Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe Building on a Budget. Het zal jullie niet ontgaan zijn: Shadows over Innistrad is uit. Dat betekent dat er ook weer nieuwe Intro Packs zijn. Daar kijk ik elke set weer naar uit omdat ik het een uitdaging vind om er goede en betaalbare Constructed decks van te maken. Normaal gesproken doe ik dat door met de Intro Packs te spelen en ze vervolgens aan te passen, maar omdat dit veel tijd kost, pas ik er vandaag eentje aan zonder ermee te playtesten. Of het uiteindelijke deck het in de praktijk net zo goed gaat doen als op papier, kan ik dus niet zeggen maar hopelijk geeft dat juist aanleiding tot wat discussie over de decklijst. Het Intro Pack dat ik aan ga passen: Horrific Visions!
Voordat we naar de decklijst en een korte analyse van Horrific Visions gaan, eerst de richtlijnen aan de hand waarvan ik het Intro Pack ga aanpassen:
- Geen kaart in het Intro Pack is heilig, zolang mijn aanpassingen maar in de geest van het Intro Pack zijn;
- Mijn budgetregel is: geen kaarten van meer dan 3 euro;
- Het uiteindelijke deck moet Standard legal en competitief in casual play zijn.
Goed, laten we de decklijst van Horrific Visions erbij pakken om te kijken hoe we het kunnen verbeteren:
Intro Pack: Horrific Visions
//Lands (25)
12 Forest
11 Swamp
1 {=foul orchard}
1 Warped Landscape
//Creatures (22)
2 Groundskeeper
1 Loam Dryad
3 Moldgraf Scavenger
2 Obsessive Skinner
1 Crow of Dark Tidings
1 Inexorable Blob (rare)
2 Tooth Collector
2 Wicker Witch
1 Wild-Field Scarecrow
2 Stallion of Ashmouth
1 Soul Swallower (rare)
1 Ghoulsteed
1 Hound of the Farbogs
1 Morkrut Necropod
1 Kessig Dire Swine
//Other (13)
2 Dead Weight
2 Vessel of Nascency
2 Explosive Apparatus
1 Fork in the Road
1 Rabid Bite
1 Crawling Sensation
1 Merciless Resolve
1 Might Beyond Reason
1 Throttle
1 Liliana’s Indignation
Je hoeft maar over een paar kaarten heen te hoveren om te zien waar het in dit deck om draait: delirium. Dit nieuwe Shadows over Innistrad-mechanic is een soort Threshold 2.0, met het verschil dat het nu niet gaat om het aantal kaarten in je graveyard, maar om het aantal card types. Als je eenmaal vier verschillende card types in je graveyard hebt, ‘heb' je delirium en worden een aantal kaarten een stuk beter. Aangezien delirium het allesoverheersende deckthema is en ik met mijn aanpassingen in de geest van het Intro Pack moet blijven, kan ik eigenlijk maar één ding gaan doen: een zo goed mogelijk (budget) delirium deck maken. Zo'n deck moet in ieder geval bestaan uit:
1. Kaarten die ervoor zorgen dat er verschillende card types in je graveyard terechtkomen;
2. Kaarten die van card type verschillen (dus niet alleen maar lands en creatures);
3. Kaarten met delirium.
Als we naar het Intro Pack kijken, zien we hier verschillende voorbeelden van. In de eerste categorie vallen bijvoorbeeld Crow of Dark Tidings en Crawling Sensation, in de tweede categorie Throttle en Explosive Apparatus (instants en artifacts zie je namelijk niet in elk deck) en in de derde categorie Stallion of Ashmouth en Kessig Dire Swine. Er zijn ook kaarten die je tot meerdere categorieën tegelijk kunt rekenen zoals Liliana’s Indignation (sorcery én een manier om meerdere card types in je graveyard te krijgen) en Might Beyond Reason (instant én heeft delirium).
Helaas zou ik de meeste van de hiervoor genoemde kaarten niet ‘Constructed playable' noemen. Daarom maak ik nu een eerste schifting zodat we alvast van de echte crapkaarten verlost zijn. In dat licht de volgende aanpassingen:
- 1 Loam Dryad
- 2 Wicker Witch
- 2 Stallion of Ashmouth
- 1 Ghoulsteed
- 1 Hound of the Farbogs
- 1 Kessig Dire Swine
- 1 Might Beyond Reason
- 1 Throttle
Deze kaarten kosten allemaal te veel mana voor hun effect. Throttle is hier waarschijnlijk het beste voorbeeld van aangezien er op dit moment twee strikt betere alternatieven voor zijn in Standard: Flatten en Death Wind.
