Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Playing at Regular

Scroll: [boven|reacties|beneden]
12-12-2013 17:40:00

Als je speelt op de FNM, Prerelease of de Magic Sunday, is er in principe een Judge aanwezig die helpt met het beantwoorden van regelvragen en het oplossen van problemen. Maar welke principes liggen er nu ten grondslag aan het spelen op casual events en wat zijn jouw rechten en plichten als speler?

De meeste events die worden georganiseerd zijn op Regular Rules Enforcement Level; hiervoor is geen gecertificeerde Judge nodig, de sfeer is ontspannen en er zijn geen grote prijzen te winnen. Dit is de vorm van Magic die het meest gespeeld wordt, en die erg lijkt op hoe je thuis aan de keukentafel speelt.
De focus van Judges en organisatoren ligt op fun & education: we willen dat spelers een leuk event hebben en er misschien ook nog wat van leren! Stel dus gerust al je regelvragen aan de Judge, en als er een rare boardstate ontstaat, wees niet bang om om opheldering te vragen. Problemen worden zo natuurlijk mogelijk gefixed, want foutjes maken kan gebeuren en we doen daar niet moeilijk over.
Voor sommige spelers, die gewend zijn Competitive toernooien te spelen, is dit even wennen. Een hoop fixes op Regular zijn anders dan op bijvoorbeeld een PTQ. Bij Competitive events ligt de nadruk op eerlijkheid, wat zich uit in strengere straffen voor fouten; op die manier willen we valsspelen tegengaan en voorkomen dat spelers een voordeel (proberen te) halen uit misverstanden. Maar op Regular willen we gewoon dat dit mooie spel gespeeld wordt zoals het door de makers bedoeld is!



Huisregels
Veel playgroups hanteren huisregels, zoals een gratis mulligan als je maar 0 of 1 land in je beginhand hebt. Ik ken zelfs speelgroepen die nog steeds met "damage on the stack" spelen omdat ze dat leuker vinden! Natuurlijk moet je thuis spelen zoals je het spelletje het leukst vindt, maar op een officieel toernooi word je geacht om Magic volgens de regels te spelen, en is dit dus niet toegestaan.
Maar er is wel een truc die je kunt toepassen als je allebei een mulligan neemt en liever allebei met 7 kaarten wilt beginnen: noem deze game een draw en begin aan de volgende game! Een nieuwe game begin je vanzelfsprekend allebei met 7 kaarten, en degene die vorige pot mocht kiezen wie begint, kiest nu weer. Een draw moet je wel noteren op je result slip, maar gaat niet ten koste van een game: je speelt best two out of three, wat niet betekent dat je maar drie games mag spelen, maar dat je net zo lang doorspeelt totdat iemand twee games heeft gewonnen (of totdat de tijd in de ronde op is).

Serious ProblemsOm te zorgen dat het event daadwerkelijk fun blijft, zijn er natuurlijk wel een paar regels waar iedereen zich aan moet houden. Zo is valsspelen verboden, mag je geen overlast veroorzaken en agressief gedrag vertonen, gewoon de dingen die ook je oma nog zou snappen. Als je een van deze regels overtreedt, word je door de Head Judge gediskwalificeerd: je mag de rest van het event niet meer meespelen, en je kunt op zijn minst een pittige brief van Wizards verwachten. Gelukkig gebeurt dit niet vaak, maar ik heb helaas al meerdere keren mensen moeten diskwalificeren voor de volgende drie vergrijpen:



Bribery/omkoperij
Je mag nooit maar dan ook nooit een matchresultaat afspreken in ruil voor prijzen of een andere beloning. "Ik wil wel voor je scoopen als je me 3 boosters geeft" is dus echt geen optie. Wat wél mag is een afspraak maken om de prijzen te herverdelen zonder daarbij de woorden "jij" en "ik" te gebruiken. Bijvoorbeeld: je speelt in een draft waarbij de winnaar 5 boosters krijgt en alle mensen met een 2-1 resultaat krijgen 1 booster. Jij speelt tegen Erik, die net als jij 2-0 staat. Je mag voorstellen "de winnaar geeft de verliezer een booster", wat dus neerkomt op een prijsherverdeling van 5-1 naar 4-2. Je mag ook afspreken dat de winnaar de verliezer 2 boosters geeft en dus voor een 3-3 split gaan; als de organisator dat heeft opgenomen in zijn prijzenstructuur, kun je ook ID'en: dat is een Intentional Draw, waarbij je samen afspreekt om niet te spelen maar de match een draw wordt.
Je mag uit de goedheid van je hart scoopen voor je tegenstander, of hem vragen voor jou te scoopen, maar dit mag nooit tegelijk met een prijsafspraak gaan. Als je twijfelt of iets mag, vraag het dan aan de Judge!



