Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Aanvals-fase

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-5-2013 11:13:00

Tegenstander heeft een aantal beesten liggen en een equipment , Kitesail. Ik heb ook een aantal beesten liggen én ik heb twee beesten waarmee ik andere beesten kan "tappen" en een Alluring Siren. Het is de beurt van de tegenstander. Hij besluit niet aan te vallen. En zegt "jij bent". Voor zover ik weet kan ik dan zeggen "jij bent nog" en kan ik twee beesten tappen en eentje verplicht laten aanvallen. Dit wil ik graag doen op het moment dat zijn aanvalsfase begint. Hij wil graag de kitesail nog veranderen van beest nádat ik beesten heb getapt. maar dit gaat toch niet aan het begin van de aanvalsfase? Hij wil niet aanvallen en stelt dan dat de aanvalsfase voorbij is, doordat hij zegt dat "hij niet aanvalt". Ik stel dat je deze fase altijd hebt, maar dat je dan met "0" beesten aanvalt. En hij moet volgens mij zeggen dat z'n aanvalsfase begint (dan kan hij z'n kitesail niet meer gebruiken).

Mijn vragen: in hoeverre "ga je terug" nádat een tegenstander heeft gezegd "jij bent"?

Kun je de aanvalsfase voorbij laten gaan door te zeggen "ik val niet aan"?

Volgens mij kun/moet je de beesten die andere beesten kunnen tappen en de Alluring Siren het beste gebruiken nadat de aanvalsfase begonnen is én voordat bepaalt wordt welke beesten er aanvallen.

Hoe kan ik maximaal gebruik maken van mijjn mogelijkheden en hoe kan hij dat het beste doen?

Reacties (4)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-5-2013 11:37:00

Jij hebt het recht om aan te geven dat je dingen wil doen in de 'beginning of combat step'. Je mag dan zijn beesten tappen, of dwingen hem met een beest aan te laten vallen met de Siren. Hij mag dan niet zijn Kitesail (her)equippen, want dat mag alleen op sorcery-speed en je zit niet meer in de main-phase. Hij kan dit pas doen in de post-combat mainphase. Daarvoor moet ie eerst hebben aagevallen, mits dit mogelijk was met het geSirende beest.

Dit heeft niets te maken met terugdraaien, maar meer met communicatie. Je kan niet onmiddellijk vanaf je drawstep naar de endstep gaan, als je tegenstander nog dingen wil doen. En zoals je aangeeft: er is altijd een attack-step, alleen hoeft er niet altijd gebruik van worden gemaakt (net als upkeep etc).

Oftewel, je hebt helemaal gelijk

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-5-2013 11:53:00

Op zich is het prima om te zeggen "Jij bent". Maar vervolgens heb jij het volste recht om te zeggen, dan wil ik naar de Beginning of Combat step. Dit gaat allemaal om het nemen van shortcuts. Maar als ik het goed heb, kan hij niet zeggen, "ja, wacht even, dan wil ik nog verder terug", omdat hij een shortcut voorstelde, naar het begin van jouw beurt. Je kunt niet je eigen voorgestelde shortcuts inkorten.

De relevante regels:

CR 716. Taking Shortcuts

716.2b Each other player, in turn order starting after the player who suggested the shortcut, may either accept the proposed sequence, or shorten it by naming a place where he or she will make a game choice that's different than what's been proposed. (The player doesn't need to specify at this time what the new choice will be.) This place becomes the new ending point of the proposed sequence.

Example: The active player draws a card during her draw step, then says, "Go." The nonactive player is holding Into the Fray (an instant that says "Target creature attacks this turn if able" ) and says, "I'd like to cast a spell during your beginning of combat step." The current proposed shortcut is that all players pass priority at all opportunities during the turn until the nonactive player has priority during the beginning of combat step.

716.2c Once the last player has either accepted or shortened the shortcut proposal, the shortcut is taken. The game advances to the last proposed ending point, with all game choices contained in the shortcut proposal having been taken. If the shortcut was shortened from the original proposal, the player who now has priority must make a different game choice than what was originally proposed for that player.

14-5-2013 11:56:00

thx. ook voor de laatste toevoeging.

Leroy (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-5-2013 07:28:00

Wat ook makkelijk is om te onthouden is dat een beurt in principe nooit iets iets overslaat. Als je niet wilt aanvallen kom je tóch in een combat phase. Dat je tegenstander niks wil doen in die phase maakt niet uit. Jij kan gewoon zeggen dat jij wél wat wil doen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]