de persoon in kwestie je als tijdelijke leenservice gebruikt heeft, maar aangezien je zegt dat dit de eerste keer is zou ik zelf het voordeel van de twijfel geven.
Ik zou sowieso magic ruil 'regels' niet verwarren met de wet.
@ Koen,
W00T!?!
Ow ja dat detail was ik even vergeten...
*Houdt zich maar weer bezig met Legacy en Limited*
Valt de losse verkoop van magic kaarten niet onder de tweedehands markt, en zijn daar dus niet misschien andere regels voor ik? Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar de kaarten worden ongesealed verstuurd. Je kan ze er uit halen, vervangen met iets afgerachtere kaarten of wat dan ook en dan gaan zeuren dat je je geld terug wilt hebben...
Als je een preconstructed deck verkoopt en iemand bedenkt binnen 7 dagen (zonder het deck geopend te hebben), dat hij/zij het toch niet wilt, DAN moet je inderdaad sowieso geld terug geven. Bij losse kaartverkoop lijkt me dit echter heel erg stug.
Hoi, ik vind het prima dat het mag hoewel ik het betwijfel en heb er nu ook niet zo'n problemen mee, maar dacht ik wijd er toch een topic aan. De kaarten zijn nog niet verstuurd, maar kon de envelop nog net voor het versturen uit de zak vissen.
Het gaat me meer om de magic ethiek. Stel je ruilt met elkaar, mag je dan ook binnen een week je kaarten weer terugsturen of stellen we dan op deze site 'deal is deal' en zoniet een vermelding op je PP.
Wat dat betreft werkt het bij mij ook zo. Ik ben geen groot concern, dus elke deal zie ik als een persoonlijk iets. En dan zo'n onpersoonlijk bericht uit het niets kan ik niet echt waarderen.
Ik heb wel eerder zoiets gehad dat iemand iets had besteld, maar ook net in de tussentijd uit z'n boosterbox getrokken. Dan ben ik best begripvol en zeg ik van nou stuur die kaart maar terug. Of laatst iemand die niet wist dat de mythic uit de dueldecks foil waren. In de loop der jaren een hoop meegemaakt
Als consument van een winkel is de wet aankopen op afstand (of hoe die wet ook precies heet) van toepassing. Daarin staat vermeld dat zonder opgaaf van reden een product binnen 8 dagen na ontvangst teruggestuurd mag worden, mits de verkoper als (web)winkel geregistreerd staat bij de KvK. Overigens hoef je verzend- en administratiekosten niet terug te betalen, deze vallen immers niet onder het teruggezonden product!
Tussen een klant en een winkel is er dus sowieso geen sprake van ethiek, enkel van je goed recht.
Tussen twee ruilende mensen (die geen lid zijn van de KvK!) geldt die wet niet en daar kun je inderdaad wel spreken van ethiek. Doorgaans houden we ons hier op Nedermagic aan een set regels wat betreft het ruilen van kaarten. Dit zijn natuurlijk vuistregels, daar kan men altijd van af wijken. Echter, zomaar terugsturen en je kaarten terugeisen kan niet, in ieder geval niet op basis van de eerder genoemde wet. Wat andere wetten wel zeggen is dat een schriftelijke afspraak (afspraak per bericht op Nedermagic bijvoorbeeld) bindend is, als het geleverde (geruilde) product (kaarten) niet aan de verwachtingen voldoet (beschadigd, bijvoorbeeld), dan kun je dus wel een vergoeding/terugsturen verwachten.
Wat ik in ieder geval Nedermagic zou willen aanraden is om Algemene voorwaarden bij aanschaf op te stellen. De kaarten verzegelen en dan in de algemene voorwaarden opnemen dat ze enkel verzegeld terug verzonden mogen worden mag, maar dan moet de kwaliteit/kwantiteit/identiteit van het product inspecteerbaar zijn zonder de zegel te breken. Is dat niet zo, dan is die algemene voorwaarde wettelijk niet verdedigbaar (als je even googled vind je hier vast wel rechtzaken over, heb er meerdere keren over gehoord). Overigens zou ik wel expliciet vermelden dan dat enkel exact hetzelfde product geaccepteerd wordt en dat bij schade op de terugweg de klant aansprakelijk is.
