Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
De prijsvraag van deze week werkt niet...
Onbedoeld zijn er al heel veel inzendingen gedaan voor deze prijsvraag, maar deze week is het juist de bedoeling een kaart te designen die niet werkt! Het klassieke voorbeeld is een Counterspell die geen instant is, maar een sorcery, en die je dus nooit zult kunnen gebruiken behalve met effecten zoals Quicken. Geen enkele kaart is echt onspeelbaar (dat is het mooie van Magic!), maar van sommige kaarten is meteen duidelijk dat de designer even zat te slapen...
Design een kaart die niet werkt!
*Had voorgesteld kunnen worden als kaart voor een recente set (Innistrad block, M13, RTR block);
beperk je dus tot de mechanics die in deze sets voorkomen!
*Niet overpowered/Unhinged
*Bevat een design fout waardoor de kaart niet (lekker) werkt
*Vermeld naam, mana cost, rarity, card type, rules text, P/T, eventueel flavor text, et cetera
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten.
*Verbaas me, maak me aan het lachen, wees creatief!
*Geef een toelichting in maximaal 200 woorden; toelichting is deze week verplicht, laat me niet raden wat er fout is aan je inzending!
Ter inspiratie drie voorbeelden:
Hasty Failure lijkt een prima kaart: een 3/2 haste is prima speelbaar, en bloodrush voor +3/+2 is ook helemaal in orde. Alleen heeft het zo verdomd weinig nut een aanvallend beest haste te geven...
Rogue Deception heeft hetzelfde soort probleem: een sorcery die een creature unblockable maakt is prima, maar zijn cipher triggert pas nadat de combat damage is gedaan, dus dan is dat effect een beetje mosterd na de maaltijd (cornercase: Relentless Assault).
Een fout voorbeeld (dus echt fout, ongeschikt voor deze prijsvraag): een 8/8 Giant Kithkin Shaman voor voor Return to Ravnica. Verkeerde keuze van creature types (Shamans zijn niet zo dik, op Ravnica komen geen Kithkin voor), maar dat kan het flavor team makkelijk aanpassen. Compleet overpowered (8/8 voor 3 mana? No way!), maar dat kan development fixen. Schending van de color pie (groen krijgt de dikke vanilla beesten, wit krijgt eerder weenies, of dikzakken met een sloot aan abilities), maar dat los je op door in te veranderen. Nee, dit is geen subtiel foutje, dit is gewoon een misbaksel van een kaart
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Killing Glare van 1 is bijvoorbeeld wel genoeg omdat hij de Tarmogoyf naar de graveyard laat gaan tijdens het resolven. Bij Death Wind zou je dan weer net als bij damage 1 extra moeten rekenen.
Mana Explosion
Sorcery
Add to your mana pool.
Miracle (You may cast this card for its miracle cost when you draw it if it's the first card you drew this turn.)
Deze lijkt niet zo slecht, maar als je hem miracle't, krijg je de mana in je draw step, dus is die mana in de precombat main phase alweer verdwenen. Je kunt er dus alleen instants of dingen met flash mee spelen als je hem miracle't.
Daarom blijf ik magic leuk vinden. Je bent nooit uitgeleerd met de regels
Maar goed haal mijn inzending maar weg. En hf met de wedstrijd.
@Jelle,
Hij is leuk met Sensei’s Divining Top in de tegenstanders beurt
_________________________
Unarmed Spy
Creature - Human Rogue
Shroud
Unarmed Spy is unblockable.
0/1
_________________________
Je zou kunnen zeggen dat Unarmed Spy de absolute un-fix is van Invisible Stalker zonder dat hij echt veel verschilt van het origineel. Doordat hij Shroud heeft in plaats van Hexproof kan je juist niet met 'm wat Invisible Stalker zo goed maakt; moeilijk te beantwoorden interactie genereren. Bij Unarmed Assassin blijft het slechts bij 'moeilijke interactie'.
Unarmed Spy werkt eigenlijk alleen met Ninjutsu (niet in recente sets) of Sunken City combineert (untargeted P/T boost is bijna niet te vinden in recente sets) maar helaas voor Unarmed Spy loopt hij op Innistrad rond. Zelfs cipher (wel in een recente set) werkt niet want Unarmed Spy doet uit zichzelf geen combat damage.
