Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Hoi allemaal,
Op Magic Arena speel ik meestal in de BO1 Play Queue om snel m'n daily wins te halen. Afgelopen week ging dat alleen snel vervelen omdat ik met m'n janky Thwart the Grave deck vooral metadecks als Four-Color Omnath en Dimir Rogues bleef tegenkomen. Daarom ben ik uit gaan zoeken hoe de matchmaking in de BO1 Play Queue werkt. Het blijkt dat deze op de volgende drie dingen is gebaseerd (mogelijk spelen meer factoren een rol maar alleen deze drie zijn bevestigd door Wizards):
1. Je matchmaking rank (MMR) in de BO1 Play Queue, oftewel hoe goed je speelt;
2. De sterkte van je deck;
3. Hoeveel games je hebt gespeeld in de BO1 Play Queue.
#3 werkt alleen in je voordeel als je 50 games of minder hebt gespeeld omdat je dan tegen andere onervaren spelers wordt gepaired. Boven de 50 wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen spelers.
#1 kan ik ook niet direct in m'n voordeel gebruiken, tenzij ik een heleboel games achter elkaar opgeef maar dat gaat me wat ver.
#2 kun je dus wel gebruiken om vaker gematched te worden tegen andere janky decks. Het is alleen niet helemaal duidelijk hoe 'deck strength' precies bepaald wordt. Op basis van dit filmpje (vanaf 12:28 tot 14:05) kun je in ieder geval zeggen dat elke kaart in je deck een bepaalde waarde toegewezen krijgt en dat al die waardes bij elkaar deck strength bepalen. Hoe die individuele waardes precies tot stand komen blijft de vraag, maar zoals in het filmpje gezegd wordt, wordt wild card redemption bijgehouden en is het systeem van individuele kaartwaardes 'self correcting'.
Op basis daarvan ben ik een deck gaan samenstellen met weinig gespeelde kaarten én zo min mogelijk mythics/rares. Ik ben altijd fan geweest van reanimator decks dus hiermee ben ik de queue ingegaan:
'Low deck strength' Reanimator
//Lands (22)
2 Bloodfell Caves
6 Forest
5 Mountain
4 Rugged Highlands
5 Swamp
//Creatures
4 Carrion Grub
3 Rampaging Brontodon
4 Titanoth Rex
//Other (23)
4 Spikefield Hazard
4 Fire Prophecy
4 Thrill of Possibility
4 Cultivate
4 Storm’s Wrath
3 Cauldron’s Gift
4 Unbreakable Bond
En warempel, ik kwam opeens allemaal slechte decks tegen. Ik vermoed dat kaarten uit de Arena Base Set (op te zoeken via 'set: ANB' in de Magic Arena catalogus) zoals Rampaging Brontodon ook een lage rating hebben doordat ze voor iedereen beschikbaar zijn dus dat komt mooi uit.
Hebben jullie wel eens geprobeerd om de matchmaking in BO1 Play te beïnvloeden? En wat voor deck speelde je dan? Ik ben namelijk benieuwd naar andere goede slechte decks if U know what I mean.
Als je nog laag level bent (begin van het seizoen) is het handig om niet gelijk het top meta deck te brouwen, maar even te wachten. Eerst je oude decks een kleine pimp te geven door wat nieuwe uncommon uit te nieuwe set te gebruiken, enkele rares of mythic als ze er heel goed bij passen. Dan wordt je meestal niet gelijk tegen de nieuwe meta decks aan gezet. Alternatief in uncommon voor veel gekozen rares / mythic werkt ook goed als je wel graag nieuwe set decks wilt spelen, scheelt ook weer in de wild cards. Ten minste zo do ik het.
Volgens mij heb je het over Ranked Play BullebaK (no offense meant ), daarin is de matchmaking gebaseerd op je rank en Constructed MMR. Voor zover bekend speelt deck strength geen rol.
Edit: ik zag dat de link naar het artikel waarin matchmaking wordt uitgelegd niet werkte, nu gefixt.