Erm, langer dan ik gewild had, hoop dat mijn punt duidelijk is. Er is dus een verschil tussen de situatie klant-winkel en klant-klant.
Ik zie het niet echt als bad trading, omdat een deal cancellen naar mijn gevoel niet als bad trading telt. Zoals hierboven al wordt aangegeven zijn er tal van redenen waarom een deal gecancelled kan worden. Als iemand inderdaad zijn kaart net in een boosterbox zou vinden, dan zou ik het jammer vinden, maar alsnog geen problemen hebben om de ruil terug te draaien. Wat ik wel bad trading aan deze "deal" vind is de associale aard van de mail. Dit is de wet en je doet maar wat ik zeg. Zo voelt het voor mij aan. Dit is op zijn minst niet netjes.
Maar goed, het hangt ervan af hoe je de ruil ziet. Mocht je elke deal nog steeds persoonlijk opvatten (wat ik persoonlijk erg waardeer), dan moet je doen wat je bij elke ruil doet: hem gewoon een mindere ref geven (gezien het feit dat je genoeg mensen een positieve mail geeft als je iets bij hen verkoopt, moet dat lukke ). Desnoods kan je altijd nog bepalen dat je niet meer met hem ruilt
Ik heb zelf ook een paar keer van de regeling gebruik gemaakt maar dat was na een telefonische koop waar ik min of meer ingepraat werd.
Maar thanks voor de feedback iig. Jullie zien me dus wel echt meer als winkel dan persoon waar je kaarten van koopt en een deal mee sluit. Ik ben voor m'n gevoel nog altijd dat laatste omdat ik er zo dicht op zit. En volgens mij ook altijd erg klantvriendelijk.
@ Bosma ''Wat ik wel bad trading aan deze "deal" vind is de associale aard van de mail. Dit is de wet en je doet maar wat ik zeg.''
Hoe weet je nou hoe die mail eruitzag, michiel heeft aleen verteld dat hij zich op de wet wilde beroepen. meteen woorden als asociaal en ''je doet maar wat ik zeg'' gebruiken vind ik niet gepast, zoals pi al zegt ken je de situatie daar niet goed genoeg voor.
ik neem aan dat iemand het niet zomaar doet, en hoewel het niet de ideale situatie is (voor trouwens beide partijen) hoeven we deze jongen niet meteen te demoniseren..
Zoals michiel al zegt gaat de discussie hier over ethiek, niet over dit ene incident maar over de gedachte erachter, op een breder vlak.
@michiel wel grappig dat je zegt ik ben nog altijd dat laatste en meteen het woord klantvriendelijk gebruikt wat dan weer een echte winkelterm is Ik denk dat de community je gewoon als ''hybride'' ziet : zowel winkel als persoon waar je afentoe een deal mee sluit, tenminste zo zie ik het'(ik moet voor mezelf spreken he ).
Ik kreeg eigenlijk eerder uit je beschrijving het idee dat de kaarten al bij de ander waren en niet nog net uit de post gevist konden worden. Dat maakt de situatie alleen nog maar meer begrijpbaar en minder bad trading.
Ik zou je overigens als winkel zien. Uiteindelijk lever je een dienst, op welke manier je dit ook doet. Eigenlijk alle dingen die ik jou heb zien doen heb ik ook in zekere vorm in gewone 'brick and mortar' shops gezien (op magic gebied of andere). Ik zou denken dat veel van die dingen gewoon er bij horen, dat je daar bovenop een aantal extra dingen doet komt in mijn ogen inderdaad vooral neer op klantvriendelijkheid. Ik denk dat er goede kans is dat het gevoel van zo dicht er op zitten voornamelijk bij jezelf zit en mogelijk bij de mensen die actief zijn op je forum. Veel mensen komen hier toch alleen maar producten halen.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat een hoop mensen dit waarderen van je, ik weet dat ik zelf ook blij ben als ik weer een bergje prut bij je in kan wisselen voor een leuk kaartje bijvoorbeeld, of als we een paar potjes spelen, maar ik denk dat je in de ogen van velen (waaronder de wet) uiteindelijk toch een winkel bent.
