Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Hier komt de inzending van Sander te staan, en dit is het forum waar iedereen zijn design kan bespreken! Lees alsjeblieft wel eerst even de algemene regels voor mini-prijsvraag 183 door
Ik heb al regelmatig mee gedaan met de mini-prijsvragen en 4 keer gewonnen.
Daarnaast doe ik nu mee met deze prijsvraag dus het mag duidelijk zijn dat ik design wel leuk vind om te doen. Voor verschillende prijsvragen heb ik al flink wat kaarten bedacht. Helaas heb ik nog nooit een complete set of meerdere samenhangende kaarten bedacht. Voor mij is dit dus een eerste keer en ik zal proberen alle stappen te beschrijven die ik doorloop.
Stap 1:
Als eerste heeft mijn set een thema nodig. Gelukkig heb ik wel een idee waar ik een thema vandaan kan halen. Ik ben al een lange tijd trouwe lezer van Blogatog ( hier ). Dit is het blog van Mark Rosewater, de Head Designer van Magic: The Gathering (onder een aantal van jullie vast bekend). Een van de terugkerende onderdelen is de shortlist van potentiele nieuwe werelden voor magic sets (deze is te vinden in de FAQ van het blog). De ideeën voor deze lijst worden aangedragen door de lezers en Mark geeft aan of er potentieel in zit. De lijst zoals hij op dit moment op Blogatog staat is:
Egyptian World
Fairy Tale World
High fantasy/"Camelot" World
Indian World
Meso-American World
Murder Mystery/Noir World
Pirate World
Prehistoric World
Prison World
Roman World
Sky World
Steampunk World
Underground World
Viking/Norse World
Water World
Wild West-Inspired World
Return to Previous World
Dit lijkt mij een uitstekende lijst om wat inspiratie op te doen. Na het bekijken van de lijst zijn er een aantal thema's die mijn interesse wekken. Dit zijn: Fairy Tale World, Pirate World, Underground World en Prehistoric World.
Fairy Tale World:
Zelf ben ik fan van sprookjes, en dan met name de wat oudere orginele (volwassen) versies, bijvoorbeeld van de gebroeders Grimm. Dit thema is al eerder gebruikt in Lorwyn/Shadowmoor. Ik verwacht dat ik bij dit thema geen goede orginele mechanics kan verzinnen. Ik ga dan waarschijnlijk letterlijk sprookjes vertalen of terugvallen op mechanics uit Lorwyn/Shadowmoor. Hierdoor valt dit thema dus helaas af.
Pirate World:
Wie houdt er nu niet van piraten. Ruige mannen die doen wat ze willen en dat ook nog eens met stijl doen ( hier ). Helaas denk ik dat je bij een Pirate World vaak terugvalt op de kleur blauw. Het zal lastiger worden om de andere vier kleuren goed te definiëren. Omdat ik maar een week de tijd heb wordt het dit thema ook maar niet.
Underground World:
Een helemaal ondergrondse wereld. Klinkt als een leuk, duister thema. Mijn eerste ideeën zijn een duistere set, waar verschillende groepen tegen elkaar vechten om de beperkte ruimte. Helaas heb je verder volledig vrij spel hoe de wereld er uit ziet. Je kan zoveel verschillende kanten op dat ik waarschijnlijk een (te lange) tijd bezig ben met een flavor te bedenken. Op zich wel een optie als de rest niks wordt. Dus ook dit thema gaat het in eerste instantie helaas niet worden. Gelukkig heb ik nog een thema niet gehad.
Prehistoric World:
Een wereld gebaseerd op de prehistorie. Er komen gelijk beelden boven van dinosaurussen, jagers/verzamelaars en de elementen van de natuur. Een ingekaderd thema waar toch nog genoeg beweegruimte in is. Dit lijkt mij een ideaal thema om in één week een wereld van te maken én een aantal kaarten voor te maken.
Bij deze ligt mijn thema voorlopig vast, het wordt een Prehistoric World!
De eerste stap is gezet, ik heb een thema. Hier ga ik lekker over brainstormen en een aantal ideeën uiteenzetten. De volgende stap is het kiezen van de richting waar ik heen wil en wat ik met de kleuren ga doen.
