Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Ik heb nog nauwelijks met M14 gespeeld, maar wel al 4 Prereleases gejudged. Wat mij opviel was dat sommige potten meer dan 30 minuten duurden en er een complete board stall was ontstaan, die maar niet doorbroken leek te kunnen worden. Als geen van beide spelers een bom heeft, of de ander had daar meteen een antwoord op, tja, dan kan het spel lang duren. Maar meestal zitten er wel enkele uncommons in de set die voor een doorbraak kunnen zorgen, zoals Overrun of Sleep, desnoods Falter. Helaas zit er niets dergelijks in M14, en dat is een gemis. Groen heeft natuurlijk de matige Enlarge, maar die gaat je niet helpen door een stall heen te komen. Oh, zat er maar iets in als Tromp the Domains! Zelfs een Lure of Golgari Decoy had de truc al gedaan...
Design een groene uncommon stallbreaker voor M14!
*Moet in M14 passen, niet overpowered of unhinged
*Uncommon, groen, waarschijnlijk een sorcery
*Kan een creature stall doorbreken
*Verzin een typisch groene manier om dit te doen, wees creatief!
*Vermeld naam, mana cost, abilities, et cetera
*Zorg dat alles op een kaart past
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
*Geef een toelichting in maximaal 200 woorden
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Overwhelming rage
Instant - ( M14U )
Creatures you control gain trample until end of turn.
Whenever a creature you control gets blocked this turn, that creature gains +1/+1 for each creature blocking it.
-Nothing stands in the way of a beast and its prey.-
Creatures trample geven is altijd al iets voor groen geweest om door te breken. Verder kun je deze kaart voor blokkers spelen om je beesten een potentiele powerboost te geven, of na blokkers om je tegenstander te verrassen met instant trample (waardoor je wel de pwoerboost misloopt).
Savage Predation
Enchantment - uncommon
: Tap target creature you control, this creature fights target creature an opponent controls. If either one of these creatures is put into the graveyard this turn, put a +1/+1 counter on the other one.
"The strong feed on the weak. This is the way of nature."
Groene re-usable removal om de stall te doorbreken. Uncommon, dus prijzig. Het sterkere beest eet de minder sterkere op. Expres deze verwoording zodat kaarten zoals Necrobite en wat ook maar in M14 zit qua Giant Growth of soortgelijks de power swing kunnen stelen. Hoe dan ook zal dit de stalemate denk ik degelijk tegengaan.
Haste is tegenwoordig ook al groenig (Dreg Mangler, Vengevine, Gaea’s Revenge). Als niemand aanvalt, wordt er ook niks getapt. Daar haalt deze kaart zijn voordeel uit. Inspiratie door Tangle en Entangling Vines.
Call for wildness
Sorcery Uncommen
Creatures you control get +x/+x until end of turn.
"sometimes you just need to get wild"
-Garruk
M14 is een coreset, dus basics zijn heel erg belangrijk, deze kaart is alles behalve ingewikkeld.
Maar toch doet hij wat hij moet doen.
Niet broken; voor cmc 5 doet hij net net iets slechter als Overrun (geen trample)...
Deze kaart haalt dan ook zijn power uit zijn flexibiliteit.
Je kan hem bijvoorbeeld ook voor minder spelen, of voor de timmy's nou juist als meer!
Dat je door komt moet je dan maar op andere manieren proberen (evasion, outnumbering etc)
Primal Instinct
Enchantment
:You may have target creature you control assign its combat damage as though it weren't blocked.
Het thorn elemental / rhox dingetje is een beetje lang weg geweest en ik vond dat altijd iets unieks voor groen, dus ik dacht laat ik daar iets op baseren. Sorceries waren preferered maar een enchantment die deze ability doet vond ik leuker.
Wondering Dryads - Uncommon
Land Creature - Forest Dryad
(Wondering Dryads isn't a spell, it's affected by summoning sickness, and it has ": Add to your mana pool.")
Wondering Dryads is green.
Other green creatures you control gets +1/+0, and if you control two ore more Wondering Dryads, they get additional Trample.
0/1
They come to there aid, nurse the feelings of there alliance, and support there animal friends, they exist in shadow deep into the forest.
