Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Enige tijd terug startte ik deze poll hier. met de vraag wat jij de meest ideale groepsgrootte vindt in Commander. Op het web kreeg ik af en toe het idee dat erg grote groepen de standaard was, gezien sommige strategieen en combo's berekend werden op groepen van 6-8 spelers, maar omdat wij met onze speelgroep meestal in viertallen spelen, werd ik benieuwd of wij een vreemde eend in de bijt waren. Valt mee, want het moge duidelijk zijn dat spelen met 4 personen verreweg de de populairste groepsgrootte in Commander lijkt te zijn.
Groepsgrootte lijkt mij een heel belangrijke factor in het construeren van je deck. Mijn vraag aan jullie is:
Wij spelen vooral met z'n tweeen eigenlijk Wel de randomness van alleen singletons, en niet zo lang hoeven wachten
bij ons spelen we met z'n vijven. Als het ieder voor zich is, dan duurt het ontzettend lang, wat niet echt ideaal is. Wat wij dan vaak doen is pentagon, diegene die naast je zitten zijn je allies en diegene die tegenover je zitten zijn je enemies. Als je enemies zijn verslagen win je. Je kan dus ook nog winnen als je zelf bent verslagen.
Maar als het ieder voor zich is dan vind ik 4 spelers het leukst. De speeltijd is nog te doen voor een potje en je kan leuk een beetje politiek spelen.
Wanneer wij met zijn drieen (of tweeen) spelen lijkt het vooral belangrijk wie als eerste zijn bommen in het spel krijgt. Bij vier of meer is het meestal jezelf dan als target number one neerzetten en zie zelf meer voordeel in kleine critters (Solemn Simulacrum, Farhaven Elf, etc) om jezelf niet degene te laten zijn die open ligt maar ook niet teveel bekijks aan het trekken is. Zodra je met 3 over bent kan je meestal wel weer hard gaan.
Bij de keren dat we met een grote groep speelden (6 pers) is het vooral de randomness welke twee er eerst weggaan om dan, gewoon zoals normaal verder te spelen. Vooral jezelf klein en onbekend houden en kaarten die een grote pot aan spelers uitbuiten zijn dus daarom vaak helemaal niet zo interessant wellicht.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar 4/5 spelers, al ben ik ook zeker van de partij als we met 6 of 8 zijn. 7 is net vervelend Ik vind bijvoorbeeld 3 teams van 2 of 4 van 2 als je met z'n 6en of 8en bent ook erg leuk!
1 vs 1 zijn mijn decks totaal -niet- op gemaakt... Heb een paar die dat nog wel kunnen trekken (de creature heavy decks met wat lagere cmc), maar de meeste zijn daar echt te traag voor. Met 3 spelers vind ik nooit zo leuk omdat er dan eigenlijk altijd wel één is die domineerd en dit ook kan. Je kan in je eentje vaak nog wel twee personen onder controle houden, althans, ik wel (A) Ik heb het dan ook regelmatig met z'n 3en dat het 'met z'n 2en tegen Marin' wordt. Om deze reden speel ik met 3 spelers de wat zwakkere decks
Met zijn 2-en spelen vind ik weinig zin hebben, te grote kans op dat of het een of het andere deck beter daar in is en de potjes zijn dan al snel saai omdat je toch al weet wie wint. 3 spelers wordt al vaak 2 tegen 1 (lees: 2 tegen pi), ook dit zijn in mijn ervaring zelden leuke potjes (al kan het wel). Vanaf 4 begint het in mijn ogen leuk te worden al is het dan nog best vaak mogelijk dat 1 deck weet te domineren. Ik speel eigenlijk het liefst met nog meer mensen, 5-6 is goed te doen, omdat het er dan in mijn ogen veel meer taktiek om de hoek komt op het gebied van hoe je anderen beinvloed, wat je wel en niet doet, wat je wanneer speelt omdat als 4-5 tegenstanders je dood willen hebben het eigenlijk altijd wel lukt onafhankelijk van je deck. Grotere potjes kom ik helaas niet tegen, maar zou ik graag proberen.
Ik heb een hekel aan teams, sowieso erg slechte ervaringen mee gehad waar de medespeler gewoon domme dingen zat te doen. Ook als het wel werkt dan is bijvoorbeeld 2 tegen 2 eigenlijk gewoon 1 tegen 1 met meer spelers en decks en 2 tegen 2 tegen 2 gewoon een 3 speler potje met meer spelers en decks. Ik vind multiplayer geweldig juist door de interactie tussen veel spelers, de politiek en dat komt gewoon niet zo erg terug in team potjes. Enige reden die ik zie voor team potjes is om een zeer onervaren speler te helpen en dat is ook eigenlijk de enige situatie waarin je ze me ziet spelen.
ik houd rekening met 5. dus kijk niet naar een snelle win, maar naar een goede bordpositie
Ik vind 4 de max.
We hebben nogal wat chaoten en/of "aso's" in de groep zitten, en een niet zo'n grote tafel.
Met aso's bedoel ik mensen die niks zeggen wanneer hun belangrijkste kaarten op tafel komen, de Academy Ruins onderop een stapel land leggen etc.
Meer dan 4 is het heel lastig vind ik om controle op het spel te houden. Wat gebeurt er, wie is de belangrijkste threat?
5 zou ik niet erg vinden als je echt een groep bij elkaar hebt die goed wil spelen, en het om het potje gaat.