Misschien krijgen verschillende lezers nu ook allemaal geweldige ideeën wat je in een prehistorische wereld kan doen. Bedenk dat je deze ideeën niet mag posten hier, zie daarvoor ook de regels hier
Normaal schrijf ik nooit zulke verhalen. Hopelijk vinden jullie het interessant om te lezen. Mocht je feedback willen geven op mijn manier van schrijven dan is deze van harte welkom. Doe dit graag wel via een nedermessage aangezien dit niks met de prijsvraag heeft te maken. (Graag wel eenvoudige/simpele feedback die ik makkelijk kan toepassen.)
Bedankt voor het lezen.
Hopelijk heb ik snel genoeg inspiratie en staat stap 2 binnenkort in dit topic!
Grappig om die lijst te zien, heeft Toby daar zijn steampunk idee vandaan is een vraag die ik mezelf nu stel xD
Persoonlijk denk ik dat je een goed thema hebt gekozen, gezien je beredeneringen. Succes met het brainstormen en je weet de community te vinden
Grappig. Ik zat zelf aan piraten te denken. 99% zeker dat ik dat dan ook ga doen . Overigens voor ik deze lijst zag.
@Danny: ik had al een casual Steamflogger Boss steampunk deck voordat Blogatog bestond
Maar het is niet voor niets de short list, het zijn gewoon populaire onderwerpen waar veel mensen aan denken.
Wat wel zo is, is dat Underground World en Prehistoric world ook tijdens GDS2 zijn gebruikt en ik daar aan heb meegewerkt dus die niet opnieuw wilde kiezen, anders had ik misschien wel voor Underground gekozen.
De plane die ik zelf ten tijde van GDS2 had bedacht voor spek en bonen... was een wedge block met een aantal aziatische invloeden... dus die vlieger gaat ook niet meer op =p
@Toby: Het was ook maar iets dat mij opviel, uiteraard zijn het gewoon populaire onderwerpen. Steampunk groeit ook best wel in Nederland, er zijn zelfs enkele steampunk festivals tegenwoordig. Waaronder eentje in Arnhem, zelf ga ik dan alleen voor de muziek.
Wel stijlvol dat je geen onderwerpen kiest waar je al mee bezig bent geweest
Edit; back on topic en wachten wat Sander nog plaatst
Stap 2:
Na een nachtje dromen van prehistorische werelden en dinosaurussen heb ik een aantal ideeën opgedaan. Om het thema wat verder uit te werken heb ik per kleur gekeken wat zijn plek is in deze wereld.
Wit:
Wit wordt de kleur van de verzamelaars. Mensen die al hun benodigdheden uit de natuur halen. Deze groep krijgt waarschijnlijk een defensive mechanic.
Rood:
Rood wordt de kleur van de jagers. Mensen die op dinosaurussen jagen voor o.a. het vlees, botten en huid. Deze groep krijgt een aanvallende/jagers mechanic.
Groen:
Groen is de kleur van beesten en in deze wereld dus met name dinosaurussen. Zij krijgen een monster mechanic ala Monstrosity.
Blauw:
De vorige drie kleuren had ik vrij snel bedacht. Dit waren een van de eerste dingen waar ik aan dacht bij een prehistorische wereld. Na een tijdje kwam ik bij een onderdeel van blauw: ijs. Wat nu als de wereld in het begin van een ijstijd zit. In de volgende set zou dan het ijsthema verder opgeschroefd worden. Voor deze set betekend het dat er een aantal ijskaarten bevat en daarnaast geeft dit ook ruimte voor (ijs)monsters. Als mechanic iets wat te maken heeft met ijs/bevriezen.
Zwart:
De laatste (en moeilijkste) kleur. De combinatie prehistorie en zwart geeft mij niet veel inspiratie. Daarom wil ik dit graag voor leggen aan jullie. Graag hoor ik jullie ideeën op de vraag:
Hoe kan ik een aspect uit de prehistorie koppelen aan zwart?
Tijdens het bedenken van deze kleuren kwamen er wat dingen naar boven. Wit en Rood gaan allebij over mensen en zouden dus goed kunnen samenwerken. Op dezelfde manier bevatten Groen en Blauw allebij de monsters. Deze twee kleuren kunnen dus ook aan elkaar gekoppeld worden.