Eigenlijk zie ik mezelf alle andere kaarten wel spelen in één of ander Constructed deck, alleen ligt de ene kaart wat meer voor de hand in een gefocust delirium deck dan de ander. De volgende nonland kaarten (bij de mana base komen we zo) haal ik er daarom uit en wel om de volgende redenen:
- 2 Groundskeeper
Omdat ik van plan ben om behoorlijk wat nonbasic lands te spelen, is deze kaart waarschijnlijk niet de moeite van het spelen waard.
- 3 Moldgraf Scavenger
De optimist in mij ziet een 3/4 voor 2, maar de realist ziet een 0/4 die pas een 3/4 wordt wanneer dat niet zo boeiend meer is. Moldgraf Scavenger helpt zelf ook niet echt mee om delirium te krijgen aangezien je ‘m in leven wil houden tot je delirium hebt. Omdat ik een kaart als Soul Swallower zo snel mogelijk wil laten uitgroeien tot een winconditie, is er geen ruimte voor Moldgraf Scavenger in mijn deck.
- 2 Obsessive Skinner
Deze kaart komt denk ik het beste tot zijn recht in een deck met wat +1/+1 counter-synergie. Omdat ik niet van plan ben om me op zowel delirium als op +1/+1 counters te richten, geef ik de voorkeur aan andere kaarten.
- 1 Inexorable Blob
Wait, what? Één van de Intro Pack rares die zeker potentie heeft uit het deck halen? Ja, omdat ik denk dat Inexorable Blob specifieke kaarten nodig heeft om ‘m goed te laten werken. En die kaarten nemen weer deck slots in die ik, met het oog op algehele decksynergie, waarschijnlijk beter anders kan invullen. Ik zat nog een tijdje te brainstormen over een deck met Inexorable Blob en Gryff’s Boon, maar dat zou betekenen dat ik wit zou moeten gaan splashen terwijl Gryff’s Boon totaal geen synergie heeft met een andere kaart die ik zeker in het deck wilde houden, namelijk Soul Swallower (en overigens ook met een andere kaart die ik 4x wil toevoegen). Uiteindelijk heb ik voor een wat stabieler deck gekozen waarin, jammer genoeg, geen ruimte is voor Inexorable Blob.
- 1 Wild-Field Scarecrow
Een goede manier om een artifact in je graveyard te krijgen, alleen kost je dat wel vijf mana. Dat maakt ‘m denk ik net even wat te traag.
- 1 Tooth Collector
Eyeblight Assassin leek mij altijd een matige kaart, totdat ik ‘m een paar keer tegenkwam op Magic Online en hij altijd wel een 1/1 token of 2/1 bij me weghaalde. Ik onderschat Tooth Collector dus zeker niet. Toch ga ik geen deck slots voor deze kaart inruimen omdat er een aantal andere kaarten zijn die denk ik net wat meer toevoegen aan mijn deck.
- 1 Morkrut Necropod
Laat ik ten eerste zeggen: gaaf kaartje! Een dikke 7/7 voor 6 met een vorm van evasion en een drawback die in een delirium deck ook in je voordeel kan werken. Geen verkeerde package dus. Ondanks dat kies ik ervoor om ‘m niet te spelen. Twee redenen: gebrek aan ruimte en rond beurt 6 heb ik waarschijnlijk niet zoveel meer aan z'n drawback omdat het de bedoeling is dat ik dan al delirium heb. Dus dan blijft er vooral een grote drawback over… Playtesten had me misschien nog op andere gedachten kunnen brengen, maar dat zit er dus helaas niet in.
- 1 Fork in the Road
Een grappig kaartje dat in principe gemaakt is voor een delirium deck. Waarom dan niet in mijn deck? Omdat hij me gewoon niet goed genoeg lijkt. Er zijn betere alternatieven om lands in je graveyard te krijgen en als je deze kaart trekt terwijl je al delirium hebt, word je niet vrolijk. Fork in the Road heeft wel leuke synergie met Groundskeeper, maar die heb ik er dus al uitgehaald.