Improperly determining a winner
Dobbelstenen zijn er om aan het begin van de match te bepalen wie er begint, en dat is zo ongeveer de enige keer dat je een dobbelsteen rolt in Magic... dobbelstenen zijn niet toegestaan om te bepalen wie de match wint! Ook als er tijd wordt gecalled in de ronde, jullie match lijkt een draw te gaan worden maar jullie hebben liever een "echte" winnaar, dan is het niet toegestaan een dobbelsteen te rollen, de match is gewoon een draw, tenzij iemand van jullie bereid is spontaan en zonder beloning te scoopen voor de ander.



Deck Stacking
Aan het begin van elke game schud je je deck, zodat het in een random volgorde ligt. Ja, Magic is een kaartspel waarbij geluk een zekere rol speelt, en dat random element kun en mag je niet uitschakelen. Je deck stacken (bijvoorbeeld door elke keer 2 spells en dan 1 landje te doen) geeft jou een enorm voordeel ten opzichte van je tegenstander als hij zijn deck wel eerlijk schudt. Je mag op zich dit best doen, als je daarna maar echt heel erg goed en lang schudt... zodat dat hele stacken geen enkel nut meer had.



Game Play ErrorsMagic is een ingewikkeld spel en het is onvermijdelijk dat iemand af en toe een foutje maakt. Dit is geen enkel probleem, we zijn er om plezier te hebben en te leren! Als er iets fout gaat, roep dan een Judge, en die zal je helpen met het oplossen van de situatie. Als de fout snel ontdekt wordt en terugdraaien is relatief makkelijk, dan zal de Judge hier meestal voor kiezen. Als het te lang geleden is of terugdraaien wordt te ingewikkeld, dan laten we de situatie zoals hij is. Is er momenteel iets illegaals op het board (zoals een Polis Crusher met een Dragon Mantle er op), dan worden State Based Actions uitgevoerd en gaan we daarna verder.
Op Regular ben je er samen verantwoordelijk voor dat het spel volgens de regels gespeeld wordt. Als je je tegenstander een fout ziet maken, ben je verplicht hem hierop te wijzen; dit opzettelijk niet doen is valsspelen! Een voorbeeld om dit te verduidelijken: je tegenstander heeft een monstrous Fleecemane Lion en wat andere creatures liggen, jij speelt een Day of Judgment. Je tegenstander legt al zijn creatures in de graveyard, inclusief de indestructible Lion. Nee, je hebt niet zojuist een gratis bonus gekregen door een blunder van je tegenstander, je moet hem hierop wijzen en de Lion terug op het battlefield leggen.



Missed TriggersEen ander verhaal zijn gemiste triggers: het is een skill om aan je eigen triggers te denken, en als je dat niet doet, tja, dan vergeet je ze. Je bent niet verplicht je tegenstander op een gemiste trigger te wijzen, ongeacht of het een may-trigger is of niet. Een voorbeeld: jij valt aan met je Nessian Courser, je tegenstander blockt met zijn Battlewise Hoplite; vervolgens speelt hij een Dauntless Onslaught erop en zegt dat jouw beest dood is. Prima, hij is vergeten dat hij ook scry 1 mag doen van de Hoplite en er een counter op mag leggen, en daar profiteer jij van! Je hoeft je tegenstander niet te herinneren aan zijn triggers.
Maar dit geldt echt alleen als hij zijn hele trigger vergeten is. Stel dat hij in hetzelfde voorbeeld wél er aan denkt om een +1/+1 counter op zijn Battlewise Hoplite te leggen, maar vergeet om scry 1 te doen. Hij is duidelijk niet zijn trigger vergeten (waar denk je anders dat die +1/+1 counter vandaan komt?), maar hij voert de trigger niet volledig en dus verkeerd uit. Nu is het wél je plicht om hem er op te wijzen en hem alsnog scry 1 te laten doen.
Als je tegenstander er later alsnog achter komt dat hij zijn trigger is vergeten, dan hangt het er van af of het een may-trigger is of niet. Bij een may-trigger gaan we er van uit dat hij ervoor gekozen heeft het niet te doen, bij een verplichte trigger wordt die trigger alsnog op de stack gelegd, tenzij het te lang geleden is of het te verstorend zou zijn voor de voortgang van de game om het alsnog te doen.



Ten slotteDeze column is niet bedoeld om volledig of alomvattend te zijn, maar is een toelichting op de officiële documenten. Wil je meer lezen, dan raad ik je van harte aan om eens de JAR te bekijken. Het is maar 2 A4'tjes, maar wel handig om een keer gelezen te hebben als je wilt weten waar je aan toe bent op een toernooi! De JAR wordt alleen gebruikt op Regular toernooien, op bijvoorbeeld PTQ's gelden andere regels; daar gebruiken we de MIPG, maar dat is een behoorlijk ingewikkeld document van 23 pagina's en geen erg toegankelijk leesvoer...
Als je nog vragen hebt, stel ze dan hier of spreek je lokale Judge aan op het volgende toernooi waarin je meespeelt. En dat geldt sowieso: als je iets niet zeker weet, vraag het aan de Judge, daar zijn we voor!

