Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Met nog slechts 3 weken te gaan tot de Prerelease van Theros, staan ook weer de spoilers van de nieuwe set voor de deur. Een uitgelezen moment om nog eenmaal terug te keren naar het prachtige Return to Ravnica block!
Ik heb afgelopen week voor de eerste keer een 2HG RTR block booster draft gespeeld, waarin meteen duidelijk werd dat sommige mechanics in dit formaat compleet anders werken dan in "gewoon" 1 vs 1. Orzhov is overduidelijk de beste guild, omdat extort alle tegenstanders 1 leven laat verliezen; dat betekent dat in 2HG 1 extort trigger het vijandige team 2 levens kost en jouw team 2 levens oplevert, dus een swing van maar liefst 4. Het formaat is ook iets trager, waardoor Debt to the Deathless opeens belachelijk wordt: voor 8 mana verliezen je tegenstanders allebei 8 leven, dus zij verliezen er 16, jullie gainen er 16, een swing van 32. Wow! En dan hebben we het er nog niets eens over wat er gebeurt als je de 10 mana hit...
Een kaart als Skull Rend is opeens een 4 voor 1 die ook nog eens 4 damage doet, en zo zijn er wel meer verborgen juweeltjes in de set. Vooral Orzhov wint aan kracht, maar de Bloodrush van Gruul kan opeens ook op je medespeler. En heb je al eens goed gelezen wat Battalion doet? Er moeten 3 creatures aanvallen, maar die hoeven niet allemaal van jou te zijn, die van je teamgenoot tellen ook mee!
Sommige guilds profiteren helemaal niet van het 2HG formaat (Izzet, Simic), andere worden zelfs slechter doordat het andere team meer beesten en dus meer blockers heeft (Azorius, Dimir). Valt jou ook op dat dit allemaal blauwe guilds zijn die eronder lijden?!
Design een nieuw mechanic voor een blauwe guild dat beter wordt in 2HG!
*Moet in RTR, GTC of DGM passen, niet overpowered of Unhinged
*Past bij een blauwe guild: Azorius, Dimir, Izzet of Simic, geef aan welke guild je kiest
*Is speelbaar in 1 vs 1 (Limited en Constructed!), maar is "toevallig" beter in 2HG
*Beschrijf je mechanic zo duidelijk mogelijk (ik reken je niet af op technische details)
*Maak me enthousiast om jouw guild mechanic te spelen, wees origineel!
*Geef een voorbeeldkaart met je mechanic, die een bom rare is in 2HG Limited
(naar keuze blauw, de andere kleur, beide kleuren of hybrid)
*Vermeld naam, mana cost, abilities, et cetera
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
*Geef een toelichting in maximaal 300 woorden
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
In de Dragon's Maze pre-release wilde wizards de guilds laten samenwerken. Ik heb twee mechanics gemaakt waarmee dimir beter samen kan werken met rakdos en simic. Dit werkt ook als je zelf een 3 kleuren deck speelt maar natuurlijk beter met een teammate die de andere guild speelt.
Contingency Plan
Sorcery
Until the end step of your next turn, target creature you control gains frame.
Cipher
"Making someone useful to us doesn't necessarily require a leash"
Frame: if this creature would become blocked or become the target of a spell or ability, any player may sacrifice an unleashed creature to counter that spell or ability, or unassign and tap that blocker.
Rakdos creatures zijn makkelijke scapegoats voor de acties van dimir. Zo kunnen de unleashed creatures van je teammate late-game ook nuttig zijn door jouw creatures te beschermen. Helaas kan de dimir niet meer dan 1 beurt vooruit plannen (misschien omdat het gedrag van unleashed creatures nogal onvoorspelbaar kan zijn). De tegenstanders kunnen ook hun unleashed creature sacrificen als je zelf je creature target met een enchantment ofzo.
--
Shell Administrator
Creature
Whenever a creature enters the battlefield, you may have target creature gain subterfuge until Shell Administrator leaves the battlefield.
"Some experiments require secrecy to prevent alpha-biomancers' selection to overrule natural selection."
1/3
subterfuge: evolve triggers of this creature check its printed power and toughness instead of its current power and toughness. If you would encode a card on a creature you control, you may encode that card on a creature with subterfuge instead.
