[COLUMN] Theros Limited in een Olijvendop
Column: Theros Limited in een Olijvendop |
|
Goedendag Nedermagic, Na te hebben geschreven over meerdere zaken, zoals EDH en Modern, kom ik nu toe aan een van mijn favoriete manieren om Magic te spelen: Limited. Over Theros Limited nog wel. Omdat ik met twee andere mensen van plan ben om naar GP Barcelona te gaan in februari zitten we nu soms tot twee keer toe per week te draften met deze heerlijke serie. GP Barcelona is een Team Sealed event, zoals vorig jaar GP Utrecht, met de series Theros en Born of the Gods. Omdat Born of the Gods voorlopig nog niet uit is, moeten we eerst maar deze serie goed onder de knie krijgen. We willen met elke kaart gespeeld hebben, van Mythic tot de meest waardeloze common. Ik ben zeker niet vies van beetje experimenteren in Limited en elk formaat waar ik een 5 kleuren deck kan draften doe ik dat gerust.
|
THS-THS-THS Draft |
|
Helaas zijn er geen goede 5 kleuren strategiën in Theros, zoals je in RTR-RTR-RTR en RTR-Block wel kon draften. Het formaat kan erg variëren en dan wil je niet de eerste 3 beurten mana fixen en ondertussen worden doodgeschopt door een heroïsch 5/6 hoplietje van water met lifelink. Daarentegen kan het formaat ook uiterst traag zijn en draaien om wie zijn monstrous beest draft of een Gray Merchant of Asphodel/'Gary' om met genoeg devotion aan zwart het leven van de tegenstander te beëindigen. Voor zover wij hebben gedraft kom ik regelmatig de volgende archetypes tegen. De ‘x'-en staan voor kleuren die worden gespeeld maar niet de essentie van het deck hebben. x Heroic: Dit archetype is het meest voorkomend als of . Vaak is dit een geforceerd archetype (daar later nog meer over) door het openen van kaarten als Favored Hoplite en Wingsteed Rider, en geen betere uncommons of rares. Dit soort deck spelen aggresieve beesten, nooit duurder dan 3 mana, en proberen een hele zwier aan aura's/bestowers aan te hangen. Variërend van Ordeals tot Aqueous Form. Samen met een paar Lightning Strikes en Battlewise Valor winnen ze in supersnelle potten. Decks kunnen heel gestroomlijnd zijn als ze een van de weinigen aan tafel zijn die aggro draften, maar kunnen ook falen als teveel mensen uit de pool wat willen. Commons die extra goed zijn voor dit type: Wingsteed Rider, Gods Willing, Vaporkin, Aqueous Form, Voyage’s End, Lightning Strike, Akroan Crusader, Dragon Mantle, Titan’s Strength. x Ramp: (vaak ) Dit soort decks proberen veel mana te verzamelen en zo snel mogelijk grote (groene) beesten neer te gooien, en die nog verder te bestowen. Vaak gaan mensen dit oort decks drafte als ze dikke groene rares openen en wat Voyaging Satyrs of Karametra’s Acolytes weten te snaaien. De splashkleur kan heel verschillend zijn en hangt vaak het meest af van wat er wordt geopend. Blauw gebruiken ze om kaarten te rapen met Thassa’s Bounty, zwart wordt ingezet om value te halen uit Keepsake Gorgons, of erger: Hythonia the Cruel. Wit is de meest weggelaten kleur (gebrek aan grote manadumps) en rood juist de meest voorkomende. Die hebben wat dure monsters met nog hogere monstrosity kosten en twee dure bestow beestjes. Ook geeft het toegang tot wat goedkope removal om aggro tegen te houden. Commons die extra goed zijn voor dit type: Voyaging Satyr, Nessian Asp, Time to Feed, Nylea’s Disciple, Vulpine Goliath, splash naar keuze. Uncommons die extra goed zijn voor dit type: Karametra’s Acolyte, Nemesis of Mortals, Nylea’s Emissary splash naar keuze. x Devotion: Je raad het al! Je opent een matige tot goede booster en daar zit hij je aan te kijken: Gary. Geen slechte first pick en weldra krijg je allerlei goede zwarte kaarten door. Misschien ergens wel een tweede Gary of Abhorrent Overlord. Je splasht een kleur als blauw voor Shipwreck Singers of wit voor Scholar of Athreoss. Rood omdat je minotaur tribal erbij kan pakken (meestal geen opzichzelf staand goed type, maar soms komen ze allemaal langs). Groen voor Time to Feed en eventuele manaramp en fix. Je wint de meeste potten door te stallen en iemand heel langzaam te drainen en de genadeklappen komen van Gary of een intimiderende dikzak. Commons die extra goed zijn voor dit type: Gray Merchant of Asphodel, Disciple of Phenax, Pharika’s Cure, Baleful Eidolon. Tricolore Goodstuff: Vaak met een groene basis voor Nylea’s Presence probeert