Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
In het vorige 3-kleurenblock, Shards of Alara, had elke shard zijn eigen Ultimatum, met als meest iconische wel Cruel Ultimatum. Allemaal erg krachtige spells, maar wel voor 7 gekleurde mana... en daardoor meestal in Constructed onspeelbaar, al weerhoudt dat de echte Commander fans natuurlijk nergens van! Ook in Limited waren de meeste Ultimatums sterk genoeg om echt je best voor te doen. Dat wil ik ook in Khans!
De Abzan hebben natuurlijk al Duneblast voor 7 mana, maar als je de kleurloze mana vervangt door gekleurde mana, kun je het powerlevel best nog een stukje verder pushen...
Design Abzan Ultimatum!
*Verzin een betere naam: [naam] Ultimatum
*Sorcery, rare
*Cost
*Eigenschappen passen bij de kleuren en de stijl van de Abzan
*Zorg dat het op een kaart kan passen
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
*Toelichting in maximaal 200 woorden
Ter inspiratie hierbij mijn eigen inzending:
Abzantastic Ultimatum
Sorcery -
Until end of turn, creatures you control get +3/+3 and gain deathtouch, lifelink and trample.
De winnaar krijgt 6 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Ik lees het in ieder geval als dat je een target creature enorm veel +1/+1 counters geeft. Ik denk dat je het moet verwoorden als:
"For each creature exiled this way, its controller chooses a creature you control and puts a number of +1/+1 counters on it equal to the exiled creature."
Nee, geen targets, want die moet je al aanwijzen tijdens het casten, terwijl zo'n keuze pas gemaakt wordt tijdens het resolven. En al helemaal als de tegenstander de keuze maakt.
Consuming Ultimatum
Sorcery
Distribute 7 +1/+1 counters among any number of creatures you control. Then, for each creature you control with a +1/+1 counter on it, you may choose to have it fight target creature an opponent controls. Until end of turn, if a nontoken creature is put into a graveyard from the battlefield, draw a card and lose 1 life.
'"Is this junk supposed to impress me?" - Izzet Firemage's last words'
Het is Abzan, dus iets met +1/+1 counters is verplicht, niet? Thema is typisch deze kleuren, groot worden, iets anders doodmaken en het daarna als grondstof voor nieuw leven gebruiken.
Verder een simpele manier van design gekozen: goeie witte ability (de counters), goeie groene abillity (het fighten) en een goeie zwarte abillity (kaarten voor een leven). Abillities werken zo samen dat de kaart op de optimale manier resolven lekker complex kan zijn, afhankelijk van wat je counters geeft, wat je wil fighten en hoeveel kaarten je wil pakken. Ook leek het me leuk als het carddraw effect de rest van de beurt duurt, zodat eventuele combat daarna ook nog aantrekkelijk is.
@Bruxxonn: Emblems, y u only for Planeswalkers?
Goede vraag. Bij de Ultimatums moest ik sowieso altijd al denken aan de Ultimate's van planeswalkers. Toeval dat dat vrijwel hetzelfde heet?
"Het is Abzan, dus iets met +1/+1 counters is verplicht, niet?"
"*Eigenschappen passen bij de kleuren en de stijl van de Abzan"
Moet bij de kleuren () en stijl (grindy, board control) van Abzan passen, niet per se bij de mechanics (outlast, +1/+1 counters matter) dus =)
De inspiratie komt van de link van Toby hier. Hieronder wat delen uit het stuk over Abzan:
Family tree and ancestral spirits. […] When family members die, they are laid to rest beneath their family tree without a casket. […] In fact, the spirits of the dead are closely connected to their trees, and can be called upon in times of war.
Malevolent spirits. When disowned Abzan die, their spirits have no place to go. […], in times of war, the malevolent spirits are channeled by Abzan mages to be unleashed against the enemy.
Hierbij mijn kaart!
Op een sarcastische noot; Abzan spelers zouden het liefst met 30 Siege Rhinos in hun deck spelen. Aangezien dat dat niet mag is mijn Ultimatum de beste manier om daar toch bij in de buurt te komen. Voor mij was het logisch om het meest format-definiërende Abzan creature te pakken en dat te gebruiken voor de Ultimatum. "Abzaneriger" dan dit gaat het niet worden!
Hounouring Ultimatum
Sorcery,
Put X 1/1 white Spirit Warior Creature Tokens into play, where X is the amount of creature cards in your graveyard. Put a +1/+1 counter on each Spirit Warior creature Token you control.
"We shall honor the fallen, march with confidence and punish the guilty."
Toelichting:
Deze sorcery speelt in op het eren van de krijgers, die bij de Abzan hoog in het vaandel staan. Niet alleen komen er Warior Creature Tokens in het spel, ze worden ook nog eens geëerd met +1/+1 counters die door bestaande creature kaarten die al op de battlefield liggen nog eens extra aanzien krijgen, zoals: Chief of the Scale, Herald of Anafenza, Ivorytusk Fortress en Mer-Ek Nightblade.
Dit ultimatum is weergegeven door de ogen van wie het aan ziet komen. Een wolk van zand en een beer zo groot als een wolk. Kennelijk veroorzaken die en andere wezens de stofwolk, terwijl zij aanvallen vanachter de laatste heuvels van de woestijn.
De Ultimatums van Alara hadden veel met het getal 5 te maken. Dit getal was ook de kritieke power van Naya. Hier hebben we Temur met 4 als kritieke power. Ik vind het er dus bij passen om de Ultimatums ook rond het getal 4 te laten draaien.
