Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Waar vind ik die?
Is er misschien een complete Mtg dictionary?
conclusie tot nu toe;
Synergie =
Twee of meer kaarten met abilitie(s) die zodanig met elkaar samenwerken dat het geheel meer is dan de som der delen.
Dit levertbv. kaartvoordeel / tempo voordeel, mana voordeel of p/t voordeel op.
Synergie def:
Also called: synergism the potential ability of individual organizations or groups to be more successful or productive as a result of a merger.
Stel dat we twee verschillende kaarten hebben. Dan is er synergie tussen die twee als ze goed zijn zonder elkaar maar als je ze allebei hebt dan zijn ze een stuk beter.
Het probleem is dat bij magic synergie en combo elkaar overlappen.
Ik persoonlijk vind Vhati il-Dal +Grandmother Sengir synergie, maar anderen vinden dit misschien een combo. Een klassiek voorbeeld van synergie zijn de tribal dingen, bijvoorbeeld Fyndhorn Elves+Priest of Titania
Wat ik een echte combo vind is Leyline of the Void+Helm of Obedience
Synergie:
2 kaarten vormen samen meer dan beide los, zoals bv de Vhati en de Grandmother, los doen ze bepaalde dingen, maar samen zijn ze opeens een geimproviseerde Avatar of Woe. Synergie zorgt voor een sterk effect dat je eventueel helpt winnen.
Combo:
Bij combo doen de kaarten ook samen meer dan los, maar waar synergie normaal eindig is: 1x iets doen, gaat de combo alsmaar door. Combo laat je meteen winnen of tenminste een niet te overkomen voorsprong behalen.
In zekere zin zou je kunnen zeggen dat combo extreme synergie is.
Als je het natuurkundig bekijkt:
- Synergie is als een hefboom gebruiken om een grotere massa te kunnen verplaatsen.
- Combo is een perpetuum mobile.
Combo is vaak een 1-2-tje. Twee kaarten die samen iets oneindigs doen (of in ieder geval iets absurds goeds, zoals hierboven genoemd).
Synergie heeft vaak ook betrekking op de hele deck-opbouw. Kaart A heeft een handige interactie met kaart B, maar ook met kaart C. En B en D doen samen ook iets waar E ook wat aan heeft, etc.etc.
Zo zie je maar, evenveel interpretaties als er magicspelers zijn .
hier staan aardig wat termen beschreven (geen synergie nog volgens mij).
Synergie is samenwerking, twee kaarten die het samen beter doen dan los of, zoals ze in de gestalt psychologie zeggen: Het geheel is meer dan de som der delen. Voorbeeld van Sybren, Llanowar Elves en Priest of Titania, is inderdaad een goed voorbeeld.
Een combo zijn twee kaarten die samen een bepaald effect teweeg brengen die de kaarten afzonderlijk nooit gehad zouden kunnen hebben, of in ieder geval de intentie waarmee de kaart gemaakt is ver doen overstijgen. Een combo hoeft je niet direct aan een overwinning te helpen, hoewel dat vaak wel de insteek van veel spelers is. Goed voorbeeld is, wederom, de combo van Sybren:Leyline of the Void & Helm of Obedience
zo te zien ben ik niet de enige die het niet gemakkelijk vindt om de definitie kort en bondig te verwoorden, zodanig dat er uit volgt dat Giant Strength + Mons’s Goblin Raiders géén synergie is
Wel hoor:
Twee of meerdere kaarten met abilities die goed met elkaar samenwerken.
Tadaaa
Een combo is een extreme vorm van synergie tussen kaarten.
Fijn dat je het zo goed weet
Maar begrippen als "goed" en "extreem" zal je zelden vinden in definities, want ze zijn niet duidend maar relatief.
Maar toch, Goed begin, David!
Echter, je mist een wezenlijk element dat gelukkig al genoemd is door Sybe
Kunnen we het over de volgende definitie eens zijn?
SYNERGIE =
TWEE OF MEER KAARTEN MET ABILITIE(S) DIE ZODANIG MET ELKAAR SAMENWERKEN DAT HET GEHEEL MEER IS DAN DE SOM DER DELEN
ps allemaal bedankt voor jullie bijdrage
@Sybren
Leyline of the Void + Helm of Obedience is juist een voorbeeld van synergie.
Het zou een combo zijn als de Helm niet zou hoeven saccen
Ik denk dat je de combo misschien niet helemaal goed begrepen hebt. Je kiest X=1, er gaat nooit een kaart naar zijn yard door de Leyline dus hij gaat maar door, je kan nooit een creature hebben om in het spel te leggen omdat kaarten zijn yard niet bereiken en dus sac je de Helm nooit terwijl je wel zijn hele deck exiled.
In mijn ogen is dat zeker een combo.
Je definitie van synergie is goed, maar hij omvat in mijn ogen ook combo. Dat is een beetje het probleem van dat combo eigenlijk een extreme versie van synergie is (en ja, ik begrijp dat dat niet werkt voor een definitie ).
dat zeg ik!
"Het zou een combo zijn als de Helm niet zou hoeven saccen"
hehe
(dankjewel voor tekst en uitleg )
ps
je hebt gelijk
het verschil met combo moet worden toegevoegd aan de definitie.
maar daar komen we later aan toe, eerst zien of we het hier over eens zijn
Je kan het woordje 'goed' weghalen bij mijn zin en dan klopt het nogsteeds
Ik denk dat je in de definitie geen onderscheid hoeft te maken tussen synergie en combo aangezien combo een vorm van synergie is en niet wezelijk anders. Daarvoor zou je combo apart moeten definiëren.