Dit ontwerp laat meteen zien hoe erg je een kaart kapot kan maken als je simpelweg één keyword veranderd en minimaal aan de power/toughness sleutelt. Als Unarmed Spy ook 1/1 zou zijn dan was cipher alsnog te misbruiken, dit was volgens mij niet het idee van deze prijsvraag, vandaar de keuze voor 0 power. Dit is naar mijn mening de 'kers op de taart' van 'de slapende designer' en was nodig om Unarmed Spy net even dat beetje extra 'dommer' te maken.
Wanneer je teruggaat naar een vervangen keyword (Shroud < Hexproof), merk je wat een verschil zo'n verandering eigenlijk teweeg kan brengen. Conclusie: Er is een fijne lijn tussen Powercreep en Powercrap.
Experiment Two
Creature - Human Mutant
Evolve
Whenever a creature enters the battlefield under your control, distribute two -1/-1 counters among creatures you control.
2/2
'How is this possible? While its right arm grows, its left arm and head seem to shrink. I must've overdone it after my last experiment..'
-Momir Vig
Deze creature is niet onmogelijk te spelen, maar levert je netto een -1/-1 counter op, waardoor je er flink op achteruit gaat.
Momir is er zelf ook niet echt blij mee ^^
tja, leuke prijsvraag, wat ik graag zou willen doen is een ability nemen uit een recente set, en die zo gebruiken dat je er niks meer aan hebt.
Natuurlijk wordt dat best lastig, Maar misschien is er wel een uitweg te vinden waardoor het best interessant wordt:
Maze's implosion
exile all creatures, then choose one: detain target creature; or populate; or put a 0/1 black and blue shaman with evolve, extort, defender and scavengeonto the battlefield
bloodrush - target attacking creature gains unleash and battalion - +5/+5 until end of turn
cipher, overload
Ziet eruit als een goede kaart nietwaar? Hij fungeert als boardwipe, kan dan nog wat extra effecten genereren, zoals alles detainen of iets populaten, en als het moet een beestje met zieke ability's neerleggen
Nou, helaas werkt dat niet zo, populate en detain werken niet, want er zijn geen legal targets meer, je overload heeft daardoor ook geen zin meer, en cipher werkt alleen als je dat ubergoede 0/1 beestje maakt, maar ach, die heeft natuurlijk defender en vooral scavenge. wacht... dat werkt niet
Okee, laten we dan gaan bloodrushen? Meh, wat hebben we aan een beestje met battalion als ie al is gedeclared als attacker, of aan unleash, terwijl hij al in t spel ligt.
Hoe dan ook, deze kaart zou zo in dragons maze kunnen passen, als mythic kaart, die als flavor heeft dat alle guild samen komen en dan hun krachten kunnen bundelen. Maar laten we dan een paar kleine aanpassingen doen, zoals alle creatures exilen veranderen in target creature exilen, en battalion en unleash naar de 0/1 schuiven die we defender laten verliezen, dan kunnen we ook meteen de bloodrush - +5/+5 laten geven, en dan hebben we een ubergoede kaart. weliswaar voor ongemakkelijke cost, maar iig minder tegenstrijdig dan de kaart die we nu hebben, die in feite gewoon een boardwipe en een 0/1 defender met evolve en extort geeft, voor 5 moeilijke mana's
Frankenstein's Monster
Creature - Rare
0/0
Frankensteins Monster enters the battlefield with 5 +1/+1 counters on it.
Whenever damage would be dealt to Frankensteins Monster, prevent that damage and remove 1 +1/+1 counter from it.
If there are no +1/+1 counters on Frankenstein's Monster, you win the game.
Wat wil je nog meer? Een dik beest dat zeer langzaam doodgaat, voor 5 mana, en als hij dood gaat, dan win je het spel!
JAMMER DAN voordat de trigger ingaat, worden nog altijd even de SBA's gecheckt, en daardoor gaat je beestje toch echt gewoon naar de graveyard
Een 5 mana board wipe + token met extort en evolve (en defender) is nog best ok voor prismatic of edh. Tis niet goed, maar het werkt wel.
