Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Mini-prijsvraag 149.0

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
8-5-2014 23:00:00

We hebben net de prerelease van Journey into Nyx gehad, en dat lijkt een prima tijdstip om nieuwe kaarten voor deze set te gaan ontwerpen. Maar voor het zo ver is... wil ik nog even stil staan bij de prerelease!

Sinds Scars of Mirrodin heeft Wizards van prereleases echt een feestje gemaakt, waarbij spelers zelf invloed hebben op hun ervaring tijdens het event. Het thema van Scars was Mirrans versus Phyrexians, en spelers mochten zelf kiezen voor welke factie zij streden, met speciale boosters die voornamelijk kaarten van die soort bevatten. Super gaaf, als je het mij vraagt!
Tijdens Return to Ravnica konden spelers een guild kiezen, en met het huidige block kiezen spelers hun favoriete kleur. En daar komt een beetje het probleem... spelers hebben al door dat niet alle promo's even sterk zijn, en de verdeling over de kleuren is niet altijd netjes gelijkmatig. Ook kennen we dit trucje inmiddels wel, ik hoop dat ze voor volgend block iets anders verzinnen.

Het grote probleem zijn natuurlijk de core sets; die hebben een stuk minder duidelijke flavor, en het is moeilijker om daarvoor iets spannends te verzinnen. Sterker nog, voor de prerelease van M14 was er helemaal geen bijzondere activiteit vanuit Wizards Daarom heb ik toen zelf een spel verzonnen (je kunt er hier meer over lezen, doorscrollen tot ongeveer halverwege), maar voor de komende prerelease van M15 kan ik nog wel wat inspiratie gebruiken!

Verzin een gimmick of speciale activiteit voor de M15 prerelease!
*Geef een spel, thema of bijzondere activiteit
*Kan gedaan worden naast/tijdens de gewone prerelease
*Geeft spelers misschien een keuze, betrekt ze bij het event
*Moet bij een mogelijke M15 set passen

Vaag? Yup, maar dat is de bedoeling ook een beetje, dit is een erg vrije opdracht! Wat zou jij graag zien tijdens de prerelease van de volgende core set? Anything goes...

Enkele voorbeelden:
*Thema: Phyrexia versus the coalition. Kies goed of kwaad (net zoals tijdens Scars of Mirrodin), de spelers van de coalitie krijgen een playsetje City of Brass, Phyrexians een playsetje Sinkhole; deze kaarten mogen gebruikt worden tijdens de prerelease.
*Hero cards zoals afgelopen jaar tijdens de Game Day gebruikt, passend bij de terugkeer van exalted in M15. Elke speler krijgt een Hero card, die als soort emblem fungeert en iets bijzonders doet; elke speler kies (zoals bij de Journey prerelease/Game Day) een ability die hij/zij leuk vindt en bij zijn/haar speelstijl past. (Let op, er is niets bekend over M15, dit is gewoon een mogelijkheid.)
*Elke prerelease heeft een speciale Gouden Booster voor de winnaar, met daarin 15 foil rares uit de set, passend bij het artifact thema met Gold tokens all over the place.

Deze week mag je maar liefst 3 inzendingen doen, maar je mag pas een volgende inzending doen als ten minste 5 andere mensen hebben gereageerd. Per post dus slechts 1 idee, en je 2e (of 3e) idee mag je pas 5 posts later posten.
Er is geen woordlimiet, beschrijf duidelijk je idee, hoe je het wilt uitvoeren, welk thema er bij past, et cetera.

Verras me met je originele idee, en wie weet help jij om de M15 prerelease in Leiden extra bijzonder te maken!

De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.

Veel plezier en succes, greetz,

Dustin.

PS: volgende week is het al weer tijd voor mini-prijsvraag 150, en dat gaan we weer groots vieren!

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (36)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
9-5-2014 00:50:00

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel leuk om gewoon sealed te spelen op een prerelease. Mij lijkt het juist leuker om na een sealed toernooi nog met rest kaarten wat te kunnen spelen. Zodoende, pick your power draft;
Na een sealed toernooi zoekt iedereen die mee wil doen al zijn (non-foil) commons bij elkaar die hij in zijn sealed pool had. Uit die pool (6 x 11 kaarten) maak je 5 boosters van 8 kaarten die je zelf uit je pool samenstelt. Dat worden straks jouw boosters. Je maakt ook nog een booster van 8 kaarten die je sowieso al in je gedrafte pool mag steken, daarmee kies je dus al een kleur die je waarschijnlijk wil gaan spelen. Met de andere 5 boosters draft je met je tegenstanders zoals je altijd zou draften.
Maak kleine draft tafels of speel "best of 1" rondes om te zorgen dat het toernooitje niet te lang duurt.
De winnaar krijgt een prijs, prerelease promo, booster, oid.

9-5-2014 03:54:00

Mijn (eerste) idee: Zet de prerelease in het teken van de Tour de France! Geinspireerd op de wielrenwedstrijd die dan ook bezig is, zijn er een heleboel klassementen waarop je kan scoren:

- Het Algemeen Klassement: Dit is de belangrijkste, en gaat gewoon over het aantal matchpunten gehaald; niet anders dan normaal dus. De prijsuitreiking is dan ook niet anders dan normaal.

- Etappes: Elke 'etappe' is nu een ronde, en de etappe wordt gewonnen door de winnaar van de match waarvan als eerste een result slip binnen is. Elke etappewinnaar krijgt als prijs een booster.

- Sprintklassement: Spelers mogen een judge roepen om hem tijdens een potje te vertellen hoeveel schade hij heeft gedaan aan zijn tegenstander in een beurt. Wie uiteindelijk de meeste schade deed in een beurt, was de beste "sprinter" en krijgt een prijs van bijvoorbeeld een intro pack.

- Bergklassement: Wie aan bergen denkt, denkt aan Mountains, en daar is wel een prijs mee te halen: Hoeveel mana kun je spenderen in een beurt? De speler die het meeste mana weet uit te geven in een beurt, is de beste "klimmer" en krijgt een prijs van bijvoorbeeld een intro pack.