Keep it fun and fair, en veel plezier en succes gewenst! Greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
12-12-2013 18:55:00

Handig en leuk om te lezen.

12-12-2013 21:10:00

Handig!

Premium lid T (107) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-12-2013 23:03:00

Leuk stuk. Toch weer nieuwe regels geleerd. .

13-12-2013 01:45:00

Goed stuk! Ik heb nog wel een vraag:

Stel, ik kijk toe (bijvoorbeeld omdat ik aan het spelen ben ernaast en een beetje probeer op te letten wat er om mij heen gebeurt) en denk dat er iets verkeerds gaat, wat tegen de regels is. Ik heb dan geleerd dat ik dan het spel stil moet leggen en een judge moet roepen (als het niet direct op te lossen is.)
Maar wat moet ik doen als ik niet zeker weet of het een error is, en ik denk dat als ik in probeer te grijpen, ik daarmee ook de gameplay beinvloed als ingrijpen niet nodig bleek? Die heb ik al meerdere keren gehad, vooral als ik denk dat spelers wakker kunnen worden in plaats van hun trigger defenitief te missen.

13-12-2013 01:49:00

@Johannes: eigenlijk geef je zelf al het antwoord...

Heeft het iets met een (gemiste) trigger te maken? Bemoei je er niet mee! In alle andere gevallen: vraag de spelers even te wachten en roep de Judge.

13-12-2013 03:02:00

Handig! Maar ook ik heb een vraag die ik zelf niet heb kunnen vinden.

Je schud je deck voor dat je potje begint. Je biedt je deck aan je tegenstander.

Dit is een regel neem ik aan.

Maar wat mag de tegenstander doen.
Een van de eerste keer dat ik meedeed in uilestede pakte mijn tegenstander me deck en begon deze te schudden ipv cutten.
Dit ging hem niet goed af en liet het hele deck uit zijn handen vallen. Nu ik erover nadenk, waarschijnlijk door nieuwe sleeves

Tegenwoordig vraag ik dus altijd om liever niet te schudden wanneer mjn tegenstander dit doet, met dit als verklaring.

Vraag 1. Mag mijn tegenstander schudden ipv cutten?
Vraag 2. Mijn tegenstander laat mijn deck vallen, ziet mijn kaarten en kan mijn deck herkennen. Dit betekend voordeel voor hem. Wat gebeurt er als ik een judge hiervoor roep?

Alvast bedankt!

13-12-2013 03:32:00

Toch handig die lifecounter app.
Rule 103.1

Maar ik ben toch nog benieuwd

13-12-2013 08:56:00

Je mag het deck van je tegenstander zeker schudden.

Als je tegenstander (per ongeluk) een deel van je deck ziet door eigen handeling, is dat op competitive REL een warning. Op regular delen we geen warnings uit, maar zou ik die persoon wel vragen in het vervolg iets voorzichtiger te zijn. Als dit niet per ongeluk is hebben we natuurlijk een hele andere discussie.

13-12-2013 11:25:00

Jij schudt eerst je deck (zodat het echt gerandomiseerd is), en daarna bied je het aan aan je tegenstander. Hij mag er nu mee doen wat hij wil: schudden, cutten of helemaal niets. Daarna geeft hij jou het deck terug, en mag jij er niets meer mee doen, behalve 7 kaarten aftellen.
Op Competitive is het verplicht het deck van je tegenstander te schudden, op Regular niet, maar ik raad iedereen aan altijd even te schudden. Het voorkomt de verleiding van een keertje proberen vals te spelen en je deck toch te stacken...

Vanzelfsprekend moet je voorzichtig omgaan met andermans spullen, je mag het deck van je tegenstander niet beschadigen als je het schudt; je mag altijd aan je tegenstander vragen of hij voorzichtiger wil schudden, of bijvoorbeeld niet je kaarten krom te trekken bij het rifflen.

Tijdens het schudden mag je geen kaarten zien, en je mag al helemaal niet het deck laten vallen. Kan een keer gebeuren uit onhandigheid, maar het is duidelijk niet de bedoeling. Maar er is geen manier om het voordeel dat hiermee eventueel is verkregen ongedaan te maken, dus is er ook geen fix voor. Als dit te vaak gebeurt, ga ik denken aan opzet (en dan komen we in de categorie Serious Problems), maar laten we er van uit gaan dat zoiets op een gezellige FNM niet gebeurt!

