Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Sommige kaarten zijn alleen in een zeer bepaald formaat speelbaar. Denk aan Scornful Egotist: waarom zou je dat ooit willen?! Nou ja, dat block draaide om hoge CMC, en het was erg gunstig om op beurt 4 al een erg dure man te hebben liggen, ongeacht wat die man precies deed.
Wat doet Pull from Eternity eigenlijk? Is dat een haatkaart specifiek tegen Misthollow Griffin? Nee, in Time Spiral block zat het mechanic suspend, en daar was deze kaart prima tegen.
Als we kijken naar een super snel formaat zoals Zendikar, of een formaat met beesten die niet erg dik worden zoals M15, dan zou een kaart zoals Deflecting Palm nergens op slaan, hij doet gewoon te weinig. Maar in Khans of Tarkir zie je aan de lopende band enorm dikke beesten; zeker in lange games met een paar outlast beesten kan het erg hard gaan. Op de prerelease was er iemand die op 10 leven stond, haar tegenstander stond op 8 leven, en zij dacht voor de winst aan te vallen met haar 10/10 flying beest. En opeens, uit het niets, werden voor 2 mana de rollen omgedraaid en was zij op slag dood... erg frustrerend, maar ook een erg gave play van haar tegenstander!
In Khans zitten maar liefst 6 mechanics: de 5 clan mechanics en morph. Het formaat is ook trager en de beesten zijne en stuk dikker dan we in tijden hebben gezien. Daardoor is er specifiek ruimte gekomen voor bijzondere kaarten, die in een andere set niet of nauwelijks printbaar zouden zijn.
Design een spell speciaal voor Khans or Tarkir!
*Instant of sorcery
*Rare
*2 enemy kleuren, of 3 kleuren volgens een wedge
*Denk aan de speciale kenmerken van elk van de clans, geef aan voor welke clan deze spell is
*Heeft een uniek en bijzonder effect, dat in een andere set nergens op zou slaan
*Waarschijnlijk specifieke haat of boost voor een mechanic uit Khans
*Powerlevel passend bij een rare die als prerelease promo gebruikt had kunnen worden
*Zorg dat het op een kaart kan passen
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
*Inzending in alleen plaatje is niet toegestaan deze week, tekstversie is verplicht!
*Toelichting in maximaal 200 woorden
Ter inspiratie hierbij mijn eigen inzending:
Counter Intelligence
Sorcery
Choose one -
*Counter Intelligence deals 2 damage to up to X target face down creatures
*Turn up to X target creatures with morph face down
Typisch Jeskai: erg traag, bedoeld om de tegenstander te frustreren en zijn geheime plannen tegen te werken.
De winnaar krijgt 6 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Plaatjes worden pas tijdens de beoordeling zichtbaar gemaakt, en de beoordeling is misschien dinsdag, waarschijnlijk woensdag. Als je vragen hebt over de prijsvraag, neem dan alsjeblieft contact op met Michiel Smit.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
energy compound
instant
target creature get's +3/+0 and hexproof until the end of turn
Exile this spell as it resolves. At the beginning of your next upkeep, you may cast this card from exile.
Deze spell is voor Jeskai maar werkt ook goed met de Temur clan. Zij overlappen in blauw en rood en kunnen deze dus beide spelen. De effecten van deze kaart zijn dan ook typisch blauw en rood.
De eerste keer dat je deze spell speelt kun je een removal spell van de tegenstanders afweren en je creature nóg gevaarlijker maken. Dit past goed in de stijl van de Jeskai. Daarna kan deze kaart herhaaldelijk de prowess triggers van jeskai laten plaatsvinden en dezelfde boost blijven geven. Voor Temur is deze spel ook goed bruikbaar. Als je een creature met power >0 bezit aan het begin van je upkeep ga je automatisch de ferocious drempel over (en door de hexproof blijf je ferocious die beurt met meer zekerheid houden).
Als laatste denk ik dat de afweging 'wil ik mana gebruiken om deze spell te blijven casten?' iedere upkeep leuk is en de kaart rare maakt.
Ancient Rite of Blood
Sorcery
Remove X +1/+1 counters from upto
X target creatures. Target opponent
looses life equal to the amount of
+1/+1 counters removed, target
player gains that much life. Spend
only and/or mana to cast .
"It demands blood... any blood."
-----------------------------------------
Een eeuwen oud ritueel dat de kracht van velen gebruikt om een enkeling te laten overleven ten koste van een opponent. Of iig dit is hoe de Abzan dit ritueel meestal gebruiken in de onvergevelijke woestijn. De Sultai echter gebruiken het vooral om de Abzan te verzwakken, te treffen, en er zelf beter van te worden.
Hierbij dan ook de textversie van de kaart die op 2-10-2014 om 12:35:00 heb gepost!
