Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Home Made Cards Draft

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-11-2011 18:23:00

Jarno kwam met een ontzettend leuk idee: we hebben met een klein groepje zelf Magic kaarten ontworpen en er een draft mee gedaan. We waren het er unaniem over eens dat het een erg leuke ervaring was en we dit binnenkort nog een keer gaan doen. In deze column niet alleen mijn verslag van hoe ik mijn kaarten heb ontworpen en hoe het spelen ging, maar ook enkele tips voor als je zelf een keer eigen kaarten wilt ontwerpen voor een draft!

Zelf kaarten ontwerpen lijkt een nieuwe hype te zijn, als je de artikelen van Gregory Marques mag geloven. Ik was dan ook erg blij met Jarno's idee, en al snel hadden we een groep van 6 mensen om mee te gaan spelen. De opdracht was als volgt: ontwerp 45 kaarten, die random over 3 boosters worden verdeeld, met in elke booster 8 commons, 5 uncommons en 2 (mythic) rares. Tijdens het draften krijgt iedereen 3 random boosters, dus niet per se je eigen boosters; anders zou het te makkelijk zijn om voor jezelf 3 first picks te reserveren. Belangrijk om op te merken is dus dat we geen complete set hoefden te designen, dat de set niet geschikt hoefde te zijn voor Constructed, en dat er niet met die set als stand alone werd gedraft, maar samen met nog 5 andere home made sets. Dit heeft behoorlijke implicaties voor hoe we de kaarten hebben gemaakt...

AmnesiaIk ben begonnen met een idee voor een nieuw mechanic: Amnesia. Amnesia N betekent: Each opponent shuffles N blank cards with no cost or rules text into his or her library. Het idee voor dit mechanic kwam van het spel Dominion, waarbij de Heks vloekkaarten in het deck van je tegenstanders schudt; een vloekkaart is een strafpunt waard en heeft geen enkel nut voor de speler die hem krijgt, dus met de Heks kun je de deckkwaliteit van je tegenstander flink verpesten. In Magic probeert iedereen ook een zo goed mogelijk deck te maken, en meestal heb je de antwoorden pas achteraf: je kunt bedreigende spells Cancelen, een geresolved beest Terroren, en heel soms ga je voor Sadistic Sacrament om preëmptief de beste kaarten van je tegenstander te verwijderen. Het idee van Amnesia is om je tegenstander wel nog steeds de kans te geven om zijn beste kaarten te trekken, maar die kans langzaam maar zeker steeds verder te verlagen.



In eerste instantie heb ik het mechanisme doodsimpel op bestaande kaarten geplakt. Ik wilde in mijn set alle basisingrediënten verwerken die je in een doorsnee set kunt verwachten: in elke kleur een 2/1 beest met een kleine ability, een Gray Ogre-achtige met die ability, een removal spell/trucje met die ability, et cetera. Mijn eerste file bevatte bijvoorbeeld Amnesia Bear: voor een 2/2 creature met "When CARDNAME enters the battlefield, Amnesia 2". Amnesia Spider: voor een 2/4 met Reach en "When CARDNAME enters the battlefield, Amnesia 2". Natuurlijk ook Amnesic Bolt: voor een instant, "CARDNAME deals 3 damage to target creature or player. Amnesia 3".
Ik heb aan Erwin mijn opzet laten zien, en zijn reactie was erg verhelderend om het mechanic in perspectief te zien. Dat is meteen mijn eerste tip: praat erover met anderen, twee weten en zien meer dan één!
1) Het idee voor het mechanic is ontzettend cool.
2) Het is ontzettend vervelend en frustrerend om tegen te moeten spelen
3) Het is saai om bestaande kaarten te nemen en ze simpelweg te pimpen met Amnesia.
Ook waren we het er al snel over eens dat Amnesia erg lineair is: hoe meer kaarten met Amnesia je speelt, des te meer verpest je het deck van je tegenstander, en des te sterker wordt het effect. Ook was de uitvoering zwaar overpowered: als je beurt 2 een beer met Amnesia 2 speelt, beurt 3 een Ogre met Amnesia 2, en beurt 4 speel je nog een Beer en een Amnesic Bolt, dan heb je al 8 blanks in je tegenstanders deck geschud. Er van uit gaand dat hij een 40 kaarten deck speelde en al 3 draws heeft gehad, heeft hij nu dus nog 30 echte kaarten en 8 blanks in zijn deck; oftewel, elke beurt maar liefst 25% kans op een compleet nutteloze draw, en dat is echt niet leuk meer.