18-12-2013 10:56:00

Leuk stuk, geeft net even wat meer persoonlijkheid aan zo'n event dan alleen maar die JAR te lezen

16-1-2014 15:27:00

Mag je ook je tegenstander zeggen geen rifle shuffle te doen, want niet buigen tijdens een rifle shuffle, ...

Beste manier van shufflen is volgens mij pileshuffle, goed voor random, goed voor de kaarten.

Over deck stacken, wat ik doe bij nieuwe decks of als ik ze net uitgelegd heb, (en dus al het land op een stapel zit) 2x pile shufflen 4 piles 5 piles, (4x5=20, 20+/- land, 2x shufflen is 2 kaarten er tussen)
Dit is inprincipe stacken dus moet het naderhand nog een keer gerandomized worden.
Maar zo kan je dus cheaten, let erop!

Slechtste manier van schudden voor randomizen is uit de hand stapeltjes pakken, zo blijven kaarten bij elkaar zitten, en je zou kunnen cheaten door een kaart onder op te zien en dan zorgen dat hij boven komt, door je stapeltjes daar op in te stellen.

Dus geen rifle, dat gaat ten kosten van de kaarten/hoesjes.
Geen uit de hand schudden.
Als je je tegenstander niet vertrouwt kun je het best pile shufflen, zo wel dan is simpel cutten vaak voldoende.

Over het fouten maken van je tegenstander, als jij het ook niet ziet dat de Fleecemane Lion indestructable was, (omdat hij eventueel ergens anders counters van had) zou je dan ook een warning krijgen? of is het dan ook cheaten? en hoe weet je of iemand het wel of niet wist op dat moment?

Een hoop dingen zijn twijfelachtig en een kwestie van vertrouwen, want zeker weten doe je het niet altijd.

25-1-2014 14:04:00

Mag je ook je tegenstander zeggen geen rifle shuffle te doen, want niet buigen tijdens een rifle shuffle, ...
Ja, dat mag, het zijn ten slotte JOUW kaarten. Maar je mag je tegenstander niet verbieden jouw deck te schudden

Beste manier van shufflen is volgens mij pileshuffle, goed voor random, goed voor de kaarten.
Nee, absoluut niet! Pile shufflen is GEEN schudden, het is alleen het herordenen van je deck. Je geeft zelf al aan dat dit een prima manier is om vals te spelen en je deck te stacken... Pile shufflen is niet verboden, het is zelfs handig om je deck te tellen, maar het heeft niets met schudden of randomiseren te maken. Als je (op Competitive) 3 minuten besteedt aan pile shufflen en dan nog 5 seconden aan echt schudden, heb je op zijn minst een Warning voor Insufficient Randomization te pakken. Op Regular gaan we een stevig gesprek aan en leg ik je uit dat pile shufflen geen schudden is.

Over het fouten maken van je tegenstander, als jij het ook niet ziet dat de Fleecemane Lion indestructable was, (omdat hij eventueel ergens anders counters van had) zou je dan ook een warning krijgen? of is het dan ook cheaten? en hoe weet je of iemand het wel of niet wist op dat moment?
Op Regular geven we wel Warnings, maar die worden in principe nooit geupgrade naar een Game Loss; het is dus niet meer dan een statement dat je beter moet opletten en je je moet realiseren dat er iets fout ging. En ja, als jij je tegenstander zijn indestructible Lion in de graveyard laat leggen, ben jij net zo zeer als hij er voor verantwoordelijk om dat terug te draaien.
Als je een oprechte fout maakt, is het een Warning. Als je bewust iets tegen de regels doet, dan is het cheaten. Zoals gezegd, bij zo'n ingewikkeld spel is het maken van een foutje snel gebeurd, hoe goed je de regels ook kent (ook ik speel nog wel eens een Terror op een Black Knight...). Als een Judge het niet vertrouwt, kan hij een investigation doen, maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit.
En dat is de reden dat wij Judge zijn, en niet simpel Rules Enforcer!

25-1-2014 14:07:00

Overigens als je goed kan riffle shuffelen, dan levert dat helemaal geen schade op. Ik ben zelf super zuinig op mijn kaarten, maar riffle shuffle altijd. Truuk is ook dat je de kaarten nauwelijks hoeft te buigen als je het een beetje goed doet. Decks van mijn tegenstander schud ik bijna altijd wel normaal, omdat ze het als het goed is zelf al geschud hebben. Alleen als ze dubbel gesleeved hebben is dit soms lastig, dan wil ik nog wel eens een snelle riffle shuffle doen.

Rob (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-2-2014 22:46:00

Leuke Column Dustin, ik heb wel een vraag en die staat in je inbox

Groetjes,
Rob

Scroll: [boven|reacties|beneden]