Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
De prijsvraag van deze week is bedacht door Danny, waarvoor hartelijk dank!
Het centrale en unieke systeem van Magic is mana: het zorgt voor een natuurlijke ontwikkeling tijdens een spel, zorgt dat decks gedwongen zijn zich te focussen (of veel slots te besteden aan mana fixing) en zorgt voor een stukje variantie en toeval, zodat het echt een spel is en geen denksport zoals schaken. Mana wordt meestal geproduceerd door land, en land produceert meestal mana. Tijdens Limited liggen er altijd enorme bakken basic land klaar, maar in Constructed worden basic landjes steeds schaarser...
Al in Alpha zaten nonbasic landjes, maar dat waren de meest voor de hand liggende: de duals, die meerdere kleuren mana kunnen produceren. Later kwamen speciale landjes, die geen mana maakten maar meer een soort gratis enchantment waren (Island of Wak-Wak, Maze of Ith, Arena). Ten slotte kwam er een nieuwe generatie landjes: Strip Mine en Quicksand, die tappen voor kleurloze mana óf iets bijzonders doen.
Voor deze prijsvraag gaan we ons focussen op landjes die gekleurde mana produceren en in een specifiek deck iets bijzonders doen. Denk aan Pendelhaven, Teetering Peaks, Valakut, the Molten Pinnacle, Gaea’s Cradle, et cetera. Ze functioneren als een basic land van één kleur (dat eventueel getapt in het spel komt) en kunnen een specifiek soort deck een enorme boost geven, hetzij door een activated ability, hetzij door een static ability die als een soort enchantment werkt.
Design een nonbasic land dat een bepaald decktype een enorme boost geeft
*Kan tappen voor 1 mana van 1 kleur.
*Heeft 1 (static/triggered/activated) ability die specifiek voor een bepaald type deck werkt.
*Beschrijf in wat voor soort deck dit landje een plaats heeft.
*ETB tapped of untapped?
*Rarity naar keuze.
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten.
*Geef een toelichting in maximaal 100 woorden.
Ter inspiratie hierbij de inzending van Danny:
Burned Field (Rare)
: Add to your mana pool.
Every time you cast a red instant or sorcery spell that targets a player, you may put a burn counter on burned field.
, , remove X counters from Burned Field: Burned Field deals X damage to target creature of player. This damage can't be prevented.
Dit landje geeft RDW net wat meer reach, vooral tegen control decks.
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Deze is de mijne:
Naam: Crumbling Mountains
Type: Land
Oracle text:
Crumbling Mountains enters the battlefield tapped.
( T ): Add one ( R ) to your mana pool.
When Crumbling Mountains enters the battlefield, choose one - creatures you control get +1/+0 until end of turn; or untap Crumbling Mountains.
De rede waarom ik mountain heb genomen is omdat ik graag met aggrodecks speel en vooral met goblins. Bij aggrodecks is het heel belangrijk dat de eerste turns de landen die je hebt volledig gebruikt worden. Het is echt zonde dat je beurt 2 of 3 een land hebt die je uiteindelijk niet kunt gebruiken. Daarom dacht ik eraan om een landje te maken die deze situatie voorkomt. Als je dan toch het landje wilt gebruiken dan heb je de bonus niet en is het eigenlijk gewoon een mountain. Het voordeel is ook dat door deze kaart er meer tactiek in het spel komt. Zou ik nu voor de bonus kiezen of voor het landje te gebruiken om iets anders in te leggen?
Groeten,
Gorrens Xavier
@Rasor, volgens mij moet je mijn reply nog eens wat beter lezen
@Toby: Props voor die inzending. Al pusht-ie niet een specifiek deck, het is wel een cool landje. Zou misschien zelfs legendary kunnen zijn, en dan untapped in play mogen komen? Erg mooi bedacht!
oh, ik had hem een berichtje gestuurd, en niet veel later kwam de jouwe erachter, die 2e alinea stond er ook al in? niet opgevallen
@Xavier2x: Schitterend idee! Bruikbaar en subtiel! Daar lust ik wel een cycle van.
@Xavier2x: inderdaad een leuk idee, maar zo heel veel over de tactiek van dit landje hoef je niet na te denken:
Stel, je hebt een hand met 1 of 2 mountains. Dan komt deze eigenlijk altijd tapped in het spel met bonus.
Stel, je hebt een hand met 1 van deze + 1 mountain, dan ligt het eraan of je een creature hebt en je volgende draw een land pakt.
