Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Hey iedereen,
Ik wil eens met wat vrienden een multiplayer EDH organiseren met redelijk veel mensen. Ik wou daarom bij jullie eens horen wat voor tips/rules of thumb ik best voorstel aan de playgroup om het leuk te houden.
Ik dacht zelf aan:
-end of turn effecten doe je tijdens de laatste beurt en niet erna
-library searches doe je, indien mogelijk, na je beurt
-het aantal boardwipes beperken
-vragen geen locks of combo's te spelen
Waar denken jullie aan en wat vinden jullie van de dingen die ik al in gedachte had?
Ik zou Emperor of sterformatie spelen. Met 5 mensen kunnen potten late game in free for all enorm lang duren (Wel eens een pot van ruim 4 uur gehad). Beurten duren late game steeds langer, ondanks de regels die je stelt. Met 5 spelers zou ik sterformatie spelen: Alleen de spelers tegenover je, zijn je enemies. Versla je die, dan win je. De spelers naast je hoef je dus niet te verslaan. Die kun je zelfs als allie gebruiken zo nu en dan. Het zorgt voor interessante strategiemogelijkheden.
Met 6 spelers zou ik emperor spelen.
Emperor info https://www.wizards.com/magic/magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/sf/78
Cowboys hier is een leuke variant.
Met heel veel spelers vind ik een leuke variant de 'glazen wand' (Ik weet niet wat de officiele naam is en kon het op google zo snel ook niet vinden, iemand?)
Door deze glazen wand kun je alleen spelen tegen je directe opponents naast je, zodra iemand eruit ligt krijg je dus direct een nieuwe opponent.
Hier gelden globale effecten alleen voor de 2 mensen naast je, bij het spelen van een Wrath of God etc. bevoordeel je dus de mensen die 2 plekken naast je zitten etc. etc.
Aangezien 2 spelers soms geen invloed op elkaar uitoefenen, is het mogelijk om meerdere spelers tegelijktijdig aan hun turn te laten beginnen. Erg leuk!
Cowboys wil ik wel een keer proberen ja.
En dat glazen wand ken ik ook, dacht dat de naam iets AoE-magic was.
Of Links/Rechts.
Wat een leuke variant daarop is is trouwens dat je alles mag targetten wat 1 speler bij jou vandaan ligt, dus je buurmannen, maar als het om "each" en "all" gaat dat het dan ook bij de buurmannen van je buurmannen gebeurd.
Ter voorbeeld, een Lightning Bolt kan je maar zover schieten, terwijl een Wrath of God/Armageddon toch echt wel meer 'gebied' opblaast.
Vreemde variant. Dan krijg je dus heel veel oncounterbare boardsweepers om je oren. Leuk als je een goede boardpositie hebt en iemand die jij niet kan targetten speelt Wrath of God/Armageddon etc.. Ik geloof nooit dat daar veel mensen blij van worden...
Het is alweer een tijdje geleden dat ik dat heb gedaan. We hadden er iets op gevonden.
Ik dacht iets als, dat de stack voor ieder toegankelijk was. Zou het allemaal nog een keer uit moeten zoeken.
Wat noem je "redelijk veel"? Je kunt op een gegeven moment overwegen om met meerdere tegelijk lopende beurten te spelen en een range (de officiele naam van de glazen wand) waardoor de mensen die tegelijk aan de beurt zijn elkaar niet in de weg zitten.
In mijn groep is het nog het belangrijkst om mensen aan te moedigen alleen te praten/discussieren met mensen die niet aan de beurt zijn. hoe vaak ik wel niet regelvragen krijg terwijl ik aan het bedenken ben wat ik ga doen omdat ik aan de beurt ben.
Het format gaat doodgewone commander zijn. We zijn bereid er een lang potje van te maken. Ik gok dat we met 8 a 10 zullen zijn.
@Pi, bedankt voor de goeie tip!
Zijn er nog die zoiets kunnen inbrengen?
Hoewel 2HG normaal niet mijn voorkeur heeft, omdat het voor mij aanvoelt als een normaal potje met 2x zo veel mensen, voelt het wanneer je met 8-10 man bent al veel meer als een gewoon multiplayer potje aan als je teams van 2 maakt. Omdat dan 2 mensen gelijk hun beurt hebben gaat dat sneller.
Je kunt ook overwegen aan 2 tafels te spelen. Mensen die in het ene potje dood gaan kunnen dan "spawnen" in het andere potje (dat is, ze nemen 3 beurten alsof ze aan het goldfishen zijn, waarna ze in normale beurt volgorde inschuiven in hun 4e beurt. Ze kunnen in die eerste 3 beurten niks in het potje beingvloeden en er niet door beinvloed worden). Je krijgt zo meer overzichtelijke potjes, maar je speelt nog steeds met verschillende mensen in de loop van de avond. Je bent wel kwetsbaar als je net 'gespawned' bent, maar in multiplayer is het vaak geen bijzonder goed idee om resources te besteden om een zwakkere spelers er uit te mikken. In de praktijk valt het doden van deze zwakkere spelers dus erg mee.