Een ander probleem was dat het mechanic nog totaal geen flavor had, het was alleen maar irritant. Het is veel leuker en spannender als je een beetje met het deck van je tegenstander aan het rotzooien bent: zolang je tegenstander geen blank cards trekt, heeft Amnesia helemaal geen nut gehad, terwijl je er wel voor "betaald" hebt. Daarom ben ik min of meer opnieuw begonnen, met als idee om Amnesia op een beperkt aantal kaarten te gebruiken, maar niet klakkeloos op elke kaart neer te plempen. Ook heb ik het getal N drastisch teruggebracht. Maar ja, toen zat ik met een ander probleem: wat ging ik met de rest van de kaarten doen?



PsychotiaAmnesie is een neurologische aandoening, die zich goed laat vertalen naar Magic effecten. Opeens kreeg ik het idee om me op psychiatrische stoornissen te werpen! Tja, het was natuurlijk erg nuttig geweest als ik hier had kunnen vertellen hoe ik op dat idee kwam, samen met tips om leuke set-ideeën te genereren, maar helaas, dit was gewoon een Flash of Insight. Het thema van mijn set werd dus psychiatrische aandoeningen, waarvan Amnesia het rood/zwarte mechanisme is geworden (met een beetje uitloop naar blauw), epilepsie het blauw/witte mechanisme (Flicker-effecten, waarbij blauw permanents van je tegenstander tijdelijk exilet en wit een van je eigen permanents Momentary Blinkt) en megalomanie (grootheidswaan oftewel ongeremde groei) het groene mechanisme.
Ik heb eerst een sheet gemaakt met een overzicht van de kaarten die de set nodig zou hebben, en vervolgens heb ik voor elk slot een kaart verzonnen. Hierdoor was ik verzekerd van een goede verdeling over zowel kleuren, curve, als de goede verhouding tussen creatures en spells. Ik heb voornamelijk met cycles gewerkt, omdat dit makkelijker designt en duidelijker het thema van de set naar voren brengt.




Dit waren de categorieën:
2 mana common creature
3 mana common creature
4/5 mana common creature
Common Aura
Common removal spell
2 mana uncommon creature
Uncommon spell
Uncommon artifacts and lands
Rares and Mythic Rare


Omdat er 3*8=24 commons en 3*2=6 (mythic) rares moesten zijn, heb ik van 1 common cycle een kaart uncommon gemaakt; in totaal waren er slechts 4 uncommon artifacts en landjes. Ik heb 5 rares gemaakt (2 dubbelkleurige rares, 1 artifact en 2 mono colored) en 1 multicolored mythic rare. Het complete overzicht van alle kaarten kun je hier downloaden, maar enkele toppertjes wil ik hier vast laten zien.




Do's en don'tsDit was voor ons allemaal de eerste keer dat we echt met zelfgemaakte kaarten hebben gedraft, maar zeker niet de laatste keer! Voor volgende keer gaan we wel enkele dingen anders aanpakken, en die tips wil ik graag met julie delen.
*Bespreek je kaarten van tevoren met anderen! Het is heel makkelijk een kaart overpowered, unfun, of gewoon niet-werkend te maken, samen kun je een hoop verbeteringen aanbrengen.
*We hebben de kaarten met behulp van Magic Set Editor gemaakt, uitgeprint en op echte Magic kaarten geplakt. Het knippen en plakken kostte een stuk meer tijd dan we hadden verwacht, houd hier rekening mee.
*Plaatjes voegen echt een hoop flavor toe. 3 Mensen hadden bij alle kaarten plaatjes gemaakt of van internet geplukt, zoals je kunt zien heb ik dat helaas niet gedaan. Jammer, want zo'n plaatje maakt de kaart ook tijdens het spelen een stuk herkenbaarder. Ik heb de kracht van beelden zwaar onderschat, dat gebeurt me geen tweede keer.
*Tijdens het draften hebben we iedereen 3 random boosters gegeven; hierdoor zaten Erwins boosters toevallig allemaal in de eerste boosters die we openden, en kwamen van Gerard in de tweede ronde 1 booster en pas in de derde ronde nog 2 boosters, maar tegen die tijd zat iedereen al op een ander thema. Volgende keer zorgen we ervoor dat elke ronde van iedereen exact 1 booster gebruikt wordt.
*Er was een tekort aan basic utility kaarten, zoals Nihil Spellbomb, Stone Rain, Manalith, Terramorphic Expanse. Dit zijn geen spannende kaarten om te ontwerpen, zijn lastig om aan je thema te koppelen, maar zijn wel essentieel om in een gezond draftformaat te hebben. Volgende keer dat we met 6 man gaan spelen, houden we hier rekening mee, door bijvoorbeeld slechts 5 mensen zelf kaarten te laten maken, en 1 persoon 45 basiskaarten uit een core set te laten selecteren.
*De meeste mensen hebben 45 verschillende kaarten ontworpen, enkelen hadden commons tot wel 4 keer in hun set gebruikt. We zijn er nog niet over uit wat leuker is; ik zelf vond het al moeilijk zat om me tot 45 kaarten te beperken, omdat ik nog veel meer gave ideeën heb die ik wilde laten zien. Aan de andere kant komt het thema beter tot zijn recht als je een kaart vaker kunt gebruiken; in een normale draft heb je ook heel vaak commons en zelfs uncommons meerdere keren.
*2 (mythic) rares per booster was te veel, we hadden gewoon 1 rare per booster moeten doen.

