Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Tips voor Khans Draft

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Bob (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
24-9-2014 17:41:00

Jammer genoeg heb ik door werk en een epische pot Twilight Imperium de pre-release moeten missen. Gelukkig heb ik voor de release wel 2 drafts in de planning.
Ik heb niet veel ervaring met draften en ben ik mij een beetje aan het inlezen en aan het oefenen met behulp van draft bestaire. Het is naar mijn idee een vrij lastige, maar ook leuke, set te draften. Daarom heb ik een paar vragen, waar ik graag wat input over krijg.

1 Het ligt wat voor de hand, maar is het een langzamer format? En hoe ziet een gemiddelde manacurve eruit?
Tijdens het testen valt het mij op dat er een stuk minder 2-drops zijn en ik er meestal maar rond de 4 2-drop creatures in mijn deck kan stoppen.

2 Is het verstandig om vrij snel een clan te kiezen en die te forcen?
Veel sterken kaarten zijn multicolour en het uitstellen van een clan keuze kan tot resultaat hebben dat sterken kaarten aan mijn neus voorbij gaan.

3 Is het uberhaubt mogenlijk om mono- of dualcolour te spelen?

4 Hoeveel mana fixing is er nodig?

Alst bedankt voor eventuele input!

 Reactie plaatsen

Reacties (15)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
24-9-2014 19:14:00

1: Het is inderdaad een langzamer format, en de reden daarvoor is zowel de curve als het multicolortheme. In Khans draft zul je je curve eerder rond de CMC 3 of 4 moeten leggen, omdat je voor je manafix vaak landjes gebruikt die getapt in het spel komen en een snelle opbouw daardoor iets lastiger wordt.

24-9-2014 19:17:00

2: Dit hangt nogal af van het powerlevel van de kaart. Sommige kaarten kun je gewoon picken omdat ze op zichzelf een splash rechtvaardigen als het niet lukt die kleur te forcen. Morph creatures zijn vaak erg makkelijk, omdat je ze kunt spelen voordatje de benodigde kleuren hebt.

24-9-2014 19:18:00

3: Het is op zich mogelijk, maar wel bijzonder lastig om op hetzelfde powerlevel te krijgen als clan decks.

24-9-2014 19:20:00

4: Dit is wat lastiger om zo te zeggen. Het hangt namelijk af van de hoeveelheden waarin je elke kleur speelt, hoeveel kleuren je speelt en hoe je curve ligt. Dat moet je dus tijdens de draft aanpassen aan je pool.

Hopelijk kun je iets met deze antwoorden

25-9-2014 01:59:00

Wat ik meestal aanhoud, bij elke draft overigens, is het volgende:

Maak ik uit de eerste booster een sterke bom open, dan probeer ik de kleuren van die bom te forceren. Als dat geen complete Khan is, probeer ik nog flexibel te blijven in de niet gepakte kleuren.

Maak ik uit de eerste booster geen sterke bom open, dan probeer ik in de eerste boosters de beste kaarten te pakken, en intussen proberen te 'lezen' welke Khan/kleuren open zijn. Als ik dat weet, probeer ik die te draften.

Volgens mij kun je het wel beperkt houden tot twee kleuren (eentje lijkt mij erg lastig); het is mij immers in een Return to Ravnica draft ook een keer gelukt om monorood te gaan.

25-9-2014 02:00:00

Ik denk dat 4 kleuren zeer realistisch zijn binnen de draft, dan speel je in principe 2 clans, en met de colorfix die aanwezig is is het ook vrij goed te fixen, let wel op dat je color fix niet last picked, want dan is het waarschijnlijk allemaal al weg. minder dan 3 kleuren raad ik niet aan, je mist gewoon te veel leuks op die manier.
Verders raad ik je aan om dredge te vermijden, 1, max 2 kaarten zijn haalbaar, maar je graveyard vullen in limited bleek op mijn prerelease heel erg lastig, (ik speelde dan geen sultai, maar tegenstanders hebben het tevergeefs geprobeert)
de sterkste kaarten die ik tegen kwam waren lifelink en outlast, en ik zou deze waarscijnlijk boven menig rare uit picken. hoop dat je hier wat aan hebt

25-9-2014 08:32:00

Mijn excuses ik zei dredge in mijn vermoeidheid, ik bedoelde echter delve.

25-9-2014 10:04:00

Iemand zei dat het langzaam was, nou, niet bij ons! Wit zwart snelheid was een ding! Het is wel iets langzamer, maar onderschat het niet. Ik heb games gezien waar iemand T5 al dood was, zo snel was een deck.

25-9-2014 10:52:00

Ik heb met de prerelease zwart rood wit gespeeld, dit was toch aardig snel t4 was mijn snelste pot.

25-9-2014 11:08:00

Ik had nagenoeg een Boros-deck gedraft. Was ook behoorlijk snel, al kan ik mij voorstellen dat Orzhov-warriors nog beter is.

25-9-2014 13:08:00

Neem de tijd, en splash kleuren. Met al die common landjes kun je makkelijk 4 á 5 kleuren gaan. Tijdens mijn prerelease speelde ik Sultai met een Splash voor Crater’s Claws, en voor Utter End. Ik had twee van die lifegain-tapland die een van die twee kleuren gaf. Naast die speelde ik 1 mountain en 1 plains. Gelukkig had ik wel 2x Embodiment of Spring.

25-9-2014 13:19:00

En hoe heeft dat voor je uitgepakt Peanut ;-)

25-9-2014 13:20:00

Best goed, mijn deck deed het prima!

25-9-2014 13:22:00

Ik ben ook een keer dood gegaan in beurt 5 tegen een Temur deck, met Temur Charger en Alpine Grizzly.

En het is wel degelijk mogelijk in Sultai om je graveyard behoorlijk te vullen. Moet je wel uitkijken dat je library niet ineens leeg is.

25-9-2014 16:33:00

@ Peanut. Er zit qua tempo normaliter wel een groot verschil tussen draft en sealed. Daarom verwacht ik dat 2-3 kleuren eerder de regel zal zijn, dan 4-5 kleurendecks. Tenminste als je in een competitieve omgeving speelt.

Scroll: [boven|reacties|beneden]