Nu heb ik twee koppels van enemy colors. Hoe kan ik hier zwart het beste in stoppen. Dit hangt natuurlijk volledig af van wat zwart gaat vertegenwoordigen. Zelf zit ik te denken dat ik zwart kan koppelen aan zowel Groen als Wit. Met zwart kun je makkelijk monsters maken die aansluiten bij groen. En ik kan er humans in doen die aansluiten bij wit. De strijd die je dan krijgt is:
Wit, Rood, Zwart vs Groen, Blauw, Zwart
De volgende stap wordt het bedenken van mechanics die aansluiten bij de verschillende kleuren. Maar eerst heb ik inspiratie nodig voor de kleur zwart. Dus brand los en spam je ideeën!
Misschien krijgen verschillende lezers nu ook allemaal geweldige ideeën wat je in een prehistorische wereld kan doen. Bedenk dat je deze ideeën niet mag posten hier, zie daarvoor ook de regels hier
Normaal schrijf ik nooit zulke verhalen. Hopelijk vinden jullie het interessant om te lezen. Mocht je feedback willen geven op mijn manier van schrijven dan is deze van harte welkom. Doe dit graag wel via een nedermessage aangezien dit niks met de prijsvraag heeft te maken. (Graag wel eenvoudige/simpele feedback die ik makkelijk kan toepassen.)
Bedankt voor het lezen.
Hopelijk staat de volgende stap snel in dit topic!
In de prehistorie zijn er wezens ontstaan die behalve hun lichaam ook een ziel hebben, maar dat laatste hebben zij nog niet echt door. Zij staan nog niet echt stil bij de dood. Voor hun is dat iets "wat gebeurt", meestal gevolgd door opgegeten worden. Een zwart aspect van de prehistorie is dan dat de zielen voort leven/spoken, bij gebrek aan een ceremonie bij het sterven die de ziel rust had moeten geven.
Verder heb je natuurlijk ook nachtdieren.
Zwart zou gekoppeld kunnen worden aan een cult die een tiran aanbid. In dit geval kan dat natuurlijk een vreselijk dinosauriër kunnen zijn of zoals Johannes al zei een vreselijk nachtwezen.
Ik zou zelf wel uitkijken met spirits enzo toe te voegen aan zwarte deel, mijn gevoel zegt dat het dan vlug erg "cheesy" wordt maar dat is ook maar mijn mening.
Succes Sander!
Zwart zouden aasdieren kunnen zijn, "scavengers".
Magic is een spel over tovenaars die elkaar te lijf gaan met krachtige magie. Maar als er geen reden tot conflict is zullen ze niet snel met elkaar op de vuist gaan. (vooraal die blauwe tovenaars niet). Wat wizards dus doet is in elke set een reden voor conflict in de wereld inbouwen. In jouw wereld zou misschien de naderende ijstijd hiervoor kunnen zorgen. Bovendien is het makkelijker je facties een rol te geven als je weet wat voor conflict er gaande is. Je witte factie zal waarschijnlijk anders reageren/ spelen op een naderende ijstijd dan een grote zwarte tiran (osaurus) die de wereld wil overnemen.
Verder raad ik je aan om je facties niet strict binnen 1 kleur te houden, maar ze een beetje te laten "bloeden" naar naburige kleuren. Dit zorgt ervoor dat de wereld iets organischer en minder steriel aanvoelt.
Succes!
Leuke ideeën!
Ben het eens met de voorgaande bericht.
Je zou de monsters ook kunnen onderverdelen in verschillende kleuren om zwart identiteit te geven.
groene monsters - herbivoren. Van nature vriendelijk (worden opgejaagd door rode mensen).
zwarte monsters - carnivoren. Van nature vijandig. Proberen juist de mensen aan te vallen.
Ik vind je uiting voor blauw nog niet erg sterk. Ijs is een leuk begin-idee, maar voelt onverbonden met de andere groepen.
Misschien kun je in groen/zwart/blauw ook nog iets met planten doen?
Voor zwart kan je mssh eens kijken naar ziektes en bacteriën (natural selection).
Een kleur die de andere 4 kleuren in bedwang kan houden.