Ik denk dat ik de volgende keer dat we met 8 mensen gaan draften, slechts 2 mensen een set laat ontwerpen; van die set maken we alle rares 1x, alle uncommons 2x en alle commons 3x, met in totaal 135 kaarten oftewel 9 boosters. Eén iemand maakt 6 boosters van core set kaarten, en zo hebben we voor 8 mensen voldoende boosters met 2 thema's, die er beter uit kunnen komen.

Ten slotte wil ik nog graag mijn mythic met jullie delen; in de praktijk bleek deze kaart veel te sterk te zijn, al vind ik het ook geen erg grote ramp dat een multicolored mythic erg sterk is. Na afloop hebben we het uitgebreid over Dr. Phil gehad, en zouden we de nummers tweaken: laten starten met 3 loyalty counters en de + ability levert slechts 1 loyalty op.



Hopelijk heb ik jullie kunnen inspireren zelf ook aan de slag te gaan met Home Made Cards, ik ben benieuwd of jullie ook al ervaring hebben met zo'n draft en hoor graag jullie verhalen!

Bedankt voor het lezen, greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (22)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-11-2011 18:28:00

Ik vind het Amnesia N wel erg tof!

1-11-2011 18:31:00

Hahaha, geniaal! Misschien kan je de volgende keer ook een potje beschrijven, lijkt me pas echt leuk om te lezen!

En inderdaad, kaarten uitknippen kost veel tijd Ikzelf heb hier een snij-dingetje voor (weet de correcte benaming niet), maar zelfs daarmee kost het je toch al gauw een halfuur

1-11-2011 19:41:00

super, ga ik zeker een keer voorstellen in mijn groep!

1-11-2011 20:33:00

Klinkt erg leuk! Heb je ook anti-Amnesia kaarten erin gestopt? Ik had niet verwacht dat Selective Memory ooit nog goed zou worden.

1-11-2011 21:30:00

*Denkt terug aan de tijd dat ik 100 Ornithopter tokens uitgeprint had voor bij een "Oneindige combo" heb er nooit meer dan 30 uitgeknipt, de rest ligt nog ergens in een doos!*

1-11-2011 22:35:00

Geen referentie naar mijn Hyperspace Goblin?

1-11-2011 22:47:00

Het aller ergste van die Homemade draft was trouwens dat ik een keer 1 amnesia kaart in mijn deck had door die Alois Alzheimer, en uiteraard als eerste kaart een blank pak Het tofste was toen ik met Mother Elspeth 8 planeswalker tokens in het spel had

1-11-2011 22:57:00

@Erwin: ik wilde jouw mechanic niet verraden, maar ik zou het gaaf vinden als je hier uitlegt wat jouw idee was en hoe de Hyperspace Goblin er uit zag! Amnesia is een bitch, en goede vriendjes met Vrouwe Fortuna

1-11-2011 23:31:00

hmm ik denk dat een helemaal blanke kaart een beetje suf is , maak er een kleurloos landje van of een 0/1 chumper, dan heb je er tenminste nog wat aan.

Als we het toch over Dominion hebben dan moeten er ook manieren zijn om weer van die kaarten af te komen; denk bijvoorbeeld aan kaarten die je blanks uit je hand laten weggooien om er twee kaarten voor in de plaats te pakken, of kaarten die juist beter worden naarmate je meer blanks in je dek geschud krijgt

2-11-2011 00:08:00

Ik had toevallig een mechanic bedacht dat ook anti Amnesia was

2-11-2011 17:05:00

@ Mathijs
Het nadeel van kaarten maken die blank cards kunnen "trashen" (voor je ze pakt anders heeft het geen zin) is dat je gewoon de perfecte anti-card tegen je eigen mechanisme maakt. Aangezien er toch maar 3 boosters waren met anmnesia kaarten zou dat er enkel voor zorgen dat amnesia super slecht wordt tegen de perso(o)n(en) die die kaart(en) heeft/hebben. Net zoiets als Leeches reprinten in het Scars of Mirrodin block. Dat zou in limited infect gewoon onspeelbaar maken.

