Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Anti manascrew huisregel

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-5-2018 12:57:00

Magic heeft naar mijn mening al heel lang hetzelfde probleem: je moet geluk hebben het juiste aantal landen op tijd te trekken. Niet te veel en niet te weinig ook. Naar mate het spel vordert is het nadelig als je teveel landen achter elkaar trekt, terwijl het in het begin best fijn is om elke beurt land neer te leggen, zo'n 4 of 5 beurten lang. Als je in het begin te weinig (of bijna alleen maar) land hebt kan je een mulligan nemen. Maar de kans op een rothand neemt met elke mulligan steeds meer toe want je moet een kaart minder trekken na schudden. Ik denk dat alle profspelers semi-random schudden zodat ze dit probleem nooit te extreem hebben. Als je stapeltjes maakt is er altijd een patroon, 100% random schudden is een illusie.

Maar de mulligan vind ik dus geen goede oplossing. Om dit soort pech voor het gehele spel uit te schakelen heb ik de volgende huisregel bedacht:

Tijdens je eigen beurt, 1 maal, als het verschil tussen het aantal landen en spells in je hand 6 of groter is mag je deze laten zien aan je tegenstander om te scryen voor een land of spell. Dit zou ik dan landscrye of spellscrye noemen. Een nieuwe gameterm die betekent: toon net zo lang kaarten van de top van je library totdat je een land (of spell) ziet en leg die bovenop, de rest onderop.

Dit zou het gehele spel gebruikt mogen worden. Hopen de landjes zich op in je hand tot 6 en heb je geen spell in je hand, dan mag je dus gaan spellscryen. Heb je minimaal 6 spells maar geen land, doe je een landscrye.

Een mulligan is in de eerste beurt niet meer nodig, zelfs niet als je geen enkel land trok. Tenzij je niets prijs wilt geven aan je tegenstander.

Een uitzondering zou ik maken voor land destruction. Als een land eenmaal gesloopt is door een spell of non-land permanent (strip mine en zo mag niet meetellen) mag je de scrye niet meer doen. Anders zijn land destruction decks onspeelbaar.

Een tweede uitzondering: de spellscrye mag je alleen doen als je de vorige beurt geen spell gecast hebt. Anders hebben decks die elke beurt wat neer kunnen leggen/uitspelen teveel voordeel ten op zichte van decks met veel instants. En zouden ze elke beurt dingen kunnen blijven uitspelen met een flinke hand met land.

Verder is er waarschijnlijk nog wel misbruik denkbaar van de regel, je zou een deck kunnen maken met heel veel land om de regel te misbruiken zodat je heel makkelijk de combo vindt die je nodig hebt.

Dus ik wil graag de huisregel nog wat verfijnen en hoor graag jullie mening erover! Ook ben ik benieuwd naar alternatieve regels die jullie misschien bedacht hebben.

 Reactie plaatsen

Reacties (15)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-5-2018 13:28:00

Heel lief en leuk, maar wat vinden Consecrated Sphinx en Thought Reflection hier van? Ik zou het gewoon simpel houden. Laat je tegenstander lekker mulliganen. Is het echt bagger, laat hem/haar goed schudden en een nieuwe hand pakken (tegen iemand met een mana screw spelen is ook niet leuk). Tenzij je op een toernooi zit natuurlijk, dan moet het natuurlijk afgebakend, duidelijk (en daardoor) ook hard zijn. Maar dat tussendoor scryen zou ik dus niet doen. Dat is onderdeel van het spel. Wat vindt Abundance daar van?

13-5-2018 14:10:00

Misschien moet je beter uitleggen waarom een mulligan niet een goede oplossing is. Je schrijft wel dat een mulligan de kans op een rothand doet toenemen, maar dat wordt niet door de nieuwe regel opgelost. Manascrew blijft een mogelijkheid in jouw voorstel.

Belangrijker nog, spelers nemen niet alleen vanwege manascrew/flood een mulligan (denk aan combodecks). Decks die uitzonderlijk veel land spelen (landdecks) of juist weinig (Dredge) hebben een oneerlijke voordeel ten opzichte van andere decks. Sinkhole wordt natuurlijk een stuk beter, en zelfs Raze krijgt wellicht nieuwe applicaties.

Het huidige systeem is niet perfect, maar in mijn ogen is het ook een kwestie van goed je deck bouwen.

