Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

MIRACLE spells

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Premium lid Official Rules Advisor OB (22) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-4-2012 07:54:00

Het nieuwe mechanic 'miracle' gaan we binnenkort meemaken en biedt veel nieuwe mooie spel mogelijkheden.
Toch zal het waarschijnlijk hier en daar zorgen voor enkele complexe situaties. Ik had ook alvast een paar vragen hierover:
-Stel ik activeer mijn Sensei’s Divining Top en pak in de opponents beurt een Banishing Stroke. Moet deze dan gecast worden voordat de top terug op de library is en ben ik, reglementair gezien, te laat als ik de top op mijn library gelegd heb?
-Tijdens mijn opponents beurt draw ik de nieuwe time walk, {=temporal mastery}, mag ik die dan casten volgens zijn miracle cost of kan dat niet door de sorcery-spelen-in-eigen beurt restrictie? Deze lijkt overschreven te worden door de miracle reading.
En zo zullen er vast nog meer goede voorbeelden van onduidelijke situaties zijn..

 Reactie plaatsen

Reacties (4)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
18-4-2012 08:29:00

over puntje 2, met de nieuwe time walk. een sorcery mag je ook niet in je drawstep spelen, dus dan zou je hem nooit voor zijn miracle cost kunnen spelen tenzij je je drawstep moet skippen. ook heeft wizards op de site al staan dat de restrictie van sorcery en creuture ect, vervallen als je de kaart voor de miracle cost speelt.

Official Rules Advisor Jan (125) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-4-2012 08:30:00

Eerst moet de (2e) ability van de Top volledig resolven. Je drawt dus een kaart en legt de Top op je library. Dan mag je Banishing Stroke casten voor zijn Miracle cost. Je moet alleen wel opletten dat je de Stroke niet in je hand neemt bij je andere kaarten.

Je mag een Miracle altijd casten voor zijn Miracle cost als het de eerste kaart is die je trekt in een beurt, ongeacht of het een instant of sorcery is:

'...It doesn't matter whether it's an instant or sorcery; if you choose to cast it, you do so right away, even if it's at a time (such as your draw step) when you couldn't normally cast it..."

18-4-2012 08:31:00

Dat van de sorcery restrictie is uitgelegd:
As you draw an instant or sorcery with miracle, if it's the first card you've drawn this turn, you can immediately reveal it. When you do so, you may cast it for its miracle cost. It doesn't matter whether it's an instant or sorcery; if you choose to cast it, you do so right away, even if it's at a time (such as your draw step) when you couldn't normally cast it.

Die met je Sensei’s Divining Top lijkt me als volgt. Je activeert de top. De kaart die je drawt laat je zien. Daarna leg je top bovenop je library. Nu de ability van top klaar is met resolven, mag je je Miracle actie uitvoeren.

Maar deze situatie dan:

In mijn hand heb ik die nieuwe Time Walk, {=temporal mastery}. In mijn tegenstanders beurt cast ik Desperate Ravings. De eerste kaart die ik draw is een {=temporal mastery}, die laat ik zien. Ik draw nog een random kaart. Daarna moet ik één kaart at random discarden. Dat is een {=temporal mastery}. Daarna cast ik een overgebleven {=temporal mastery} in mijn hand. JUDGE!!!!

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-4-2012 08:43:00

Afgaande op de reminder text (You may cast this card for its miracle cost WHEN you draw it if it's the first card you drew this turn.) lijkt het me een triggered ability.

Wat Jan ook zegt. Je maakt eerst de ability van de Top af en daarna gaat die trigger pas op de stack. Blijkbaar moet je dus alleen wel die hele tijd die kaart ge-revealed laten.

(Nu zet reminder text je wel vaker op het verkeerde been dus ik doe hier pas een definitieve uitspraak over als er een nieuwe versie van de comprehensive rules is... )


Maar dat je de timing regels mag negeren is in die context in ieder geval niet meer dan logisch, want als een ability je een kaart laat casten tijdens het resolven, is dat zo. (Instants mag je normaal gesproken ook niet casten tijdens het resolven van een ability! Dus waarom er altijd zo de nadruk gelegd wordt op sorceries in dit soort discussies?) Als de ability een duur opgeeft zoals "this turn" of "until end of turn", dan mag je niet de timing regels negeren.

Over de situatie met Desperate Ravings: Ik zeg kaart ge-revealed laten totdat je hem gaat casten (zoals bovenstaand) en met een dobbelsteen bepalen welke kaart je moet discarden, wat dus eventueel de ge-revealede kaart kan zijn en dan heb je pech.
Wat casual vrij vaak gedaan wordt, je kaarten schudden en je tegenstander laten trekken, lijkt me in deze situatie geen optie.

Scroll: [boven|reacties|beneden]