Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Is Magic nog te bevatten ?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
5-8-2017 20:12:00

In de begintijd was Magic een redelijk overzichtelijk spel. Je had de 5 basis-kleuren. En die hadden elk zo hun eigen speelstijl. Blauw counterde en had grote vliegers (Mahamoti Djinn); wit speelde weenie (met een enkele Serra Angel erbij); groen bouwde een leger van grote creatures zonder flying; zwart speelde weenie en gebruikte eventueel discard en/of graveyard recursie; rood had kleine snelle creatures met wat draken en vooral veel burn kaarten.

Tegenwoordig is er een overvloed aan mogelijkheden. Multicolor decks zijn veel gangbaarder geworden dankzij het aanbod van alle dubbellandjes en mana artefacts. Multicolor wordt verder aangemoedigd door steeds weer goede multicolor creatures en spells uit te brengen. Daarnaast zijn goede artifact creatures in opkomst die in een brede range van decks passen.

Stel dat je kiest voor (bij voorbeeld) mono-wit, dan zijn de mogelijkheden nog steeds enorm. Je kunt kiezen voor creature-type decks als Knight, Warrior, Soldier, Clerics, Kithkin, Kor, Cat etc.

Als je met creature versterkers gaat spelen kan je kiezen uit: Enchantments, Aura's, Equipments, Sorceries die +1/+1 counters aanmaken, Lords die je creatures sterker maken, Instants, en verder nog een categorie kaarten met abilities als Exalted, Battalion, Bestow of Bloodrush. Het kan allemaal !! En het is a priori volstrekt onduidelijk wat het beste is voor jouw deck.

Tenslotte heb je nog de grote categorie "overige spells". Hieronder vallen de kaarten die tokens aanmaken, schade verhinderen, verdediging bieden tegen flying, protectie geven, creature removal, enchantment/artefact removal, etcetera. Het is meestal niet eens duidelijk of die je die kaarten uberhaupt nodig hebt in je deck, en zo ja welke dan precies en hoeveel van elk.

Is Magic eigenlijk nog wel te bevatten voor de gemiddelde speler?

 Reactie plaatsen

Reacties 26-34 (34)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
6-8-2018 22:10:00

Daar gaan we weer....

7-8-2018 14:51:00

Magic blijft voort bestaand, zodus moeten de makers nieuwe manieren vinden om het spel interessant te houden.
Dit door het introduceren van nieuwe abilities,kaarten, types...

Op zich blijft het spel beperkt als jij je eigen deck kent en beetje kennis van het formaat waarin je speelt.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
7-8-2018 17:17:00

Is het haalbaar voor een nieuwe speler om binnen een week de gehele Comprehensive Rules uit het hoofd te kennen? Waarschijnlijk niet, maar:

Ken je deck, je format en je meta en het wordt allemaal al een heel stuk overzichtelijker. Voor de zeldzame echt rare interacties is er dan op toernooien een Judge, en aan de keukentafel een verbinding met Google, al dan niet een van de vraagbaken op Nedermagic (hulde!).

Als je zoals Maurits hoofdzakelijk met je eigen decks tegen jezelf speelt lijkt mij het kennen van decks, format en meta al helemaal geen issue meer. Ik kijk in ieder geval uit naar de reactie van volgend jaar, ik heb al een notitie gemaakt in mijn agenda.

7-8-2018 18:27:00

Er zijn savanten die een nieuwe taal (IJslands, bijvoorbeeld) binnen een week kunnen leren. Voor de mindere goden onder ons, een nieuwe taal of meerdere nieuwe talen leren kan heus wel maar dat is vaak een levenslange taak. Zelfs de meeste Nederlanders zijn het Nederlands niet volledig machtig. Is dat erg?

Magic verschilt daar niet veel van, je moet het stapsgewijs leren. Op een toernooi heeft een tegenstander wel eens mijn 2/3 Tarmogoyf geLightning Bolt terwijl er geen instant in de graveyards lag. Daar moet je een keertje je hoofd tegenaan stoten en dan weet je het voor de volgende keer. Daarentegen heb ik ook mensen tegenover mij gehad die niet wisten dat triggers in AP-NAPvolgorde op de stack gingen. Lijkt mij vrij basaal om te weten. Maar of het erg is om dingen niet te weten?

7-8-2018 18:50:00

Wat Wackywong zegt, ik speel 15 jaar maar moet nog met enige regelmaat even de Comprehensive Rules erbij pakken of hier een vraag stellen. Mijn vriendin speelt nu ook sinds kort en ik merk heel erg dat Magic trail-and-error geleerd wordt.

12-9-2018 17:33:00

Ik stuitte toevallig op dit artikel van Mark Rosewater. Blijkbaar zijn ze bij Magic zelf ook op de hoogte van het probleem dat Magic steeds lastiger wordt om te bevatten, het heet de 'complexity creep'. Een interessante read: hier

12-9-2018 17:45:00

Complexity Creep is een bekend fenomeen. Ze zijn door de jaren heen het spel aan het versimpelen: geen manaburn, geen interrupts, tapped artifacts worden niet 'uit' gezet, etc.
Niettemin heb ik niet de illusie dat het voor newbies niet een erg intimiderende spel kan zijn.

12-9-2018 17:54:00

Ik was niet bekend met het fenomeen en had het hier nog niet gelezen, vandaar dat ik het even deelde

6-11-2018 15:38:00

Misschien een late reactie, maar leuk topic. Magic is nog steeds niet heel simpel maar ik denk zeker niet dat dit erger geworden is, integendeel.

Ik ben al jaren niet actief meer (ik verzamel nu gewoon heel veel fun deckjes met goedkopere kaarten) en had toen ik jaren terug even drafts ging doen het meeste moeite met Planeswalkers (door die berg tekst en de counters erop) en Double Strike. Dat werd namelijk niet meteen door de kaart uitgelegd terwijl dat met veel nieuwe dingen, zoals nu Surveil, wel nog steeds wordt gedaan. Dan mis je even het pick up and play aspect.

Wat ik ook miste was ook damage op de stack en bijvoorbeeld de oude term "buried" maar ja dat is nu eenmaal evolutie.

Maar ze hebben veel versimpeld (Banding werd te vaak lastig dus verdween bijv. alsmede de Interrupt) en gestroomlijnd. Combokills en choke strategieen (bijv. met land destruct of Stasis en Winter Orb) zijn eruit gehaald, creature lockdowns zijn ook schaarser, ze willen duidelijk dat er meestal gewoon met creatures wordt gespeeld. Dat is ook een versimpeling.

Dus nee ik denk niet dat het spel complexer geworden is door regels en nieuwe kaarttypen. Wel zijn er gewoon ontzettend veel kaarten in omloop dus de meta van bepaalde constructed formaten moet heel complex zijn.

Timing regels gaan diep en kunnen complex worden maar de rest is eerder gewoon "veel" dan "ingewikkeld".

In strategisch opzicht valt het meestal ook wel mee. Veel Magic potjes worden nog steeds binnen de eerste 5 of 6 beurten wel beslist volgens mij. Snelheid (of die genoeg afremmen) blijft essentieel en elke beurt maar 1 kaart trekken betekent na een aantal beurten gewoon opdroging voor de meeste snelle creature decks. Hoewel er veel meer combo's te maken zijn voor decks, zijn keuzes in het spel zelf veel beperkter dan bij spellen als Star Wars: CCG (wat ik bij voorkeur speel).

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2