Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Voor we ons op M15 gaan richten, blikken we vast even vooruit naar Khans of Tarkir. We weten eigenlijk nog bijna niets van deze set, behalve dat het de home plane van Sarkhan Vol is. Maar de naam roept al vast een hoop associaties en mogelijkheden op... en laat ondertussen enorm veel ruimte voor creativiteit en onbegrensde mogelijkheden!
Welke nieuwe kaart zouden ze als eerste spoilen als posterchild van de nieuwe set? Welke kaart geeft de flavor en setting meteen goed weer?
Design een creature voor Khans of Tarkir!
*Rare, 1 of 2 kleuren, geen hybride mana
*Creature, naar keuze legendary of niet, geen andere types
*Heeft een nieuwe keyword ability (mag eventueel een ability word zijn)
*Die ability is geschikt om op veel kaarten gebruikt te worden
*Naar wens uitgebreidere rulings/Comp Rules in de toelichting
*Splashy kaart, maak me nieuwsgierig naar de rest van de set!
*Denk aan de color pie filosofie
*Vermeld naam, mana cost, oracle text, P/T, et cetera
*Zorg dat het op een kaart kan passen
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
*Toelichting in maximaal 200 woorden
Ter inspiratie hierbij mijn eigen inzending:
Loyal Comrad (rare)
Creature – Soldier
Noble Death (when this creature attacks and is blocked, you may sacrifice it to destroy target blocking creature)
4/2
Voor volk en vaderland! Al had het ook prima als "kamikaze" in Kamigawa gepast
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Ik denk niet dat iemand je hier gaat helpen. Stel, ik geef een suggestie, en je wint die prijsvraag, delen we dan de winst?
Een mechanic die landen in deserts verandert? En ook nog een voorliefde voor ice ages? Sure, why not.
Bartels Cool Mechanic
Creature - Human Artificer
: Put an ice counter on target land. That land becomes a snow Desert in addition to its other types.
"Look what i've cooked up!"
1/1
Hij is een mechanic en hij maakt ice de(s)serts. Perfect toch?
Draak met synergetische firebreathing
Vengeful Return is een ability die op alle card types kan. Creatures met de ability hebben meestal Zombie/Spirit/Plant als extra creature type. De Return costs zijn hoog voor bijvoorbeeld instants/sorceries waarbij teveel repetitie niet wenselijk is en laag voor een paar weenies om tribal aggro te helpen.
Net als Delve (Tombstalker) is dit een ability die juist NIET past in een graveyard set omdat het de graveyard opeet.
Het past goed op Tarkir, een tribal set, omdat hier veel gevochten wordt en veel dingen doodgaan. Deze ability helpt je om niet te snel out of gas te raken maar extra kanonvoer hebt om de cyclus van destructie voort te zetten. Zo komen gameplay en flavor van de set sterk overeen, waar Wizards erg haar best op doet de laatste tijd (Innistrad – spanning, Phyrexians – infectie, Theros – opbouw, etc)
Daarnaast legt deze kaart als preview uit:
- Waarom er weer draken op Tarkir zijn, ze zijn herrezen uit de dood
- Waarom er zoveel gevochten wordt op Tarkir, de khans en warlords gebruiken de gevallenen voor hun magie
- Waarom M15 Necromancer’s Stockpile awesome wordt!
- Waarom M15 Dissipate reprint met Dissolve in standard
Tartar, Khan of Nomads
Legendary creature - Human 2/2
: sacrifice a non-desert land, search your library for a desert land and put it onto the battlefield tapped.
Nomad: Whenever a desert enters the battlefield, put a +1/+1 counter on This card. This creature has protection from deserts.
@ Bartel:
Hier moest ik even over denken, leuke vraag en zeker leuk om te speculeren wat ons te wachten staat. Zelf ben ik het eens dat draken belangrijk gaan worden, maar imho kunnen draken niet zonder goblins. Vandaar dat ik als reactie op een mogelijk drakenleger graag een leger van goblins neerzet. Mijn ability hiervoor is 'Tame', de werking hiervan lijkt mij duidelijk genoeg in onderstaande kaart.