Ja uiteraard stel ik me ook wel als winkel op. Wil ook niet onder verantwoordelijkheden uitkomen en zal het netjes en professioneel afhandelen, maar toch vind ik het 'not-done'.
Helaas kan je er toch weinig aan doen De wet is de wet, en jij als winkel hebt je daar maar naar te schikken..
Toch spijtig dat dit gebeurt, dat moet ik wel zeggen. Men verwacht van winkels dat ze klantvriendelijk zijn, maar winkelvriendelijkheid is natuurlijk ook iets wat in acht genomen moet worden!
@ Koen
Dat is natuurlijk helemaal waar. Wat ik bedoel te zeggen is dat als de mail er zo zou uitzien, dan zou ik het als bad trading zien. Is het echter gewoon meer gegaan van: dit en dit is het probleem, en omdat ik volgens de wet 7 dagen bedenktijd heb, wil ik het graag annuleren, dan zie ik het persoonlijk niet als bad trading. Het gaat er maar om hoe beleefd de persoon blijft eigenlijk, dat is alles wat ik bedoel te zeggen. Daarnaar beoordeel je voor jezelf of het hier gaat over bad trading, of gewoon een goeie trader die kennelijk iets heeft waardoor de ruil plotseling niet door kan gaan.
@ Michiel
Persoonlijk zie ik je niet echt als een winkel, maar eigenlijk meer als een trader die ipv kaart versus kaart ruilt, kaart versus geld ruilt, thats all.
als zoiets bij de wet gesteld wordt, moet het gehoorzaamd worden, maar ik denk dat de invulling van de wetgever meer gericht is op het beschermen van de consument tegen grote bedrijven als Bol.com en dergelijke. Ik spreek voor meerdere als ik zeg dat als ik hier iets koop dat ik niet het gevoel heb iets te kopen van nedermagic het bedrijf, maar meer van Michiel Smit, die kerel uit Uilenstede.
@ Bosma, de wet zegt dat Ruil een overeenkomstige toepassing heeft als koop in het burgerlijk wetboek (Bron Art. 7:49 en 7:50 BW).
Ah dat is mooi. Ik probeer het ook altijd nog persoonlijk te houden. Het blijft een klein wereldje de magicers in nederland. Ik weet niet precies wat iedereen bestelt en alle namen, maar in grote lijnen weet ik het vaak wel. De nicknames hier op de site zijn natuurlijk ook anders dan de namen die ik bij de bestellingen zie, dus die link leg ik niet altijd.
Elke bestelling sealen zal denk ik geen optie zijn. De aantal keren dat het gebeurd dat iemand het terug stuurt is nihil en dan heb je denk ik liever 1 op de 1000 keer zo'n situatie als dat Michiel extra geld moet betalen om alles sealed te versturen
Ja klopt, het komt eigenlijk nooit voor. Wel dat mensen niet betalen of van te voren annuleren, maar dat is geen probleem. Dan heb ik nog geen opzoekwerk gehad.
Als het bij de wet zo geregeld is dat je aankopen altijd zonder opgaaf van reden kan ontbinden dan is dit by default geen bad trading. Is gewoon iets waar ja als verkoper mee zult moeten leven. Is niet altijd even netjes misschien, maar de wet is er niet voor niets.
kaarten kopen puur voor 1 toernooi mee te spelen zou ik echt stom vinden.
Waar ik speel (Outpost Gent) is er goeie community, en vaak kan je de kaarten wel lenen voor een toernooi (vooral dan T2 en Modern)
Eigenlijk zou je er regels voor kunnen opstellen dat ze enkel mogen terugsturen als het product nog verzegeld is. Maar hoe je dat het best doet met Magic kaartjes, weet ik niet.
Weet wel dat ze in de Outpost (Gent) enkel kaarten terugnemen op het moment dat je ze komt ophalen, niet dat je bvb een dag later er terug staat en zegt dat je afziet van de koop.
Ik heb ook al aankopen gedaan van MtG waar ik later dan spijt van had, maar dat wijt ik eerder aan mijn stomme impulsiviteit dan aan de verkoper