Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Hey daar zijn we weer! Vandaag is de kaart van de dag Spiritmonger.Waarom? Omdat dit 1 van de eerste kaarten was die ik bij naam kende toen ik op 12jarige leeftijd magicte.
Ok eerst de oracle tekst:
Spiritmonger
Creature - Beast 6/6
"Whenever Spiritmonger deals damage to a creature, put a +1/+1 counter on spiritmonger."
": Regenerate Spiritmonger."
": Spiritmonger becomes the color of your choice until end of turn."
Klinkt goed!
Hmm, ik vind de conclusie een beetje vreemd. Counterspell werkt tegen vrijwel íedere kaart, dus dat is niet zo speciaal. Ook 2 Lightning Bolts doen het goed tegen vrijwel ieder creature. Als je uitgaat van de conclusie had het net zo goed een Exalted Angel kunnen zijn, of een Steel Hellkite. Verder, top!
To be honest, vind ik dit een nogal matige K.v.d.D. bespreking. Ik weet niet zo goed wat ik van de meeste kaartsuggesties moet denken/in wat voor deck concept en/of format ik deze moet plaatsen. Ze zijn, imo, nogal matig overdacht en ik zal hieronder proberen te verklaren waarom ik dat vind:
- Vigor: Deze kaart biedt de monger even veel voordelen als dat hij aan Dwarven Pony (of vrijwel ieder ander willekeurig creature) zou geven.
- Rite of Passage: Hetzelfde verhaal als bij Vigor, hoewel je zou kunnen zeggen dat de regenerate ability en de hoge toughness meer overlevingskracht (wat nodig is om de counters uberhaupt te ontvangen van de Rite) bieden. Hoe dan ook, geen speciale synergie of ook maar dat beetje extra synergie met de Monger.
- Krosan Warchief: je zegt het zelf al.
- Overwhelming Stampede: Kan er mee door, +6/+6 is nothing to sneeze at voor al je creatures, hoewel deze net zo goed werkt met iedere ander random dik creature. Daarnaast, zou je deze kaart nodig hebben als je al een 6/6 regenerate hebt liggen die blijft groeien..?
- Doom Blade: Deze kaart kan ik in praktisch ieder zwart deck spelen. Dit heeft NIETS met Spiritmonger te maken, het is gewoon een killspell.
- Quicksilver Amulet/Belbe’s Portal: deze kosten meer mana in het totaal dan dat het kost om Spiritmonger te casten. Alleen het Amulet biedt het voordeel van een 1 mana 'goedkopere' Spiritmonger en je zou als argument kunnen geven dat hij zo geen gekleurde mana meer kost, maar zou dit een probleem vormen met enkel ?
- Dark Ritual: ''Do i even have to talk here? '' Please do so. Een snellere Spiritmonger is misschien wel effectief, maar er zijn wel meer kaarten die dat worden wanneer ze 3 beurten te vroeg in het spel liggen. Daarnaast werkt de kaart volgens een ''alles of niets'' -principe. Als ik in beurt 3 mijn Dark Ritual cast en 2 overige landen tap voor de Monger en dan mijn Spiritmonger ingooi, kan mijn tegenstander hem rustig Go for the Throaten en is het een mooie 2 voor 1 voor hem. Als je een beurt wacht met casten, zodat je mana vrij hebt om hem te regeneraten, ligt hij er op beurt 4 en koste je dat 2 kaarten. 1 beurt wachten en je had hem gewoon kunnen casten. Dan kan je nog beter een Llanowar Elves/Elves of Deep Shadow/Llanowar Dead/Birds of Paradise spelen, die ook helpen andere spreuken goedkoper te maken en +6/+6 krijgen van die Overwhelming Stampede...
Graag zou ik de volgende keer wat beter doordachte kaartkeuzes zien verschijnen op de K.v.d.D. Of dat nou om een deck rond de kaart gaat of kaarten die gewoon passen bij de KvdD, dat maakt niet uit. Om even een voorbeeld te geven:
Spiritmonger is een kickass, old-school powercreep die vandaag de dag nog steeds erg indrukwekkend uit de hoek kan komen. Dat is dan ook hetgeen waar deze kaart een ware ster in is: hoeken. Om hem een deck te geven waar hij goed tot zijn recht komt, heb ik hieronder een aantal toepasselijke vriendjes voor deze kaart gevonden. Hieronder zal ik toelichten welke dat zijn en waarom ze zo goed samen gaan met die machtige monger!
- Putrid Leech/Woodlurker Mimic: deze twee vrienden hebben allemaal gemeen dat ze al heel vroeg, heel hard schoppen. Woodlurker Mimic geeft om het hebben van veel groen/zwarte kaarten, wat een mooie rode draad voor de rest van het deck kan vormen.
- Llanowar Dead: self-explanatory. Geeft mana, is zowel groen als zwart en schopt ook voor 2 van zichzelf. Helpt daarnaast beurt 3 Hatchlings en beurt 4 Mongers te spelen.