Verder denk ik dat we weer gaan werken met verschillende regio's op een plan vandaar mijn keuze voor Nordern Tarkir en wie weet wat het zuiden te bieden heeft xD
Chuan, Nordern Tarkir 2
Legendary creature - human shaman
Vigilance, first strike, haste
Tame - If a dragon enters the battlefield under an opponents control you may put X 1/1 goblin tokens with reach onto the battlefield. Where X is that dragons power.
4/5
'the spark kills my son from the inside and our world is ripped apart' ~lord of the Tarkirs
We hebben al Siege Wurm in , en daar komt ook een Siege Dragon bij. Dit voorafgaand aan een block die om oorlog draait, vraagt om een mechanisme met Siege als keyword:
Siege - When this creature attacks and defending player controls no Walls and no fortified lands, ...
Ik heb geen komma gezet achter "attacks", om te voorkomen dat de trigger af gaat wanneer er wordt aangevallen en een andere trigger of effect de laatste Wall of Fortification sloopt.
Dit suggereert inderdaad ook Fortifications zoals Darksteel Garrison.
Mijn design heeft nog meer interactie met Fortifications:
Stone Ram
Creature - Sheep (Rare)
Whenever Stone Ram enters the battlefield, you may destroy target Wall of Fortification.
Siege - when Stone Ram attacks and defending player controls no Walls and no fortified lands, if it is your first combat phase, untap all creatures you control. After this phas, there is an additional combat phase.
2/5
Deze Rare is een levende 'stormram' van steen, en sloopt dus eerst een muur of vesting voordat de tegenstanders door hebben wat er aan de hand is. Als hij daarna aan valt, en er is geen muur om tegenaan te beuken, dan walst hij door de verdediging heen en hebben de aanvallers genoeg tijd om nog een tweede aanval te doen (de tweede combat phase.)
Maar als die muur er wel is, dan weet de verdediging nu wel wat zij moeten doen, en valt de schade nog te herstellen.
Naam: Loyal Chagatai
set:
type: Legendary creature - Human
cmc:
P/T 5/3
oracle text:
First strike
Bravery - At the beginning of your end step, if this creature attacked this turn put a 1/1 soldier token onto the battlefield.
--------------------------------------------------------------------------------
De flavor van de set Khans of Tarkir doet me sterk denken aan het Mongolische rijk. Khans zijn letterlijk de leiders van dat rijk. En de mongoliërs in dat tijdperk waren bekend om hun oorlogvoering. Daarom leek mij een ability die met aanvallen te maken had een leuk idee. Deze ability kan in veel vormen gebruikt worden.
(enkele andere dingen waar ik aan dacht was: at the.... end step: draw a card, untap this (of all) creatures, deal damage, put a +1/+1 counter op iets enzovoort.)
Takrir Pillagers
2
3/2
Uncommon
At the beginning of your end step, if Takrir Pillagers dealt combat damage to a player this turn, up to one target land that player controls gets a desert counter.
Whenever lands with desert counters on the become tapped, they produce colorless mana instead of colored mana.
Ik denk dat het block wat hierna komt een grimmigere sfeer heeft dan Theros in het algemeen. We hebben het over hordes, draken die misschien terugkomen, een verraderlijk landschap met weinig grondstoffen.
Op de draken na, precies wat er op de steppes in Azië gebeurde terwijl daar Khans rondreden en allerlei immorele dingen uitspookte. Op Tarkir zijn er diverse factie, elk met een eigen Khan, die proberen de meeste macht te verzamelen. Waar Theros draaide om steden en verdedigen, is dit rondreizen en aanvallen. Hoe meer doden er vallen bij een veldslag, hoe meer de Khans hun troepen opzwepen.
