Het is alweer een tijdje geleden dat ik een column heb geschreven (en ik had toevallig heel de ochtend vrij), dus ik dacht bij mezelf: "Laten we het maar weer eens proberen?". Het zonnetje schijnt, ik heb vrije tijd: het perfecte moment was daar. Nu nog een onderwerp...
... Tsja, dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Tegenwoordig zijn er over nagenoeg alle onderwerpen in MTG al stukken geschreven. Van CA (Card-Advantage) tot Tribes, alles is al zo'n beetje gedekt. Wat moet ik nou toch weer verzinnen?
Hypes |
|
Opeens heb ik het: Hypes. Onze prachtige hobby bevat elke X maanden nieuwe mogelijkheden, nieuwe dimensies vertegenwoordigd in nieuwe abilities en keywords! Needless to say, deze mogelijkheden brengen ook gemengde gevoelens met zich mee. Ieder block bevat wel een kaart waarop de eerste reactie is: "Overpowered!!". Nogal logisch, aangezien iedere keer maar weer moet blijken hoe een kaart speelt. Mensen gaan gauw uit van de beste situatie, waardoor je het totale plaatje verliest en de kaart in kwestie al gauw een hype begint te worden.
|
Maar hoe begint het? |
|
Ik zal in deze column als voorbeeld Grafdigger’s Cage gebruiken. Waarom? Omdat ook ik in de magie van spoilers ben getrapt door deze kaart. Grafdigger’s Cage kwam, toen hij gespoiled werd, voor mij en anderen over als "de defenitieve klap voor Dredge/Reanimate-decks". Nogal wiedes, als je naar zijn abilities kijkt! Ik zal even mijzelf quoten ten tijden dat Grafdigger’s Cage uitgebracht werd:
|
|
"Ik speel een mono- lijst met Æther Vial, Standstill en een dozijn Faeries (grofweg gezegd). Dat deck heeft 0,0% last van Grafdigger’s Cage, dus dat is voor mij geen reden om tegen deze kaart in te gaan. As a matter of fact, hij zou juist geweldig staan in mijn SB! Hij houdt bizar veel tegen, dus in dat opzicht is hij geweldig. Echter, zijn grootste voordeel is meteen ook zijn nadeel: hij gooit heel veel andere decks overhoop. Legacy zal (mits deze meteen bij de release meteen gebanned wordt) drastisch veranderen door deze kaart, iets waar ik minder blij van wordt. Mijn deck is gebouwd als opvangnet van andere decks: kaarten zijn gekozen en keuzes zijn gemaakt puur op de meta-game. Verandert die meta? Dan zal ik ook mijn deck drastisch gaan moeten veranderen, en waarschijnlijk niet ten goede. Zoals hieronder al gezegd: Legacy is duur en zal dus voor mij dan wederom duur worden. 2e punt waarom ik tegen deze kaart ben is juist het feit dat hij anderen zo tegenzit. Reanimate: awesome deck! Dredge: awesome deck (mensen die zeuren dat het niet leuk is vind ik zwak; dredge vereist enorme techniek en kennis, iets waar mensen vaak te licht over denken)! NOPRO: awesome deck! Maverick: awesome deck! Etc, etc, etc... Als deze decks straks uit elkaar vallen, hoeveel Legacy-spelers zullen dan niet gewoon Casual gaan spelen of zelfs stoppen? Legacy wordt veel gespeeld omdat mensen het leuk vinden, en mensen vinden het leuk omdat er zoveel keus en diversiteit is. Grafdigger’s Cage heeft dat doorgestreept op zijn spijlen staan. Tsja, dat was het eigenlijk wel.. Conclusie: diversiteit is leuk, de decks zijn leuk, Grafdigger's Cage is dat absoluut niet!" |
|
Klinkt nogal heftig, toch..? Enige maanden later bleek dat.. Ik het compleet fout had, wat ook te zien is aan de onderstaande grafiek. Waarom? Dat zal hieronder uitgelegd worden. Prijsgrafiek van Grafdigger’s Cage
|
Belangrijke factoren |
|
Een kaart heeft meer nodig dan alleen abilities. Ook zijn CC, CMC en Card Type zijn erg belangrijk. Emrakul, the Aeons Torn is eigenlijk alles wat je nodig hebt om te winnen, maar dat maakt Emrakul nog niet tot de beste, meest gespeelde kaart ooit. Zijn manacost verbiedt hem te makkelijk te zijn, wat ervoor zorgt dat hij nog maar in een klein aantal decks gespeeld kan gaan worden. Sneak Attack/Show and Tell-decks hebben er geen moeite mee, maar een zwart discard-deck zal hem -nagenoeg- nooit spelen. Een mooi voorbeeld dus. Zo ook met Grafdigger’s Cage. Zijn Card Type is Artifact, en daar ligt een beetje het probleem: hij is makkelijk weg te halen. Een kaart kan nog zo sterk zijn, als je er makkelijk van af komt (wat lukt in de decks waar Grafdigger’s Cage tegen wordt gebruikt) wordt hij een stuk minder eng (counters buiten beschouwing gelaten). Als Cage dan (door zijn abilities) ook nog eens niks aan het board heeft veranderd sinds hij in het spel kwam, blijkt hij toch wat tegen te vallen.