Stel je hebt een hand met 2 van deze + geen mountains, dan leg je hem untapped in het spel.
Wel leuk idee, en zeker bruikbaar. Persoonlijk zou ik echter nog een nadeel aan het untappen hangen, zoals 1 of 2 damage. Zo is er naast het tapped in het spel komen ook echt nog een nadeel voor de mid-en-late-game.
Edit: Wanneer wordt bekend wie ik moet feliciteren?
Meestal voor donderdag, omdat dan de nieuwe vraag begint.
Altijd op dinsdag, omdat de prijsvraag maandagavond om 23.59 uur eindigt Heel soms door omstandigheden komt de uitslag pas woensdag, maar dat is pas 2x voorgekomen. - Dustin.
Deze keer kon ik het niet laten om (na het verstrijken van de deadline) een aantal commentaren in italic toe te voegen. Los daarvan de eervolle vermeldingen, en dat zijn er flink wat deze week:
Tim: zeer subtiel design, perfect volgens color pie filosofie.
Elkan: elke kaart in je hand wordt een soort Lotus Petal én enablet madness.
Imahilus: Timmy time! Dragons zijn cool. Punt.
Patrick Saadhoff: doet precies wat het moet doen, maar wel erg sterk.
Jelle Zwaan: perfect voor weerwolven, onspeelbaar daarbuiten. Dat was het idee!
Jan: mooi bedacht, weer wat extra kaartvoordeel voor de kleine Faeries.
x4bilityx: spell-landjes zijn cool, deze past qua powerlevel in de Worldwake common land cycle.
Dizzy: heel vet, maar volgens mij ook levensgevaarlijk... Phage wordt zo wel erg oneerlijk.
Rasor: blauwe Urborg, Tomb of Yawgmoth!
Toby: interessant design, ben benieuwd naar het powerlevel in de praktijk; in een getuned deck zou dit best broken kunnen blijken te zijn. Maar voldoet helaas niet helemaal aan de specifieke opdracht van deze week.
LarsM: je 5e Lightning Bolt voor burn/RDW!
LotZ: een van de roodste landjes die ik ooit heb gezien
Van deze eervolle vermeldingen waren er slechts enkele die voldeden aan de exacte opdracht: het landje moet passen in een specifiek soort deck, niet zomaar een bijzonder landje met een ability zijn. De inzenders die daar volgens mij het beste aan voldeden zijn: Imahilus, Jelle Zwaan, Jan, x4bilityx, LarsM. En dan nu de zware taak om van deze 5 er 1 aan te wijzen als winnaar...
Jan valt sowieso af (hij kan voorlopig niet meer winnen), dus bleef de keuze tussen Imahilus met een geweldig drakenland, dat prima in een Jund-setting of een toekomstige Commander set past, of x4bilityx met een millland dat in bijna elke set wel geprint zou kunnen worden en ook tijdens draft zeer speelbaar is.
Omdat ik dit echt een erg close call vind, ga ik een bonusprijs weggeven: ik stuur Imahilus een Furyborn Hellkite toe, en x4bilityx wint de hoofdprijs van 5 euro. Heren, gefeliciteerd!
Tot donderdag, greetz,
Dustin.
Wat fijn om eervol vermeld te worden. En winnaars: gefeliciteerd!! Erg mooie designs. Dustin, Danny, leuke prijsvraag: kudos!
Woo, I win something! ^.^ danke dustin!
Gratz aan de echte winnaar! Ben het er mee eens dat het een mooi simpel design is, terechte winnaar.
Vond xavier's design ook erg mooi, maar snap dat het minder aan de design goal voldoet, still, I likes.
Super bedankt!
Ik vond het een erg leuke prijsvraag en ook wil ik de andere winnaar feliciteren!
Terechte winnaars, gefeliciteerd.
Blij dat deze vraag zoveel respons heeft gegeven. Bedankt voor jullie inzendingen ook ik heb ervan genoten.
@BlackBeltBob: Allereerst bedankt voor de feedback. Maar ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. Ik bedoel dat wanneer je bijvoorbeeld bij beurt 5 een Goblin Grenade in je handen hebt en je hebt Crumbling Mountains op de battlefield hebt gelegd. Of je nu liever voor de bonus van +1/+0 gaat die je tegenstander misschien in totaal 6 damage ga opleveren of je liever geen bonus neemt en een goblin sacrificed voor je Goblin Grenade die je tegenstander 5 damage oplevert. Dit bedoel ik met tactiek, kies je voor 6 damage + mogelijke aanvallers kwijt of voor 5 damage + 1 Goblin kwijt + Goblin Grenade kwijt?
