Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Theros is een gevaarlijke wereld om in te leven: overal om je heen zwerven monsters rond, zogenaamde helden die proberen jouw stad binnen te dringen, en dan natuurlijk de machtige goden met hun nukken en trekken. Een oud gezegde luidt dat de beste aanval de verdediging is, dus deze week richten we ons op de defenders in Theros.
Design een uncommon defender voor Theros!
*Uncommon, creature, niet legendary
*Mono color of artifact
*Powerlevel en complexiteit passend bij een uncommon
*Heeft het keyword defender, mag daarnaast ook andere keywords hebben
*Doet iets bijzonders, is meer dan alleen een dikke muur
*Vermeld naam, mana cost, rules text, et cetera
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Niet overpowered of unhinged
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 100 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Temple of Heliod
Creature - Wall
Defender
Temple of Heliods power and toughness are each equal to your devotion to white.
As long as your devotion to white is 5 or greater, Temple of Heliod loses defender.
*/*
Bedankt voor jullie geduld, door de voorbereidingen van de prerelease had ik eerder nog geen tijd om jullie inzendingen de aandacht te geven die ze verdienen!
Thijsknaap: dit is wel heel erg sterk... Spitemare en Boros Reckoner hebben slechts 3 toughness, dus die kun je nog redelijkerwijs killen. Een muur met een kont van 7 is nagenoeg onmogelijk om doorheen te komen, dus die overleeft het meerdere combats, of je moet ten minste 7 schade happen. Dat is wel erg goed voor een uncommon van 4 mana. Toegegeven, als artifact is hij makkelijker te slopen dan Spitemare, maar zonder Naturalize-achtigen is er bijna niet doorheen te komen.
Nygel: mechanisch een prima kaart, maar de flavor past niet bij bestow: het is een gunst van de goden, maar jouw kaart voelt als een vloek die ene god op een creature uitspreekt.
Imahilus: bijna perfect, het had moeten zijn "whenever a creature an opponent controls becomes monstrous". Waarom zou je je muren versterken als je zelf al een enorm beest hebt om je stad te verdedigen?
Bruxonn: erg mooie flavor! Reset eventuele monstrosity abilities en +1/+1 counters, verwijdert aura's (waaronder bestow) en is daarmee stiekem een veel sterkere muur dan je op het eerste gezicht zou denken. Maar waarom is deze blauw en niet wit?
Patrick: complex kaartje, erg interessante abilities.
Jos: top kaart, goede flavor! Ghostly Prison on a stick, maar iets minder sterk en typisch zwart door de optie te geven leven te betalen.
Johannes: ik snap de flavor niet helemaal... een onneembare muur lijkt me dikker dan 0/1, en schieten op je tegenstanders is iets anders dan first strike geven. Er zit veel potentie in je kaart, maar ik denk dat je 2 kaarten hebt geprobeerd samen te voegen, waardoor er een rare mix uit is gekomen.
MetalKing: perfecte flavor, prima mana sink, maar net iets te sterk. Door de 5 toughness is hij niet te killen met de normale removal spells in dit block en neemt hij late game al snel alles over; 4 toughness had ik beter gevonden, zijn ability is al sterk zat.
Jop: dit is wel echt de genade klap voor een weenie deck... maar voor 6 mana mag dat misschien ook wel.
Niels: coole flavor, een groene versie van Wall of Frost.
Freek: mooi paard, maar te ingewikkeld voor uncommon. Zou wel een goede rare zijn geweest!
Jan: simpel en clean, dat zijn de mooiere designs! Gewoon een wall, maar dan met het scry mechanic er op geplakt, zoals we bij wel meer spells in Theros zien.
Luc: leuke kaart voor Commander
Bartel: erg goede flavor! Makkelijk te killen als je door hebt dat hij nep is (en je de moed hebt hem te targetten met een willekeurige removal spell), maar houdt elk normaal beest tegen. Goed gebruik van de non-heroic rider!