- Jongerenklassement: Een Core Set is bedoeld om beginnende spelers aan het magiccen te krijgen. Dit is een algemeen klassement, maar dan voor 'jongeren': Spelers die onder een bepaalde grens wat betreft het aantal Planeswalker Points zitten. De beste van deze spelers krijgt een extra prijs.

- Meest strijdlustige renner: Deze is voor de speler die het "agressiefst" speelt, oftewel aggro speelt. Hoe aggro je speelt kan gemeten worden in hoe weinig beurten je nodig hebt om een game te winnen. Spelers die kans maken op deze prijs mogen opgeven in hoeveel beurten zij hadden gewonnen. Wie het minste aantal beurten nodig had, krijgt de prijs. Als meerdere spelers weinig beurten nodig hadden, dan telt wie het meeste aantal keren zo weinig beurten nodig had. Zijn ook hiervoor meerdere gegadigden, dan wordt de winnaar door loting bepaald.

- Ploegenklassement: Om "ploegen" te creeren laten we iedereen zijn of haar favouriete common opgeven uit M15. Spelers die het nog niet weten of geen favoriet hebben mogen dat ook vertellen. Voor elke favoriet komt er een ploeg, en de winnende ploeg is de ploeg met de drie best scorende spelers in het Algemeen Klassement. De winnende ploeg krijgt hun favouriete common, en de drie beste spelers nog een extra booster.
Ploegen kleiner dan drie spelers maken ook kans om te winnen; die ene of twee spelers moeten dan gemiddeld meer match points halen dan het gemiddelde van de top drie van de grotere ploegen.

Als dit wordt gespeeld op de M15 prerelease, dan krijgt de Vlieger Shop het nog moeilijk om mij op zondagochtend bij hun te laten spelen.

9-5-2014 11:28:00

Het hierboven genoemd idee heeft leuke elementen, maar neigt een beetje naar 1 kant: Agro. Control krijgt namelijk niets . Desondanks dat vind ik vooral in least amount of turns winnen wel degelijk een cool ideetje.

Wat ik in de M15 prerelease graag wil zien is een gevoel dat je onderdeel uitmaakt van een grotere battle. Dat je winst in 1op1 effect heeft op de huge battle die plaats vindt. Dat je juigt voor anderen i.p.v. jaloers zijn op dat ze wel winnen of op hun kaarten die ze gedraft hebben. Ik voel zelf wel eens wrok over het geluk van anderen en wil dit omzetten in happy feels.

Kameraden verkrijgen, een gemeenschappelijke vijand hebben en zo doende beter contact met anderen tijdens de prerelease. Misschien worden er zo bff's gemaakt!

Dit wordt voor elkaar gekregen door teams te maken die, een gemeenschappelijke eigenschap hebben, samen en individueel voor een prijs strijden. In het geval van guilds, zouden alle deelnemers van 1 guild individueel en als team geranked worden. Win je zelf het toernooi krijg je de standaard toegewezen prijs. Maar wint je team ook dan krijgt elk lid van je team 1 booster.

Voorbeeld:
Naam: Michiel Skill: Meh. Favo guild: Boros
Stap 1 : standaard prerelease begin: Kies guild: bij deze Boros receive packs , build deck.
Stap 2: Je maakt nu deel uit van het Boros Legion, net als 1/5 van de spelers op de prerelease. Je doel is zo vaak mogelijk te winnen, en hopen dat je team ook wint.
Stap 3: Speelt 3 x 1on1. Speelt 1-0-2. Voor elke win krijg je 1 booster(of wat bij jouw LGS(local game shop) standaard is.
Stap 4: Ben je eerder dan anderen klaar kun je bij je je teamgenoten aanmoedigen. Immers, als jouw guild hoger ranked dan de andere guild dan krijg je 1 xtra booster.
Stap 5: Baad in de glorie met je team, ontvang je xtra booster en ga nog wat kletsen/ruilen met je nieuwe bff's

Stap 4 maakt de prerelease in mijn ogen een stuk leuker. Je voelt de spanning van anderen en zo worden mindere magic spelers of nieuwe spelers ook er bij betrokken!

Mits er geen guilds zijn kan dit worden veranderd naar gekozen kleur, decktype of "clan". Agro vs control vs mill vs unicorn vs starfish krijg je dan.

De clan mogelijkheid bewaar ik voor mijn tweede inzending. clan pl4k^^.

9-5-2014 11:33:00

Voor M15 zou het misschien wat zijn als je de groep van spelers in 2 groepen kan verdelen. Nadat de boosters zijn geopend.

De ene groep is de agressor en kan kiezen uit een playset van (=llanowar Elves), (=Raging Goblin) of (Doomed Traveler).

De andere groep is defender, en kan kiezen uit een playset van een playset van (=Smother) of een playset (=Into the Roil).

De rede dat ik voor deze aanpak heb gekozen is dat niet iedereen even goede kaarten uit zijn pakjes haalt. Dus heb ik het zo gedaan dat ze na het openen van de boosters de playset kaarten kunnen kiezen die het best bij hun decks passen.
Hierdoor wordt het spel op de Pre-release wat meer een leveled-playingfield.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

9-5-2014 12:09:00

Nu dat Commander (EDH) erg populair is, zou je daar zeker iets mee kunnen doen. Maar omdat je maar een beperkt aantal boosters en kaarten hebt, moeten we de regels een beetje aanpassen.

1. Gewone EDH regels, met uitzonderingen:
2. De commander is een common die niet legendary hoeft te zijn. Zo voorkom je dat spelers die toevallig de beste kaart uit de set uit een booster pakken, deze als commander kiezen en vervolgens elk potje hebben. Ook is er zo meer keuze. Misschien dat de judge een (coole) sticker op deze kaart kan plakken zodat niet gewisseld/gecheat kan worden.
3. Spelers beginnen op 25 levens. Veertig levens is veel als beide spelers een gedraft 40 kaarten deck hebben. Dan wordt millen misschien te goed.
4. Je mag in ieder geval één kleur meer spelen dan je Commander. Dat zou ook op je Commander kunnen komen te staan (met de (coole) sticker).
5. En je mag natuurlijk meerdere keer één kaart in je deck stoppen hebben. Behalve je Commander, die moet uniek zijn.