@Bartel: Bedankt!
@Imahilus: Bedankt en proficiat met je tweede plaats!
@x4bilityx: Proficiat!
Had toch stiekem gehoopt op een mention.. al is het alleen maar om te zien wat je van de kaart vond . Verder proficiat aan de winnaars!
@Xavier2x: het probleem is dat jouw land strictly better is dan een basic en dat is niet iets dat Wizards wil.
Outland Tribe Post: "maar wel erg sterk" lijkt me erg zacht uitgedrukt. Deze is regelrecht INSANE. Er is een reden dat Thalia legendary is, ze zou erg goed zijn in multiples. Dan is ze een creature wat nog makkelijk te removen is. Wat wil je hier tegen doen? De goedkoopste land removal kaarten zijn tegenwoordig 4, dus dat wordt 5 dokken. Ten derde kan je deze fetchen met fetchlands. Leuke legacy games worden dat, T1 deze, T2 deze, T3 deze, T4 deze...
Chaos Peak: zou in het spel getapped moeten komen. Wizards is geen fan van landjes die meer dan 1 mana geven de beurt dat je ze speelt. Daarnaast ook weer strictly better dan een basic.
Ja had me idd niet strikt aan de opdract gehouden. Maar sinds eerder iemand had gewonnen die zich niet aan de opdracht hield durf ik daar ook wat meer mee te spelen =)
@Toby
Ik ben hellemaal met jou eens dat mijne te van het goede was haha, ik verwachte dan ook geen eervolle vermelding. Van wegen dat hij fetch baar was. Maar ben er wel blij mee dat ik die gekregen had
Op naar de volgende prijsvraag. deze was zeer leuk om te doen!
Ja de eervolle vermelding heb je idd wel verdiend omdat wat wat Dustibn zegt, hij doet wat ie hoort te doen, dus het past bij de opdracht.
Lijkt me interessant om te bedenken of je deze kan maken op een balanced manier =)
@Toby
Ik heb tapped enteren overwogen, maar ik vond het voordeel daar te klein voor: Als ik al moet coinflippen om voordeel te halen wil ik niet ook nog een standaard beurt vertraging. Oorspronkelijk gaf hij wel ipv , maar dat mocht niet binnen de opdracht.
2 voorbeelden:
"Flip a coin. If you win the flip, you win the game"
"Flip a coin. If you win the flip, you gain 5 life"
Ja beide gebruiken dezelfde mechanic, coin flipping, maar ze zijn niet met elkaar te vergelijken en zullen anders geprijsd zijn qua mana cost, drawbacks, etc. Jouw ability, 2 mana maken, komt dichter in de buurt bij de eerste dan bij de 2de. Daarom vind ik m veel te krachtig =p
Volgens mij onderschat je de kracht van 2 mana maken. Zie drawbacks als Teferi’s Isle of Sandstone Needle, of kijk naar het prijskaartje (en de brokenness) van Ancient Tomb of City of Traitors (ook al is het colorless en met zulke drawbacks).
Ik geef toe dat hij krachtig kan zijn, maar de grote kans op mislukking leek me balans genoeg. Stitch in Time was ook niet broken.
Bij Stitch in Time als je faalt ben je een kaart en 3 mana kwijt.
Bij een landje dat faalt ben je 1 landje voor 1 beurt tijdelijk kwijt, dat is veel te weinig nadeel. Als ie dan gesacrificed zou worden zou het meer vergelijkbaar zijn
TukTuk's Temple (rare)
Lengendary land
TukTuk's Temple enters the battlefield tapped
Add to your mana pool
, : put two 1/1 goblin spirit tokon's with haste onto the battlefield, sacrefice them at the end of your opponents next combat phase.
"TukTuk wasn't the only one who returned" - Goblin mother to her child
uitleg:
In een goblin deck speel je al snel met een lege hand, en kun je dus nauwelijks nog iets met je mana, met dit landje kun je alsnog 2 goblins blijven spelen elke beurt, en dood gaan ze toch als je aanvalt, want dat is de bedoeling van goblins . Mocht je geen def. meer hebben blijven de 2 goblins nog in de aanval beurt van je tegenstander. In combinatie met een simpele goblin chieftain dus een hard landje
( Engels is niet bepaald mn moeder taal, sorry voor envtueele spellingsfouten)