Daarom de ability "Glorified Carnage". Als de vorige beurt twee of meer beesten zijn doodgegaan, krijg je je diverse effecten. Een soort Morbid+. Ik denk dat legers genereren en die ook weer doodgaan een rol zullen spelen in limited, i.t.t. tot het "voltr0n limited" van THS.
Maa de leider van de ondoden, die zal ik aan jullie voorstellen. Dat is gewoon een mens, die alleen bekend staat als de Khan of the Dead!
Een makkelijke ability die je kaarten laat draaien, mana kan geven in je mainphase, extra effecten toe kan voegen aan instants en sorceries. Heel veel designruimte, maar je weet een ding zeker. Er gaat geslacht worden!
Manchu Flag Bearer
Creature - Human Samurai [Rare]
Bannerman 3 (As long as Manchu doesn't attack, up to three target attacking creatures get +1/+0 during your combat phase.)
Attacking creatures you control have first strike.
[2/5]
Op het plaatje van Khans of Tarkir staan onwijs veel vlaggen waar ongetwijfeld iets mee gaat gebeuren in de set. Vaak staan de vlaggendragers achter de linies als aanmoediging, vandaar dit ontwerp. Ik weet niet of de wording precies klopt maar het idee lijkt me duidelijk.
Net als velen hierboven verwacht ik dat we de terugkeer van de draken gaan zien. En wat zou daar een betere preview voor zijn dan een ANTI-draken kaart? Dit om maar even te benadrukken dat de draken inderdaad groots terugkomen
--
Dragon Hunters
*Plaatje van enkele ridders met vuurbestendige schilden en lansen op zeer grote adelaars*
Creature - Human Soldier - Rare
Flying
Dragonhunt 2 - Whenever this creature blocks a dragon or becomes blocked by a dragon you may pay . If you do, Dragon Hunters gains doublestrike and protection from dragons untill end of turn.
There has been no sign of dragons for years, yet we remain vigilant!
4/4
----
Hoewel de draken al jaren niet meer gezien zijn, zullen de soldaten op Tarkir alsnog wel speciale eenheden blijven trainen om draken aan te kunnen. Deze ability is ook toepasbaar op (un)commons, die uiteraard minder P/T zullen hebben en/of een hogere activeringscost voor Dragonhunt krijgen. Een 4/4 flying voor 4 mana lijkt me redelijk als rare (1 manacost minder dan de uncommon Serra Angel maar wel zonder vigilance) en speciaal sterk tegen draken. Dat je mana moet neerleggen voor de anti-draak ability maakt het wat meer balanced omdat je er mana voor moet openhouden
Patrick: dit zou alleen werken als je draken in alle kleuren zou hebben, en er voldoende van hebt om de trigger met enige waarschijnlijkheid te kunnen laten afgaan. Sowieso horen draken het spel al voor je te winnen, ik weet niet of Shivan Dragon erg onder de indruk is van 2 menselijke vriendjes.
Jan Peke Swart: heel breed mechanic, waar zeker een set omheen gebouwd kan worden! Het probleem is dat ik bij jouw kaart geen WBR deck wil bouwen, maar gewoon een Boros deck...
Joep: dit klinkt als erg gevaarlijk terrein, je zet namelijk spelers aan tot iets doen wat ze normaal gesproken helemaal niet willen, en daar heeft R&D slechte ervaringen mee. Het aantal landjes dat je redelijkerwijs kunt saccen gedurende een game is erg beperkt, en ondertussen ben ik bang dat je dit mechanic kunt breken door self-mill. Hoe gaat wit hier iets mee doen? Groen kan rampen, rood en blauw hebben looting, zwart heeft self-discard, maar wat kan wit hiermee, afgezien van Armageddon?