@ Bruxonn
je kan em dan nog gewoon +x +x geven met Mirari’s Wake of toughness met {+slagwurm armor} waardoor ie blijft liggen?
Day of Blessings
Sorcery
Until end of turn, cards you own have Miracle .
Draw a Card.
Miracle
Miracles af laten gaan is handig. Miracle kansen hebben op alles is nog handiger. En dan cantript hij ook nog, zodat je gelijk je miracle power kan gebruiken! Alleen minder handig dat je tegen die tijd al een kaart gepakt zal hebben in je draw step, en de tijd voor wonderen helaas voorbij is.
Equal
enchantment - rare
Each creature gets flying if another creature has flying. The same is true for vigilance, trample, deathtouch or other abilities. If a creature has a counter on it each other creature gets the same amount of counters. Unatach each equipment.
'nobody is different'
Of het echt een niet werkende kaart is weet ik niet, maar ik vind hem wazig genoeg en denk dat je een hoop voordeel ermee opgeeft of juist je tegenstander helpt.
Dustin, zou je de tekst nog kunnen repareren die ik je gestuurd heb? Was te laat om 't zelf te editen, heb overduidelijk teveel tekst.
***
Unarmed Spy is de absolute un-fix van Invisible Stalker zonder dat ze echt veel lijken te verschillen. Doordat hij Shroud heeft in plaats van Hexproof kan je niet met 'm wat Invisible Stalker juist zo goed maakt; moeilijk te beantwoorden interactie genereren. Bij Unarmed Assassin blijft het slechts bij 'moeilijke interactie'. 'Unarmed' betekend 'ongewapend' maar in dit geval neigt het toch eerder naar 'geen armen'.
Dit ontwerp laat zien hoe erg je een kaart kapot kan designen als je simpelweg één keyword aanpast. Als Unarmed Spy 1/1 zou zijn dan was interactie mogelijk met cipher: dit was volgens mij niet het idee van deze prijsvraag, vandaar dat ik Unarmed Spy 0 power moet geven. Deze keuze is dus nodig om Unarmed Spy net even dat beetje extra dommer te maken. (Als cipher niet bestond dan had ik alleen Hexproof hoeven veranderen naar Shroud.) Unarmed Spy werkt nog wel met Ninjutsu en kaarten zoals Adaptive Automaton maar daar hoef je in Standard niet bang voor te zijn.
Wanneer je teruggaat naar een vervangen keyword (Shroud < Hexproof), merk je wat een verschil zo'n keyword-vervanging eigenlijk teweeg kan brengen. Conclusie: Er is maar een fijne lijn tussen Powercreep en Powercrap.
***
Maar ook met de oorspronkelijke inzending had je al een eervolle vermelding - Dustin.
Slowmo
Instant - common
Each attacking creature loses haste until end of turn.
Lijkt me duidelijk, eenmaal in de aanval maakt het weghalen van haste niet meer uit. Until end of turn doet er ook niet toe, gezien het beurt twee sowieso mag aanvallen.
Failing tundra
Plains Island
(tap to add or to your manapool)
When you tap it the first time and tap it for Failing tundra becomes a plains card.
When you tap it the first time and tap it for Failing tundra becomes a Island card.
Lijkt mij heel duidelijk het is dan wel een dual land maar je kan maar 1 kleur gebruiken, van dit dual land
Mvg,
Rob
Valt wel mee toch?
Anyways, heb een gevoel dat het niet zo'n heel populaire prijsvraag is en dat er nogal (ironisch genoeg) veelal foute inzendingen zijn. Dat komt den ik ook omdat de grenzen van een "foute designkaart" nogal vaag zijn.
Ben in ieder geval benieuwd naar de uitslag.
ik ben al te laat, maar graag meedoen voor eventueel een mention..
Hope for the Conscripted - Rare
Enchantment
Whenever a creature token is exiled, you may put that token onto the battlefield.
Yeah! Net aangevallen met al mijn saproling, maar een Wrath of God gooide roet in het eten. Gelukkig worden mijn tokens nadat ze mijn graveyard raken ge-exiled, dus krijg ik ze terug. Toch?