13-5-2018 15:34:00

Ligt er ook aan welk format je speelt.
In een casual 60 kaarten deck, 1 op 1, is de huidige mulligan regel best wel ok. Ook omdat een 1 op 1 potje toch meestal van kortere duur is, zeker als je opponent mana screwed is.

EDH echter, als bij ons iemand echt manascrewed is, op beurt 4 bijvoorbeeld met 2 mana zitten. Dan zeggen we nog wel eens, zoek even een basic landje op zodat je tenminste lol kan hebben. Want als een potje 2 uurtjes duurt en je loopt zo ver achter, is er ook geen lol aan.

13-5-2018 15:59:00

Ik vind het heel creatief bedacht en misschien leuk om casual eens uit te proberen, maar in magic zitten veel te veel kaarten die er juist op gericht zijn om de ander geen of de verkeerde kaarten te laten pakken, ik zou er zelf daarom niet aan beginnen. In mijn casual groepje mag je gewoon een 7 kaart mulligan nemen als je een hand zonder of met veel te veel land hebt.
Een betere oplossing lijkt me om kaarten in je decks te stoppen waarmee je invloed hebt op wat je pakt.

14-5-2018 12:41:00

Bedankt voor de reacties. Er blijft dus teveel abuse over met de andere huisregel.

Een simpeler oplossing is iig een mulligan waarbij je een nieuwe hand met 7 kaarten mag pakken indien je hooguit 1 landje of 1 spell in je hand hebt getrokken. Ik vind 2 landen wel minimaal voor de speelbaarheid van je hand in het begin.

Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-5-2018 15:01:00

Als je het casual en daarom ook leuk wil houden werkt het meestal het beste als je afspreekt dat je bij 0 of 1 land gewoon je hand mag laten zien en een gratis mulligan krijgt. Het aantal decks dat voordeel uit deze regel kan halen is daarbij minimaal en zo blijven de potjes aan de keukentafel toch leuk en kan iedereen in de regel vrij goed mee komen. De mulliganregel van Commander is eigenlijk ook ingevoerd om mana screws te voorkomen. Daarbij krijg je eerst een gratis partial mulligan en elke volgende kost je een kaart. Het is natuurlijk wel altijd zuur als je draws slecht zijn, maar daar kun je bijna geen eerlijke huisregel op maken. Een beetje beleefd spelen is dan denk ik een goede standaard.

NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-5-2018 15:22:00

De Partial Paris Mulligan in EDH is verwijderd IIRC. Het is nu gewoon een normale Mulligan geworden zo ver ik me weet te herinneren. Reden was dat de Partial Paris natuurlijk best te abusen is.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-5-2018 15:33:00

quote: "Ik vind 2 landen wel minimaal voor de speelbaarheid van je hand in het begin."

Hoeft niet altijd zo te zijn. Afgelopen zaterdag heb ik Commander gespeeld en ben ik gaan spelen met 1 Swamp, een Sol Ring en een Charcoal Diamond in mijn openingshand.


@G: Klopt. Zowel in Commander als regulier Constructed is het nu een "gewone" mulligan met als extraatje dat je scry 1 mag doen, als je met minder dan 7 kaarten achterblijft.

15-5-2018 13:20:00

Ha ik weet nog wel dat ik hier in mijn begindagen ook tegenaan liep. Toen hadden mijn vrienden en ik ook nog niet echt themed decks, je raapte gewoon de 40 tofste kaarten van 1 of 2 kleuren bij elkaar. Wij hadden toen als oplossing dat je je landen en nonlands apart hield, en voor een potje je netjes je deck opnieuw stapelde door elke keer 2 nonland en dan 1 land te pakken en zo maar door te stapelen. Had je altijd elke 3 kaarten een landje!
Mulligan deden we ook niet aan toen, nergens voor nodig

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 17:05:00

Beetje een Necro-Post, maar ik las bij toeval bovenstaande post en moest toch stiekem even gniffelen. Ik heb al jaren een clubje vrienden met wie ik regelmatig een casual potje speel, en ondanks dat wij in het kader van "ik speel graag een leuke pot" bij de eerste Mulligan gewoon zeven kaarten pakken en soms zelfs bij een hele rare hand een tweede gratis Mulligan toestaan zijn er een aantal tussen die tot op de dag van vandaag tussen elk potje door de landjes en spells netjes om en om leggen om daarna de illusie van schudden te wekken.