Ook is het een optie om te kiezen voor een evil variant op de andere kleuren (kortom een flinke tegenhanger)
veel succes
Stap 2.5:
Bedankt voor alle reacties die ik heb gekregen. Hiermee heb ik weer wat nieuwe ideeën op kunnen doen. Hierdoor heb ik de volgende aanpassingen gedaan bij de kleuren blauw/zwart:
Blauw:
Blauw wordt niet meer gekoppeld aan de monsters. Maar focust meer op het ijs gedeelte. Er komt een ijstijd aan waardoor steeds meer land bevriest. Dit zorgt voor een coflict tussen de monsters en de mensen omdat ze beide minder leefruimte krijgen. Deze ijstijd ontstaat natuurlijk niet zomaar. Deze wordt gedaan door een blauwe planeswalker (wie het wordt moet ik nog bedenken). Hierdoor krijgt blauw (ijs)wizards. Daarnaast kan blauw nog steeds wat (ijs)monsters krijgen en hierdoor gekoppeld worden aan groen. Tevens kunnen de (ijs)wizards ook gezien worden als jagers. Op deze manier wordt blauw ook gekoppeld aan rood.
Zwart:
Zwart wordt nu aan groen gekoppeld voor de extra monsters. Tevens kan zwart gekoppeld worden aan wit door middel van humans die niet jagen. Dit kunnen dan bijvoorbeeld geestelijken zijn of ook gewoon verzamelaars.
Naast het hoofdthema bevat een set ook een aantal subthema's. Door de kleuren op deze manier te definiëren kan ik makkelijker een aantal subthema's maken:
Enemy color:
Met deze kleur definities zijn alle enemy colors aan elkaar gekoppeld. Deze set zal daarom een enemy color als subthema hebben. De mechanics van elke kleur kan ook voorkomen bij zijn enemy colors.
Ijs:
Als subthema komt nu ook het ijs naar beter naar voren naar mijn idee. En met ijs als subthema moet ik haast wel weer snow permanents invoeren. Ik wil dat deze set nog maar weinig doen en in de volgende set is bijna de hele wereld bevroren en zal er veel meer met dit subthema gedaan worden. In deze set zullen daarom geen mechanics zitten die iets met ijs doen. Maar alleen een paar snow kaarten en misschien een enkele kaart die iets doet met dit subtype.
Tribal:
Elk block heeft tegenwoordig een tribal subthema (als het geen hoofdthema is). Khans heeft warriors en Theros heeft minotaurs. Mijn set draait om dinosaurus dus als tribal gaat dat natuurlijk om deze beesten. Pygmy Allosaurus is veranderd naar een Lizard, dus ik denk dat dit ook het creature type wordt van mijn dinosaurussen. Er zullen dus creatures komen die iets met dit creaturetype doen.
Ik ben nu bezig met het bedenken van de mechanics die er in komen. Zodra ik deze heb komen ze uiteraard hier te staan.
Feedback blijft natuurlijk nog steeds welkom.
Bedankt voor het lezen en hopelijk tot gauw!
Klinkt goed allemaal Sander, ben benieuwd hoe zwart er uit gaat zien in je booster en het Tribal gedeelte!
Stap 3:
Na alle thema's en flavor was het tijd om aan de mechanics te beginnen. Bij het kijken naar de mechanics heb ik terug gekeken naar de afgelopen sets. Hierbij zag ik steeds dat er een aantal oude mechanics herbruikt werden en er een aantal nieuwe geintroduceerd werden. Dit zal dan uiteraard ook in mijn set gebeuren. Hieronder zal ik per kleur beschrijven welke mechanic ik heb en hoe ik er aan gekomen ben. Deze mechanics zijn uiteraard nog niet definitief. Het moet je een idee geven waar ik naar toe wil.
Groen:
Voor groen moest de mechanic iets doen voor de dinosaurussen/lizards. Hierbij kwam ik op het idee om een mechanic uit een ander spel (Heartstone) te pakken. De ability Enrage (whenever ~ is dealt damage it gets +X/+0) leek mijn een leuke ability voor in magic. Maar moest wel iets anders uitgewerkt worden. Ik zat zelf al te denken aan +1/+1 counters ofzo. Toen ik hier mee bezig was moest ik opeens denken aan een kaart uit Alpha Fungusaur (tevens een lizard). Deze ability past vind ik precies bij de dino's. Daarom heb ik voor groen nu de volgende mechanic:
Enrage X (Whenever this creature is dealt damage, put three +1/+1 counter on it.)