Ik merk dat een ongezonden kaart voor mij beter overkomt/het kwartje eerder valt dan wanneer het slechts uit tekst bestaat. Hier dus nog even de kaart - met nieuwe wording - en toepasselijke artwork (last men standing strong, clan-vlaggen en een slachtveld vol non-Abzan. )
Bah, niet veel tijd gehad de laatste paar dagen, en nu valt het me op dat ik Azban "iets hier" praktisch heb gedupliceerd ... *zucht*
JayJay: dat is een wel erg goede Plague Wind... die -x/-x is te sterk, maar een afgezwakte vorm daarvan had zeer goed gepast.
Michiel: ook jouw design komt erg dicht in de buurt van Plague Wind, behalve dat bij jouw kaart al je eigen creatures getapt worden. Simpel, elegant, erg sterk, erg Abzan! Maar nadat de eerste twee inzendingen al Plague Wind en +1/+1 counters zijn, ga ik niet meer uitgebreid in op alle andere variaties op deze combinatie...
Sander: wat is het nut hiervan? Emrakul is al indestructible van zichzelf Mooie kaart, erg anders dan de meeste andere inzendingen, maar doet iets wat erg typisch is voor deze kleuren(combinatie).
Toby: wow, gewoon wow. Na een lange grindy game is dit exact hoe de Abzan willen winnen. Maar samen met Dredge is dit zo extreem gevaarlijk, dat ik niet zeker weet of dit geprint kan worden.
Niels: jouw kaart doet te veel verschillende dingen. Wil je na het casten van zo'n monster spell echt nog een Rampant Growth?
Nygel: mooi design, maar ik denk dat 5 creatures net iets te veel van het goede is in dit geval. Zeker omdat ze een +1/+1 counter krijgen, heb je geen irrelevante creatures die je terug haalt.
Sverre: een klassiek ultimatum dat 3 verschillende dingen doet, voor elk van de kleuren 1. Goed gebalanceerd, en het einde van je tegenstander's Sultai deck...
Legendary Magicplayer: erg heftig kaartje. Het past zeker bij de kleuren, maar niet bij de stijl van Abzan: je hebt al die moeite gedaan je creatures te outlasten en dik te maken, en dan restart je de game a la Karn?
Maaschel: mooi ultimatum, maar lijkt wel heel erg sterk op Titanic. Ook is wit zwaar oververtegenwoordigd in de abilities, wat komt doordat wit de center color van de clan is en dus de meeste lords heeft gekregen.
Deze week gingen erg veel mensen voor de combinatie van Plague Wind en +1/+1 counters, wat volgens mij wel erg sterk is. Abzan doet zo veel meer dan dat! De eervolle vermeldingen gaan naar Michiel, Toby en Sverre, maar de winst is deze week voor Sander, gefeliciteerd! Een erg afwijkend design, maar een kaart die je graag speelt, zeker in Commander.
Tot donderdag, greetz,
Dustin.
Sander, gefeliciteerd!
En -4/-4 aan alle tegenstanders' beesten is kennelijk dus ook al een Plague Wind, gezien de afwezigheid van feedback op mijn inzending.
Nou ik zou ook wel eens willen winnen, maar blijbkaar weet sander beter wat jij wilt(zoveelste win voor hem^^). Ik zie namelijk niet waar het witte van abzan bij sanders kaart zit.... Die ultimatum van hem is compleet GB.
Ik zou graag willen weten hoeveel mensen alle eerdere inzendingen bekijken, voordat ze iets posten. Net als vorige keer, zijn er echt veel te veel kaarten die bijna hetzelfde doen...
Ahh, is mijn kaart weer te goed en degelijk voor feedback
En natuurlijk gefeliciteerd Sander!
Gefeliciteerd!
@michiel: creatures uit de graveyard halen en indestructicle geven kunnen wit zijn. Het is niet per se nodig dat een multicolor kaart iets unieks uit een kleur doet. Wat ook kan is dat het iets doet dat beide kleuren kunnen maar dan beter. Heroes’ Reunion is het klassieke voorbeeld. Surrak Dragonclaw is een recent voorbeeld van een kaart die niks uniek roods heeft, maar trample en can't be countered kunnen rood zijn.
Op verzoek extra feedback:
@Lennert: jouw kaart is eerlijk gezegd een rommeltje. In principe komen in een block niet tegelijk +1/+1 en -1/-1 counters voor. Je kaart doet alleen wat als je al een hoop +1/+1 counters hebt liggen. De graveyard hate is erg random. Power 4 or greater hoort niet bij Abzan maar bij een andere clan. Nadat je -1/-1 counters hebt uitgedeeld, is discarden voor dikke creatures van je tegenstanders opeens een stuk minder waarschijnlijk geworden. Dit voelt als een pure win more card, en zelfs dat niet erg overtuigend.
@Danny: nog veel beter dan Plague Wind: destroy all creatures and all other nonland permanents you don't control, en bovendien krijg je een enorm leger aan dikke vliegende mannen... compleet overpowered.
@Michiel: in mijn feedback geef ik altijd duidelijk aan waarom ik een bepaalde kaart wel of juist niet goed vind, en op basis daarvan kun je je eigen designs voor volgende weken aanpassen. Design contests zijn altijd tot op zekere hoogte subjectief. Bij de beoordeling kijk ik niet naar de namen van de inzenders, ik kies een aantal eervolle vermeldingen en daaruit kies ik een winnaar... dus ik hoop jou binnenkort ook in deze subgroep te kunnen plaatsen!