- 1 Rabid Bite
Best een goed kaartje dit. Voor het eerst dat groen een dergelijk effect voor twee mana krijgt. Het vervelende voor Rabid Bite is alleen dat mijn deck groen-zwart zal blijven en zwart heeft nou eenmaal efficiëntere removal dan groen.
- 1 Liliana’s Indignation
Ik snap waarom Liliana’s Indignation in dit Intro Pack zit, maar de kaart heeft ook anti-synergie met delirium: in een delirium deck wil je namelijk zoveel mogelijk variatie in je card types hebben en dat betekent dat je niet erg veel creatures bij jezelf zult millen. Liliana’s Indignation lijkt me erg tof in een aggro deckje met verder alleen maar lands en creatures. In een delirium deck zijn er in ieder geval betere manieren om kaarten in je graveyard te krijgen.
- 1 Merciless Resolve
Voor een mana meer dan Altar’s Reap heb je de mogelijkheid om een land te sacrificen. Over het algemeen is die mogelijkheid geen extra mana waard, ook al zou dat net het verschil kunnen zijn tussen wel of geen delirium. Wil ik dan Altar’s Reap spelen? Ook niet, want dan moet je creatures spelen die je graag wilt saccen. Zulke creatures die tegelijkertijd goed in een delirium deck passen heb ik niet kunnen vinden dus Merciless Resolve haal ik eruit.
- 2 Explosive Apparatus
Net als Wild-Field Scarecrow een makkelijke manier om een artifact in je graveyard te krijgen. Helaas geldt ook voor Explosive Apparatus dat zijn casting cost + ability in totaal iets te veel mana kosten om serieus aanspraak te kunnen maken op een plaats in het deck. Zou z'n activated ability twee mana hebben gekost, dan had ik er waarschijnlijk nog eens goed over nagedacht.
- 2 Vessel of Nascency
Weer zo'n kaartje dat eigenlijk gemaakt is voor een delirium deck. Ik heb even getwijfeld of ik er niet een paar zou moeten blijven spelen maar als je ‘m vergelijkt met de alternatieven, dan zijn die toch beter. Net als bij Explosive Apparatus geldt dat één mana een groot verschil had gemaakt. Maar ja, dat geldt natuurlijk voor veel kaarten…
- 1 Crawling Sensation
Wat me bevalt aan Crawling Sensation, is dat hij jezelf blijft millen waardoor de kans groot is dat je uiteindelijk delirium bereikt. Wat me minder bevalt, is dat ie van zichzelf verder weinig doet. Oké, hij maakt 1/1 Insect tokens, maar dat doet hij alleen wanneer een landje in je graveyard belandt. De kans dat dat gebeurt in het deck dat ik voor ogen heb, lijkt me niet groot genoeg om Crawling Sensation de moeite van het spelen waard te maken.
Oké, we hebben het Intro Pack nu gestript van alle nonland kaarten waar ik niet mee door wil. De oplettende lezer weet nu dat ik welgeteld vier kaarten wil behouden voor mijn aangepaste deck, namelijk: 1 Crow of Dark Tidings, 1 Soul Swallower en 2 Dead Weight. Dat zijn er niet veel. Aan de andere kant: als je van een Intro Pack een enigszins serieus Constructed deck probeert te maken, is dit eigenlijk wat er altijd gebeurt. Met de kaarten die ik wil behouden, doe ik in ieder geval het volgende:
+ 2 Crow of Dark Tidings
Crow of Dark Tidings is niet echt een indrukwekkende kaart, maar hij lijkt me noodzakelijk omdat je genoeg manieren moet hebben om kaarten in je graveyard te krijgen. Een beter alternatief, naast de voor de hand liggende graveyard fillers, kon ik helaas niet vinden. Als je het wat positiever bekijkt: voor drie mana krijg je een 2/1 flyer die waarschijnlijk kan traden met een 1- of 2-drop van je tegenstander én je krijgt vier kaarten in je graveyard. Best een oké-deal volgens mij. Daarnaast had ik zonder Crow of Dark Tidings praktisch geen 3-drops gehad.