LotZ: ik vind je idee erg gaaf, zowel qua powerlevel als qua mechanic. Een */* beest dat gebruik maakt van devotion is nieuw en origineel, maar ik snap niet waarom Heliod deze muur opeens toestaat aan te vallen als je maar devoted genoeg bent.
De eervolle vermeldingen zijn voor Bruxonn, Patrick, MetalKing en Jan, maar de winst is deze week voor Bartel; gefeliciteerd!
Tot donderdag, greetz, Dustin.
Feli Bartel!
@Dustin: Ik had mijn muur blauw gemaakt omdat het Labyrinth bedoeld was om mensen te verstrikken. Je kon er alleen uitkomen door slimmer te zijn dan de man die het Labyrinth bouwde. Ik vond het dus meer een blauwe kaart vanwege dat mindpuzzle-effect.
Gefeliciteerd Bartel!
Ah... Het einde van mijn eervolle vermelding streak Maar "top kaart, goede flavor!" doe ik het ook voor Had ik toch in mijn kaartnaam "Dustin" moeten verwerken, zoals de winnaar van de vorige design prijsvraag
Nou ik ben toch wel verrast dat ik gewonnen heb!
Aanvankelijk had ik een heel ander idee: van een griekse stad op een schiereiland / peninsula, die door die nauwe landengte maar door 1 of 2 creatures tegelijk aan te vallen was, kortom een soort Crawlspace-achtig effect, maar toen zag ik dat Jop ook al zoiets had en ben iets anders gaan bedenken.
@Dustin, het onneembare van mijn Wall is het gegeven dat het (bijna) geen damage kan krijgen. De flavor van dat Akroan Horse er toch doorheen komt is dat de 1/1 tokens toch lethal zijn en zelf overleven, dus moet de wall 0/1 zijn.
En de First Strike komt ook doordat aanvallers eerst op de muur moeten komen, en een verdediger dus makkelijk de eerste slag kan toebrengen.
@Bartel, gefeliciteerd voor het winnen van deze mini-prijsvraag, met het designen van een onprintbare kaart: "Heroic" is een ability word en geen keyword, dus er kan niet naar worden verwezen door andere kaarten.
Hij had er gewoon human van moeten maken. Dan had de wall ook 1B kunnen kosten.
Of "can't block enchanted creatures", heeft wat meer flavor en spannender gameplay
Maar dat je niet naar ability words kan refereren (ze zijn cursief, dus net zo relevant als flavor text voor gameplay) is idd een obscuur weetje =)
@Johannes: ik ben het op de meeste punten met Dustin eens, deze kaart is een zootje. De eerste ability is veel te specifiek om een duidelijk, universele flavor over te brengen. Alleen als je 'm naast Akroan Horse legt is het misschien te vatten en dan alsnog na veel denkwerk want deze kaart heeft het niet eens over tokens. Als je perse de huidige ability wil houden dan is dit simpeler en duidelijker:
Prevent all damage that would be dealt to Wall of Akros by nontoken permanents.
Maar nogmaals, de flavor daarvan slaat in 99% van de gevallen niet echt ergens op. Wat dacht je van dit om de flavor over te brengen dat ie niet zomaar van buitenaf is te belegeren:
Wall of Akros has indestructible as long as it's an opponent's turn.
Of als dat te sterk is voor uncommon:
Prevent all damage that would be dealt to Wall of Akros as long as it's an opponent's turn.
Als je een aanval verwacht, in je opponent's beurt, dan is deze wall onverslaanbaar. Maar op de momenten dat je niet op je hoede bent (flavor: in de nacht, als je vijand niet voor de deur staat | gameplay: in jouw beurt, als je niks hebt aan een creature met defender) dan kan ie overmeesterd worden.