Ik denk dat zo mensen veel nieuwe interacties gaan zoeken tussen kaarten en vooral de Commander en dat het ook leuk is om daar over te discussiëren.

Ik noem het: "Commonder"

Frque (64) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-5-2014 13:03:00

nummer 1:
De Dol Dwaze Doordraai!

- Je speelt gewoon je standaard spelletje magic, maar ipv 1 tegen 1 speel je nu met minimaal 4 spelers.
- Je moet een deck van 40 kaarten bouwen van minimaal 3 kleuren.
- Iedere speler begint zijn hand met een Mana Confluence die hij krijgt vooraf.
- Iedere speler trekt nog 6 extra kaarten in zn openings hand en mag daarna ook gewoon zijn 8e kaart trekken.
En nu komt het, nadat iedereen zijn 1e beurt gespeeld heeft en de speler die begon aan de beurt is, geeft iedereen zijn hele hand door naar de speler die rechts van hem of haar zit. De beginnende speler heeft vanaf beurt 2 dus een extra fase die voor iedereen geld: draai door. Daarna pas Untap-Upkeep-Draw

Let op, alleen de kaarten op je hand draaien door. Dus niet je library of je graveyard.

Je bent dus overgeleverd aan de hand en kleuren van je tegenstanders!
Doordat je begint met Mana Confluence op tafel is de kans groot dat je toch nog iets kan uitspelen. Je weet immers dat het spelletje zo gaat, dus je zal wel dom zijn om m niet neer te leggen in je 1e beurt.
Doordat je misschien wat vaker 1 leven moet betalen voor mana, zal ook het spelverloop wat sneller verlopen dan normaal.

Extra toevoegingen aan deze variant zouden kunnen zijn dat je maar met 15 levens begint en dat je Mana Confluence hexproof is.

9-5-2014 19:31:00

M15 Prerelease Event: Get Physical or go Ethereal!

Hoe jij MtG speelt is heel persoonlijk. Natuurlijk biedt een nieuwe release bepaalde mogelijkheden en een bepaalde kleur een specifieke strategie-flavour, maar dat wil niet zeggen dat jij je daar direct aan houdt. Jij wil uiteindelijk dat deck bouwen dat het beste past bij hoe jij wil spelen.

Voor het M15 prerelease event is aan jou de keuze: get Physical or go Ethereal!

Wat houdt dat in? Als je deelneemt aan ons Prerelease tournooi bieden we je de keuze uit 2 door ons samengestelde booster sets. (met de grootste zorg voorzien van een cover direct na het openen van de packs *2!*zie reserveringen, onder*). De keuzes zijn:
- 2 packs met physieke kaarten (creatures, artefacts, enquipment)
- 2 packs met Etherial kaarten (instant, sorcery, enchantments)
- of 1 pack van beide.
* Beide packs hebben een kans op het bezitten van non-basic lands (mochten die in M15 zitten)

- Als je deelneemt ontvang je ook een box covers, zodat je ook de rest van je deck kunt voorzien van een cover (zie de regels aangaande het gebruik van covers tijdens het tournooi op nedermagic.nl).

Natuurlijk ben je niet verplicht om een physical of etherial deck te bouwen voor het tournooi, maar op deze wijze hopen we jou de keuze te geven op boosterpacks die het beste aansluit op hoe jij MtG speelt. Is voor jou de magie verbonden aan het physieke, en haal je als speler het beste uit wat het fysieke in MtG je biedt. Of is de magie etherisch, en ben jij de speler die enkel fysieke MtG kaarten nodig heeft om zijn magie in de realiteit te manifesteren. Of zit de kracht van magie in de balance en flow tussen het fysieke en het etherische en ben de speler die deze balans zo weet te gebruiken dat het sterkste in beide naar boven komt.

Kom naar de M15 Prerelease en vul het deck aan met boosters die aansluiten bij jou opvatting van magie: Get Physical or go Ethereal!

Prijzen, tournooi regels, etc...


'Reserveringen':
*1!* Helaas heb ik in mijn leven maar weinig boosterpacks geopend, het daarom voor mij moeilijk om in te schatten of dit idee haalbaar is. Ik ben reeds lang bekend en enthausiast van MtG echter, doordat er nauwelijks mensen in mijn omgeving mijn enthausiasme deelden, heb ik slechts zelden 'geinvesteerd' in kaarten. Mijn enthausiasme sinds kort op nieuw aangewakkerd sinds ik erachter kwam dat een aangetrouwd familie lid een MtG speler is. Dit biedt interessante mogelijkheden voor vertier tijdens 'familie dagen'.. (voor diegenen die zich na het bovenstaande afvragen: 'wat doe je dan hier' ).

*2!* Ik heb enige reservering tav het idee, vooral omdat het de opening van boosters door 'de organisatie' behelst, en deze te herschikken voor het event. Deze reservering komt vooral voort uit de behandeling van de kaarten. Hierop heb ik echter het volgende gevonden:
- De organisatie plaatst kaarten na het openen van boosterpacks direct in een cover.
- Een 'coverpack' is onderdeel van de 'te ontvangen' goodies bij deelname aan het event.
- Deelnemers mogen zelf kiezen of ze met een cover deck of met een nude deck spelen, gemixed is natuurlijk niet toegestaan.
Op deze wijze kunnen zij die gewend zijn hun kaarten uit de verpakking direct te 'coveren' ter preservatie van 'prestine' verzekerd zijn dat de kaarten die zij ontvangen met dezelfde zorg zijn behandelt. Diegenen die het niet uitmaakt kunnen altijd de cover verwijderen...


'Opties'
*A!* Omdat veel mensen een specifieke mono kleur spelen zou het een mogelijkheid zijn om de samengestelde booster sets ook per kleur te rangschikken. Dit voorkomt dat spelers uit hun booster slechts 1 a 2 kaarten kunnen gebruiken en ik zelf verwacht dat dit veel spelers meer zal bevallen dan gemixte boosters.