+ 3 Soul Swallower
Soul Swallower was voor mij dé reden om te gaan brainstormen over een delirium deck. De kaart heeft namelijk enorm veel potentieel, ook al is het een behoorlijke opgave om dat potentieel te benutten. Als casual deckbuilder draai je je hand daar natuurlijk niet voor om. Omdat hij de belangrijkste winconditie in m'n deck wordt en maar vier mana kost, ga ik ‘m natuurlijk 4x spelen. Fijn trouwens dat hij van zichzelf al trample heeft, dat maakt ‘m een stuk speelbaarder.
+ 1 Dead Weight
Niet een erg bijzondere kaart maar de moeite van het spelen waard omdat het een enchantment is. De meeste 1- en 2- drops van je tegenstander haal je hier wel mee weg, met als gevolg dat er een enchantment in je graveyard belandt. En dat is natuurlijk precies wat je wilt in een delirium deck. Ik wilde hier eerst een playsetje van spelen, vooral omdat het mijn enige enchantment is, maar late game is dit een dusdanig slechte draw dat drie stuks me een beter aantal lijkt. Bovendien ga ik ook nog andere removal spelen.
Dan de kaarten die erbij komen en die niet al in het Intro Pack zaten, min of meer op volgorde van ‘logischheid' qua toevoeging:
+ 4 Mindwrack Demon
De kaart die je wist dat zou komen. Hoewel… hij kost hier op NederMagic meer dan drie euro dus zo logisch is het misschien niet. Toen ik aan dit artikel begon had ik in ieder geval niet verwacht dat hij nog redelijk ruim boven de drie euro uit zou komen. Gelukkig is mijn 3-euro regel vooral bedoeld als richtlijn dus daar maak ik nu even handig gebruik van. Ik hoef denk ik niet uitgebreid in te gaan op de redenen waarom ik Mindwrack Demon toevoeg: hij heeft hele goeie stats voor z'n mana cost en hij zorgt ervoor dat ik delirium krijg. Twee vliegen in één klap. Als hij er maar wel ook echt voor zorgt dat ik delirium krijg, anders gaat hij namelijk behoorlijk pijn doen…
+ 4 Gather the Pack
Ook een voor de hand liggende toevoeging. Voor maar twee mana belanden er waarschijnlijk vijf kaarten in je graveyard, een flinke stap op weg naar delirium. Gather the Pack is wel een kaart die je in een delirium deck eigenlijk uitgebreid zou willen playtesten omdat Gather the Pack om genoeg creatures in je deck vraagt terwijl je voor delirium juist veel variatie in je card types wilt. Om het nog wat lastiger te maken heb je voor spell mastery beide nodig. Hoe dan ook, deze kaart gaat natuurlijk 4x in m'n deck.
+ 3 Traverse the Ulvenwald
Op dit moment nèt niet budget volgens mijn 3 euro-regel maar in een serieus delirium deck mag deze kaart gewoon niet ontbreken. Voor maar één mana heb je een sorcery in je graveyard, voorkom je manaproblemen in het begin van het spel en kun je, als je eenmaal delirium hebt, op zoek gaan naar Soul Swallower, Mindwrack Demon, een specifieke one-of of een landje dat board stalls kan doorbreken (hint, hint). Klinkt goed. Ik zou een playsetje kunnen spelen maar in het begin van het spel trek je liever geen twee Traverse the Ulvenwalds en de deck slots zijn al behoorlijk druk bezet. Daarom drie stuks.
+ 3 Ultimate Price
+ 1 Grasp of Darkness
Ik had nog instants nodig voor m'n deck en dan kom je bij een groen-zwart deck al gauw uit bij zwarte removal. Ik heb gekozen voor een 3/1 split tussen Ultimate Price en Grasp of Darkness zodat je nog enigszins kans hebt om een multicolored creature weg te halen. Grasp of Darkness vraagt natuurlijk wel wat meer van je mana base dan Ultimate Price maar gelet op de aanwezige fixing in Standard maak ik me daar niet zo'n zorgen over. To the Slaughter heb ik ook nog overwogen voor deze slots maar die lijkt me in de praktijk gewoon minder goed dan Grasp of Darkness en Ultimate Price.