Schieten op aanvallers wordt inderdaad in Magic voorgesteld als "rangestrike", zie kaarten als Arbalest Elite, Arrows of Justice, Burning Oil, Crossbow Infantry dus als je echt voor een 'schieten' flavor wilt gaan moet je die ability gebruiken. Maar ik zie de jouwe ook wel voor me, met het idee van "ik kan eerst iets op jouw kop flikkeren voordat jij omhoog klimt op je ladder en terugvecht". Maar dan moet je in de art wel vijanden op ladders laten zien. En dat kan niet samengaan met de "onoverwinnelijke" flavor van de eerste ability... vandaar 2 kaarten die samengevoegd een rommeltje zijn. Als je vanaf een onoverwinnelijke muur schiet is dat echt rangestrike en geen first strike.
Dat ie 0/1 is vind ik eigenlijk wel een goeie (in combinatie met mijn versie). Het is geen fysieke verdediging, maar een magische verdediging. Theros is een wereld vol met betoveringen. In de opponent's beurt kan ie zelfs een Colossus of Akros tegenhouden. In jouw beurt kan een simpele Spark Jolt hem doen instorten. Best interessante gameplay waarbij instant-speed removal zoveel beter is dan sorcery-speed.
@Freek: Je opponent opzadelen met mini-Sleeper Agents is leuk!
Maar ik snap de flavor van deze kaart helemaal niet? Het paard van troje is een list van de aanvallers, maar deze kaart heeft defender dus het is een list van de verdedigers? Daarnaast geef je een kado weg als je opponent manschappen verliest (en dus niet aan het winnen is) terwijl het echte paard juist werd gegeven aan de winnende zijde.
Daarnaast bega je een klassieke design fout: je hebt een hele uitgebreide en complexe en coole ability... waarvan je opponent bepaalt of die af gaat of niet. Alleen in de gevallen dat je opponent beslist om aan te vallen met iets dat doodgaat door een 2/3 gaat deze ability wat doen en anders is dit gewoon een vanilla kaart in de praktijk. Je opponent valt gewoon niet meer met z'n weenies aan behalve voor de alpha strike.
Het is dus meestal niet handig om sexy abilities te maken waar je zelf helemaal geen controle over hebt.
@Jan: Op zich een solide ontwerp zoals Dustin al zegt dus daar niks op aan te merken maar ik vind het niet echt geschikt voor de naam en voor de rarity.
Naam: Ik snap de flavor niet, zwaarden zijn toch iets offensiefs dus waarom dan 0 power? En waarom past dit bij een creature met defender? HEt is echt een hele coole flavor die je hebt uitgekozen en het heeft ook nog eens een vette naam, maar ik vind het niet echt geschikt voor deze opdracht.
Rarity: Daarnaast voelt je kaart meer aan als een common dan een uncommon, eerder een Lobber Crew dan een Hover Barrier. Een uncommon defender mag best wat meer game impact hebben.
Wat mij wat meer flavorful lijkt is zoiets:
Macharomancer
Defender
: loses defender until end of turn.
Whenever Macharomancer deals combat damage, scry X, where X is the damage dealt by Macharomancer.
1/4
Nu heb je een sexy effect waar je leuke dingen mee kan. Gooi er een aura op en je kan ermee aanvallen om de trigger te forceren.
En het scryen is gebaseerd op de power, oftewel de wapens die deze bij zich draagt.
Maar nogmaals props voor de naam hoe kom je erop? =)
Bedankt Toby, goede feedback.
Ik vond repeatable scry wel uncommon waard, bijv. in vergelijking met Omenspeaker.
En flavorwise vond ik eigenlijk dat de wizard zich tijdens een veldslag zich zo aan het concentreren is op zijn Divination dat hij zich niet kan focussen op het toebrengen van schade. Vandaar de 0 power en defender.
En wikipedia is mijn vriend in het vinden van de naam:
hier
(Eternal dibs op het gebruik van alle termen op die pagina tbv miniprijsvragen . I kid, of course).
Jouw versie is inderdaad wel sexy, maar ik vind vanwege het control-aspect van blauw het "loses defender" niet helemaal op z'n plek. Ook vanwege de lage power (Grozoth, Shoal Serpent en Tidewater Minion hebben veel meer power).