*B!* Als blijkt dat mono boosters niet haalbaar zijn, omdat er daarmee bv. veel dezelfde boosters ontstaan, zou nedermagic er ook voor kunnen kiezen om specifieke duo-color sets te maken. Dit geeft 'de organisatie' de mogelijkheid om meer diverse boosters te maken, en spelers hebben vaak wel volgorde van voorkeur, zolang er veel keuze is, is er altijd wel een kleuren combinatie die de speler aanspreekt.

*C!* Helaas weet ik ook niet 'hoe' men een M15 release 'deck' koopt, zijn dat mono-color decks? of koop je alle kleuren? hmpf (<-nub), dit maakt het eventueel redelijk of juist niet, om aan het tournooi een duo-color restrictie te verbinden.


'Voorbereiding'
* Ik zou de organisatie 'aanraden' om het bovenstaande concept eerst een keer te testen, jullie beschikken vast over data aangaande gemiddeld aantal deelnemers, en weten zo ongeveer hoeveel sets (en dus kaarten) je zou moeten hebben. Door een boosterdoos van M14 te gebruiken zou je kunnen kijken of dit concept haalbaar is, de kaarten uit de boosters kunnen daarna in de winkel verkocht worden... ofwel, als jullie binnenkort een tournooitje met dergelijke opzet voor jullie 'regular' croud spelen, zou je die M14 sets ervoor in kunnen zetten. Als M15 voorbij komt, zijn de meesten dit alweer vergeten, en als het een success is dan zal niemand het erg vinden het noch eens te doen ... lukt deze opzet niet, dan is dat iig nu duidelijk en niet pas als M15 voor de deur staat...

9-5-2014 23:45:00

Extra game mode: scrolls
Draft / sealed zoals normaal, spelers maken ook een 15 card sideboard.
De sideboard wordt ook geschud, en ligt naast de library.
Aan het einde van een speler zijn beurt, mag die een kaart uit zijn of haar hand discarden. Doet de speler dit, dan drawed die aan het begin van zijn of haar volgende beurt een kaart van zijn of haar sideboard.

Stelt tactieken open met je bom te drawen, maar ook om meer kaarten uit te proberen.. omdat je ze kan inwisselen als ze dood zijn.
Ook eventueel te gebruiken om mana starvation / flooding tegen te gaan; wat ikzelf als een gigantische domper vind op een prerelease.

10-5-2014 00:50:00

Wij (de Magic-community) hebben een kaart gemaakt in M15, namelijk:

{=waste not}

Naar aanleiding daarvan , denk ik dat het tijd is om elke speler een mooie blanco kaart met correcte Magic-achterkant te geven. Leuk voor de creatievelingen die al jarenlang zitten te ploeteren op hun huisgemaakte set.
Maar ... ook leuk om tijdens de prerelease allemaal één maal je eigen kaart te kunnen ontwerpen... en dan natuurlijk exact de kaart die je op dat moment nodig hebt. Volledige vrijheid, je mag het zo mooi maken als je zelf wil. Maar met 3 voorwaarden:

1) De manacost laat je open.
2) Een eventuele alternatieve cost of cost voor andere abilities dan 'gewoon casten' laat je open.
3) Je kleurt de border niet in.

Een speciale jury bestaande uit een accountant, een lezer, een kunstenaar en een clown zit apart van de potjes Magic die gespeeld worden. Zij bepalen in goed overleg de drie hiaten, maar let op:
!!! ze kennen de situatie niet !!!
(ze weten niet eens de kleuren mana die de speler tot zijn/haar beschikking heeft, de speler moet dus zelf erg goed nadenken over de color-pie)

DE ACCOUNTANT - doet een vrij conservatief voorstel over de kleur en de hoogte van de cost(s).
DE LEZER - praat de cost(s) iets omlaag als de naam en de sfeertekst van de kaart goed is, maar als het gewoon een saaie reprint is dan gunt hij de maker niets en neemt hij/zij een slokje koffie.
DE KUNSTENAAR - praat de cost(s) iets omlaag als de art erg goed is, zeker als deze ook nog eens de sfeer en de abilities ondersteunt.
DE CLOWN - bekijkt het geheel en kleurt de border grijs als de kaart een un-kaart zou zijn.

De maker van de kaart krijgt na deze strenge, rechtvaardige en objectieve toevoegingen zijn of haar kaart terug. Neemt deze in de hand tenzij de kaart een grijze border heeft en vervolgt het spel.

Wellicht zijn twee jury's nodig voor de doorloop, maar ik denk dat één clown al volstaat. Ik meld me aan als vrijwilliger voor "lezer".

10-5-2014 02:30:00

Oei, ik mis een klein kritisch iets in mijn inzending.. het is dan wel impliciet aan de hand van schudden, maar mag wel expliciet zijn: "de sideboard ligt naast de library" ... ik bedoel hier uiteraard face-down. De sideboard ligt dus face-down naast de library, alsof het een 2e library is.

10-5-2014 08:44:00

Clash of the Colours
Format: Sealed, zoals gebruikelijk bij een prerelease

De spellers worden ingedeeld in 5 teams met een gelijk aantal spellers (voor zover dat mogelijk is), waarbij ieder team een kleur verdedigt. Binnen een team heb je ‘jagers' en ‘heersers', iedereen begint als een jager van zijn kleur.
- als je wint wordt je een heerser in je eigen kleur;
- als je verliest wordt je een jager van de kleur waar je van verloren hebt;
- bij gelijkspel degraderen beide spelers naar een jager in eigen kleur.

Bij het deckbuikden en tussen de rondes door worden er kleine boosters uitgedeeld die alleen kaarten van één kleur bevatten (denk aan een booster met bijvoorbeeld 6 random commons en uncommons). Hier mag je tussendoor je deck mee aanpassen. Je krijgt een booster van de kleur van het team waar jij op dat moment deel van uitmaakt.



Wat is er zo leuk aan deze gimmick?
- spreekt een groot publiek aan omdat het format van de prerelease niet gewijzigd wordt;
- je blijft gedurende het toernooi actief met je deck en de kaarten bezig;
- bepaalde kleuren zullen steeds meer de overmacht krijgen (teamkleuren kunnen ook uitsterven), dit zie je niet alleen op het scorebord, maar zal je ook in de decks om je heen zien;
- iedereen vindt extra kaarten leuk!