Ik zie het altijd maar door de vingers en denk ach, als je deck het kennelijk nodig heeft en het een spannendere pot oplevert...

19-7-2018 22:11:00

Speel Hearthstone, dan heb je dat probleem niet. Of welk alternatief TCG/CCG ook. Je ziet vaak dat 'nieuwe' kaartspellen een alternatief voor de Magic-manaproblemen probeert te vinden, maar dan vaak ook de conclusie trekt dat er een andere extra randomness-factor in moet komen.

Mana-problemen horen nou eenmaal bij Magic en ook binnen Magic zijn er genoeg andere spelvormen bedenkbaar waarbij je manaproblemen omzeilt. Bijv:

Type 4 magic: iedereen heeft oneindig mana, maar mag maar 1 spell per beurt spelen. Uiteraard komen en nog wel wat meer regels bij kijken, maar elke huisgroep kan daar zijn eigen varianten van maken.

Leuke booster-battle variant: Elke kaart in je hand mag je faced-down als land spelen die alle kleuren mana kan maken. Hierbij moet je dus goed afwegen of de lategame bom daadwerkelijk zo goed is, of dat je nu liever een landje hebt.

Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
21-7-2018 00:20:00

Zo ben ik onlangs weer eens aan iets begonnen...

Fire Emblem Cipher 0!

Ik wilde eigenlijk vooral de kaarten hebben om iets te verzamelen omdat het wel echt mooie kaarten zijn. Ik hoop dat ik via een niet al te moeilijke weg elke kaart gewoon 1x kan hebben om netjes in mappen te bewaren (ik heb sowieso al alle spellen die in Europa uitgebracht zijn en wil eigenlijk als volgende stap ook de Japanese only spellen hebben).

Maar ik had dus ook 6 starter decks gekocht om te spelen en daarbij heb je eigenlijk maar 1 type kaart: gewoon de Hero cards. Dat maakt het overigens minder interessant dan Magic, maar het is wel leuk en wat meer fast paced omdat je met aanvallen je eigen units niet kan verliezen. Ofwel: je gaat eigenlijk gewoon altijd meppen.

Maar die Hero cards gebruik je dus ook om in te zetten "als land" zoals hierboven beschreven (je gebruikt ze omdat je maar met 1 type kaart werkt ook gewoon voor álles wat je kan doen.) Ook gewoon met als limiet van 1 per beurt maar wel alleen voor "mana" van die kleur. Mij lijkt dat voor Magic ook een prima huisregel om dat tot twee of drie keer toe te laten ter bevordering van een degelijk casual potje.

Het is nooit leuk als iemand echt ver achterblijft. Het enige probleem is dat je wel maar 1 kant het probleem oplost en je niets doet tegen mana floods. (Hoewel die door de verhouding land/spells minder vaak voor komen.)

21-7-2018 12:36:00

Vandaag toevallig, na een kleine 5 weken, Fire Emblem Echoes uitgespeeld. (Beter spel dan ik had verwacht.)

Wat het manasysteem betreft, Marvel TCG heeft best een goed systeem. Je kunt alles als land gebruiken, maar er zijn kaarten die daar het best voor werken. Feitelijk ben je dus nooit gemanascrewed.

Daarnaast heb je Netrunner waar je niet eens land hebt. Mana kun je krijgen door een "action" te spenderen. Je hebt 4 acties per beurt en mana verbrandt niet (altijd Upwelling). Een beetje zoals Channel maar waar je een "action" spendeert ipv levens.

Sommige kaartspellen gebruiken geen manasysteem en die zijn in mijn ogen ook te simpel, misschien zelfs simplistisch (I'm looking at you Yu-Gi-Oh.). Dus je wilt ook niet geen mana/resource-systeem hebben.

Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
21-7-2018 17:38:00

Fire Emblem Echoes ben ik pas opnieuw begonnen, vorige week. Daar was ik eens aan begonnen, maar toen kregen andere dingen plotseling prioriteit en zodoende wist ik bij god niet meer hoe het allemaal zat

21-7-2018 19:56:00

Fire Emblem Echoes is heel simpel, gewoon een zo groot mogelijk zwaard zo hard mogelijk in andermans gezicht planten.

Scroll: [boven|reacties|beneden]