Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Binnenkort ga ik iemand het spel (magic dus) uitleggen.
Hoewel de regels geen enkel probleem zijn en ik het al jaren speel, blijft het extreem lastig om iemand goed en duidelijk de essentie van Magic over te brengen. Ik wil deze preconstructed decks gebruiken: hier en hier .
Hebben jullie het spel aan anderen geïntroduceerd, hoe doen jullie dat op een duidelijke manier zodat het meteen goed te snappen valt en hoe enthousiasmeren jullie de nieuwe speler(s)
Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Ik heb het ooit 1 keer geprobeerd bij mijn vrouw. Toen we onlangs naar het spellenspectakel in eindhoven gingen voelde ze zich een figurant bij de Big Bang Theory. Volgens mij ben ik niet geslaagd in mijn missie....
In mijn optiek valt en staat alles met een affiniteit voor kaartspellen en de wil om het te leren.
Figurant bij de Big Bang Theory
De wil om te leren, dat zal het probleem niet zijn. Meer mijn uitleg skills...
Zelf heb ik het geleerd vlak voor Innistrad uitkwam als volgt:
Diegene had 2 decks die gewaagd waren aan elkaar, met niet teveel moeilijke abilities. Dus alleen trample, vigilance, haste en andere basics en niet als hij binnenkomt dan.... kaarten, gewoon omdat dit iets meer timing/inzicht vergt soms. Dit hebben we pas een paar spelronden later gedaan.
Tevens vond ik het ook fijn dat we beiden met onze hand revealed speelden in het begin, zodat ik ook tips kon krijgen qua wat wanneer te spelen.
En uiteraard zelf niet perse willen winnen, maar soms een dom foutje maken. Maakt het ook leuker heb ik gemerkt
Wat vinden jullie van deze tutorials hier
Is dat wat om te gebruiken/laten zien?
het is inderdaad niet makkelijk! Heb het al aan verschillende mensen geleerd en sommige zijn er redelijk snel mee weg anderen geven het te snel op ^^.
meestal leg ik eerst uit wat land is, en waarvoor het dient.
wat 'tappen' juist is
daarna leg ik uit wat een creature juist mag doen (met summening sickness).
vervolgens wat een instant en sorcery is
en als laatste wat enchantment en artifact zijn.
daarna pak ik mijn groen deck en beginnen we met open hand een spelletje te spelen. Zo word uitgelegd waaruit eigenlijk een beurt staat. Daarna word het een kwestie van ze verschillende keren met hetzelfde deck te laten spelen zodat ze weten wat de kaarten daarin juist doen en zich dus beter op de regels te concentreren. Hierbij gaan ze in het begin in de war zijn over wat ze moeten doen... dus ik begin altijd met te zeggen 'wat kan je überhaupt spelen?' het is niet nuttig dat ze zich al concentreren op kaarten van 6-7 mana in de eerste beurt. vermeid ook speciale landjes zoals fetch en landjes met effecten.
Daarna kan je laten roteren tussen verschillende decks en zelf ook wat variëren. Als ze dan genoeg oefenen en gewent zijn aan het 'Mtg-engels' en de basisbegrippen zowat kennen (dit duurt wel even naargelang hoe vaak ze spelen). Als ze zeggen dat ze het snappen schuif je een EDH toe als test ^^
Het belangrijkste is volgens mij dat ze het engels snappen! Als hun engels niet zo erg goed is word het bijna onmogelijk omdat je dan elke kaart moet vertalen, terwijl je anders gewoon zegt 'lees wat er staat en probeer dat gewoon'. :-)
geen idee of dit je helpt maar heb hiermee het spelletje aan mijn moeder geleerd dus het zal wel werken ^^
MaRo heeft een tijdje geleden een artikel geschreven over hoe je Magic aan nieuwe spelers kunt uitleggen, ik zou het eens doorlezen: hier
Dit vond ik een belangrijke en interessante gedachte:
"Let's start by getting a few important things out of the way. What is your number-one goal for the end of the first lesson? Wanting them to play a second game. That's it. No goal is more important than that one because if you don't succeed, odds are they will never play Magic again.
What is important to teach them in their first game? Just enough that they can play what feels to them (not you, and that's important) like a game. Ideally, you want a little action, a little give and take, and them doing enough that they feel they were playing the game as opposed to watching you play. That's it.
So what do you have to teach them in Game 1? As little as needed to do what I explained up above. Is there anything you must absolutely teach them? No. If you can get through a game with them not understanding what you think are key components, great. Obviously, you'll teach them something. The lesson I'm trying to stress is that you needn't worry that you get to everything."
Volgens mij maken ervaren Magic-spelers heel snel de fout dat ze een nieuwe speler in het eerste potje meteen alle regels proberen bij te brengen. Het belangrijkste is echter dat diegene er genoeg lol in heeft om door te willen spelen. Het is echt niet erg als ze het eerste potje nog niet weten hoe de stack werkt
Zoals Danny ook al aangaf, maak twee decks met niet te moeilijke abilities. Gebruik vooral dingen die intuïtief duidelijk zijn (flying enzo) en een paar bommen met een hoge wow-factor, zoals dikke draken/engelen/hydra's
Ik heb vroeger gewoon twee groene decks gebruikt zonder instants, zonder upkeep kaarten waarin de basis van het spel duidelijk wordt. Mensen die voor het eerst spelen moeten het gevoel krijgen dat ze een beetje controle hebben over wat ze doen.
Groen is het makkelijkst maar het kan ook met andere kleuren.
Tim beschrijft een beetje hoe ik het ook geleerd heb qua stapjes.
Toevallig heette die ook Tim, maar dan uit Nijmegen
Eventueel kun je ook een starterdeck 99 aan hem geven. In dat boekje staat letterlijk alle stappen beschreven, tot verveling aan toe
Ik heb eigenlijk al veel goede adviezen gelezen. Zelf laatst ook aan iemand MTG geleerd. Ik heb twee simpele deckjes gemaakt. Een rood-groene en een wit-blauwe. Rood-Groen met trample, en wit-blauw met flyers. Eerst open gespeeld, en na een paar potjes kon het voorzichtig dicht. Vanaf toen heb ik langzaam maar zeker nieuwe en moeilijkere kaarten toegevoegd.
Nu spelen we gezellig Winchester draft met mijn cube, dus het kan snel gaan!
Cube moet ik ooit nog eens leren, nooit gedaan en weet ook niet hoe dat werk xD
Beginners moeten tijdens het spelen niet in een maalstroom terechtkomen van nieuwe begrippen en termen, het moet niet aan alle kanten gaan kolken.
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een paar maanden terug toen ik twee relatief nieuwe spelers onder mijn hoede had. Helaas, speelde er ook een vierde speler mee wiens sociale skills wat minder ontwikkeld waren. Het gevolg is dat hij in één minuut werkelijk iets van zeven dingen deed, zo van ``ik doe nu, dit, dit, dit en dit''. Dus ik weer rustig uitleggen wat er gebeurde.
Nogmaals, beginners moeten het idee hebben dat ze grip op het spel krijgen in plaats van dat het spel maar langs ze raast.