Prijzen? Ach ja, geef de heersers van het winnende team een booster. En geef de uberheersers (heersers met de meeste punten) per kleur een intropack (van de eigen kleur uiteraard).
Ook zonder prijzen is dit een prima concept, dus prijzen kunnen ook op de ‘normale' manier verdeeld worden.

----------
Toelichting:

Uit ervaring weet ik dat niet iedereen warm wordt van alle extraatjes rondom de prereleases. Heroe-kaarten verdwijnen massaal in de prullenbak, mensen kiezen de kleur die het minst wordt gespeeld omdat het ze niet zo interesseert etc.

M15 is over het algemeen voor de iets minder ervaren spelers, dus het toevoegen van extra kaarten en extra regels kan voor sommige mensen echt de pret bederven.
Daarnaast is er altijd weinig tijd voor side-events.

Een prerelease-gimmick moet voor iedereen leuk blijven en het moet mensen vooral niet ontmoedigen om mee te spelen. En mensen die er wel de fun van inzien, moeten een beetje geprikkeld worden naruurlijk

10-5-2014 13:06:00

Een gewone prerelease bestaat toch uit het kiezen van een kleur, waarna je sealed speelt met een speciale pack in jouw kleur en 5 boosters? Dus wat je verzint, moet toch toepasbaar zijn op deze format? Dat is eigenlijk dan de regel "*Kan gedaan worden naast/tijdens de gewone prerelease"?

Ook zie ik veel ideeën die veel te moeilijk zijn om bij te houden/op te zetten. Of is dat geen criterium?

In plaats van stickers, omdat je een common gebruikt als commander, kun je misschien beter met een dikke stift er de kleuren (W,U,B,R en/of G) waar je deck uit kan bestaan op kan schrijven. Zo is meteen ook duidelijk wie de "Commonder" is, en dat is nog makkelijker uit te voeren dan stickers te regelen
(P.S. Misschien kan een moderator deze laatste alinea knippen/plakken naar mijn "Commonder"-idee. Dank u!)

Premium lid Nest (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
10-5-2014 13:29:00

Laten we met de pre- en release van de volgende core set eens zot doen.

Elke deck begint met een goede basis.
Wanneer ik beging aan een deck, beging ik met één of meerdere kleuren te kiezen, of aan de hand van een kaart waar ik wil rond bouwen. Daarna kies ik kaarten waar ik goedkoop en snel kan aan raken. Die kaarten die goed rond de kleuren en/of de kaart waar ik iets rond wil mee bouwen, en speelbaar zijn. Dit zijn om te begingen commons en uncommons. Dan naarmate ik een gevoel heb van hoe het deck draait, pas ik het aan met duurdere kaarten.

Daarom heb ik het volgende voorstel:
Bij de volgende pre- en release, krijgen we van Wizards 2 speciale boosters. Deze boosters bevaten 15 kaarten, met enkel commons en uncommons, in de kleur die je zou willen spelen. In deze boosters zitten evenveel commons en uncommons in als gewone boosters. Maar in deze booster zit ook nog één foil die een kaart uit de core set is. Ook krijg je jou release kaart. Plus daarbij krijg je nog 1 speciale booster met dezelfde voorwaarde als de boosters hiervoor Beschreven. Met deze boosters bouw je dan een deck.
Na dat je al 2 maal hebt kunnen spelen tegen andere spelers, krijg je 3 core set boosters. Met deze core set boosters mag je dan je deck aan passen. Van zelfsprekend krijg je extra tijd om alles aan te passen. Wanneer alles aangepast is moet je dan verder spelen met je nieuw deck de resterende matchen.

Het is leuker om van een core set iets te maken waarmee je dus een basisdeck mee kan bouwen.
Als speler krijgen wij dus veel meer:
Meer kaarten
Meer Foils (zoiso 3)
Release kaart
Meer spelplezier in de zin van langer aan het deck bouwen

10-5-2014 14:50:00

Eigenlijk heb ik nog wat meer algemene informatie nodig, met name om de haalbaarheid van bepaalde ideeen in te kunnen schatten...

A. Voor hoeveel mensen (gemiddeld/ruwweg) moet het event geschikt zijn.

B. Hoeveel tijd is er beschikbaar, ofwel, hoeveel rondes worden er gemiddeld gespeeld.

C. Hoeveel 'organisatie' is er beschikbaar om het event op te zetten.

Mogelijk heb ik er nog meer, maar momenteel zijn dit mijn grootste vraagtekens: die een idee wel of juist niet goed maken voor een volgende inzending... ook algemene beantwoording (niet direct van Dustin) kunnen helpen een beter zich te krijgen op wat wel en wat niet tot de mogelijkheden behoord.

Premium lid Nest (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
10-5-2014 15:40:00

A. Voor hoeveel mensen (gemiddeld/ruwweg) moet het event geschikt zijn.

Minimum 8 pers (=> min 3 rondes + 2 deck bouwen)


B. Hoeveel tijd is er beschikbaar, ofwel, hoeveel rondes worden er gemiddeld gespeeld.

Afhankelijk van het aantal spelers.
VB 5 rondes (= 32 tot 63 personen)
45 min deck in elkaar steken
50 min ronde 1
50 min ronde 2
30 min deck aan passen
50 min ronde 3
50 min ronde 4


C. Hoeveel 'organisatie' is er beschikbaar om het event op te zetten.

Waarschijnlijk evenveel als een gewone pre release

Frque (64) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
10-5-2014 15:49:00

Volgens mij zijn er al weer 5 posts geweest na mij, dus tijd voor:
Nummer 2:
Wat is er leuk aan magic:
-spelen (tegen elkaar)
-deck bouwen
-nieuwe ideeen opdoen
-deck bouwen
-spelen!


Wat is er niet leuk aan magic:
-ik zie soms wat teleurgestelde gezichten als ze van dezelfde personen verliezen die meer ervaring hebben en betere decks hebben.