Je zou zelfs zandlopers kunnen gebruiken om de duur van beurten te beperken.
De Bang! variant kan denk ik wel leuk zijn, maar de ene keer dat ik het speelde had ik de sheriff zo dood kunnen maken als ik niet een deputy was geweest. De decks moeten echt goed gebalanceerd zijn wil je behoorlijk Magic op Bang! kunnen laten lijken. Zo niet is een deck met veel 'reach' in handen van een outlaw veruit in het voordeel. Ik speelde een burn deck (pastte goed bij het Bang! thema leek me) en het grote voordeel was geweest dat op het punt dat ik een outlaw was ik maar 1 tegenstander had. Burn decks zijn best goed in 1 tegenstander slopen en door de efficientie van hun spells en het niet of weinig gebruiken van de combat step niet zo gemakkelijk te stoppen.
Omdat ik deputy was werd het wel een leuker potje, ook omdat de sheriff een van de weinigen aan de tafel was die ik wel goed kende en ik hem het deck geleend had dus heel goed wist wat hij wel en niet zelf aan kon. Uiteindelijk heb ik nog steeds de meeste van onze tegenstanders afgefikt, maar er gingen interessante politieke discussies aan vooraf om te ontdekken wie nou eigenlijk welke rol had. Het was weer eens wat anders dan de standaard multiplayer politiek.
Ik denk dat alle potjes al snel te groot worden met die aantallen, met 9 man kan je een 3-groepen emperor potje gaan spelen. hier de originele regels, Dit werkt het leukst met 9 man. Met 10 man kan je emperor teams maken van 5 man.
Met 10 man zal "Star" nog een leuke variant zijn, hierbij mogen spelers enkel monocolored decks spelenen stelt iedere speler een 'kleur' voor. met vijf kleuren heb je dus ook twee spelers per kleur, hiermee kan je in teamverband of individueel kiezen te spelen, dat maakt niet veel uit. Iedere Speler moet zijn of haar enemy colors verslaan, dit komt er op neer dat iedere speler 4 tegenstanders heeft (in plaats van 9) maar dat iedere kleur weer 4 andere tegenstanders heeft. Het doel van het potje is om je enemy colors te verslaan, de spelers die dit als eerste voor elkaar krijgen winnen. hier de originele regels van 'Star'.
Als dit je niets lijkt zou ik gewoon 2HG voorstellen, 5 2HG teams maakt het spel al direct veel overzichtelijker en sneller. hier wat zooi over 2HG.
Afgelopen zondag hebben we 4HG gespeeld in edh
(tenminste dat maken we er zelf van)
Misschien dat dat een optieis?
Leuke potjes waren dat Johnny .
Als je 4on4 4HG gaat spelen is het wel handig te kijken naar de power levels van de decks. Ook om dit vervolgens een beetje gelijk te trekken en dus eerlijke teams te krijgen.
In de 2 potjes die afgelopen Zondag in Uilensteden werden gespeeld was er een speler met veel sterkere decks dan de rest. Met name het team wat er tegen speelde had daardoor niet altijd even veel plezier in het spel.
Dat zelf gaat zeker op voor Emporor. Ik heb eens eerder Emporor gespeeld, toen waren de teams ook belachelijk oneerlijk verdeeld. Doordat er een emporor was met een Niv-mizzet kaart advantage deck, en de regel dat alle global spells 1 speler range hadden, was er 1 team met non stop card advantage en de ander kon niets.
Voor de rest hebben wij ook wel eens met een mannetje of 8/9 EDH gespeeld en dat is best wel lachu . Gewoon zorgen dat je je deck goed kent en idd dingen als ik tutor Sol Ring daarmee speel ik een Grim Monolith, beurt doorgeven, dan pas Sol Ring zoeken.
Je moet misschien gewoon accepteren dat je dan ofzo 2-3 epische potjes op een avond speelt en niet 6 wel aardige
Als ik het goed heb begrepen zijn de "Bang" regels zonder Sherif enz gewoon de regels voor een Grand Melee: Veel spelers, verschillende spelers tegelijk aan de beurt en een range zo klein dat niemand in de range komt van twee actieve spelers tegelijk. Wel adviseer ik hierbij de regel om geen extra beurten te nemen: Je wilt namelijk niet hebben dat mensen buiten jouw range daaraan beginnen.
Bij 8-10 spelers kun je dan bijvoorbeld een range van 1 en twee actieve spelers hanteren.
Een andere manier om een te lang durend potje versneld te laten eindigen is om dan op een geven moment "Naar Isle" [waarop heeft Nedermagic geen Planes in de database?] in te voeren: Aan het begin van een upkeep moet de dan actieve speler zoveel schade happen als het aantal beurten sinds de invoering van deze extra regel.