+ 4 Runed Servitor
Jep, ik vind het zelf ook niet fraai maar er is eigenlijk geen beter alternatief voorhanden in Standard wanneer je per se een paar artifacts wilt spelen. Daarom deze niet indrukwekkende 2/2 voor 2. Als ik dan toch een paar positieve punten moet noemen: je kunt ‘m altijd spelen wanneer je twee mana tot je beschikking hebt, hij sterft waarschijnlijk snel en de kaart die je trekt brengt je weer dichter bij het bereiken van delirium. Helaas brengt het je tegenstander ook ergens dichterbij maar dat is de concessie die ik moet doen. Laten we hopen dat je ‘m gewoon vaak millt met Crow of Dark Tidings/Mindwrack Demon/Gather the Pack.
+ 4 Deathcap Cultivator
Ik was nog op zoek naar een 2-drop en dan is dit natuurlijk een voor de hand liggende keuze. Wat manaäcceleratie en fixing in het begin van het spel is nooit weg en late game is het waarschijnlijk geen dode draw omdat de kans dan groot is dat Deathcap Cultivator kan traden met bijna elk creature van je tegenstander.
Er is nu nog ruimte voor een paar nonland kaarten. Aangezien ik Traverse the Ulvenwald speel, heb ik gekozen voor enkele one-ofs:
+ 1 Kindly Stranger
Ideaal tutor target wanneer jij delirium hebt en je tegenstander een creature waar je van af wilt. Andere pro's: past perfect in het deckthema en het is gewoon een erg vette kaart.
+ 1 Gilt-Leaf Winnower
Heeft min of meer dezelfde functie als Kindly Stranger, alleen hangt het van de situatie af welke beter is om naar te tutoren.
+ 1 Baloth Null
Een prima tutor target wanneer je late game wat card advantage kunt gebruiken. Grote kans ook dat je twee goede targets in je graveyard hebt liggen vanwege alle milleffecten in het deck. Ik had trouwens eerst Conclave Naturalists in gedachten voor deze slot, maar uiteindelijk denk ik dat je in veel gevallen liever op zoek gaat naar Baloth Null. Hangt natuurlijk ook van je metagame af. Als er veel spelbepalende artifacts en enchantments in jouw meta worden gespeeld, dan is Conclave Naturalists wellicht de betere keuze.
Goed, dat waren alle nonland kaarten. Nu de mana base nog. Daar ga ik wat sneller doorheen:
+ 4 Evolving Wilds
No-brainer natuurlijk. Fixt je mana en zorgt tegelijkertijd voor een land in je graveyard voor delirium.
+ 4 Hissing Quagmire
Fixt je mana en wordt vervelend voor je tegenstander zodra je z'n activated ability kunt spelen. Tradet hij met een creature, dan heb je een land in je graveyard liggen voor delirium.
+ 4 Llanowar Wastes
Goede fixing.
+ 1 Rogue’s Passage
Een tutor target voor Traverse the Ulvenwald. Komt goed van pas wanneer er een board stall is ontstaan.
- 1 {=foul orchard}
- 1 Warped Landscape
Worden outclassed door de zojuist toegevoegde landjes.
- 6 Forest
- 6 Swamp
Als je kijkt naar de verhouding tussen het aantal groene en het aantal zwarte manasymbolen, dan zou je eigenlijk iets meer Swamps dan Forests moeten spelen. Alleen ga je dan voorbij aan het feit dat groene mana in het begin van het spel belangrijker is vanwege Deathcap Cultivator, Traverse the Ulvenwald en Gather the Pack. Daarom ga ik zes Forests en vijf Swamps spelen, wat betekent dat ik van elk zes uit het Intro Pack moet halen.
Voordat we naar mijn verbeterde versie van Horrific Visions gaan, eerst nog even een aantal kaarten die ik serieus overwogen heb maar die het uiteindelijke deck niet hebben gehaald (en die ik nog niet eerder heb genoemd): Blighted Woodland, Corpse Churn, Ever After, Sinister Concoction, Pilgrim’s Eye.