dit deck op een riskantere manabase dan normaal zoveel mogelijk sterkere kaarten te spelen uit veel verschillende kleuren. Dit soort deck worden vaak gedraft als je in de tweede of derde booster een gigabom weet te pakken of als je heel hard wordt gecut door je buurman omdat die switcht van kleur. Ook is 4-kleuren niet ongewoon. Wees nie verbaasd als zo'n deck 5-6 rares speelt in een draft omdat het gewoon alles opslokt wat maar in zijn kleur zit en niet uit is op synergie maar pure kaartkwaliteit. De ene keer winnen ze op een Build-Your-Own-Baneslayer Angel pakket, de keer erna met behulp van een god. Ze kunnen daarentegen vaak verliezen door colorscrew, dat ze proberen te voorkomen met 18, soms wel 19, land. Commons die extra goed zijn voor dit type: Nylea’s Presence, Traveler’s Amulet, Opaline Unicorn, Voyaging Satyr. Stompy: Deze twee kleuren hebben een mooie bonus in de serie: ze hebben eigenlijk geen echt onspeelbaar slechte commons. De slechte witte common is Yoked Ox (nog steeds een ééndrop voor t2 Ordeal en hele goede blocker) of Ephara’s Warden die het vaak prima doet in mijn SB tegen decks met kleine flyers of unblockables. De slechtste groene common is Defend the Hearth en die is ook nog te rechtvaardigen in je SB. Waar blauw Triton Shorethief heeft, die aan elke removal dood gaat als je er een ordeal onder wil hangen, en zwart met Loathsome Catoblepas opgescheept zit en rood Boulderfall en Demolish probeert kwijt te raken. Dit leid tot aangename decks, zelfs als je ze forceert. Niet elke keer kan je een Fleecemane Lion openen, maar omdat je niet hyperaggro gaat en wel wat bestow probeert te verzamelen past elke rare wel in je deck behalve Chained to the Rocks, omdat je geen mountains speelt. Het stampt heel hard in de midgame en heeft de removal voor de echt enge kaarten van je tegenstander. Dit deck heeft zeker wat overlap met -ramp. Commons die extra goed zijn voor dit type: Voyaging Satyr, Nylea’s Disciple, Wingsteed Rider, alles met bestow, Staunch-Hearted Warrior. x midrange/control: Wederom met allerlei kleuren te spelen. Het gaat er vooral om dat de decks een goede blauwe basis hebben met wat dikke beestjes en evasion creatures, en dan winnen op kaarten zoals Sea God’s Revenge. Vooral Nimbus Naiad wordt gebruikt om beesten mee te bestowen naar een overwinning, maar een Emissary is vaak ook genoeg. In tegenstelling tot heroic decks worden er niet veel aura's onder een beest gehangen, tenzij die Triton Fortune Hunter heet. Veel bounce, Griptides en gesplashte removal zorgen dat je de eerste beurten overleeft. Commons die extra goed zijn voor dit type: Nimbus Naiad, Voyage’s End, Griptide, Prescient Chimera, splashkleur naar keuze.
|
Forceren |
|
In THS-THS-THS vind ik het vooralsnog prima om een First pick te maken en daar op te forceren. Omdat er zoveel diversiteit in een formaat is, is de kans kleiner dat iemand anders precies dezelfde kleuren en strategie draft. Natuurlijk heeft elke kleur wel goede commons die in bijna elk deck passen, maar daarna is een grote bulk geschikt voor specifiekere decks. Je zit hier niet vast aan de guilds wat wel een opluchting is na een jaar lang RTR(-block). Vooral met forceren heb ik tot nu toe redelijk succes, wat meestal leid tot een bijna mono- deck met splash groen of zwart. Wit is de minst gebruikelijke splashkleur in het formaat, omdat het veel heroic-kaarten heeft en je die niet wil splashen. Kaarten als Spear of Heliod kunnen daardoor, als ze in latere boosters worden geopend, nog wat rond de tafel reizen. En in tegenstelling tot standard is witte devotion nog best goed als je een Evangel of Heliod of twee weet te snaaien, een kaart die makkelijk een rondje tafel doet. Hetzelfde geld voor het forceren van x-ramp of een heroic strategie. Als je forceert neem je echter wat risico's. Als jij wit wil forceren maar iemand naast je maakt een Elspeth, Sun’s Champion open dan worden er alweer wat goede witte kaarten weggenomen. Daarentgen is het belangrijk om de mensen downstream zo min mogelijk van de kleur/strategie te laten zien, al zijn het matige kaarten die je daarvoor moet oppikken. Zo laat ik rustig toppers als Voyage’s End en Lightning Strike passeren voor een Lagonna-Band Elder als ik wit ga, of pak ik zelfs Loathsome Catoblepas over een speelbare kaart als ik voor zwart ga.