Freeze the Ground
Instant
Until the end of the turn, cards can't be exiled from opponents' graveyards.
Draw a card.
----Flavour-text------
Sarruk has to options for the filthy Sultai; leave the dead or try digging through solid ice. - Sarruk Dragonclaw.
Hierbij mijn kaart! De Temur willen de natuur de loop laten en hebben een hekel aan het gebruiken van de doden. Een slim plan is gesmeed om de grond te bevriezen om zo de Sultai graveyard onbruikbaar te maken. Het is dus een anti-delve kaart!
New Skills
Sorcery
Until end of turn, creatures you contol have "Whenever this creature attacks, it deals damage equal to its power minus its base power to target creature."
"Fighting is testing who has the most skills."
Power en base power zijn twee verschillende dingen. Nu er kaarten in geprint zijn met de text "base power", is de tijd ook rijp om onderscheid te maken tussen deze twee begrippen.
Base power is de power die geprint staat op het creature. Daar kan dan nog vanalles mee gebeuren voordat je de power van het beestje weet: Anthems, Stab Wound, combat tricks, en Prowess!
Dit is dan ook echt een Jeskai kaart. Alle beesten met Prowess krijgen +1 op hun power (en niet op hun base power), dus in een Prowess deck is dit een heel goede kaart. De flavor is dat zijn constant hun skills verbeteren, en daarmee hun tegenstander kunnen verrassen voor die iets terug doet. Het verschil zit hem in de extra skills, dus daarom 'alleen de prowess bonus.'
Mardu zou dit ook kunnen casten, maar heeft er veel minder aan. *Kuch* Chief of the Edge *kuch*
En buiten Khans of Tarkir heb je geen Prowess, dus heb je hier veel minder aan. Anthem decks spelen hooguit (een playset van) een anthem, en Hydra decks zijn groen.
"En buiten Khans of Tarkir heb je geen Prowess, dus heb je hier veel minder aan"
@Johannes: Of je maakt een modular/ clockwork artifact deck.
Arcbound Overseer
Triskelion
Clockwork Hydra
De lijst met artifact creatures die je hier mee kan spelen is superlang
Sand Swamp
Instant
Creatures target player controls get -3, -0 until end of turn
Dit lijkt mij de trick tegen ferocious. Alle creatures uit Khans of Tarkir hebben een attack van 6 of minder, behalve de mardu clan leader. De temar clan buft ook niet echt zijn creatures dus je krijgt bijna altijd onder de 4 attack, hierdoor gaat de ferocious niet door. Deze kaart zou in andere formaten veel minder bruikbaar zijn behalve tegen massa's tokens of zo. Misschien is deze kaart iets te duur, maar hij blijft in Khans of Tarkir alsnog een leuke sideboard kaart. (sorry dat ik zo slecht ben in namen bedenken)
Joep: dit effect zou prima werken in een willekeurige set met +1/+1 counters, oftewel in bijna elke set... maar deze specifieke kleurencombinatie maakt het wel in het bijzonder een Abzan kaart. Kost flink wat tijd om op te zetten, maar als het lukt, is het waarschijnlijk beter dan een Duneblast.
Ivo: zeker niet overpowered, maar is als sorcery veel te beperkt om speelbaar te zijn; hoeveel mana heb je nodig om dit effect een kaart waard te laten zijn? Als enchantment zou het prachtig zijn!
Kees: ik ben bang dat dit minder goed werkt dan je denkt, je kunt hiermee niet op een spell reageren en delve voorkomen, het werkt alleen preventief: cast hem in je tegenstanders upkeep en hoop dat je hem daar mee nekt.
Nygel: gaaf om te cheaten met morph, maar dit is mosterd na de maaltijd... je wilt namelijk die super goede kant van de kaart combat damage laten doen, niet een 3/2 vanilla. Kan wel een enorme blowout zijn in de volgende beurt doordat je een hoop mana bespaart.
JayJay: knap design, past precies in de kleuren en speelt in op de mechanics van deze clans!
Mats: ik snap je idee en vind het erg mooie raid-haat, maar dit is early game bijna een Time Walk en late game een dode draw.Lastig en listig kaartje, hier zit wel potentie in.
Wackywong: dit gaat een hoop spelers verwarren... het werkt alleen met dubbel Glorious Anthem of Giant Growth/Divine Transformation effecten, en dat is niet meteen duidelijk. Als je dat voor elkaar krijgt, is het een mini-Overrun die ook nog eens alle beesten van je tegenstander compleet verminkt, en daarmee compleet overpowered ten opzichte van de rest van de promo rares.
Toby: mooi, riskant en flink wat kaart- en manavoordeel! Maar strafpunten omdat je eerste inzending niet aan de eisen voldeed en ik een tweede inzending die zo ver afwijkt niet meetel...
