Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Goed, aangezien het hier nu echt over het deck gaat, post ik het maar bij het deck-forum (de ander kan evt. gewist worden).
Het doel is om een 1000-kaarten-deck te maken waarmee meerdere spelers tegelijk kunnen spelen (1 deck, 1 graveyard, 1 exile-zone).
Ik heb zitten rekenen en voor een goedlopend deck heb ik de volgende berekeningen:
Heeft er iemand iets op die berekeningen aan te merken? Speel ik te weinig land? Te weinig artifact? Te weinig dit, te weinig dat: meld het maar!
Oh, en kaarten als Tranquility en Drop of Honey vind ik mass-removal genoeg voor groen!
Mvg, Crusifix!
Ik neem aan dat je tutors gaat spelen, fetch, etc? Het schudden gaat echt veelste lang duren. Het is misschien leuk voor een enkele keer, maar er zijn toch echt grenzen.
Natuurlijk zit er colourfix in. Tevens ook de reden dat er iets meer artifacts gespeeld gaan worden, minder last van colourscrew.
Schudden zal geen probleem zijn, dat doe ik vantevoren wel. Maar dat is nu niet het belangrijkste: ik vroeg me af of mensen nog iets aan te merken hebben over de percentages. Misschien dat ik nog steeds teveel kleuren speel en daar wat in aan moet passen.
Edit: snelle jongen!
Ik had het gelezen, en al aangepast. Voordat je al een reply gaf. Lol.
-- Maar goed, het schudden van 900 + kaarten lijkt me nog steeds geen pretje, speel dan Prismatic Highlander, of een variant daarop.
Misschien dat ik zo'n schudapparaat koop ofzo, altijd lachen.. ^^
Percentages zijn dus prima?
Als ik even EDh er bij neem:
In EDh speel je minstens 37 land om een redelijke consistente landdrop te kunnen doen. 338 lijkt me dus erg weinig land. Ik zou er zeker 380 van maken om gewoon safe te zitten
Waarom 1000 kaarten? Dat is echt super veel.. Het werkt ook wel met 500 kaarten, of 350 ofzo 360(8x45 kaarten) is een mooi getal, dan kan je er ook nog mee draften, hoewel er dan teveel land in zit.
@ David: Dat is inderdaad wel belangrijk. Hoe hoog is de gemiddelde drop in EDH (CMC-gezien)? Want dat is ook wel iets waar je rekening mee wilt houden (al is 5 kleuren weer erg veel, dus wat extra land kan denk ik inderdaad geen kwaad).
De curve hierin wil ik wel wat lager houden (waarbij ik dan, lets say, 350 land speel?), maar als het echt problemen gaat opleveren kan ik nog opbouwen naar 380.
Nou, het gaat er meer om dat je wilt dat men 2 tot 3 land in de openingshand te zien krijgt en de eerste 4 a 5 beurten een land kan opleggen. Ik neem aan dat je niet aan een max van 3 CMC gaat zitten namelijk
Ik zou eerder 380 doen, en als het teveel blijkt iets er afhalen per 50 ofzo. Daarnaast zou ik ook een zooi manaramp/fix er in douwen vanwege de 5 kleuren.
En om eerlijk te zijn zou ik ook voor 500 kaarten gaan. Tenzij je met 10 man gaat spelen, is 1000 kaarten gewoon over de top 500 kaarten ga je al nooit opkrijgen, dus dat is al random genoeg denk ik. Er vanuit gaande dat je met 3-5 mensen speelt.
Dat kan ik altijd nog kijken als ik het voor me heb liggen ^^ Gewoon de aantallen halveren en hier en daar wat bijschaven, dat is geen probleem.
3(/70/)80 land it is! Verdeling arti's/multi's is wel goed?
Het percentage artifacts maakt op zich niet uit, die zijn kleurloos Multicolored kaarten zou ik misschien zelfs reduceren tot 5% en er dan alleen hele krachtige, speciale multicolored kaarten instoppen zodat ze heel speciaal worden Binnen de multicolored kaarten moet je ook weer een evenwichtig percentage aan kleuren proberen te vinden om ze castbaar te houden. Hoewel... Aan de andere kant denk ik dat iedereen na een tijdje wel aan die 5 kleuren komt.
5% Multi? Dat is wel heel weinig.. En bedenk wel: split cards gaan daar ook bij (zijn immers multi). Dus opzich zijn die ook nog wel te casten
Over de artifacts: het feit dat ze juist anti-colour (99%) zijn doet mij denken dat er wel wat meer in kunnen.. Maar misschien is het zo ook wel goed, dat wordt dus testen. Echter, andere visie's daarin zijn altijd verhelderend, misschien speel ik het al wel veel te veel en kan het best minder ^^
Zodra ik het af heb zal ik eens wat spelen en de resultaten hier posten!
