Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Is het eigenlijk een vervanging van prijzen of gaat het picken samen met prize support van boosters? Ik ga uit van samengaand, maar kan me voorstellen dat een winkel/Draft daar eens niet vanuit gaat. Wat zijn jouw ervaringen daarbij?
De tweede versie heet volgens mij moneydraften of iets dergelijks. Wij doen in principe alleen de eerste versie. Maar de tweede versie is op zich niet raar maar het voegt gewoon een extra element toe aan het draften zelf. Het is een extra strategisch element waardoor het draften complexer van wordt. Het hangt ook af van de incentive/impuls af: wat krijg ik als ik eerste wordt? In mijn visie is moneydraften daarom erg tof als er ook een impuls is om te winnen (1000 euro, boosterbox, of whatever) zodat je bij elke pick moet afwegen of je voor de moneyrare gaat (instant gratification) of voor het beste deck gaat (long-term investment).
Er zijn best interessante speltheoretische artikelen over dit soort onderwerpen te vinden.
Helemaal mee eens!
Als ik met bekende draft, ga ik liever voor de FK optie. Maar met onbekende (en die inderdaad wel genoeg tijd hebben om een potje af te maken) vind ik raredraften geen probleem.
Zoals je al aangaf, van raredraften leer je wel ontiegelijk veel en ik zie het dus ook echt als investering (voor in de toekomst, wel die komt er nu dus zeker nog niet uit).
Wat betreft de prijzen, ik heb nu alleen nog bij winkels gespeeld, en daar was het OF boosters (en dan betaal je wat extra's volgens mij) OF raredraft.
Op de fnm die ik bezoek zijn er boosterprijzen en is er rare draft (wij noemen het first pick)
Dus de pro wint de boosters EN first picked de beste kaarten. De beginner opent duur, verliest drie rondes magic, gaat met crap naar huis en daar blijft hij de volgende keer ook.
We hebben een tijdje een pro tafel en een beginners tafel gehad. Dat vond ik niets omdat ik kaart om het sociale, niet om pro te worden. Als ik een beginner overwin babbel ik over de plays en bespreek onze decks. Zo kan de beginner beter worden.
Magic gaat voor mij over plezier, so share the wealth.
Wat we in mijn speelgroepje doen, wanneer we onder elkaar draften dus, is het ''money-draften'' maar bij de prijzenboosters trekken we deze eerst open en mag de winnaar als eerste een booster uitkiezen, dan kiest nr. 2 een booster gevolgd door nummer 3, waarna de winnaar er weer een uitkiest.
Zo behoud je een ontspannen sfeer tijdens de draft/het spelen en kan iedereen in principe met gave kaarten naar huis gaan MAAR is er tegelijkertijd ook een beloning voor het goed draften/spelen. Dat bevalt best goed
Ik ben altijd voor F-K geweest. Waarom? 1. Omdat Cardpicken aan het einde van een draft altijd nodeloos lang duurt. 2. Omdat ik het zo zie dat iedereen 3 boosters voor zichzelf koopt. De kans dat jij of je buurman iets goeds uit een booster trekt is gelijk.
Verder heb ik er geen problemen mee of mensen dan wel niet value boven use pakken. Je kan het zien als: Iemand pakt een Thoughtseize, terwijl hij toch echt die Centaur Battlemaster kan gebruiken in zijn deck. Dat is valuepicken en antidraften tegelijk. Je wilt niet dat iemand anders in draft die Throughtseize krijgt. De meeste dure kaarten zijn ook in limited gewoon goed.
Als je alleen maar Rares draft en je deck wordt 'kut', dan ondervind je daar zelf de problemen van. Je hebt geen leuke avond want je deck is slecht en je verliest, en je wint geen prijzenboosters. Pak je geen Rares maar kaarten voor je deck, dan heb je weer meer kans op prize support en dus value.
Het is een beetje tweezijdig.
@ Lennert, pros inmaken met Magic is altijd leuk .
PS Lennert, brengt nog wel een ander punt naar boven. Rarepicken aan het eind is voor onervaren spelers compleet niet interessant. Zij hebben veel minder kans om met ten minste dezelfde waarde terug naar huis te gaan dan ervaren spelers. Behalve draft ervaring schieten ze er nagenoeg collection-wise niks mee op.
wij doen altijd rarepick en dan geef ik de hoofdprijs at random aan de laatste speler of de hoogste speler die geen leuk kaarten meer heeft kunnen picken
o lol dit is xanthias zijn post
Eindelijk, de discussie komt (weer) ter sprake!
Als ik dat binnen mijn speelgroep probeer waarin dit valt te proberen, komt er namelijk niets uit omdat zij komen met argumenten die geen steek houden, of mijn voorstel niet snappen.
Het argument wat geen steek houdt in mijn ogen is een argument tegen raredraften. Met zegt dan dat "je niet wilt dat je een kaart pakt, en later weer moet inleveren." Dit lijkt in mijn ogen te suggereren dat wat je draft je ook daadwerkelijk houdt, maar zo zie ik het niet. En zij hebben geen problemen ermee als iemand zijn eigen boosters wilt draften en alles wilt houden. Want dan moeten zij ook alles wat zij pakken weer inleveren...
Het argument dat "beginners niet de duurste kaarten kunnen krijgen zo" vind ik wel een goed argument. Ik probeer dan met een voorstel te komen die er eigenlijk een beetje tussenin ligt: Iedereen mag een rare in zijn of haar draftpool houden, en de rest wordt als prize support verdeeld zoals bij het raredraften. In mijn ogen is dat een goede tussenweg om goedkoop te kunnen draften terwijl er wel ergens om gedraft wordt maar ook de mindere planeswalkers kans maken op goede kaarten. Maar dit lijkt niemand anders te begrijpen.
Zelf maakt het mij meestal niet zoveel uit of het raredraften of finders-keepers draften wordt. Maar uitzonderingen zijn er als er naast de open te draften boosters geen prijzen zijn, of als bij goedkopere drafts meer mensen mee willen doen. In het eerste geval wil ik namelijk wel dat spelers gemotiveerd blijven om goede draftdecks te maken, in plaats van alle rares pakken voor de collectie "omdat het toch niet uit maakt hoe je draftdeck speelt."
En in het tweede geval: Hoe meer drafters, hoe meer vreugd.
Ik vind dit zelf nooit zo'n probleem eigenlijk. Bij ons is het Finders-Keepers, maar mensen slammen eigenlijk alleen de echt dure rares. De rest wordt gewoon doorgegeven. Kortom mensen proberen echt wel een goed deck te draften, alleen soms mist iemand een kaartje voor zijn deck omdat hij bv. een dure planeswalker slamt. Dat is dan ook nog eens alleen in booster 2 en 3, want in booster 1 is een dure rare picken ook nog eens vaak legitiem vanuit draftperspectief.