Dit zou misschien zelfs een reprint van Fungusaur kunnen betekenen met Enrage 1.
Rood:
Voor rood wilde ik een aanvallende mechanic die inspeelt op het jagen. Hierbij is ook belangrijk dat ze als jagers vaak als groep gingen en dus als groep beter konden vechten. Waarom zou je hier een mechanic bij verzinnen als er al een goede voor bestaat? Mijn idee is om hiervoor de terugkerende mechanic Battle cry te kiezen:
Battle cry (Whenever this creature attacks, each other attacking creature gets +1/+0 until end of turn.)
Wit:
De kleur wit had ik gekoppeld aan de verzamelaars. Om hiervoor een passende mechanic voor te vinden heb ik lang moeten zoeken. Het was lastig om hier flavorwise iets bij te matchen. Gelukkig kreeg ik een goede tip van een vriend. Die suggesteerde de flavor van het verbruiken van het land. Door al het verzamelen en verbouwen van planten raakte het land uitgeput. Dit leverde de volgende mechanic op:
Deplete X (Exile the top X cards of your library.)
Zwart:
Voor zwart heb ik de tweede terugkerende mechanic in gedachte. Toen ik voor rood bij de lijst van mechanics aan het kijken was kwam ik een andere mechanic tegen. De mechanic forecast vond ik erg goed passen bij het thema van geestelijken/heiligen die door donkere magie ook wat vooruit in de tijd kunnen kijken. Dus voor zwart heb ik nu de mechanic forecast gekozen.
Blauw:
Blauw was de lastigste kleur om een mechanic voor te bedenken. Hier wilde ik graag inspelen op het ijsthema. Maar zodra je iets met ijs bedenkt voor blauw kwam ik steeds uit bij tappen en eventueel niet meer untappen. Dit vond ik geen goede mechanic voor blauw en moest ik dus op zoek naar iets anders. Hier ben ik helaas nog niet helemaal uit dus laat ik deze mechanic nog even open. Het idee van tappen bracht mij wel op een leuk idee voor een mythic kaart.
Centraal:
Naast de vijf mechanics die aansluiten bij de vijf kleuren/thema's wil ik nog een zesde overkoepelende mechanic. Deze mechanic kan gebruikt worden voor elke kleur. Ook deze mechanic heb ik nog niet en ben ik nog naar op zoek.
Dit zijn dus de mechanics die ik tot zover heb. Bedenk hierbij wel dat deze nog niet af zijn en aan verandering onderhevig zijn. Ook zijn ze nog niet gebalanceerd op powerlevel. De kaarten zijn puur om een idee te geven van de mechanics. Daarnaast zijn elke mechanics ook te gebruiken door hun enemy colors. Zo kan een rode hunter ook deplete krijgen of een zwart monster enrage.
Feedback blijft natuurlijk nog steeds welkom.
Bedankt voor het lezen en hopelijk tot gauw!
Sander, dit begint er best wel gaaf uit te zien. Leuk om, ook naar andere deelnemers, te zien hoe mooi deze designerstrijd verloopt.
Ik wilde even inhaken op de kleur blauw, persoonlijk vind ik het tappen/getapt houden ook erg cliché.
Waarom zou je perse (un)tappen kiezen? Kou heeft zoveel meer fronten waarop het invloed kan hebben. Rusland wordt ook niet aangevallen in de wintertijd en wanneer dit wel gebeurde.... Tja kijk maar in de geschiedenisboeken. Eigenlijk is dat een soort mechanic van hun:
Russia (put a winter counter on target land, it can't attack anymore as long as there is a winter going on). Sorry voor mijn slechte Engels, maar hopelijk snap je mijn punt en helpt het je verder, if not hoor ik het wel xD
@Danny
Ik vond zelf tappen niet leuk, maar alles wat ik bedacht kwam daar op uit .
Gelukkig heb ik een nieuw idee wat in de volgende post komt.
In ieder geval bedankt voor je hulp.