Maar goed, nogmaals bedankt Toby. Like Jack Nicholson almost said: "You wanna make be a better designer." The same goes for Dustin
Repeatable scry: Aqueous Form, Prescient Chimera, Chorus of the Tides. Maar het kan op zich wel als uncommon, maar dan had je 'm net wat sterker moeten maken. Flying, of extra toughness. Vergelijk ook met Guardians of Meletis die heb ik meestal liever in mijn deck dan jouw huidige versie denk ik.
Flavor: Waarom heeft een wizard die bezig is met divination een high toughness? Waarom kan die goed verdedigen? Visueel hoe moet ik me de divination voorstellen? Een minotaur stormt op deze gast af met een bijl. Wat doet deze precies dan?
Het zou op zich ook helpen als je in de flavor text duidelijk maakt waarom deze geen schade doet. (Granny’s Payback)
Maar als deze flavor belangrijk is, wat zou je dan hiervan vinden:
Macharomancer
Defender
If Macharomancer would deal damage, instead Scry X, where X is the damage that would be dealt this way.
1/4
A la Szadek, Lord of Secrets.
Met deze versie heb je wel de flavor dat deze te druk ik met divination om schade te doen, maar de zwaarden zijn nog wel steeds gelinked aan de power.
En opnieuw sexy om hier een Leafcrown Dryad op te gooien.
Naam: ja maar hoe kom je terecht op zo'n wikipedia pagina bedoel ik =p
Niet dat jouw oplossing niet prima is, maar de flavour is voor mij juist het niet "actief" deelnemen aan een battle, maar juist die battle bestuderen. Het plaatje dat ik gebruikt heb, schiet daar enigszins te kort in, want wat doe je inderdaad als er zo'n brute minotaur op je afkomt? Tja, je bent een wizard of niet, dus een magical shield van het één of ander zou dat wel regelen. Dat verklaart dan ook waarom de toughness hoger is dan normaal.
Maar de addition van flying vind ik wel een goeie dan. Een ook dat damage de hoogte van scry bepaald. Maar dan wel van de andere kant. Hoe meer damage de macharomancer krijgt, hoe meer inzicht in de toekomst je verwerft.
Wat dan zou leiden tot dit:
Creëert ook interessante keuzes voor de tegenstander bij het bepalen van de aanval.
En ik kwam om Wikipedia door via Google te zoeken op "Archaeomancy wiki". Ik dacht dat er vast nog meer "-mancy"'s moesten bestaan, maar waar vind je die inderdaad ...
Cool Toby, om dit zo te doen. Thanx!
@Dustin en de rest: sorry voor het spammen !
"de flavour is voor mij juist het niet "actief" deelnemen aan een battle, maar juist die battle bestuderen."
Dat klinkt als een utility creature dat niet aan attacken/blocken doet. Merfolk Looter, Satyr Piper, Azure Mage, etc. Waarom dan een creature maken dat juist wel actief aan battles mee wil doen?
"Tja, je bent een wizard of niet, dus een magical shield van het één of ander zou dat wel regelen."
Pas op want hiermee val je in dezelfde valkuil als Johannes. Als je teveel niet-samenhangende elementen toevoegt wordt je kaart een rommeltje. "Zwaard-waarzegger" is een interessante flavor. "Zwaard-waarzegger met een magisch schild" is een rommeltje.
"Maar de addition van flying vind ik wel een goeie dan."
Naja dat hoeft dus niet als je de mechanic zelf verandert. Dat was alleen een suggestie voor je originele design. Als het niet nodig is zou ik het niet toevoegen want hoezo kan een Human Wizard vliegen? Krijg je nog meer problemen met de flavor =p
"Wat dan zou leiden tot dit:"
Is zeker een interessant design gameplaywise maar ik snap nog steeds de flavor niet =p
Wat heeft deze versie met zwaarden te maken? Hij ziet de toekomst in de wapens van zijn tegenstanders? Ik kan me opnieuw geen grafische voorstelling maken wat deze nou precies doet in combat.