Ps. het idee over "speciale " kaarten (rare-rare's ftw) staat me eigenlijk wel aan..
Speciale kaarten kunnen de game inderdaad leuk beïnvloeden Kaarten zoals Eye of the Storm
Ik vind het idee wel leuk maar ik snap het nut er niet helemaal van >.<
Lol! Gezellig lachen met je vriendengroep omdat je een superkomisch project hebt waar je hilarische dingen mee kan uithalen! *vooral het 1-deck hebben lijkt me leuk! Zeker met Brainstorm en Sensei’s Divining Top e.d... ^^)
Ik snap dat wel, maar doe het dan eerst kleinschalig, en zoals voorheen gezegd is, 250-500 kaarten. Denk dat al het schudden vies gaat tegen vallen. 50 á 100 kaarten de man dunkt mij als reëler.
Als het bevalt kan je de hoeveelheid kaarten altijd nog verhogen.
Zie dat eerder andersom: is het niks, dan cut ik wat kaarten (kan ook, toch?). Niet geschoten is altijd mis!
Dan komt er weer het probleem van. "Wat moet ik cutten?" , als het je niet bevalt. Better safe than sorry, Y'know? Maar goed. het is jouw deck.
Overigens. Heb je al eens 1000 kaarten op elkaar gelegd, om een idee te krijgen van hoe veel het is? Misschien moet het ook nog wel gesleeved worden, en dan heb je de kans dat de stapel omvalt.
Allemaal dingen om rekening mee te houden. Maar goed, zoals gezegd, het is jouw deck. Hier houd mijn opbouwende kritiek dan ook gewoon op.
Nee, ik snap je punt! En misschien onderschat ik het inderdaad ook wel (heb nog geen stapel gemaakt)! Dus als het me toch tegenvalt, ga ik inderdaad wat verminderen. Maar proberen kost niks, snap je?
Wij hebben dit regelmatig gespeeld met mijn oude 5-kleuren deck. Het werkt erg geinig, maar even wat tips:
- Speel zo weinig mogelijk fetch en 0 tutors! Tutors vertragen het spel enorm omdat mensen toch voor de zekerheid alle kaarten bekijken om te zien wat er mogelijk is. Land fetch kan nog maar is ook vaak irritant vanwege schudden enzo, je kunt beter gaan voor bijvoorbeeld de signets uit het Ravnica blok of mana-elfjes om je mana te fixen. Darksteel Ingot is ook heel handig.
- Kijk uit met je graveyard manipulation. De graveyard kan gedurende het spel groter worden dan je library door alle mass removal en één All Suns’ Dawn is dan eigenlijk beter dan alle mogelijke tutors.
- Top deck manipulatie is wel echt hilarisch. Je noemde al de Top, maar ook Sage Owl is echt grappig. ("Ok, jij hebt al 3 swamps, dan mag jij deze swamp erbij en oei, jij bent manascrewed, ik ben benieuwd hoe jij deze Draco wilt gaan spelen" ).
- Mass removal is belangrijk maar vertraagt het spel enorm. Wij hebben regelmatig potjes gehad die dan 4 uur duren (en dat is dan met zijn drieen of vieren) en op een gegeven moment wordt het toch echt saai. We hebben zat potjes gehad dat men gewoon blij was als iemand eindelijk eens gewonnen had, wie dat dan ook was. Ik wil je dus adviseren om niet te veel mass removal te spelen of hun power level niet te hoog te laten worden (wij speelden voornamelijk Decree of Pain en Plague Wind effecten en dat was misschien wat overdreven).
Dit is alles wat ik nu even kan bedenken. Veel succes en veel plezier met het deck
Groetjes, Thallid
Wat je ook zou kunnen doen is twee stapels maken. Eentje met alleen maar land en de andere non-land. In je drawstep mag je dan kiezen om van een van de stapels een kaart te pakken (met Howling Mine en consorten 2x of vaker kiezen). Hierdoor is nooit iemand mana screwed Aan het begin van het spel mag je dan ofwel 4 land en 3 non-land kaarten pakken, of 3 om 4. Met carddraw mag je hetzelfde doen. Het veranderd de game een klein beetje omdat je late game vrijwel geen land meer gaat pakken, maar aangezien iedereen dat voordeel heeft, houd het de boel wel in balans. En het geeft een extra skillfactor in tactisch inzicht.
Dat idee van David vind ik geweldig! Scheelt met tutoren (je hoeft maar de helft te bekijken), het is inderdaad tactischer en veel makkelijker in de omgang!
Bedankt voor deze leuke tips heren!