Stap 3.5:
Na nog wat na gedacht te hebben over de mechanics kwam ik uit op het volgende. Tijdens het onderzoek doen naar mechanics stuitte ik op deze statistieken voor eerste sets in een block:
Khans of Tarkir: 6 mechanics (waarvan 2 terugkerend)
hier
Theros: 5 mechanics (waarvan 1 terugkerend)
hier
Return to Ravnica: 5 mechanics (allemaal nieuw)
hier
Innistrad: 5 mechanics (waarvan 1 terugkerend)
hier
Hierbij is te zien dat ze bijna allemaal maar 5 mechanics hebben, behalve Khans of Tarkir. Hierbij is Khans of Tarkir aan de hoge kant qua complexiteit, dus het is denk ik het beste als mijn set ook maar 5 mechanics heeft.
Hierdoor kan ik per kleur een mechanic kiezen en deze kan dus bleeden in de enemy colors. Hierdoor is er genoeg variatie mogelijk in de verschillende kaarten.
Wat ik helaas wel zie is dat alleen Khans of Tarkir 2 terugkerende mechanics heeft. Mijn set zal dus echt maar maximaal twee terugkerende mechanics mogen hebben. Voor blauw wil ik ook een terugkerende mechanic gaan gebruiken. Dit betekend dat of Forecast of Battle cry zal moeten verdwijnen. Aangezien ik Battle cry perfect vind aansluiten bij het idee van jagers die als groep op jacht gaan zal helaas Forecast weg gaan.
Hierdoor krijgen we de volgende mechanics voor blauw en zwart:
Blauw:
Het idee van de set is een opkomende ijstijd in een prehistorische wereld. Voor blauw wil ik daarom snowmana gaan terug brengen. In deze set zal dit uitsluitend nog voor de kleur blauw zijn. Later in het block zal veel meer van de wereld bedolven zijn onder ijs en kan elke kleur gebruik maken van snow(mana). Dit kan bijvoorbeeld de volgende kaart opleveren:
hier
Zwart:
Deze kleur krijgt dus een nieuwe ability. Dit wil ik wel graag weer aansluiten bij de flavor van heiligen/geestelijken. Hiervoor wil ik inspelen op het mediteren/bidden. Ze trekken zich tijdelijk terug, maar hierdoor krijgen ze wel een extra effect/bonus. Ik weet alleen nog niet hoe ik het het mooiste kan verwoorden. Hiervoor heb ik twee mogelijkheden:
1. Meditate (, : Exile ~. Return it to the battlefield under your control at the beginning of your next upkeep. It gains haste. Meditate only as a sorcery.)
Hierbij kan ik dan het creature dan een enter the battlefield trigger geven.
hier
2. Meditate -- , : Exile ~. Return ~ to the battlefield under your control at the beginning of your next upkeep. It gains haste. Meditate only as a sorcery. + "effect"
hier
Ik heb ervoor gekozen om hem onder JOUW control terug te laten komen (dus niet onder de owners control). Als je hem overneemt kun jij zijn ability dus gewoon gebruiken.
Graag hoor ik welke van de twee manieren jullie het mooiste vinden.
Feedback blijft natuurlijk nog steeds welkom.
Bedankt voor het lezen en hopelijk tot gauw!
Stap 4.0:
De volgende stap is het vullen van een booster. Hiervoor moet ik de volgende kaarten bedenken:
9 commons
3 uncommons
1 rare
1 mythic rare
1 token
1 basic land
Hiervan heb ik al een aantal slots vast gelegd:
5 commons: Van elke kleur één met zijn eigen mechanic.
1 common: Een snow-covered dubbelland zoals Frost Marsh, maar dan enemy colored.
1 uncommon: Een uncommon lord voor de lizards (dinosaurussen).
1 mythic rare: De kaart die ik had bedacht in een van mijn eerdere posts.
1 basic land: Dit wordt een snow-covered island.
Dit betekend dat nog open staat:
3 commons, 2 uncommons, 1 rare en een token.
Voor deze slots ben ik nu aan het kijken hoe ik nog meer de flavor van de set kan overbrengen. Graag hoor ik ook van jullie welk onderdeel van mijn set jullie nog niet genoeg aandacht krijgt met de kaarten die ik tot nu toe heb.
Feedback blijft natuurlijk nog steeds welkom.
Bedankt voor het lezen en hopelijk tot gauw!
Stap 4.5:
Ik heb op dit moment de volgende booster samen gesteld:
9 commons:
3 uncommons:
1 rare:
1 mythic rare:
1 token:
1 basic land:
Wat uitleg over de flavor(teksten):
Grethy: Dit is de naam van de hunters uit rood.