|
Bruikbaarheid |
|
Het laatste probleempuntje van Grafdigger’s Cage is de mate van bruikbaarheid. Natuurlijk, hij is goed als je tegen Dredge/Reanimate speelt, maar zodra je dat niet doet is hij nogal nutteloos en had je liever gehad dat je die 3/4 SB-plekken anders had opgevult met iets wat wat breder inzetbaar is (Surgical Extraction is een prima voorbeeld daarvan). Een ander voorbeeld van bruikbaarheid en hoe dat dwars kan zitten is de meta. Het is heel simpel: op het moment dat Grafdigger’s Cage veel gespeeld wordt, worden er nauwelijks Reanimate/Dredge-decks gespeeld. Die moeten immers door teveel haat heen werken, en dus gaan mensen wat anders spelen. Het gevolg: Grafdigger’s Cage wordt overal uit de sideboards gehaald. Mensen krijgen dit door, gaan weer Reanimate/Dredge spelen, waardoor de Cage weer terugkomt, de decks weer verdwijnen, etc... De kaart is dus echt een metacall en niet erg "vast" qua bruikbaarheid, waar andere kaarten dat wel zijn.
|
En dus... |
|
En daar heb je het probleem van Hypes. Mensen kijken niet naar de slechte situaties (een Chain of Vapor, een Nature’s Claim, een Krosan Grip, etc.), maar gaan uit van de beste situatie (de kaart doet wat je wilt en je wint erdoor), wat tot gevaarlijk hoge prijzen en dergelijke kan zorgen. Let dus goed op voordat je "Wolf!" roept zoals ik deed in het geval van Grafdigger’s Cage. Denk na voordat je je uitgebreide epos op de fora's gooit en laat je vooral niet verleiden door de hoge prijzen waarmee sommige kaarten te pre-orderen zijn. Een kaart kan goed lijken in de theorie, maar uiteindelijk zal het spelen pas echt laten zien hoe de kaart in kwestie zich zal gedragen. Ik hoop dat ik met deze column jullie weer wat leuks geleerd heb. Tips en opmerkingen zijn natuurlijk meer dan welkom! Mvg, Lookky!
Reacties
(4)
Twijfel nog wel, maar ik denk dat het goed illustreert wat ik wil overbrengen.. Hoop dat het ook zo is!
Daarnaast zijn er al GY hate kaarten die meteen hun werk doen + cantrip. De cage's nadeel is dat je iemand voor moet zijn door hem te spelen in je beurt en de oppo vervolgens gewoon daarna w8 totdat die hem kan ruimen. Je kan er idd makkelijk omheen spelen. Een Nihil Spellbomb doet in ieder geval nog zijn werk meestal, wanneer iemand die ruimt.
ik speel hem wel in de sideboard, mijn vial goblins hebben meestal genoeg aan die extra beurt die deze kaart mij geeft, hij geeft me tijd in plaats van het probleem op te lossen. Idem tegen NOpro. Hij is dus minder narrow dan de convetionele graveyard hate waardoor ik hem toch 3 keer kan behouden in de sideboard tegen die paar reanimate decks enzo die nog rondcirkelen. (mijn teammate is een reanimate speler dus er is er altijd wel 1 :-p). Maar ik hoorde ook, deze liever dan alle andere want hij makkelijk te omzeilen. Gewoon een extra hate kaart. Tof maar zeker niet OP (helaas had ik hem meteen na de release nodig voor een tornooi en heb hem dus wat duur betaald...). Heeft hij me al vaak de win opgebracht? neen... helaas niet... net als reanimate staat NOpro hier in belgië maar op een laag pitje (ik heb slechts 1 keer tegen dredge gespeeld de laatste 6 maanden...). daarom dat de cages ook van 4 naar 3 zijn gegaan...
leuk om te lezen Hier kun je ook nog de prijsdaling zien hier
|