Wat gaan we dus doen:
Team-up!

Core-sets zijn veelal erg geschikt voor "nieuwe magicers". (toch?) Uiteraard hebben deze "nieuwe magicers" niet veel kaas gegeten van het spelletje en door gebrek aan ervaring verliezen ze soms potjes die ze makkelijk hadden kunnen winnen als ze de regeltjes nét even wat beter kende of de mogelijkheden van hun hand net even beter hadden benut. Van verliezen leer je het meest, maar het is niet een lekkere start als je met Magic wil beginnen en je verliest alleen maar.


Wat we gaan veranderen is dat je niet alleen speelt maar met een maatje. Je maatje wordt je toegewezen. Sterke spelers worden gematched met beginners. Aan de hand van je DSI nummer kan je nagaan hoe ervaren iemand is. Anders kan je gewoon bij binnenkomst opgeven op welk niveau je zit.

Samen met je maatje bouw je 2 decks van elk 2 kleuren. Je krijgt allebei je boosters en trekt ze samen open. Kleuren wissel je uit waardoor er weinig verloren gaat. De decks kan je nu zo optimaal samen gaan stellen dat er 2 decks uitkomen die elkaar versterken en goed gaan samenwerken, maar ook alleen redelijk goed hun mannetje kunnen staan.

Enige restrictie: Je mag niet met de kleuren van je maatje spelen. Hierdoor spelen jullie samen dus 4 kleuren.

Nu krijgen we een soort 2headed-giant spelletje.

Team A met spelers 1 en 2
vs
Team B met spelers 1 en 2

A1 begint,
daarna B1,
dan A2,
En als laatste B2,
Dan weer A1 etc.

Door deze combi leert de beginnende speler het spelletje extreem snel omdat er veel gebeurt binnen een ronde. Ze zien ervaren spelers van dichtbij spelen en zien combinaties en strategien tot leven komen die bij het deckbuilding erin gestopt zijn.
Voor de ervaren speler is het weer leerzaam omdat hij veel kleuren op tafel ziet en daardoor de coreset snel leert kennen.

Eventuele extra regels kunnen toegevoegd worden als:
- beide spelers van een team krijgen 15 punten. Beide moeten op 0 gezet worden om een ronde te winnen. Beide spelers spelen door totdat ze allebei zijn uitgeschakeld.
- Na een ronde wisselen de teamspelers van Deck
- na elke wedstrijd krijg je als team 2 nieuwe boosters waardoor je de decks weer iets kan aanpassen
- overleg tijdens een spelsituatie en in elkaars handen kijken is toegestaan tussen teamspelers.
- kaarten in play van je teammaatje mag je gebruiken tijdens je eigen beurt. (Behalve mana)

Al deze extra regels moeten basis dragen aan de versnelling van het spel. Veel potjes zijn leuker dan eindeloos lange potjes.

10-5-2014 21:56:00

Heb het even nageteld, ik 'mag' weer ;D ... en bedankt voor de informatie @Jos & @Nest.

Ik ben het met de analyse van Frque eens, maar dan vooral dat het niet leuk is om telkens te verliezen... (*kuch*) ... Vandaar dat ik de volgende opzet heb bedacht (ongetwijfeld niet de eerste die hierop komt), die de verliezers meer kans geeft, en de winnaars een grotere uitdaging... Ik noem het: 'Booster Redemption'

In korte bewoordingen, Booster Redemption is een 'tournooi format' in 5 rondes, waar de winnaar(s) van iedere ronde GEEN! booster krijgen en de verliezers (juist wel) EEN booster krijgen. Door de opzet krijg je echter wel telkens een booster 'eerlijke' match, en toch differentieert de format naar sterkte van spelers en ervaring, waardoor de meeste wedstrijden eerlijk zullen voelen, maar ook, spelers met een vervelende draw de mogelijkheid hebben zich te 'redeemen' in de volgende ronde. Zie maar:

Tussen iedere ronde zit een deckbuild fase, om vervolgens de rondes kort te houden is de speelwijze als volgt: (R = ronde; L = levens; DS = hand size; HS = Hand size)

R - L - DS - HS
*deckbuild*
1. - 10 - 20 - 5
*deckbuild*
2. - 12 - 30 - 6
*deckbuild*
3. - 14 - 40 - 7
*deckbuild*
4. - 16 - 50 - 7
*deckbuild*
5. - 18 - 60 - 7


Deelnemer groepen en rondes:
1. Groep A - Groep B (zonder boosters - dus uit sealed)

2. ( W)innaars tegen elkaar (Zonder booster)
2. (V)erliezers tegen elkaar (Met 1 booster, gekregen na ronde 1)

3. W-W (zonder booster)
3. W-V & V-W (met 1 booster, gekregen na ronde 2)
3. V-V (met 2 boosters, gekregen in ronde 1 & 2)

4. W-W-W (zonder booster)
4. W-W-V & V-W-W (met 1 booster)
4. W-V-V & V-W-V & V-V-W (met 2 boosters)
4. V-V-V (met 3 boosters)

5. W-W-W-W (zonder booster)
5. W-W-W-V & W-W-V-W & W-V-W-W & V-W-W-W (met 1 booster)
5. W-W-V-V & alle ander met 2W-2V (met 2 boosters)
5. W-V-V-V (met 3 boosters)
5. V-V-V-V (met 4 boosters)

Winnaars categorieën W-W-W-W-W ; W-W-W-W-V ; W-W-W-V-V ; W-W-V-V-V ; W-V-V-V-V ; V-V-V-V-V ; De deelnemers ontvangen nu het (restant aantal boosters; totaal 5x blijkbaar) dat normaal aan dit event verbonden is en hun prijs.

*!Opmerkingen!*
- Deze tournooi opzet komt precies uit bij 32, 64, 96 spelers. Indien het totaal hiervan afwijkt zal afhankelijk van het aantal deelnemers ofwel de organisatie een paar keer mee moeten doen of komen spelers die over zijn uit een groep uit tegen spelers die over zijn in een andere groep. Op basis van het resultaat vallen ze voor de volgende ronde onder de W-V dat ze bereikt hebben.