Cretan: Dit is de naam van de verzamelaars uit wit.
Urya: Dit is de naam van de lizards uit groen.
Jakisi: Dit is de naam van de blauwe ijsmages.
Jadir: Dit is de leider van de Jakisi.
Korte samenvatting van het thema van mijn set:
Het speelt zich af op een prehistorische wereld. De wereld is verdeeld in monsters (dinosaurussen), jagers, verzamelaars, geestelijken en (ijs)mages. Er lijkt een ijstijd aan te komen, aangezien alles langzaam bevriest.
Nu zou ik graag jullie mening over deze booster willen horen. Vinden jullie dat deze booster goed de thema's van mijn set weergeven?
Graag hoor ik welke aspecten zijn onder/over belicht. Andere feedback (op bv. kaarten/mechanics) is natuurlijk ook altijd welkom!
Dit ziet er goed uit!
Op die rode fight kaart na dan. Voor 4 mana geef je een creature haste, en laat je hem vechten. Hoeveel mana heb je nodig gehad om dat creature in die beurt in het spel te krijgen, terwijl het groter is dan een ander creature?
Ik vind die Rite of Passage mechanic wel veel te sterk. Zulke effecten zijn niet voor niets alleen op rares geprint. Speel er maar eens een Pestilence bij.
Maar het laat mij weinig vragen over de hele set over. Het maakt mij hooguit nieuwsgierig naar wat die Phantasmal Bear tokens maakt.
Frost shield: naam, en feel, vind ik meer passen bij blauw. Vooral omdat het ice magic is, en blauw de kleur van ice mages is. Ik verwacht hem eerder met de naam "Savage defiance" ofzo, omdat groen zo primitief en monsterlijk is. Mischien de combinatie hexproof met fight i.p.v. statboost? groen is toch al de groen van grootste dikzakken. Werkt ook weer samen met de mechanic.
De mythic vind ik ook erg matig. Het klinkt leuk, spells hard pimpen.. maar dan denk ik aan spells in blauw die targetten. Unsummon, Frost Breath. Deze spells hebben helemaal niks aan het effect. En pump spells wil je niet op je vijand spelen, en ookal zou de mythic ze multi-purpose maken, door van je Artful Dodge een kleine Frost Breath te maken vind ik het erg slecht passen. Klinkt in eerste instantie leuk, totdat je er achter komt dat je er binnen blauw eigenlijk niks aan hebt. En als het voornamelijk iets doet met spells uit de set, vind ik erg jammer voor een mythic. Voelt niet heel mythic aan dus..
Heb helaas niet echt een suggestie voor een alternatief. Mischien dat de ice-age set je wat inspiratie kan geven.
Ik vind de prehistorie eigenlijk ook een beetje ondervertegenwoordigt. Als landje had ik eigenlijk een teerput verwacht =P De draak is op zich wel leuk, en voorspelt meer kou dus past in dat opzicht prima. Wel vind ik het enigzins conflicteren met de grote dinosaurussen uit groen. Zijn ook nog eens beiden hagedissen. Hij zou trouwens ook prima een mana minder mogen kosten.
Waar is de Triassic Egg reprint trouwens? =P
PS: success!
Bedankt voor de feedback.
@Johannes:
Ambush Tactics is inderdaad misschien iets te veel mana. Ik ga even kijken of de manacost omlaag kan of dat ik een andere ability dan haste er op zet. Ik had eerst first strike in plaats van haste, misschien kan ik dat weer er op zetten.
Over de enrage mechanic, ik denk dat dat wel mee valt. Dat is allemaal heel mana intensief, alleen de grotere (en dus duurderde) beesten hebben een hoge enrage. Daarnaast zullen er weinig kleine enrage creatures zijn, en die zullen maar enrage 1 hebben. Ik denk dat je dan beter op beurt 3 Rite of Passage kunt spelen en beurt 4 Pestilence. Kun je ook zelf kiezen welke beesten je speelt.
De Phantasmal Bear token vond ik wel mooi inspelen op het ijs thema. Welke kaart die maakt weet ik niet. Die mag ik toch niet laten zien
@Imahilus:
Alle kleuren bleeden een beetje in hun enemy colors. Daarom kan groen ook een beetje gebruik maken van ijs (flavor). De naam is misschien inderdaad niet de beste. Daar ga ik nog eens goed naar kijken.