Simic heeft de ingewikkelde spanning omdat experimenten goedgekeurd moeten worden door de hive. Blauwe onderzoekers die normaalgesproken einzelgangers zijn moeten opeens dingen doen voor een groep. Op momenten waarop groen een beetje het overwicht heeft betekent dit dat de alpha males boven aan de food chain beslissen wat voor experimenten wel of niet mogen. Experimenten die zo revolutionair zijn dat ze de huidige leiders bedreigen in hun positie worden hierdoor de kop in gedrukt. Simic onderzoekers die zich hierdoor niet tegen willen laten houden kunnen met wat dimir hulp hun experimenten geheim houden voor de huidige hoofdonderzoekers (alpha-biomancers). Het subterfuge effect doet net of er niks aan de hand is terwijl de creature toch stiekem sterker wordt. Net als echte dimir zorgt subterfuge voor onderschatting bij de ander (al is die onderschatting nu niet bij de tegenstander maar bij evolve-gevers). Als tegenprestatie helpen de simics met dimir's geheime plannen.
--
Ik denk dat er van dit soort samenwerkings-effecten nog heel veel mogelijkheden zijn (9x8x7x6x5x4x3x2x1 min de 2 die ik hier heb gedaan, om precies te zijn). Ze zijn echt heel flavorful, interessant, en moeilijk om te doen, dus volgende week dit als opdracht?
Zo, al een tijdje niet meer meegedaan, maar nu is het weer eens tijd voor een inzending.
De kaart mocht monocolored zijn,dus voor een frisse wind tijdens het jureren presenteer ik de Hidden Scourge, vijand van elk kasteel.
De ability vind ik beter bij Dimir passen dan cipher, en omdat dit slechts een alternate timeline kan zijn omdat Dimir al een ability heeft heb ik hem de Planar Chaos art gegeven.
Simpel gezegd is dit soulbound, maar tijdelijk, en de mogelijkheid om met meer creatures te delen. Normaal zit er natuurlijk een hogere manacost aan vast, of een midner boeiend effect, maar ik wil voor deze rare het even scherp prijzen. Ook is tappen als onderdeel mogelijk, zeker voor lagere rarities.
Flavorwise: Omdat het beest al geinfiltreerd is kan hij jou andere beesten helpen. Er is van alles mee te doen, met static efffects zoals flying en deathtouch, maar ook Curiosity-triggers zijn prima te doen.
Dimir
Bribe X (As you cast this spell, each other player may pay the bribe cost. When a player does, he or she may copy it and choose a new target for the copy. Then you add mana equal to bribe cost to your mana pool.)
Enige nadeel is dat je tegenstander ook gebruik van zou kunnen maken, maar dan moeten ze wel mana openhouden en dus weten dat je een dergelijke kaart wil spelen.
Secret Identity
Instant
Put a token onto the battlefield that's a copy of target creature.
Bribe
Het beste creature van je tegenstander kunnen kopiëren is altijd goed in limited. Helemaal als je teamgenoot het ook kan doen.
Flavor: Het kopen en doorverkopen van informatie.
Sang Hun: ik neem aan dat grow een schaalbaar mechanic is, en dat deze kaart grow 3 heeft. Jouw grow is nutteloos als het beest geblocked wordt, en als hij eenmaal doorkomt, wordt het steeds sterker en problematischer, wat geen leuke game play oplevert; als je grow 1 doet, heb je eigenlijk het zwart/rode vampire subthema uit Innistrad te pakken. Als je niet kunt aanvallen, doet het niets, terwijl de Simic juist ook rust gebruiken om door te groeien, dus ook qua flavor geen perfecte match.
Ik heb gemengde gevoelens over hoe je mechanic in multiplayer werkt: het beloont agressie en aanvallen in tegenstelling tot het typische passieve wat je vaak in multiplayer ziet, maar maakt de kaarten in 2HG opeens op een heel suffe manier veel te sterk. Ook leest het wat onnatuurlijk en geforceerd, aangezien de meeste potjes Magic 1 vs 1 zijn.
Arne: dit voelt als een wel erg belabberde variant op detain, maar dan veel en veel slechter, omdat je het eigenlijk alleen wilt gebruiken in de beslissende aanval. Mechanics met een drawback moeten wel extreem sterk zijn willen ze spelers aanspreken.
Davis: Shared Torment klinkt aan de ene kant fantastisch: het is "per ongeluk" in 2HG dubbel zo sterk als in gewoon Magic, net zoals Extort. Maar het mechanic is te vaag, het voelt meer als Join Forces zoals in de Commander expansie dan als een duidelijk Dimir gebonden keyword. Als alle kaarten van Dimir het mill mechanic zouden hebben, wordt het een extreem sterk en saai lineair verhaal.