Hieronder dan mijn budget Constructed-versie van Horrific Visions:
Horrific Visions v1.0
//Lands (24)
6 Forest
5 Swamp
4 Evolving Wilds
4 Hissing Quagmire
4 Llanowar Wastes
1 Rogue’s Passage
//Creatures (22)
4 Deathcap Cultivator
4 Runed Servitor
3 Crow of Dark Tidings
1 Kindly Stranger
4 Mindwrack Demon
4 Soul Swallower
1 Gilt-Leaf Winnower
1 Baloth Null
//Other (14)
3 Dead Weight
3 Traverse the Ulvenwald
4 Gather the Pack
1 Grasp of Darkness
3 Ultimate Price
Hoewel alle kaartkeuzes dus weloverwogen genomen zijn, zal playtesten vast aanleiding geven tot een aantal (kleine) aanpassingen. Ik ben benieuwd welke aanpassingen jullie voorzien.
Het deck staat ook hier ingevoerd op NederMagic. De prijs van het deck is op dit moment 68,05 euro. Dat is best hoog vergeleken met eerdere budget decks die ik gemaakt heb, maar je kunt makkelijk wat geld besparen door de playsets van Hissing Quagmire en Llanowar Wastes te vervangen door Foul Orchards en wat basic lands.
Als je bovenstaand deck graag wilt verbeteren met wat duurdere kaarten, dan kun je denken aan het toevoegen van kaarten als Hangarback Walker (easy swap met Runed Servitor), The Gitrog Monster, Ob Nixilis Reignited (een card type dat nog miste vanwege het budget-aspect) en World Breaker. Mogelijk is ook een playset van Oath of Nissa en een enkele Mountain in combinatie met Arlinn Kord het proberen waard.
Tot slot
Tot zover deze playtestingloze Building on a Budget. Hopelijk vonden jullie het nog steeds interessant om te lezen. Graag hoor ik jullie mening over het deck dat ik heb gemaakt. Zijn jullie het bijvoorbeeld eens met de aantallen of heb ik kaarten over het hoofd gezien die er volgens jullie zeker in hadden gemoeten? Als je geen zin hebt om inhoudelijk te reageren, zou je dan ‘gelezen' willen achterlaten als reactie? Zie het als een kleine tegenprestatie voor de tijd die ik hierin heb gestoken.
Alvast bedankt en tot de volgende keer,
Huib
Goed geschreven! Ik zou niet weten wat er beter kan. Hooguit kan ik denken aan Blighted Fen. Maar ik vind wel dat een 68 euro deck die met zeven kaarten jouw 3 euro limiet overschijft niet echt een budget deck is.
Misschien is Obsessive Skinner wel geschikt in de non-budget versie samen met Hangarback Walker, en eventueel past Nissa, Voice of Zendikar daar dan ook in.
Dank voor je reactie Johannes! Het deck is inderdaad wat aan de dure kant voor een budget deck, daarom ook de suggestie om de 'dure' landjes eruit te halen voor goedkopere alternatieven. Dat scheelt alweer zo'n 24 euro. Helaas is een kaart als Mindwrack Demon te belangrijk voor de werking van het deck om niet te spelen. Leuke suggesties trouwens voor de non-budget versie.
Ziet er leuk uit paar keer door de 3D-decktester gegooid en het duurt een paar beurten om op gang te komen, maar als delirium eenmaal gehaald is loopt het vaak snel uit de klauwen
Thanks voor het uppen dooksma.
@ Peter: Ik heb het deck ook een paar keer door de 3D-tester gehaald en heb over het algemeen dezelfde ervaringen. Één keer had ik de mazzel dat ik al in beurt 2 delirium had door een Gather the Pack, maar meestal heb je het na een Mindwrack Demon in beurt 4, of iets later.
Ik snap de meerwaarde van de demon, hij is inderdaad boven budget, maar voor een mythic en zijn meerwaarde in het deck is hij het zeker waard.
Ik struikel echter over de Traverse the Ulvenwald silver bullit package.
Ik zou zeggen voor budget reason move de Traverse the Ulvenwald naar de non budget tips.
Een alternatief kan zijn removal spells (ipv de silver bullits) of Reclaim oid om eventueel gemillde kaarten toch terug te krijgen. en aangezien je de one-offs niet meer kan tutoren dan kan je de bullits misschien vervangen voor iets meer consistentie.
Gelezen, bedankt Huib!
Ik mis persoonlijk Pick the Brain een beetje, misschien als SB optie?