Alleen jammer dat tokens niet mogen terugkomen als ze ge-exiled zijn. Zou de designer het magische woordje 'instead' niet zijn vergeten had deze kaart een hoop meer potentie gehad.
Bij alle prijsvragen is er één regel die overduidelijk is, en dat is de deadline van inzenden... dus helaas geen eervolle vermelding, al vind ik je kaart wel cool verzonnen! - Dustin.
Volgens mij beginnen we bij de mini-prijsvragen last te krijgen van het fenomeen dat (volgens MaRo) de grootste bedreiging is voor Magic zelf: complexity creep. Hoe meer prijsvragen er al zijn geweest, des te moeilijker wordt het om een nieuwe prijsvraag te verzinnen, zonder daarbij ontzettend ingewikkelde dingen te gaan doen. Ik vond dit zelf een heel gaaf idee, maar het bleek lastiger om te doen dan ik had verwacht. Ja, ook bij de foute prijsvraag waren er foute inzendingen
Als voorbeeld neem ik de eerste inzending: die werkt namelijk wél! De eerste keer dat je hem equipt, mag je sowieso een kaart pakken. Als je daarna hem probeert te equippen aan een ander creature en als cost daarvoor sac je dat creature, dan blijft het equipment liggen, krijgt het huidige beest een +1/+1 counter en pak je een kaart. Klinkt prima, toch?
Op naar de eervolle vermeldingen!
Purple-One: laten we Scavenge op een random beest gooien, met sac outlet! Oeps, power 0...
Thallid: dit was precies de bedoeling van de prijsvraag! Op zich werkt de kaart wel (hij geeft exalted als een ander beest alleen aanvalt), maar heeft erg matige synergie met zichzelf. Het can't attack alone past prima bij Boros, en is weer een complete nombo met exalted. Goed fout dus!
Andere: nice, WoG met een groen tintje, de tegenhanger van Supreme Verdict. Maar populate na een boardwipe is niet erg slim bedacht.
Wackywong: de klassieker!
CryptoRedentor: ik kan me goed voorstellen dat een enthousiaste designer dit inzendt; maak van al je beesten Progenitus, hoe vet is dat!
Toby: net een typisch groene ability te veel... en awesome art!
Imahilus: als je niet snapt hoe morbid werkt, design er dan ook geen kaart mee ^^
Patrick: It's a miracle! No, it's not
Freek: de nieuwe Stasis, al is deze een heel stuk minder irritant om tegen te spelen
Dirk: undying en devour werken niet echt lekker samen... alhoewel, als hij door undying terugkomt, kun je naar hartelust devouren
Mjavado: waarschijnlijk was dit de eerste versie van Loyal Cathar
Huib: Norin the Wary is niet onder de indruk van Simic.
Metalking: yay, laten we voor extra flavor hem Legendary maken!
Leslie: jij laat mooi zien waarom hexproof zo ontzettend veel sterker is dan shroud.
LotZ: It's a miracle! No, it's not
De winnaar van deze week is Nevyn: jouw kaart druipt van de flavor, mooi geconstrueerd; natuurlijk is Liliana sterker in je eigen beurt, en het is typisch zwart om ten koste van alles je eigen voordeel na te streven, zelfs als je tegenstander daarvan mee kan profiteren. Helaas snapte de designer niet helemaal hoe de stack werkt... en daarmee is deze kaart een fail geworden. Tja, dat het toch nog werkt als je tegenstanders beesten al +1/+1 counters hebben maakt deze kaart nog steeds niet printbaar, daarvoor is hij te verwarrend. Gaaf gedaan, gefeliciteerd!
Donderdag weer een nieuwe prijsvraag, met een door een user ingezonden thema. Tot dan!
Greetz, Dustin.
Gefeliciteerd!
Moest zelf vooral lachen om de kaart van CryptoRedentor, de fout is best subtiel en je leest er makkelijk overheen =)
Gefeliciteerd Nevyn! Respect ook voor het subtiel verpakken van de fout, want op het eerste gezicht lijkt er inderdaad niets mis mee te zijn.
Ik ben al blij met mijn eervolle vermelding, bedankt Dustin