- Golgari Guildmage: hoewel een 2/2 voor 2 op zichzelf misschien niet zo heel indrukwekkend is, vergeleken met de eerdere twee-drops, biedt deze kaart een aantal handige truukjes die later in het spel niet onderschat moeten worden.
- Ebony Treefolk: een awesome old-school kaart uit de tijd van Spiritmonger zelf. Een respectabele 3/3 voor 3 van zichzelf, die groeit naarmate je meer mana vrij hebt.
- Canker Abomination/Noxious Hatchling: deze kaarten kennen onderling een groot verschil, de ene heeft de potentie een 6/6 voor slechts 4 mana te zijn (maar zal vaak wat minder groot op de tafel belanden) waar de ander slechts een 2/2 is wanneer deze de tafel raakt, maar vrijwel altijd uit zal groeien tot een 6/6 MET Wither. Wat ze gemeen hebben? Ze houden allebei van lange strandwandelingen, poëzie en het in elkaar stompen van je tegenstander.
- Spiritmonger: the bigg boss himself, hoewel ik hem niet 4x zou spelen in dit deck vanwege zijn CMC 5, vormt een ware nachtmerrie voor de tegenstander als hij eenmaal op tafel ligt.
- Consume Strength/Putrefy: removal. Hoewel Putrefy misschien de betere keuze is, heeft niet iedereen 8 euro over voor een setje killspells. Dit is een kwestie van keuze maken. Consume Strength heeft als voordeel dat het ook als een effectieve combat trick kan werken door een beest van jou te laten groeien terwijl je die van de tegenstander slinkt.
- Gift of the Deity: een mooie (budget) finisher, als je tegenstander geen removal spel achter de hand heeft betekent het hoogstwaarschijnlijk game over wanneer al zijn creatures jouw giga deathtoucher moeten blokken terwijl de rest hem vrij aan kan vallen.
- Arena: perfect om de +1/+1 counter -ability van Spiritmonger EN de Wither ability van andere creatures te benutten. Jouw creatures zijn waarschijnlijk toch wel groot genoeg om die van de tegenstander uit te schakelen.
Glissa, the Traitor + Executioner’s Capsule: een obvious combootje misschien, maar wel eentje die het deck wat extra 'punch' kan geven. Ik zou Glissa in de slot van de Treefolk doen, als je het geld hiervoor kan missen/je ze al hebt liggen.
Add some land en dan krijg je de volgende lijst:
''Die, mongrel!''
~~~~~~~~~~
Land: 24
----------
8x Forest
9x Swamp
3x Tainted Wood
3x Jund Panorama
1x Arena
Creatures: 26
----------------
4x Woodlurker Mimic
4x Putrid Leech
4x Llanowar Dead
2x Golgari Guildmage
3x Glissa, the Traitor
2x Ebony Treefolk
1x Canker Abomination
3x Noxious Hatchling
3x Spiritmonger
Spells: 10
----------
3x Executioner’s Capsule
2x Putrefy
2x Consume Strength
2x Gift of the Deity
1x Overwhelming Stampede
''Het deck wil snel op de tafel komen en flink hoeken, wat geen enkel probleem zou moeten zijn met 14(!) 2 drops. Bewaar je killspells voor de meest troublesome creatures van de tegenstander maar wees niet bang een pesky blocker uit de weg te ruimen om zo ruim baan te maken voor jouw stompers. Als het board dreigt te stagneren, zullen jouw gigantische beukers, onder de leiding van niemand anders dan Spiritmonger zelf, het spel wel weten te beëindigen. Ook kunnen je troefkaarten als Arena, Gift of the Deity en Overwhelming Stampede het bord, en daarmee al snel je tegenstander, zo openbreken 2 move in for the kill.''
Ik hoop bij de volgende Kaart van de Dag iets vergelijkbaars te zien als het bovenstaande, zodat het duidelijker is waarom er voor bepaalde kaarten gekozen is en waarom nou juist deze goed samenwerken met de KvdD.
Hopelijk vat je dit niet op als persoonlijke kritiek, maar als feedback zoals dit bedoeld was
{=lightning bol} is inderdaad onzin, maar ik wilde eigenlijk duidelijk maken dat spiritmonger behoorlijk onverwoestbaar kan zijn.
Spiritmonger is goed op zichzelf in elk deck, maar door de kaarten die ik noem kun je hem sneller sterk laten maken, er valt vrij wienig synergie te putten uit spiritmonger omdat zoals ik al zei hij al erg goed op zichzelf is.
Ach, alle begin is moeilijk. Zoals je misschien nu ziet is de KvdD moeiiljker te maken dan je denkt Het is soms echt veel opzoeken om er toch wat leuks van te maken, maar uiteindelijk is het wel de moeite waard! Weer wat geleerd, right?
Verder: Spiritmonger is awesome!
Van Spiritmonger heb ik nooit begrepen dat-ie niet Legendary is...
Eerlijk gezegd vond ik 't uit-de-losse-pols stuk van Beeblz degelijker dan het KvdD artikel zelf. Hopelijk vindt Loekie op korte termijn zijn draai.