Peanut: gaaf! Al voelt dit meer mono blauw dan Jeskai, ik zie de flavor van de clan er in terugkomen.
Nick: de tweede regel tekst die in eerste instantie bonus leek, blijkt veel belangrijker te zijn dan het eerste effect, en dat is raar.
Linda: dit kan een behoorlijke blow out worden. Het probleem is dat dit alle token decks sloopt, terwijl dat niet je bedoeling is.
Lennert: leuk en origineel effect, goed uitgevoerd en zeker in de mirror belachelijk sterk. Maar dit is gewoon een enchantment, geen sorcery...
Jos: zie de inzending van mjavado voor toelichting waarom deze kaart niet lekker werkt.
Legendary Magicplayer: hexproof geven is primair groen, secundair blauw, dus ik denk dat je hier de verkeerde kleuren hebt gekozen. In eerste instantie een counter-target-removel-spell-spell, daarna optioneel een powerboost, dat is wel weer typisch rood/blauw. Gaaf en uniek effect, maar niet typisch voor deze set, dit had ook in Return to Ravnica kunnen zitten.
Ik vind je idee wel erg gaaf, en zou er een soort Commander spell van hebben gemaakt voor een andere prijsvraag: , target creature get's +3/+0 and hexproof until end of turn.
Exile this spell as it resolves. At the beginning of your next upkeep, you may cast this card from exile. It costs extra to cast for each time you cast it before.
Arghore: werkt alleen goed in de mirror match, en zulke heftige color restrictions passen niet in een block dat draait om 3 (of meer) kleuren.
Johannes: gaaf! R&D zou graag zo'n kaart printen om spelers voor te lichten over de betekenis van de termen, en het maakt erg duidelijk wat je met prowess kunt en wilt. Top kaartje!
De eervolle vermeldingen gaan naar JayJay en Peanut, maar de winst was deze keer een erg makkelijke keuze: Johannes, gefeliciteerd!
Tot morgen, greetz,
Dustin.
Ik vind het wel grappig dat mijn kaart overpowerd wordt genoemd. Het werkt vooral goed met Muraganda Petroglyphs maar dat zag waarschijnlijk niemand.
Maar zonder obscure extra's werkt het best goed met Secret Plans maar ook dat was waarschijnlijk te subtiel.
Gefeliciteerd Johannes, interessante kaart/mechanic ... ook mijn felicitaties aan JayJay en Peanut.
@Dustin, enkel ter discussie cq. re-feedback.
Volgens mij werkt deze kaart altijd voor de Abzan, natuurlijk offer je hierbij je eigen +1/+1 counters, maar als je hiermee je tegenstander voor 6 kan treffen terwijl je zelf 6 omhoog gaat, sluit het volgens mij goed aan bij het idee van 'outlast'. Voor je Sultai is het inderdaad enkel een kaart die bij goed werkt bij de matchup, ofwel, een goede sideboard kaart voor een 2 uit 3 match...
De inspiratie voor de kaart kwam oa. van Consume Spirit en Corrupt die beide waarschijnlijk niet onnodig een mana restrictie hebben (ik ga er van uit dat Wizards dat bewust doet om de kracht van de kaart in toom te houden). Omdat Ancient Rite of Blood krachtiger is, door ook nog eens +1/+1 counters te verwijderen, leek een dergelijke restrictie mij meer dan op zijn plaats, zelfs in een 3 kleuren deck. Dit oa. door de meerdere 'multi-colour' lands die in deze serie zijn uitgekomen. Ook vond ik zelf de restrictie goed bij de flavour van 'ancient' passen.
ps. Hoe was China?
@Dustin: Misschien had mijn kaart meer toelichting moeten hebben. Het is juist de bedoeling dat je de face-down creatures uitdaagt. Ze kunnen er voor kiezen om op je af te komen (unmorphen), of bang weg te blijven (face-down blijven, en dat de hele turn te blijven). Als ze face-up turnen, weet je wat er op je afkomt, wat het gevaar van morph die beurt weghaalt.
En natuurlijk gefeliciteerd winnaar!
@Arghore: met beide punten opeens.
Abzan is een grindy control deck in limited, dus dit sluit niet goed aan bij dat idee. Dit is namelijk in dat soort decks of een win-more kaart of een do-nothing. Alleen als je raced tegen flyers is er nog iets voor te zeggen, maar dan doet een Rush of Battle het waarschijnlijk nog beter.
Consume Spirit en Corrupt zijn zeker gerechtvaardigd in hun restrictie, maar die kaarten zul je dan ook niet snel terugzien in een multicolor set. Als jij vind dat deze kaart de restrictie nodig heeft moet je m niet inzenden voor een multicolor block. Mark Rosewater heeft het vaak over dat kaarten een "right time right place" hebben. Je kaart kan nog zo fantastisch zijn, in de verkeerde set is het een verkeerde kaart.