- Omdat dit een tournooi opzet is, valt dit idee ook te combineren met andere ideeen, bv. dat van Frque..

- Omdat ik niet weet wat het budget is voor dit soort events zijn de prijzen slechts een mogelijkheid, dit is in principe een extra idee voor Dustin waar ik toevallig mee aan het stoeien raakte... Vanwege het spelformat en omdat je vaak (als verliezer) het gevoel hebt dat je met 'lege' handen naar huis gaat, leek me dit wel een leuke opzet:

Einduitslag, 'nu' te ontvangen boosters & (Prijzen)
W-W-W-W-W, 5 boosters & (+2 boosters + Sleeve pack* + 0% korting op boosters**)
W-W-W-W-V, 4 boosters & (+1 boosters + Mana Cardbox + 10% korting op boosters**)
W-W-W-V-V, 3 boosters & (+ Solid Cardbox + 20% korting op boosters**)
W-W-V-V-V, 2 boosters & (+ Levensdobbelsteen + Nedermagic Booster*!* + 25% korting op boosters**)
W-V-V-V-V, 1 booster & (+ levens dobbelsteen + MINI Nedermagic Booster + 30% korting op boosters**)
V-V-V-V-V, 1 booster & (+ Nedermagic Booster + 35% korting op boosters**)

* Bij een bepaalde omvang van de spelersgroep is het mogelijk dat er 2x een W-W-W-W-W uit rolt. Dit geeft een mogelijkheid tot een finale. Ik zou hierbij voorstellen dat de winnaar een keuze krijgt uit Magic sleeve packs, en de runner up zowiezo een transparant sleeve pack krijgt.
** korting op boosters geldt voor de eerste 'X' boosters die worden aangeschaft.
*!* Nedermagic booster is keuze uit een kleur, bevat: 2x Rare, 7x Uncommen, 15 commen van die kleur
*!!* MINI Nedermagic booster is keuze uit een kleur, bevat: 1x Rare, 3x Uncommen, 5x commen van die kleur

10-5-2014 22:13:00

Ups. Nog een opmerking vergeten...

*LET OP!*
Doordat het tournooi na 5 rondes stopt, en er dan een prijsuitreiking volgt kan het zijn dat mensen die de laatste ronde verloren hebben, nog 1 booster moeten ontvangen...

Dit kan natuurlijk voorkomen worden door bij het vaststellen van het resultaat de verliezer direct 1 booster te geven. Ook na de laatste ronde! Anders geef je iemand die W-W-W-W-V bereikt door in de laatste ronde te verliezen onterecht slechts 4 boosters bij de prijs uitreiking, terwijl ze er 5 zouden moeten krijgen... Ik zie overigens dat ik dit bij de V-V-V-V-V wel goed heb gedaan (in het overzicht) maar niet bij de andere groepen...

Beter is misschien:
W5 - 5 boosters
W4 - 4 "
W3 - 3 "
W2 - 2 "
W1 - 1 "
V5 - 0 "

En niet vergeten NA iedere ronde, elke verliezer een booster te geven !

11-5-2014 18:29:00

Wat regelmatig voorkomt bij het draften op een onbekende locatie, is het raredraften. Na de laatste ronde worden alle rares, mythics en foils bij elkaar gelegd, waarna de eerst geplaatste kiest, dan de tweede, etc.

Dit zou je ook tussen de rondes door kunnen doen. Na de 1e ronde kijk je wie zijn of haar tegenstander het snelst heeft verslagen (of met het grootste verschil in levens, of met whatever)

Zo kun je tussen de rondes door je deck verbeteren. Dan heb je niet het veelvoorkomende probleem van Sealed: namelijk dat mensen die het geluk hebben dat al hun rares dezelfde kleur zijn makkelijk kunnen winnen.

12-5-2014 11:17:00

De eis dat je 5 posts moet wachten met een volgend idee is bij deze komen te vervallen! Wel het verzoek slechts 1 idee per post te doen, dat maakt het bekijken voor mij makkelijker.

12-5-2014 16:05:00

Na mijn Tour de France idee (die control aanmoedigt door het klassement om veel mana in een beurt te spenderen) is er nog een groot sportevenement op de dag van de prerelease: De WK voetbalfinale voor landenteams. Met een beetje geluk en optimisme kan Nederland weer in de finale zitten, en kan de prerelease mooi in WK thema worden gehouden.

Rond een WK doen veel mensen aan een "poule" waarin ieder zo goed mogelijk probeert alle uitslagen en het verloop van het WK (en/of het EK) te voorspellen. Dat moet in Magic ook kunnen. Alleen voorspel je niet het hele tournooi, maar alleen je eigen resultaten.

Nadat jij je boosters hebt opengemaakt maak je een voorspelling van hoeveel matchpunten je haalt tijdens het tournooi. Dat levert op:
- 10 punten per ronde die is gespeeld.
- 5 punten aftrek voor elke matchpoint afwijking tussen jouw voorspelling en jouw daadwerkelijke score.

Aan het begin van elke match, na de toss om wie de keuze heeft of hij/zij wil beginnen, maar voordat de openingshanden worden bekeken, maken jij en jouw tegenstander een voorspelling van de uitslag van deze match. Deze voorspelling levert op:
- 3 punten als de uitslag exact is zoals voorspeld.
- 1 punt als de uitslag niet klopt, maar het resultaat (wie wint of verliest, of eventueel een draw) wel goed is voorspeld.

Om te voorkomen dat spelers naar zij/haar voorspelling toe speelt (door bijvoorbeeld 0 matchpoints te voorspellen en elke ronde te scoopen), wordt onder de beste voorspellers de winnaar verloot(!), en die winnaar krijgt een prijs(je).
Bovendien wordt onder alle voorspellers boosters verloot. Elk punt die de voorspellingen hebben opgeleverd telt dan als een 'lot'. Betere voorspellers hebben dus meer kans op prijs, maar niets is gegarandeerd.