Brian: we hebben al creatures die iets vanuit de graveyard doen (Genesis, Anger) en in M15 zitten de Soul of X die eenmalig iets vanuit het graf kunnen doen. Daarnaast hebben we de command zone voor emblems en dergelijke. Als je nu ook nog dingen vanuit exile laat werken, hebben we te veel zones die min of meer hetzelfde doen. Exile moet echt gewoon exile zijn, anders wordt het allemaal te verwarrend.
Maar er zit zeker potentie in jouw mechanic: discarden en dan mag een tegenstander hem vanuit de graveyard in het spel brengen. Ik heb wat moeite met de mana cost die de tegenstander moet betalen, zeker aangezien jouw mechanic op instant speed kan.
Patrick Saadhoff: compleet overpowered, herhaaldelijk creatures kunnen afschieten is niet eerlijk. De bonus voor het afschieten van een draak vind ik ook wat magertjes.
Imahilus: een soort omgekeerde bestow, met een vleugje Licid. Je hebt dus een creature met een static ability, die na zijn dood die static ability als aura kan behouden. Ik vind het erg ingewikkeld, vraag me af of het op een kaart past (inclusief uitgebreide reminder text), en in jouw specifieke voorbeeld vind ik de legacy cost wel erg hoog voor het effect dat je krijgt. Maar de flavor van een legacy die blijft rondwaren na de dood (en dan positief, niet negatief zoals haunt doet) vind ik gaaf!
Jop: dit wordt te snel redundant, er is maar een beperkt aantal kaarten met dragonstorm dat een set kan supporten.
Bruxonn: leuke poging voor flavor, maar ik vind het raar als de draken uitsterven, vervolgens het board gewiped wordt, en ik meteen daarna doodleuk weer een draak cast. Voelt ook meer aan als een ability van Magma Phoenix dan van een draak.
Thijsknaap: bingo! Flavor en mechanische diepgang tegelijk. Maakt het spel interessant en uitdagend, maar vooral design moet oppassen: je wilt dit niet op 1-drops doen, anders wordt het winnen van de die roll te belangrijk. Gaaf dat je aangeeft hoe je dit op hogere rarities anders kunt benutten.
Dark Jjay: het bezwaar van jouw mechanic is dat het maar 1 keer werkt; een heroic 2/1 dude voor 3 mana is prima, omdat je vaker het effect kunt gebruiken, maar empower wordt na de eerste keer erg matig. Ook mis ik de flavor hierachter.
Peanut: ik zie helemaal voor me hoe dit werkt in een Jund-shell, waar de onethische generaal geen enkele moeite heeft een kleine Goblin (token) op te offeren voor the greater good. Nice!
Arghore: uitdagend mechanic, omdat het je dwingt een beurt verder vooruit te plannen. Probleem is dat dit flink wat mind space opeet, omdat je effecten uit de vorige beurt in de huidige beurt moet onthouden, en dat is voor spelers erg belastend. Maakt instant speed removal extra gevaarlijk. Goede flavor, ik zie echt voor me hoe een beest het bloed van een stervend ander beest drinkt en er kracht uit put, maar wel jammer dat het meestal geen effect zal hebben op de huidige combat phase.
Linda: de opdracht was een splashy rare te designen, niet een uncommon. Je mechanic druipt van de flavor, maar loopt snel uit de hand: als er te veel van dit soort kaarten in de set zitten, wordt het chaos.
Andere: prima spoiler kaart, omdat deze aangeeft wat je van de set kunt verwachten. Maar waar is het nieuwe keyword/ability word op deze kaart?
Q5: nice job, dit past bij strijdende nomaden legers! Schaalbaar, kan op veel kaarten gebruikt worden, en mooie combinatie met zijn eigen vigilance.
LotZ: zelden heb ik iemand zo snel alle gestelde eisen voor een design in 1 kaart zien proppen, terwijl je een clean en helder mechanic eraan over houdt. Kudos!