___________________________________________________________
Waarschijnlijk Sorcery <- : Ik wist niet echt wat ik daar mee moest, dus heb iets gemaakt dat op sorcery-speed gaat
Toelichting: Groen is eenmaal iets dat met heel veel land werkt, dus dacht ik waarom niet een land dat kan werken als boost voor jou creatures. toen dacht aan Dryad Arbor en dacht: zoiest zal mooi kunnen in groen. duss deze gemaakt, dat jou creatures sterker maakt, en als je twee of meer hebt, ook nog is jou creatures trample geeft. ''Other green creatures you control'' <- pure zo dat niet te OP zal worden.
Wat maakt dit een stal breaker??, dat het geen slots kost ze te spelen en +2/+0 & Trample al hellemaal niet verkeerd is
Edit: zie dat ik een klein foutje in het plaatje form hebt maar dat maakt niet uit
Woodborn Dryad -
Creature - Dryad -- Uncommon
Whenever Woodborn Dryad attacks, X green creatures you control gain forestwalk until end of turn, where X is the number of Forests defending player controls. (They are unblockable as long as defending player controls a Forest.)
T: Target opponent gains control of up to three Forests you control.
"They will learn nature cannot be owned."
3/3
geinspireerd door de 'lost in the woods' achtige flavor.
Dryad omdat de laatste groene kaart met forestwalk ook een dryad was en drayd's favor is een enchantment die forestwalk geeft.
Ik zag ook dat een soortgelijke kaart al bestaat: Yavimaya Dryad (weer een dryad)
het getal 3 van primeval bounty
de woodborn naam van woodborn behemoth
en omdat er geen forestwalk in m14 zit.
walks hebben reminder text in een core set!
het duurt 3 buurten voordat je er wat aan hebt dus werkt alleen bij boardstalls, en sowieso wil je geen 3 landjes aan je tegenstander geven buiten boardstalls.
het tap effect is echt een naive groei van de natuur (zie color pie description). Maar de groene creatures houden toch nog een speciale band (instinctual interdependence?) met de forests die weg zijn gegeven.
flavor text: groen's enemy colors (blauw en zwart) willen graag control (vooral blauw) en vooral zwart is heel greedy. Dus krijgen ze wat ze willen. Het is niet groen om die greed tegen te houden, groen denkt let nature take its course. En natuurlijk geheel zoals groen het zou willen pakt het uiteindelijk fout voor ze uit. En de flavortext loopt alvast vooruit op de zaken als je tegenstander de forests die hij controlled aan jou moet teruggeven nadat je gewonnen hebt.
Fight is een behoorlijk groene abiltity die ook in een coreset past (Hunt the Weak). Deze kaart doorbreekt een standstill wel door jou grote beesten de tegenstander zijn net iets kleinere beesten kapot te laten maken. (Kijk vervolgens met aanvallen wel uit dat jou beesten al schade hebben gehad).
-------------------------------------
Battle Ground -
Sorcery -
For each creature you control, you may have that creature fight target creature you don't control. (Each deals damage equal to its power to the other.)
"I know I should pick on someone my own size... but what can you do."
-------------------------------------
Groeten,
Sander
Ps. Seismic Stomp zit in M14 en die lijkt toch wel verdacht veel op Falter. Maargoed, die is dan natuurlijk niet groen of uncommon.
Amid the Thorns
Sorcery [Uncommon]
Creatures with flying can't block this turn. Creatures without flying can't be blocked except by two or more creatures this turn.
In eerste instantie mischien even lastig voor nieuwe spelers, maar ik denk dat het na 1 of 2 keer herlezen duidelijk moet zijn.
Er vormt zich een doornbos waar jouw creatures zich in verstoppen, waardoor creatures met flying er niet bij kunnen. Omdat ze zo erg gefocust zijn op de doornen vliegen jouw flyers langs ze. Er zijn zoveel uitgangen in het doornbos dat meerdere creatures de uitgangen moeten bewaken om 1 creature te blokken.
Je komt makkelijk door een stal heen omdat je tegenstander (waarschijnlijk) minder blockers heeft en er juist twee keer zoveel nodig heeft om jouw creatures tegen te houden.
Overwhelming Courage
Instant
Target creature gains trample and +X/+X until end of turn, where X is the number of creatures you don't control.
Simpel maar effectief. Het bestaan van deze kaart alleen al zou board stalls kunnen doorbreken. "Heeft hij die kaart of heeft hij die kaart niet?". Deze kaart is bovendien op zijn best in limited, een format waarin normaliter meer creatures belangrijker zijn. Ik heb de kaart 1 groene mana laten kosten, omdat de kaart alleen goed is als je tegenstander veel creatures on the battlefield heeft. De kaart is uncommon, omdat de kaart iets complexer is dan Giant Growth.
