Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Even regelrecht geplukt van de site MTG Commander:
We've got something for everyone today, including one relatively straight-forward change and two updates which may be more surprising.
Wat over Erayo, Soratami Ascendant gezegd is, geldt eigenlijk ook precies voor Jhoira of the Ghitu. Óók zo'n general die geen interactie geeft, veel te snel een win behaalt, waar weinig tegen te doen is en vrijwel altijd hetzelfde speelt (en abused wordt). Lame.
Die zijn totaal niet te vergelijken. Erayo belet anderen om te spelen, Jhoira doet dat helemaal niet. Jhoira gooit gewoon heel snel enge grote dingen op tafel. Ook lastig om tegen te spelen, maar je kan wel spelen.
Dat valt heel erg mee hoor! 1x mijn Jhoira op tijd verwijderen en ik heb haar niet meer nodig; ik hardcast mijn threats wel :\ Duurt anders toch veel te lang.. (tenzij ik Haze op het veld heb, ok..)
1x verwijderen is misschien voldoende, maar het probleem zit hem in die ene keer. T3 Jhoira, T4 suspend 2 gruwelijke dingen blijft iets naars om ieder potje tegen je te krijgen.
Dat ligt echt aan de Jhoira-speler.. Ik speel bijvoorbeeld maar 1 Eldrazi in mijn Jhoira-deck (Hand of Emrakul); ik vind dat ik die verantwoordelijkheid wel moet nemen. Tuurlijk, ik kan de grootste dingen ooit erin gooien, maar dat is gewoon niet leuk.. Jammer dat sommige mensen er toch anders over denken..
Oftewel meerdere generals zijn broken te maken.
Maar de ene wel degelijk makkelijker als de ander.
Erayo kan ik begrip voor opbrengen omdat het iedere andere speler hampert en elke keer een enchantment slopen voor meerdere EDH decks ook lastig is om te bereiken.
Uiteindelijk is zoals ze zelf ook aangeven EDH niet als tournament formaat bedoeld. Natuurlijk zal er onderling competief gespeeld worden, anders heeft het geen zin om te spelen. Maar de grens die "acceptabel" play is mag er ook best zijn. Lijkt me dat je een leuk potje magic wilt spelen met kaarten die anders niet vaak worden gebruikt of door een vreemde combinatie interessant play veroorzaken.
Een deck vol drukken met alle tutor kaarten die je kunt bedenken en vervolgens elke game winnen op je 3 kaart combo is ook niet leuk,
(waarbij je general waarschijnlijk niet eens gecast hoeft te worden).
Maar van daaruit gezien, wie bepaalt die "grens".
Tja, dat is toch lastig. Over het algemeen probeer ik zelf tegenwoordig spells te spelen die mijn medespelers niet overal in dwars zitten. (en weinig tutor, zie liever wat er zo komt). Tax effecten zijn aardig, maar ze mogen niet zorgen dat het spel stil valt.
Propaganda kan; veroorzaakt een beperking maar geeft meerdere opties. De meest logische uiteraard val maar iemand anders aan.
Ander recent voorbeeld was dat ik een Jin-Gitaxias speelde tijdens een potje van 3 man. Hun in topdeck modus, ik met een hand vol kaarten. Klinkt leuk, maar het potje was snel beeindigd zonder een vermakelijke afsluiting.
Eerste wat ik erna gedaan heb is Jin-Gitaxia's eruit slopen.
Ongetwijfeld zullen mensen dan denken, ja maar dat moet toch kunnen. Inderdaad dat kan best, maar is net wat je zelf wilt.
En zolang je nog geen gekreun aan tafel hoort elke keer dat je een specifieke drop speelt zal het wel mee vallen. (of als mensen tegen een deck niet willen spelen). Naar mijn mening ben je dit bij een goede speelgroep voor, en is het gewoon aan te kaarten als een deck niet leuk is om tegen te spelen of als een kaart teveel beperkingen veroorzaakt.
Mocht dit niet gebeuren merk je het vast vanzelf op een andere manier
Mooie comment Chris.
Snap wel dat het mega lastig is om bepaalde kaarten of een heel deck idee op te geven, zoals Jhoira of the Ghitu, als in jouw speelgroep het veels te goed blijkt te werken en anderen er erg moeite mee hebben in hun speelstijl zich te kunnen weren daartegen (in budget bijv).
Toch hebben we in onze speelgroep gelukkig nog steeds de neiging om het deck waar we het meeste van verwachten het eerste eruit te werken. Dat klinkt lullig, maar het maakt dat we goed oppassen niet teveel threats te willen spelen en onze deckjes wat aanpassen, zodat het niveau aardig gelijk blijft.