3-11-2011 19:38:00

Volgens mij is dit best goed met Psychogenic Probe.

6-11-2011 00:52:00

Cool verhaal. Ik heb zelfs inmiddels drie sets gemaakt en daar ook veel mee gedraft met een paar maten, dus ik heb wel ervaring met homemade en weet dat dat ontzettend leuk kan zijn. Ik kan het werkelijk iedereen aanraden!

Enige verschil is dat bij ons 1 persoon (ik) alle kaarten maakt. Dit heeft zo zijn voor en nadelen; de kaarten passen in ieder geval beter bij elkaar en je kan je thema's wat uitgebreider uitvoeren (180 kaarten ipv 45 kaarten).

Ik zal mijn sets wel eens online zetten als ik weer tijd heb. En als jullie nog een keer iemand zoeken om mee te doen, stuur me gerust een message

6-11-2011 14:27:00

Ow, en nog iets; er 'echte' kaarten bij doen is echt geen hol aan!! Jullie kennen nu het probleem (te weinig utility kaarten) en als jullie gewoon met elkaar afspreken om een klein deel van iedereen's pool te laten bestaan uit originele utility kaarten, dan is het probleem ook verholpen en speel je met enkel verzonnen kaarten -- vele malen leuker dan half om half!

6-11-2011 21:35:00

Hoewel ik het iets anders geformuleerd had, ben ik het eens met Ben.

6-11-2011 23:10:00

Hehe vandaag toevallig Dominion kado gekregen: en ik blijf erbij dat er manieren moeten zijn om blanke kaarten weg te kunnen halen

7-11-2011 21:21:00

@Mathijs: gefeliciteerd en veel plezier met Dominion!

Als je alleen de basisset speelt, is de Heks de enige kaart die vloekkaarten geeft, en de Kapel de enige kaart die je kaarten uit je hand laat vernietigen; dat wil zeggen dat gegeven dat er vloekkaarten in het spel zijn, je slechts 9/24 oftewel 37,5% kans hebt dat je ze kunt verwijderen. In ruim 60% van de gevallen zijn er dus vloekkaarten in het spel waar je niet van af kunt komen.

In Scars of Mirrodin block is toch ook geen manier om van Poison counters of -1/-1 counters af te komen?

Kortom, ik denk niet dat er overal een antwoord op hoeft te zijn, al zijn er natuurlijk zat manieren om om die blanks heen te spelen. Als je naar de volledige set kijkt, zie je dat ik wel een aantal antwoorden heb ingebouwd, maar geen specifieke manier om alle blanks uit je deck/hand te filteren.

8-11-2011 16:58:00

De Verbouwing (remodel) trash ook vloekkaarten en zit ook in de basisset.

8-11-2011 19:28:00

Oh ja, die heb je ook nog... nou ja, dan nog steeds heb je bijna 40% kans dat als er vloekkaarten zijn, er geen manier is om van ze af te komen. Anyway, terug naar Magic!

9-11-2011 17:41:00

Er moeten dan ook in Magic volgens mij wel wat manieren zijn om van blank cards af te komen, al zal het niet veel zijn. Ik kan wel wat bedenken:

Een bekende remedie tegen teveel stress.

Take a Walk
Sorcery (Common)
Search your library for a basic land card and a black card. Put the basic land card on the battlefield tapped and exile the blank card. Then shuffle your library.


Rode chaos.

Act of Madness
Sorcery (Rare)
Each player searches his or her library for X black cards, exiles them, and shuffles his or her library. For each black card exiled this way, that player chooses a permanent he or she controls. A randomly chosen target player gains control of that permanent.

13-11-2011 10:05:00

erg gaaf idee van zelf kaarten ontwerpen, had in een oude duelist wel eens iets gelezen over niet officiele sets ontworpen door mark rosewater, zal het ook eens proberen met vrienden

@johannes is wel een erg anti zwarte kaart die je daar hebt gemaakt (black -> blank?)

13-11-2011 11:19:00

Ja, dat was inderdaad bedoeld als blaNk.

Scroll: [boven|reacties|beneden]