@ bjorn: Traverse the Ulvenwald valt goed te vinden voor 3 euro p.s. dus daarmee is het voor mij gewoon een budget kaart. Mocht je ze om budgetredenen toch willen vervangen, dan zou ik denk ik geen Reclaim of meer removal toevoegen. Reclaim zorgt namelijk voor kaartnadeel en removal heeft het deck al genoeg. Ik zou eerder een paar extra exemplaren van de silver bullets spelen, dat zijn van zichzelf namelijk al heel behoorlijke kaarten.
@ Roy: Graag gedaan! Pick the Brain is leuk voor een eventueel sideboard ja, voor mainboard lijkt hij me wat te traag.
Ik snap je keuze om meer Silver bullits te spelen als alternatief.
Dit inderdaad ook een goede optie. Een beetje conflicteren met je statement dat je al genoeg removal runt echter.
Sommige Silver Bullits functioneren namelijk dubbel als removal.
Of Reclaim Card disadvantage is is echter over te discusseren.
Card Advantage is meer dan het 2 for 1 principe.
Card Quality speelt ook mee. Scry bijvoorbeeld word ook gezien als CA terwijl je er niet direct meer kaarten door oppakt verbeter je wel je volgende draw. In mijn ogen is Reclaim in een deck dat de graveyard zo snel vult vergelijkbaar met een Worldly Tutor/Vampiric Tutor.
Ik vind het een gevaarlijke keuze om je regels zo te versoepelen.
Eerst verdedig je je keuze voor Mindwrack Demon die boven budget valt.
Daarna vernoem je alleen maar dat Traverse the Ulvenwald (lichtelijk) boven het budget valt.
Misschien vind je het volgende keer niet eens meer noemenswaardig dat een kaart boven het budget valt.
Eerst was de prijs op Nedermagic leidend.
Nu refereer je dat de kaart elders goedkoper te krijgen is.
Als ik nu een top rare heavely damaged maar still playable voor 3 euro kan krijgen, is dat dan ook ineens budget?
Waar ligt de grens als je de grens gaat versoepelen?
Just my 50cents
Kindly Stranger en Gilt-Leaf Winnower fungeren inderdaad ook als removal, maar zijn niet nutteloos wanneer er even geen target is om te destroyen (in tegenstelling tot bijv. Ultimate Price). Extra copies van Baloth Null en Kindly Stranger liggen denk ik het meest voor de hand. Daarnaast zou je een vierde Crow of Dark Tidings en/of een Ever After kunnen proberen. Het is nieuw voor mij dat scry als card advantage wordt gezien, zo zie ik het in ieder geval niet. Scry verbetert de card quality. Ik snap je redenatie achter Reclaim (ik was waarschijnlijk wat kort door de bocht met het argument ‘kaartnadeel'), maar laten we het erop houden dat jij ‘m hoger inschat dan ik. Ik kan ernaast zitten, dat zou testen uit moeten wijzen. Wat betreft het budget: als een kaart praktisch onmisbaar is in een deck en hij op NM net boven de 3 euro ligt (wat bij de Demon en Traverse the Ulvenwald het geval is), dan is dat voor mij reden om ‘m gewoon te spelen. Ik noem mijn ‘budgetregel' ook een richtlijn in de tekst, dus ik geef mezelf de ruimte om hier in sommige gevallen van af te wijken. Dit doe ik al sinds mijn eerste BoaB (zie pp voor alle artikelen). Je kunt het daar natuurlijk niet mee eens zijn, en dat is prima.
Ik zie dat ik een foutje had gemaakt door removal "spells" te zeggen, mijn bedoeling was dus ook removal in creature vorm te includeren.
Verders vind ik het prima dat we het op sommige vlakken niet helemaal eens zijn. Je hebt het goed onderbouwd en daar ging het mij betreft de budget regel meer om.
Het is echter niet een en al negativiteit die ik wil achter laten, ik vind het nou juist een heel erg goed iets waar je mee bezig bent. Ik kan er erg van genieten van het meedenken over decks. Het feit dat ik er zo verontwaardigd reageerde betekend voor mij ook dat het me aan het hart gaat. Ik zou het zonde vinden als je artikel aan kracht zou verliezen door bijvoorbeeld "de versoepeling van de budget regel" zoals ik hem had geïnterpreteerd.
Bedankt voor je uitleg en ik kijk uit naar meer!