Het voelt meer aan als een zwarte ability nu. Necropotence-principe, pijn is fijn. Hij krijgt toekomstvisioenen door de wonden die hij krijgt in combat. Zo vind ik deze ability klinken =p
spam: mwah de huidige prijsvraag is een sticky dus ik kan me niet voorstellen hoe iemand zich kan storen aan deze thread? =)
Damn it Toby, wil je wel eens ff niet zo logisch en goed onderbouwd de boel beredeneren... Daar kan ik toch verdorie alleen maar van leren en beter worden?
Maar je hebt gelijk, op deze manier voelt het wel zwarter en dat was niet mijn bedoeling.
Misschien dan meer richting Fog Bank plus Scry minus Flying. Wordt dan:
Doet geen (combat) schade, krijgt geen (combat) schade, maar haalt wel kennis uit de poging van de vijand. Maar een Lightning Strike, Shock of zelfs een Gut Shot maakt wel een einde aan de toekomstvoorspelling...
Misschien is de X dan wel weer te sterk en moet Scry gewoon weer een cijfer krijgen. Mmmm, misschien maar even aan het development-team vragen. Kunnen ze meteen iets roepen over de cost, want ik weet niet of dan wel een goede cost is...
Je gaat toch niet voor designprijsvragen tips vragen aan het development team? Dan maken wij geen kans meer.
Ja dat vind ik een mooie kaart =)
Grafisch doet het me denken aan Essence Scatter (man into pidgeon) en Naturalize (sword into tree) dus ik stel me het plaatje voor dat inkomende pijlen/speren/zwaarden worden omgetoverd in visioenen. Erg blauw.
En inderdaad, in limited kan je er altijd een Spark Jolt of Viper’s Kiss op gebruiken (of gewoon tappen/bouncen/evasion/etc) en dat maakt 'm gebalanceerd.
Ja het is goed mogelijk dat de scry aan banden wordt gelegd helaas, want een Scry 6 zal best lang duren om uit te voeren (wat zou je over 4 beurten willen pakken?)
Je kan de X aan banden leggen (Mind Grind) door het op te splitten in 2 abilities:
Prevent all combat damage that would be dealt to Macharomancer.
Whenever damage to Macharomancer is prevented, scry X, where X is the damage prevented this way. X can't be greater than 3.
Maar dat wordt erg wordy, waarschijnlijk zal het toch gewoon een vast getal worden:
If combat damage would be dealt to Macharomancer, scry 1 instead.
En dan zou ie wel 2 mana kunnen zijn, net als Fog Bank.
En dan zouden we bijna weer je originele design hebben met als grote verschil de Fog Bank toevoeging die dit zowel een sexy uncommon maakt als de flavor versterkt.
Ik snap ook nu pas eindelijk de flavor die je bedoelde met je originele design. Dus mijn originele kritiek op je originele kaart was niet helemaal correct. Ik denk dat het probleem daarvan was dat Magic een spel is heel erg gebaseerd op 'actieve' begrippen. Als ik hoor over "divination by swords" dan verwacht ik dat die mancer dat doet met zijn eigen zwaarden en niet de zwaarden van de opponent.
Aangezien je originele block trigger niet echt flavor heeft (wat in 99% van de gevallen geen probleem is) was die voor meerdere interpretaties vatbaar en dan denk ik dat jouw bedoelde flavor daar niet zo sterk naar voren komt. De huidige ability heeft wel een eenduidige flavor.
Kijk, dan zijn we er dan (bedankt team Development ):
Ik heb me een ongeluk gezocht naar vette art met forcefields en dissipating zwaarden of pijlen, maar niks gevonden waar ik nog heel veel aan moest photoshoppen. Dus ik hou het maar bij mijn eerste magere photoshop-poging.
Al met al een mooi eind van interessant heen-en-weer gekaats, iets waarvan ik me kan voorstellen dat ook gebeurt bij R&D. At least, I hope so, because it is awesome!