Imahilus: als al je beesten intrigue hebben, maak je het voor je tegenstander onmogelijk een goed beest op tafel te hebben. Zoals bedoeld dubbel goed in 2HG, maar het mechanic is niet leuk of eerlijk om tegen te spelen...
Linda: erg gaaf en flavor vol mechanic, maar compleet overpowered. De lifeloss loopt veel te snel uit de hand als je meerdere sources van Debrief hebt liggen. Extort vraagt om spells en mana, terwijl iedereen elke beurt verplicht is een kaart te trekken en je dus zo gratis van munitie voorziet. Als je het gebruik ervan beperkt tot triggered abilities of spells (en dus geen activated abilities zoals op je rare), zou het misschien kunnen, al ben ik dan nog steeds bang voor degenerate combo's.
Leroy: assist doet helemaal niets in gewoon Magic; nou ja, het is een soort multikicker of Join Forces.
Dylan: Het probleem van dit mechanic is dat het je tegenstander verbiedt om kaarten te spelen... zodra jij meer kaarten hebt dan hij, gaan al je gain triggers af en kan hij er niets tegen doen. Werkt mooi samen met de oude ability, maar die gaf telkens een klein effect én kostte mana.
Toby: dit is inderdaad de feel die Izzet wederom miste. Als je dit soort spells kunt chainen, krijg je erg gave beurten, maar soms ook werkt je draw niet en mislukt je krankzinnige experiment. Subtiel voordeel in 2HG, en je bomrare is inderdaad netjes in check gehouden. De vraag is of een free mana mechanic een hele guild kan dragen.
Johannes: voor 1vs1 een mooi mechanic, dat typisch Simic is door de combinatie van groene groei en blauwe draw. Maar in 2HG gewoon ronduit flauw... Als dit geprint zou worden, zou hij triggeren als JIJ meer dan 1 kaart hebt getrokken deze beurt, en dan doet het weer niets in 2HG. Overigens denk ik niet dat Overload een 2HG vriendelijke mechanic is... Mizzium Mortars wordt veel slechter, en Dragonshift interesseert het allemaal geen deuk.
Luc: Dimir van zijn meest agressieve en sneaky kant! Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk zou werken en welke prijs je moet betalen om Slip op een creature toe te voegen. Erg goed bedachte flavor, nice job!
Danny: als je beurt 2, 3 en 4 een beest met Contraire speelt, lock je je tegenstander feitelijk uit de game.
Joeri: graag 1 inzending per persoon, anders neem je design space voor anderen weg. Ik beoordeel dus alleen je eerste inzending... Een erg narrow mechanic, waarbij je bovendien cipher gebruikt; dit zou dus echt een mechanic zijn voor DGM, maar dan moet je voor alle 10 guilds een nieuw mechanic maken, en dat gaat niet lukken in een kleine set. Ook vind ik je mechanic te wordy en te complex voor wat het eigenlijk doet.
Jos: die eervolle vermelding heb je! Typisch voortdurende groei, tegen een eerlijke prijs, en zowel multiplayer als 2HG friendly. Simpel en elegant! Simic is ook het enige blauwe guild dat op deze manier kan groeien, aangezien dit mechanic eigenlijk meer Jund aanvoelt.
Shazu: prima flavor, maar ik vrees niet zo'n geweldige game play, aangezien soulbond dat ook al niet had. Kost early game te veel mana om te gebruiken, wordt late game al snel flauw. En omdat er geen restricties zijn, geeft het ook geen spannende keuzes.
Patrick: Bribe is gewoon een nadeel in 1vs1, je geeft je tegenstander de mogelijkheid jouw spells te kopieren zonder dat jij er iets voor terugkrijgt. Dat zou dus alleen werken als je de spells zelf undercosted maakt (zodat de drawback dat compenseert), maar dan wacht je tot je tegenstander outtapped is en ga je los met undercosted overpowered spells. Dit mechanic is dus onprintbaar aangezien het geen 1vs1 mechanic is, geen plaats heeft in multiplayer, maar uitsluitend in 2HG een potentiële upside heeft.
Zelden was het zo makkelijk om een winnaar uit te kiezen: Luc, van harte gefeliciteerd! Deze week was weer een extreem lastige opdracht om goed uit te voeren; dat was niet mijn bedoeling, ik ga komende donderdag gewoon weer iets écht simpels van jullie vragen!
Greetz, Dustin.
Dustin: Je krijgt er mana voor terug, tenzij ik dat verkeerd verwoord heb .
Congrats Luc, echt een hele strakke inzending.
Maar was de bedoeling niet om een mechanic te vinden die extra goed was in 2HG, iets wat ik wel een beetje mis in Lucs inzending.