Gift of the Deity, Lure en Arena waren de verplichte-kost-combo-kaarten die in mij (ook) als eerste opkwamen.
Leuk dat je kaart van dag hebt overgenomen. Ik vind dit alleen niet echt een goede bespreking van een kaart.
Bij een bespreking van een kaart verwacht ik:
1. Waarom deze kaart? Wat maakt hem leuk/interessant?
2. Wat doet de kaart precies? (alleen als dit niet vanzelfsprekend is)
3. Welke kaarten zou leuk/goed met deze specifieke kaart en waarom?
4. Een deck idee of zo (zelf verzonnen of van iemand anders)
Aan 1 en 2 heb je op zich voldoen. 4 is nergens te vinden. 3 hebt je ook niet echt aan voldaan. Kaarten als Dark Ritual en Doom Blade zijn GEEN kaarten die specifiek goed zijn met Spiritmonger. Dat zijn kaarten die in ELK zwart deck passen. Als je een deck om Spiritmonger maakt kan ik me voorstellen dat je deze kaarten erin doet, maar je geeft nergens een decklist/idee.
Ik hoop dat er de volgende keer wat meer diepgang inzit, want anders is dit kaart van de dag niets anders dan de "NederMagic denkt mee" bij de kaart zelf.
Sowieso lijkt me een kaart als Spiritmonger niets erg geschikt als KvdD, omdat dit toch eigenlijk vraagt om kaarten waar je deck omheen bouwt als Grave Pact, Squee, Goblin Nabob of Kemba, Kha Regent.
Deze bespreking was inderdaad erg saai moet ik toegeven, maar het was ten eerste mn 1e die ik 100% zelf heb gedaan, ten 2e wilde ik wat meer over mijn eerste ervargingen vertellen zonder er gelijk een long long time ago in a galaxy far far away verhaal er van te maken.
En ik denk dat Jarno zeer erg gelijk heeft in dat Spiritmonger zich niet leent voor een kaart van de dag, daarbij wil ik je heel erg bedanken voor de opbouwende kritiek! iedereen trouwens!
En in ieder geval bedankt voor het lezen!
iig bedankt voor het schrijven en overnemen van looky. En succes ermee. Anders kun je misschien beter bv 1x per 2 dagen wat doen en een wat uitgebreider stukje schrijven dan elke dag zo'n kort stukje met weinig diepgang. Geen idee hoe jij in je tijd zit verder.
Sinds het moment dat ik het overnam ben ik elke dag weg geweest >.> heb komende week een stuk meer tijd dus hoop dat ik er wat meer van bak.
Ik speelde hem vroeger in een best tof 4-kleuren deckje...
Tegenwoordig is het wel wat out-dated en niet meer T2.
ik weet ook niet meer precies wat er allemaal in zat.
Dit is wat ik nog wel weet.
Dat was GWBU met:
Groen:
4x Urborg Elf (vanwege 3 kleuren mana productie)
4x Harrow (snel aan 4 geschikte kleuren basic land komen + boost voor Evasive Action)
2x Lay of the Land
Blauw:
4x Evasive Action
4x Counterspell
2x Disrupt (dacht ik)
Wit:
4x Armageddon
2x Wrath of God
Multicolor:
4x Pernicious Deed
4x Spiritmonger
En nog 5 creatures/removal spells (voor dingen die je niet kon counteren).
Verder kun je voor de 21 landjes vanalles bedenken. In ieder geval een hoop basic land voor Evasive Action en wat pijnland (omdat het toentertijd T2 was) om je verdere problemen op te lossen.
Doel: Controle krijgen met Pernicious Deed (omdat er toen nog geen Krosan Grips waren kon je hem, eenmaal in play eigenlijk altijd wel af laten gaan om alles kapot te maken.
Vervolgens geen je op den duur je Spiritmonger in play. Als het nodig was kon je dan alles met je Pernicious Deed slopen en met je Spiritmonger flink stompen.
Als je slim genoeg was geweest en de kans ervoor had dan had je overbodige landjes op je hand gehouden en speel je Armageddon. Als je dat mooi combineerde met je Pernicious Deed dan had je tegenstander niks meer over en kon ook niks meer spelen, zodat je Spiritmonger de meister was en hem helemaal afstompte.
En ja de counterkaarten waren natuurlijk om dingen die je deck echt hard zouden dwarsbomen tegen te gaan en ze zijn natuurlijk ook altijd leuk als je er wat op hebt kunnen sparen en je Pernicious Deed geactiveerd had.
Kortom zorgde je ervoor dat je Spiritmonger het enige beest in play was en klapte je je tegenstander helemaal af... tegenwoordig zou dit deckje wel wat updates kunnen gebruiken, toen was het in ieder geval wel leuk
N.B.: Spiritmonger was toen echt gaaf omdat hij een CMC van 5 had en 0 nadelen!!! Tegenwoordig is hij ook wel cool, maar er zijn natuurlijk ondertussen betere creatures voor een CMC van 5.