Toby: Vengeful Return klinkt heel erg als blood magic, de energie van de doden gebruiken voor erg krachtige dingen. Je genereert card advantage door jezelf te millen, en je hebt meer gas in de late game doordat er op natuurlijke wijze dingen dood gaan. Je spoiler kaart laat dit mechanic zien, en bovendien voedt zijn eigen ability toekomstige returns. Net zoals Delve is de toepassing echter behoorlijk beperkt: er is een grens aan hoeveel kaarten je redelijkerwijs uit je graveyard kunt exilen. Delve kwam op slechts 3 kaarten in het block voor en was daarmee een prima mechanic, ik betwijfel of Vengeful Return werkt als je het op meerdere kaarten in een block print.
Bas: protection from deserts is compleet overpowered, straks ga je nog kaarten krijgen met desertwalk!
Danny: kost jouw ability mana of is hij gratis? In beide gevallen heeft jouw mechanic 2 problemen: als je tegenstander geen draken speelt, doet het niets, en mechanics waar je zelf geen invloed op hebt, zijn niet zo leuk. Als het gratis is en je hebt meerdere permanents met tame liggen, dan speelt je tegenstander gewoon geen draken meer. En als het mana kost, dan stackt de ability niet zo lekker en wordt hij snel redundant.
Johannes: cool! Stimuleert Wall-tribal ^^ Als dit mechanic veel voorkomt in de set, wil je er voor zorgen dat je wel een aantal Walls speelt. Bij muren en bestormingen denk ik zelf eerder aan de Europese Middeleeuwen, maar de Grote Muur van China is er niet voor niets... al zie ik een enkele stormram die niet zomaar omver duwen
Niels: knap gebalanceerd. Je stimuleert aanvallen, maar niet gedachteloos zoals Goblins, nee, je hebt er alleen wat aan als je het goed doordacht hebt en de aanval overleeft. Nadeel: het voelt als win more. Als je al voor staat, wordt het alleen maar erger, en als je achter staat en niet kunt aanvallen, doet dit weinig meer voor je.
Bartel: opdracht was een splashy rare te designen, niet een uncommon. Land destruction (zelfs in een milde vorm zoals jij doet met color denial) is geen leuk mechanic om een set op te laten draaien, je wilt niet 9 maanden lang draften en weten dat je erg vaak color screwed gaat zijn.
Shazu: morbid was soms al moeilijk om te triggeren, dit is nog veel lastiger. Heeft veel potentie en design space, maar zeker in de Bant kleuren weet ik niet of dit een voldoende consistent en betrouwbaar mechanic is. Wat betreft je kaart: deathtouch op een beest met 5 power voelt een beetje overdreven...
Luc: klinkt simpel, maar is erg ingewikkeld om te verwerken. Bij mechanics zoals battlecry (iedereen aanvallen!) en exalted (niemand aanvallen, behalve die ene!) is de keuze simpel, maar als je 5 creatures met bannerman hebt liggen, moet je hard rekenen wat de beste aanval is, en dat elke beurt weer (afhankelijk van wat je tegenstander heeft liggen).
Ik zou bannermen defender geven, dat maakt het een stuk makkelijker, en draagt bij aan de flavor: vlagdragers vallen niet aan, maar kunnen eventueel zichzelf verdedigen als ze aangevallen worden.
De add-on van je kaart is perfect gevonden, en stimuleert aanvallen nog meer.
Tim: beetje dezelfde feedback als Danny: als je tegenstander geen draken speelt, doet het niets, en mechanics waar je zelf geen invloed op hebt, zijn niet zo leuk. Prima als losse rare, maar dragonhunt is geen mechanic waar je een set om kunt laten draaien.
De eervolle vermeldingen gaan naar Peanut, Q5, Toby en Johannes, maar de winst is voor thijsknaap, gefeliciteerd!
Tot donderdag, greetz,
Dustin.
Tijsknaap, gefeliciteerd!
@Dustin, dan geven we die Chinese Muur toch Indestructible? Dan krijgt de ram hem niet omver.
Dit is een fijne manier van terugkomen van vakantie, Dustin bedankt .