Deze week een creatieve en wellicht regeltechnisch lastige inzending. Maar het idee is leuk.
Rootborn Battlegear
Sorcery -
Until end of turn, forests you control become aura enchantments with enchant creature that read "Enchanted creature gets +1/+1 and gains trample". Attach them to any number of target creatures you control.
Deze keer geen Tromp the Domains achtige oplossing omdat er in M14 al weinig fix aanwezig is. Ik wilde ook weg blijven van een Overrun alhoewel +x/+x met Trample wel DE uitgesproken groene manier is om een stalemate breker of finisher te maken. Hierbij een goedkopere sorcery speed boost waarbij je wel erg voorzichtig moet zijn dat je ook zal winnen want enchanted creatures verliezen betekent ook land kwijt zijn. Vooral een Back to Nature zou ironisch genoeg weinig natuur over laten.
Om een creature stall te kunnen doorbreken, moet je eerst weten waarom de creature stall ontstaat. Meestal is dat een situatie waarin de ene zijde een of meer sterkere beesten heeft liggen, terwijl de andere zijde een aantal creatures en/of trukjes heeft liggen die het onaantrekkelijk maken om aan te vallen. In mijn prerelease werd mijn 8/8 trampler gestalled door een Deadly Recluse equipped met een Fireshrieker...
Zo'n stall kan worden doorbroken met evasion of meer power aan alles. Dat laatste vind ik niet creatief (Overrun en dergelijke), dus moet ik een groene manier zien te vinden die evasion geeft. Intimidate werkt niet als mijn tegenstander ook groen speelt, maar Avacyn Restored bracht Howlgeist en zijn vriendjes als oplossing.
En zo gaat dat ook eenmaal in de natuur; (vooral) in territoriumgevechten gaan beesten laten zien hoe sterk ze zijn, in de hoop dat de zwakkere op geeft zonder dat ze energie aan elkaar hoeven te 'verspillen' en/of elkaar te beschadigen. Een imposante verschijning is vaak al genoeg.
Ik zie er echt leuke ideeen bij zitten, waarvan meerdere ook door mijn hoofd spookte. Alles in een kaart zou dan ook overpowered zijn
Dustin gaat het moeilijk krijgen.
Wild attack
Sorcery- uncommon
Until end of turn creatures you control get +3+3 and gain trample. all creatures able to block this turn do so
If five forests where used to cast wild attack, creatures you control get double strike until end of turn
' be carefull ! The wild attacks'
Een sterke kaart die in een keer een speler kan uitschakelen!!
Mutative Growth
Enchantment - Uncommon
At the end of each player's first main phase that player puts a +1 / +1 counter on all his creatures.
If a creature has 3 or more +1 / +1 counters sacrifice it.
"Yes, it is highly unstable, contagious and ultimately lethal, but it does the job."
-Het idee.
Groen doet veel met counters, dus je kunt zelfs je tegenstanders beesten op 3 of meer counters zetten, waardoor hij/zij effectief zonder beesten zit.
Maar de basis idee achter deze kaart is versnelling: je hebt een effectieve tijdslimiet van 3 beurten, daarna moet jij nl je beesten saccen terwijl je tegenstander nog beesten heeft. De beste manier om een stall te doorbreken is: aanvallen. En dat valt net even iets fijner aan als jou beesten steeds net iets sterker zijn dan die van je tegenstander. Daarna: of je hebt gewonnen, of je hebt verloren, of een reset.
@sang hun, Overrun meldt zich bij Shivan Dragon voor in de "draait-zich-om-in-zijn-graf" club.
Sinds Alpha is Lure+Thicket Basilisk een legendarische killer combo. Stone-Tongue Basilisk en Gift of the Deity hebben dit al eerder vertaald naar een 1-card-combo, maar nu is het tijd voor de sorcery versie!
Ik had een aantal wilde en wacky concepten voor deze prijsvraag bedacht, maar uiteindelijk moet het in een M-set passen, en dat betekent sterke resonance & flavor en simpele elegante rules text. En wat dat betreft vind ik mijn huidige inzending uitermate geschikt! De nostalgie is een mooie bonus.