Gefeliciteerd! =)
@Dustin's "De vraag is of een free mana mechanic een hele guild kan dragen.": Convoke
Toby's bonus commentary!
Imahilus: Intrigue is een ability word dus je zal moeten uitleggen wat het precies inhoudt, ik heb nu geen idee wat verschillende kaarten met Intrigue doen. Cloudfin Raptor en Adaptive Snapjaw werken precies hetzelfde (Evolve is een keyword), {=reaper of the abyss} en {=ulvenwald boar} doen iets totaal verschillends (Morbid is een ability word).
Johannes: Zoals Dustin zei zal dit niet zo verwoord worden in het echt. Het is redelijk zeldzaam dat je opponent in jouw beurt kaarten pakt en als ie dat kan doen kan ie dat meestal ook wel doen in de end step zelf nadat deze zou hebben getriggered, dus zal deze eerder zeggen "you". Of je zou het aan het eind van elke beurt moeten laten checken, dan kan het wel!
leroy: Assist heeft hetzelfde probleem dat Dustin had bij een andere inzending: als opponent wil je eigenlijk geen spells meer spelen (want je wilt mana over houden om Assist te betalen) en dat is niet leuk. Dit mechanic is prima geschikt voor een Commander of Planechase set, maar lijkt me minder geschikt voor een gewone set.
Patrick: Hoe vaak kan je goed gebruik maken van de mana die je krijgt? Lang niet altijd, en dat maakt de ability te sterk voor je opponent (die ook nog eens de goede kleuren moet spelen, ook niet leuk). Misschien werkt het beter met andere bribes, zoals life payment of discard/draw? Of misschien moet je juist als controller iets aan je opponent geven als discount voor de spell? Er zit wel iets in deze mechanic, I like.
Danny: Er is een reden dat de kaart Thalia, Guardian of Thraben legendary is gemaakt en dat heeft niks met de flavor te maken =) Zoals Dustin al zegt is dit veels te OP in multiples.
@Patrick: tja, je tegenstander krijgt een spell die hem geen kaart kost, en jij krijgt kleurloze mana ervoor terug, waarvan het maar zeer de vraag is of je die kunt gebruiken. Klinkt nog steeds niet aantrekkelijk, TBH.
@Shazu: Lucs inzending is toch beter in 2HG? Als je medespeler een beest heeft dat doorkomt, kan jouw beest meeglippen. UB heeft meestal geen echt grote beesten die je graag unblockable maakt met de ability van de rare, maar als je maatje groen speelt, heb je opeens al een stuk leukere targets.
@Toby: Convoke doet iets anders dan Static Charge: Convoke wil dat je veel creatures speelt (en dat wilde je toch al), een kaart met convoke topdecken is prima, en het geeft je een keuze (aanvallen of 1 mana uitsparen?). Static Charge wil dat je spells speelt (maar wel allemaal in deze beurt!), is een waardeloze topdeck (tenzij je expres veel cantrips vasthoudt, wat awkward is), en het geeft je weinig keuze (stop zo veel mogelijk cantrips in je deck).
Dus nog steeds vind ik het idee en de feeling gaaf, maar ik weet niet of je hiermee een hele set kunt vullen.
Klopt er zijn twee keer zo veel aanvallers (relatief) maar ook twee keer zo veel blokkers, dus de kans dat er een doorglipt om de rest mee te laten glippen is niet veel groter of kleiner lijkt me.
@Toby. Bribe cost had iets anders moeten zijn, misschien een kaart die je opponent moet inleveren en die jij dan gratis zou kunnen spelen. Feitelijk ruil je dan informatie. Ik bedacht de bribe mechanic echter veel te laat en kon daarom er niet beter over nadenken.
@Dustin. Het probleem is de bribe cost niet goed uitgedacht was. Ik zat in tijdnood. Ik bedacht de mechanic pas erg laat.
Ik ben er van overtuigd dat er met een dergelijk bribe mechanic iets moois te maken is, maar het is wel erg lastig... Bij bribery (omkoperij) denk ik er eerder aan dat je tegenstander jou iets (spells, kaarten, creatures) geeft en jij hem daarvoor geld (mana, tokens) in ruil geeft.
Mist Conjurer {2}{U}{W}
Creature- bird
Flying
Planning 2 (When ~enters the battlefield each opponent reveals the top two cards of then puts them on top of his or her library in any order.)
When ~ enters the battlefield return up to one target permanent to it's owners hand for each land card revealed this turn.
3/2