@Toby alhoewel ik geen idee heb hoe je deze decks in deze serie koopt (koop je een clan?), ben ik het niet eens met je duiding. Misschien dat ik je omschrijving 'grindy, control' niet goed opvat, maar als ik Abzan kaarten bekijk dan zie ik niet echt een 'control' (iets dat ik overigens eerder als een blauwe eigenschap zie?). Wat ik wel zie zijn lichtelijk 'goedkope' defender achtige kaarten met hoge toughness, niet verwonderlijk overigens, want je zal aanvallen moeten afslaan om je +1/+1 counters op te bouwen (hiervoor heeft azban zowel in groen, als in de wedge, meerdere opties). Daarnaast zitten er enkele verassings fatties (zoals bv. Kin-Tree Invocation ).
Abzan komt op mij over als een clan die organisatie (wit) en toughness gebruikt om tegenstanders op afstand te houden, die groei (groen) gebruikt om te groeien en bloeien (outlast met bonussen voor creatures met +1/+1 counters), en zwart lijkt te gebruiken om 'gemeen' uit de hoek te komen (een beetje als een schorpioen in de woestijn). Zie bv. Mer-Ek Nightblade, of een kaart die mogelijk ook heeft bijgedragen aan de creatie van mijn eigen kaart Retribution of the Ancients . Alhoewel ik de kaart niet direct herinnerde (anders had ik hem wel in mijn eerste commentaar genoemd ), heb ik wel de hele serie doorgelopen voor inspiratie. Dus het kan zijn dat deze kaart op de achtergrond de link heeft gelegd met oa. Corrupt en er na een paar dagen Ancient Rite of Blood uit kwam rollen...
Zoals gezegd was de mana restrictie juist om de kaart te beteugelen, en ja, dat maakt dat hij in een 3 kleuren setup niet zo sterk is als hij zou zijn zonder restricties, maar bedenk even hoe hij zou zijn zonder die restrictie in een Azban deck...
Additie:
Ten aanzien van je laatste opmerking. Daar kun je gelijk in hebben, in een zwart/groen deck zou deze kaart een stuk sterker zijn dan in Kahn's. Maar goed 'je' moet toch wat insturen ... en ik heb al vaker kaarten gemaakt met counter manipulatie, omdat ik gezocht heb naar dit soort kaarten en er maar erg weinig heb kunnen vinden. Gezien 'outlast' leek het me een goede gelegenheid... De kaart leek goed te passen bij Endurance en Outlast, en biedt ook voor Sultai een redelijke 'ruthless' mogelijkheid.
En ik zie best wel dat ik aan deze voorwaarde: "Heeft een uniek en bijzonder effect, dat in een andere set nergens op zou slaan" Niet hoog scoor. Maar ik kwam gewoon nergens anders op, en mijn inzending leek me verder goed te voldoen.
Yay, gewonnen!
Dit had ik niet verwacht, zo snel na het verhogen van de prijs, gezien mijn bestelling laatst.
@Arghore, volgens mij is Abzan vooral Control in de zin dat je vroeg in het spel de creatures van je tegenstanders van de battlefield wilt halen, om later met jouw dikke (Outlast) beesten te winnen. En voor dit algemene strijdplan heb je niet per se blauw nodig.
@Toby, ik was inderdaad een eventuele may/up to clausule vergeten. Maar hier kan ik nog een flavor-mouw aan passen: Bij gebrek aan tegenstanders testen de Jeskai vechtersbazen gewoon hun nieuwe skills op elkaar.
P.S. Is een face-down Morph wel echt een creature zonder abilities? Of vervalt die eigenschap doordat je hem om kan draaien voor zijn Morph cost?
@Johannes: het staat niet expliciet in de Comp Rules dat een Morph geen abilities heeft, daar staat alleen:
702.36a Morph is a static ability that functions in any zone from which you could play the card it's on, and the morph effect works any time the card is face down. "Morph [cost]" means "You may cast this card as a 2/2 face-down creature, with no text, no name, no subtypes, and no mana cost by paying {3} rather than paying its mana cost." (See rule 707, "Face-Down Spells and Permanents.")
Maar ja, hij heeft geen text, wel de ability dat je hem mag omdraaien voor zijn morph cost... gelukkig staat het wél expliciet in de KTK FAQ:
When the spell resolves, it enters the battlefield as a 2/2 creature with no name, mana cost, creature types, or abilities. It's colorless and has a converted mana cost of 0. Other effects that apply to the creature can still grant it any of these characteristics.
@Arghore: ik heb het over limited toernooien, dus booster draft en sealed deck. Dat is waar de 'feel' van een clan voornamelijk voor gedesigned wordt.
In Khans limited is Azban de meest grindy clan. Sultai en Jeskai kunnen ook control gebouwd worden maar hebben ook tempo mogelijkheden.