Nu ik wat meer over de mythic nadenk zie ik dat je gelijk hebt. Deze kaart doen denk ik niet zoveel. Daar ga ik iets nieuws voor verzinnen.
Verder zal ik eens kijken of ik de prehistorie nog wat meer kan benadrukken.
Ik zie trouwens ook 2 kaarten met de witte mechanic, en zijn thematisch niet heel anders. Mischien een idee om de wayfinder te vervangen met een andere kaart.
Een groene ramp kaart past mischien, maar niet heel spectaculair. Wat dacht je van een common artifact? moet denken aan Serrated Arrows als heel erg passend. De stenen pijlpunten benadrukken het thema ook weer lekker sterk.
Mischien een common variant van maken?
Stone Spear
artifact
, sacrifice stone spear: put a -1/-1 counter on target creature.
Je kan hem natuurlijk ook als equipment variant maken.
Dersir:
In een prehistorische wereld hebben verschillende groepen hun eigen manier van leven opgebouwd. Dersir bestaat uit verschillende soorten landschappen. Naast bergen, bossen en vlaktes is er ook nog een groot bevroren gebied waar weinig zich durven te wagen. In deze landschappen wonen verschillende groepen die zijn gecentreerd in een kleur met lichte overlap naar de enemy colors.
De Urya zijn dinosaurussen die in de bossen leven. Het zijn vleesetende beesten, maar ze beperken zich wel tot bossen waarin ze wonen. De Urya zijn agressief en als ze gewond raken worden ze daarna alleen maar sterker (enrage).
Op de vlaktes van Dersir wonen de Cretan. Dit zijn mensen die voedsel verbouwen en verzamelen. Hierbij proberen de Cretan zo min mogelijk met de Urya in aanraking te komen. Dit lukt niet altijd doordat ook voedsel uit de bossen moeten halen. Dit komt tevens omdat de grond langzaam raakt uitgeput van het verbouwen (deplete).
Naast de Cretan zijn er mensen die het wel durven om het gevecht aan te gaan met de Urya. Zij noemen zich de Grethy en jagen op de Urya voor hun vlees, huid en botten. De Grethy wonen in grotten in de bergen en gaan in groepen op jacht. Door het jagen in groepen zijn de Grethy aanzienlijk sterker als ze vechten in een groep (battle cry). Zij wonen in de koude bergen, maar ook zij durven niet te ver het ijslandschap in te gaan.
In het ijslandschap wonen de Jakisi, tovenaars bedreven in ijsmagie. Zij specialiseren zich in het controleren van ijs ( snow). Er is weinig van ze bekend aangezien ze zich niet vaak laten zien buiten het bevroren gebied.
Als laatste is er een groep geestelijken die zonder verblijfplaats rondtrekken op Dersir. Zijn wonen voornamelijk bij de Cretan en in de bossen en hebben de naam Xantu gekregen. Als geestelijken staan zij in contact met de spirituele wereld door middel van mediteren (meditate). Zij onderhouden zich door spirituele hulp te verlenen in ruil voor goederen.
Deze groepen leven al eeuwen op deze manier op Dersir. Alleen sinds kort hebben de Jakisi een nieuwe leider gekregen genaamd Jadir. Sinds deze mysterieuze tovenaar de macht heeft breidt het ijs op Dersir zich langzaam uit. Tevens laten de Jakisi zich vaker zien buiten het ijs. Door het opkomende ijs verdwijnt een hoop leefruimte met als gevolg het dichter op elkaar wonen van de verschillende groepen. Hierdoor raken ze steeds vaker met elkaar in gevecht voor ruimte en voedsel.
Mechanics:
Deplete N (Exile the top N cards of your library.)
Enrage N (Whenever this creature is dealt damage, put N +1/+1 counters on it.)
Battle cry (Whenever this creature attacks, each other attacking creature gets +1/+0 until end of turn.)
Meditate [cost] ([cost], : Exile this creature. Return it to the battlefield under your control at the beginning of your next upkeep. It gains haste. Meditate only as a sorcery.)
Snow is een supertype. kan alleen betaald worden met een mana gegenereert door een kaart met supertype snow.