|
Samenvatting |
|
THS-THS-THS is een onwijs leuk formaat, veel leuker dan de hyperagressieve Gatecrash van GP Utrecht. De mechanics zijn gebalanceerd, je kan maindeck kaarten spelen die je niet zou verwachten in andere formaten, namelijk aura's in alle vormen en maten. Een van de nadelen vind ik vooral de onregelmatigheid van de boosters. Zat boosters geopend zonder 1 of zelfs 2 kleuren. Daardoor is het moeilijk om mensen op een bepaalde kleur te zetten en is het risico om te forceren (wat heel leuk is voor een avondje casual draften). Ander nadeel vind ik het bestaan van Aqueous Form maar dat is een persoonlijke Ancient Grudge. Nog iets bijzonders gedraft of meegemaakt in een draft? Ik hoor het graag in de comments, evenals wat jullie van deze column vinden. MVG, Xanthias
Reacties
(10)
Altijd leuk om dit soort columns te lezen. Ik had laatst een aggro deck gedraft. Er zaten volgens mij vijf witte kaarten in en geen enkele rare of mythic. 3-0 gegaan, wat me niet vaak gebeurd. Two-Headed Cerberus en Minotaur Skullcleaver waren sterren, gecombineerd met wat trucjes als Titan’s Strength en burn. First pack first pick was een Magma Jet over Triad of Fates. Ik zie x aggro er niet tussen staan, behalve (half) onder heroic, maar heroic was het zeker niet. Ook heb ik eens het kort aangestipte Minotaur deck gedraft. Pack 1 bijna geen minotaur gezien, maar zat wel in rood. Pack 2 Rageblood Shaman geopend, maar niet gepakt. Vervolgens kwamen allemaal Minotaurs langs die an sich al goed waren en is de lord bij me teruggekomen. Helaas 2-1 gegaan omdat pot 3 mijn tegenstander alle drie de games Shipbreaker Kraken had. Eén keer heb ik hem direct op kunnen lossen, de andere twee keer topdeckde hij zijn achtste landje en schopt me voor 10. Maar ook de Minotaurs konden hard schoppen. Mooiste was 2: Deathbellow Raider, 3: Rageblood Shaman, 4: Minotaur Skullcleaver met Coordinated Assault backup, 5: Kragma Warcaller. Of iets dergelijks. Het is al een tijdje geleden.
@Johannes Goede, die Burnished Hart, zeker goed in ramp. Ik vond het wel lastig om voor elke archetype de beste kaarten op te noemen, zijn er toch wel veel in een serie. Natuurlijk zijn er altijd kaarten die niet in zo'n lijstje staan maar wel prima in de decks passen. De lijstje zijn meer een lijstje van kaarten waar j er nooit genoeg van kan hebben. De uncommons kunnen langskomen omdat nietmand precies die kleurencombinatie speelt en ze vaak de splash niet waard zijn of te zwaar op de keuren wegen (Shipwreck Singer bijv.). En Boulderfall kan misschien nog wel speelbaar zijn in een ramp deck, maar Demolish is echt een on go: het doet echt veels te weinig. @Coniunctio Ik heb weinig rode aggrodecks gezien, die niet een basis hadden in heroic. In de facebookgroep had iemand het ook al meteen over Izzet-aggro. Dat is vaker een midrange deck omdat het de kracht van witte pomp mist, tenzij je 3 ordeals weet te draften. Hoewel ik niet zeg dat de decks niet bestaan, zijn het wel zeldzamere drafts dat zo'n deck tot stand komt en het goed doet. En minotaurs had iemand bij ons laatst al gedraft (MOOOOH) en dat ging hard, maar 80% van de drafts kan je er niet van uit gaan dat er genoeg lords, Rageblood Shamans en Kragma Warcallers, langskomen die je wel een beetje nodig hebt.
Xanthias, dankje voor deze leuke column. Leuk om verschillende inzichten op Theros te zien.
Upje! Meer mensen ervaringen die ze willen delen et dit geweldige format? Arjan, leuke strategie, valt niet echt aan te duiden met de categoriën die ik noemde. Ik zie het deck wel vaak maar met een substantieel deel erin, dus dan zou ik het toch scharen onder x Midrange. Je kan immers nooit genoeg Voyage’s End en Griptides hebben terwijl je iemand aanvalt met wat 3 power beestjes.
Hoe ik m tot nu toe gedraft heb, was de hoeveelheid blauw altijd marginaal, niet meer dan een kaart of 7, dus dan is de hoofdmoot toch echt groen Griptides heb ik er nooit in gerunt, maar ook nooit echt voorbij zien komen, dus wie weet prioritiseer ik die wel niet genoeg. Als je een beetje ramp hebt, vind ik die uncommon artifact die 3 damage kan schieten ook nog best speelbaar. Hij ziet er op papier vrij matig uit (3 dmg voor 6 mana), maar in de praktijk ruimt ie toch altijd prima poppetjes voor me op
hier is een artikel op CFB over het formaat.
|