De flavor text haakt ook terug op de nostalgie van vooral Mirage block, maar de laatste tijd zie je het weer wat vaker terug zoals op Bond Beetle en Ulvenwald Bear.
Verhip, ik doe weer eens mee! (: Met deze inzending:
Beseech the World
Sorcery
Untap each land you control. Those
lands become 6/6 Elemental
creatures until end of turn. They
gain haste until end of turn. They're still
lands.
Toelichting:
Landjes animaten? Ik ben er zelf nooit een enorme fan van geweest en ik gok dat velen die mening delen. Des te leuker is het om zulk een splashy finisher-kaart op uncommon te gooien: als mensen hier potjes mee gaan winnen, baant dat misschien de weg voor meer animate-enthousiasme!
Ik hoop dat ik niet hoef te verantwoorden dat dit effect een zeer groene finisher is. Wel wil ik nog even verklaren dat het effect in deze vorm voor mijn gevoel niet lager kan dan een CMC van 8, maar ik neem aan dat het de insteek van de opdracht is dat je in deze Limited creature-stall wel aan de acht land gaat komen. Mocht er toch vraag zijn vanuit Development voor deze stallbreaker op CMC 7, dan zou ik suggereren de cost en de Elementals 4/4 te maken (en dus de P/T gelijk te houden aan de colorless mana cost).
Ik was verbaasd dat ik dit effect niet echt kon vinden in Magic-geschiedenis! Behalve misschien een beetje Liege of the Tangle, al is dat natuurlijk niet until end of turn.
Ben benieuwd wat er verder nog wordt bedacht! Veel succes en plezier iedereen! (:
Ambush Attack
Sorcery
Search your library for a Forest card and put it onto the battlefield tapped under target opponent's control. If you do, shuffle your library. Up to two green creatures you control have forestwalk until end of turn.
Je opponent krijgt bos aan z'n zijde, hierdoor kunnen er maximaal twee groene creatures via een of ander sneaky bospadje langs de verdedigingslinies sluipen.
't Leek mij érg tof om een soort Yavimaya Dryad-effect te recreëren. De kaart spreekt voor zich, helaas kreeg ik het niet in 3 mana gepropt (er zijn geen verder geen 3-mana uncommons in ). Blauw krijgt doorgaans unblockables en flyings, rood en zwart krijgen intimidate, wit heeft veel flyings en strength in numbers, dus dit zou naar mijn mening erg flavorvolle 'unblockable' kunnen zijn voor groen naast het 'lompe beest met trample'. In ieder geval een designspace die zeker potentie heeft voor uitbreiding. Helaas bestaat Ambush al, anders was dat de kaartnaam geweest.
Uitleg over deze kaart:
1ste ability: Alle kleuren beesten hebben sterke ability's, deze kaart haalt dat allemaal weg om de stalemate zwakker te maken nu dat alle beesten gelijk zijn.
2de ability: Is om ervoor te zorgen dat de speler die het cast dit wel op het juiste moment doet, wanneer deze meer beesten heeft en dus ook kan doorkomen
3de ability: Is ervoor omdat in iedere aanval zullen er meestal doden vallen hierdoor ben je verplicht om jezelf maar ook je tegenstander voordeel te geven, maar zorgt ook gelijk voor een restrictie dat beide partijen min. 3 beesten moet hebben.
Door de restrictie en het voordeel dat beide spelers krijgen kun je hiermee een stalemate doorbreken maar je moet het op het juiste moment spelen, dit is ook omdat het een uncommen is.
Savagery -
Sorcery - Uncommon
Choose one -- Until end of turn, target creature gets +X/+X and trample, where X is the number of creatures you control, and all creatures able to block it this turn do so; or until end of turn all creatures you control get +1/+1 and can't be blocked by more than one creature.
Aan de ene kant zie ik als fan van Revenge of the Hunted graag meer kaarten met dat effect, aangezien het zeer effectieve groene removal is. Aangezien board stalls meestal uit een creature of 4 a 5 bestaan, leek +X/+X geven me nog binnen de perken te vallen.
Aan de andere kant hebben voornamelijk groene creatures het effect dat ze maar door 1 creature geblocked kunnen worden (rood is vooral van 'moet door 2 of meer geblocked worden'). Een +1/+1 bonus leek me voldoende, aangezien groene creatures over het algemeen al betere stats hebben dan die van andere kleuren. Het zorgt in de mirror matchup dan net voor dat beetje extra.