12-5-2014 17:10:00

Laten we er een rpg van maken!
Iedereen begint met 10 xp-punten, waarmee de onderstaande dingen gekocht kunnen worden. Dit wordt ingevuld op een character sheet, die voor iedereen zichtbaar is. Na elke game krijgen spelers nieuwe xp-punten, die bewaart kunnen worden, of waar nieuwe skills van gekocht kunnen worden.

Op deze manier worden de spelers meer planeswalkers en het geeft een coreset ook meer verhaal.
(onderstaande punten zijn een schatting, playtesting zou eigelijk nodig zijn):


Start: 10 Xp-points.

Class (You can only have 1 class. Activate only as sorcery)

Necromancer: 2pt.
Once per match, exile any number of creature cards from your graveyard: Gain one life for each.

Hunter: 2pt.
Once per match, target creature gets +4/+4 until end of turn.

Slaver: 4pt.
Once per match, gain control of target creature until end of turn. Untap it, it gains haste.

Wizard: 3pt.
Once per match, you may scry 2. Then draw a card.

Warlord: 3pt.
Once per match, you may gain two lives for each creature you control.

Feats (can be bought multiple times)

Extra starting life: 2pt.
Extra starting card: 5pt.
Mulligan 1 cheaper: 2pt.
Reroll on dice who begins: 1pt.
At the beginning of game, before chosing to keep hand, scry 1: 1pt.


Win: +2xp.
Loss: +1 xp.

If the winner of a match had more xp then the loser, he gains the difference less in xp (minimum 1xp).*
If the winner of a match had less xp then the loser, he gains the difference extra in xp (max 3xp).*

*Unspend xp-points still count as xp points.

12-5-2014 19:43:00

Gelukkig hoef ik geen 5 posts meer te wachten. Er waren kennelijk weinig inzendingen; was iedereen naar de Batavierenrace of moederdag?

Mijn laatste inzending, of beter gezegd UNzending, is een parodie op het feit dat M15 nog UNreleased is. Je kan al raden wat voor elemUNten ik wil toevoegen aan de prerelease: Een UN-sausje over het toernooi.

Iedereen kiest een van de vijf kleuren, net als in het Theros block. Maar in plaats van een seeded booster, krijg je nu een UNblem als extra, naast de zes gebruikelijke boosters. Een UNblem is als een emblem, maar zodra je er gebruik van maakt in een potje, 'verdwijnt' de UNblem; je mag er in de rest van de game geen gebruik meer van maken. Maar elke game begin je met de UNblem. Elke kleur heeft zijn eigen UNblem, die gebaseerd is op een beroemde UN-kaart van die kleur

De witte UNblem is gebaseerd op Knight of the Hokey Pokey.
Do the Hokey Pokey (Stand up, wiggle your butt, raise your hands above your head, and shake them wildly as you rotate 360 degrees), remove this UNblem: The next time target permanent or player would receive damage, prevent it.

De blauwe UNblem is gebaseerd op Cheatyface.
You may cheat onto the battlefield any permanent card you own from outside the game without paying for it. If you do, remove this UNblem. Then if an opponent catches you right away, that player may exile that card.

De zwarte UNblem is gebaseerd op B.F.M. + B.F.M. B .
Whenever you cast a creature spell, you may exile another creature card from you hand and pay twice that creature's mana cost. If you do, remove this emblem. Put the digits of the power of the exiled creature in front of the digits of the power of that creature spell, and do the same with the toughness.
(Dus als je een Squire exilet bij het casten van een Air Elemental, krijg je voor een 14/24 flyer.)

De rode UNblem is gebaseerd op Rocket-Powered Turbo Slug.
You may attack with a creature the turn before a turn when it is on the battlefield under your control. If you do, remove this UNblem, and at end of your next turn, if that creature never was under your control during that turn, you lose the game.
(Helaas is Chaos Confetti een artifact...)

De groene UNblem is gebasseerd op B-I-N-G-O.
Whenever your opponent has three permanents with different converted mana costs on the battlefield whose sum is equal to 12, you may scream "BINGO!" If you do, remove this emblem and put 9 +1/+1 counters on target creature you control.

En lachen maar tijdens de prerelease!

12-5-2014 21:21:00

De Harde Kern.

Alle spelers nemen van elke kleur 3 proxy kaarten mee van hun favoriete kaarten uit de vorige core-sets. 15 kaarten totaal, geen artifacts. Deze kaarten mogen ze gebruiken tijdens het spelen, maar niet meer dan 5 kaarten per deck (het gaat tenslotte om de nieuwe magic set).
Als een speler een andere speler verslaat dan mag deze de 15 proxy kaarten van de ander bekijken en er eentje uitkiezen om te ruilen met een van zijn/haar eigen proxykaarten (beide spelers houden er dus 15, maar het aantal per kleur zal mogelijk veranderen).

Omdat spelers van tevoren niet weten wat voor decks ze gaan krijgen (draften) zullen ze goed moeten nadenken over welke kaarten ze meenemen. Ze moeten in alle mogelijke decks nuttig zijn, maar dat zijn natuurlijk ook de kaarten die je tegenstanders graag van je af zullen pakken als ze een potje winnen.

De winnaar van het event mag een van zijn proxy-kaarten komen verzilveren: hij krijgt een echt exemplaar van de proxy kaart, mits het nog via Nedermagic beschikbaar is en het binnen het budget van het evenement valt.

Mede hiervoor is het handig om een maximaal bedrag aan te stellen voor wat zo'n proxy kaart waard mag zijn. Ook dit zal mede bepalen welke proxykaarten spelers meenemen. Ga je voor een te goede, of te dure kaart dan is de kans groot dat je hem kwijtraakt aan een ander, maar ga je voor niet-al-te-goede en goedkope kaarten dan is je hoofdprijs kleiner.

De spelers worden zo op een zeer grote manier betrokken bij het event

(ik weet verder niet hoe dit soort pre-releases zitten qua geld eigenlijk)

12-5-2014 23:19:00

Als op tijd aangekondigd is dit misschien wel leuk als side event:
- Planewalker Costume Contest.

Kom in stijl naar de M15 pre-release als jou favoriete planeswalker en schrijf je in voor onze costume contest en WIN!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]