Ik zal het nog weer anders verwoorden
Syngerie is als 2 kaarten samen een grotere vorm van kaartvoordeel opleveren dan de kaarten los van elkaar zouden doen. Voorbeeld World Queller, Flagstones of Trokair. Los van elkaar zoud World Queller dingen kapot kunnen maken. En Flagstones telt gewoon als een Legendary plain. Maar als je de 2 samen neerlegt krijg je kaart voordeel omdat je met de queller voor land kan kiezen zonder daadwerkelijk zelf land te verliezen.
Een Combo is op het moment dat en een dusdanige grote/herhalende of oneindige kaartvoordeel opgewekt kan worden waardoor de speler het spel kan winnen. Voorbeeld Reveillark, Body Double en Carrion Feeder. Normaal zal Carrion feeder gerate worden als een wat minder goede kaart omdat hij afhankelijk is van een sacrifice effect om goed te worden. Body double is afhankelijk van het feit of je wel kaarten in je graf hebt. En Reveillark is een grote vlieger die bij het verlaten van het spel kaartvoordeel op kan wekken indien er targets zijn. Maar de 3 samen zorgen er voor dat een carrion feeder kan aanvallen en oneindig schade kan doen op je tegenstander. (Reveillark dood maken body double terug halen als kopie van reveillark sac hem weer haal hem weer terug met zijn eigen trigger etc)
Zo zal ik syngergie en combo gebruiken in verwoording als het gaat om magic
graag feedback
Dankje voor je bijdrage, Jeroen
Synergie levert altijd een voordeel op, vaak is dat káártvoordeel, maar lang niet altijd.
In mijn sligh deck hier leveren Gathan Raiders en Fault Riders zelfs kaartNAdeel op, toch is het synergiek met Mogg Flunkies en Mogg Conscripts
In dit geval levert het tempo voordeel op.
(reality check; kan je dit synergie noemen?)
In het eerder genoemde voorbeeld leveren Fyndhorn Elves + Priest of Titania mana voordeel op.
Zelfs lord + tribe = synergie
@de mods
ik heb een nieuw topic geopend over "combo"
waarom?
er zijn overeenkomsten maar ook verschillen en voor het tot stand komen van een correcte definitie lijkt het me het beste als we die onderzoeken los van synergie (ook al mochten we uiteindelijk tot de conclusie komen dat combo een bijzondere vorm van synergie is)
Manavoordeel levert ook weer kaartvoordeel op, want met meer mana kan je meer spelen toch?
@Jeroen
volgens die stelling zou een Dark Ritual kaartvoordeel opleveren terwijl het tegenovergestelde waar is
card advantage is als je met 1 kaart 2 of meer kaarten trekt of als je met 1 kaart 2 of meer kaarten sloopt (bv een Craw Wurm met een Giant Growth erop)
Misschien is kaartvoordeel verkeerd verwoord in dat principe,
Kaart mogelijkheid zal dan beter passen, wat ik ook bedoel. Met een ritual verlies je een kaart maar krijg je de mogelijkheden een krachtigere kaart eerder te speler early game.
Ik interpreteer synergie als kaarten die elkaar aanvullen. Dus wat de een als potentieel nadeel/voordel heeft word door een andere kaart ondervangen of zelfs versterkt.
b.v. Kitchen Finks en Juniper Order Ranger Het nadeel van een -1-1 counter is nu opgelost. De kans is groot als een nadeel/voordeel van een kaart goed word benut deze kan veranderen in een combo. Combo is niets meer dan samenval van acties/triggers achtereenvolgend. Dus synergie en combo gaan hand in hand.
Stel ik sack met Altar Of Dementia mijn Kitchen Finks en ik heb een Juniper Order Ranger in play liggen dan heb ik:
- Tegenstander zijn deck gemilled als hij het niet kan stoppen.
- Super sterke Juniper Order Ranger.
- Zelf heel veel leven.
Ik vind dat als je kaarten speelt die synergie hebben dat je je spel iets verbeterd. Als je echter een combo speelt, dan speel je iets dat een hele draai aan het spel geeft. In mijn ogen bouw je een deck om die combo (of meerdere) waar je mee probeert te winnen.
Ik denk dat `goed samenwerken´ beter werkt als definitie dan kaartvoordeel of wat dan ook. ´Goed´ mag je best gebruiken indien men over het algemeen weet wat je bedoelt. Hier bedoel je ´goed ten behoeve van de spelpositie van de betreffende speler, uitgaande van de informatie die hem voor handen is´.
Combo en synergie gaat beide om kaarten die goed samenwerken, verschil is bij combo dat de verbetering van de positie van de betreffende speler over het algemeen spelbepalend is. Bij synergie niet zonder meer.
synergy is:
Meerdere kaarten die elkaar aanvullen (bv effect wordt versterkt, effect is recurring)
Combo is:
Kaarten die een loop veroorzaken/win veroorzaken/hard lock (dus eigenlijk een unfair advantage, moeilijk tot niet te disrupten (specifieke kaarten voor nodig)
bv scepter chant, dat is meer dan alleen maar synergy
show and tell / emraku twee kaart combo /next turn win
Timevault + voltaic key twee kaart combo / insta win
leyline of the void + helm twee kaart combo / insta win
vampire hexmage + dark depts twee kaart combo / next turn win
dan heb je combo decks, dat is een deck waarbij het enkelmaar om synergy gaat
elves
high tide
springtide
adnausium tendrils
the perfect storm
etc