Aangezien 'Choose' voornamelijk gebruikt wordt in expert sets (zover gevonden) is deze kaart misschien iets te ingewikkeld voor M14, maar ik dacht Skinshifter kan het ook (al is die rare), dus waarom deze niet?
Voor beide opties was in elk geval het uitgangspunt dat het de board stall doorbreekt, maar je geen insta-win creëert. De eerste optie zorgt er met grote zekerheid voor dat je tegenstander veel creatures verliest en met de tweede kun je nog wat beesten achterhouden als je weet dat enkele van jouw dikkerds genoeg schade doen om je tegenstander te slopen als hij niet blockt. Dat levert dan ook weer 'creaturevoordeel' op. In elk geval zul je waarschijnlijk nog een combat nodig hebben om te winnen, wat je tegenstander ook nog de kans geeft van zijn/haar kant iets aan het spelverloop te veranderen (wat wel zo spannend is in mijn ogen).
Marco: leuk verzonnen, maar te ingewikkeld voor een core set: veel spelers zullen niet begrijpen dat ze na blocks de +1/+1 bonus niet meer krijgen
Imahilus: doorbreekt inderdaad elke stall, maar lijkt me wel erg sterk
Peanut: mooie groene variant op Falter!
Purple-One: een afgezwakte Lure, past wel bij het powerlevel van M14
Bjorn: een betere Biomass Mutation
Grymloq: moeilijk om uit te melken, maar wel erg sterk. Rhox is een iconische groene kaart, er zit een enchantment thema in M14, deze kaart is typisch groen en werkt heerlijk tegen muren of om die laatste paar damage punten door te forceren. Spot on!
Patrick Saadhoff: past niet in M14, en zie niet in waarom dit een creature land moet zijn ipv een enchantment
Joeri: net iets te complex, weggeven is meer blauw dan groen, maar je idee vind ik erg gaaf!
MetalKing: groene massremoval... mits je voldoende beesten hebt, maar dat is aan groen wel besteed. Doet me qua powerlevel erg denken aan Overrun, hanteert een groen principe, top gedaan.
Luc: goede flavor, en een zeer passend effect.
Patrick: Chorus of Might was een common, veel duurder, en ook al matig...
Tom: risky, erg risky... maar wel een origineel gebruik van land
Johannes: een erg slappe variant op Whispersilk Cloak en gaat niet per se een stall doorbreken
Sang Hun: dit is een Overrun met maar liefst 2 punten waarop hij strikt beter is dan het origineel
EvH: dit is pure zelfmoord. Die +1/+1 gaat waarschijnlijk niet helpen, na 3 beurten ben jij alles kwijt en kan je tegenstander met enorme monsters aanvallen.
Toby: zoals je zelf al zegt een variant op Gift of the Deity en daarmee op Lure. Sterk, winnend, doorbrekend, passend in M14, maar niet erg spectaculair.
CryptoRedentor: pay 8 mana: you win the game. Een dode kaart in je openinshand, maar way OP.
Leslie: beetje zelfde probleem als Joeri; met een groene flavor 2 creatures unblockable maken is hopelijk net genoeg om de genadeklap uit te delen.
Itachi: Humility in een coreset is wel erg ingewikkeld. Er zijn niet veel beesten met abilities in M14, en je kaart zegt effectief dat je kleinste paar beestjes unblockable zijn; bij een stall heeft je tegenstander meestal ongeveer evenveel beesten liggen als jij zelf. Ik ben bang dat dit niet doet wat je hoopt dat het doet.
Johan: een Enlarged Lure!
Jos: maakt blocken een nachtmerrie, en niet blocken een zekere dood... mooi bedacht!
De eervolle vermelding is voor Luc, en daarna bleven er nog 2 mensen over die wat mij betreft kandidaat waren om de hoofdprijs te winnen. Het was een erg close call, maar MetalKing krijgt een tweede plaats terwijl Grymloq123 er met de 5 euro NederMagic tegoed vandoor gaat. Gefeliciteerd!
Tot donderdag, greetz,
Dustin.
Gefeliciteerd!
@Dustin: Biomass Mutation is instant en dat maakt 'm enger. De "two-headed" ability (Madcap Skills, Ripscale Predator is een rode ability, geen groene (Wizards heeft gezegd dat Vine Kami een fout was). En waarom vind je (behoorlijke goede) mass removal passen op uncommon?