Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Serie: Fifth Dawn (5DN)
Serie | Normaal | Foil | ||
Conspiracy | 24,95 | 39,95 | ||
Fifth Dawn | 19,95 | 59,95 |
Prijs:
€ 19,95
FOIL
€ 59,95
Ik ga met Wackywong mee. De ene kaart zegt dat je kaarten wel op instant speed mag spelen. De andere kaart zegt echter dat je kaarten niet op instant speed mag spelen.
Met andere woorden, de stelling die inderdaad geponeerd wordt, is: A en niet-A.
@Zanquis: Je smokkelt er hier een afhankelijkheid in:
"Echter Teferi heeft je verteld dat je instants enkel mag spelen alsof het een sorcery is."
Je laat hiermee impliciet "kan niet" van "kan wel" winnen, terwijl daar puur vanuit de logica geredeneerd geen grond voor is.
Waarom zou hier EFSQ niet van toepassing zijn?
Het is waar dat je alles terug kunt reduceren tot een waarheidswaarde, maar DAARNA heb je nog met een conjunctie te maken (beide kaarten liggen immers op de battlefield). Dus:
Vedalken Orrery: phi (waarheidswaarde X)
Teferi: niet-phi (omgekeerde waarheidswaarde X)
Formeel geconjungeerd wordt dat 'phi en niet-phi'. Er is echter geen model van psi waaruit phi en niet-phi niet uitvolgt.
Conclusie: 'phi en psi' is waar én 'niet-phi en psi' is waar. Dus psi is altijd waar. Oftewel als Magic de regels van de logica zou volgen dan zou uit 'kan niet' en 'kan wel', 'kan wel' volgen.
PS. Ik snap niet wat je bedoelt met 'vermenigvuldigen'. Vermenigvuldigen is geen handeling in de logica maar in de wiskunde.
Ex falso sequitur quodlibet is naar mijn mening hier niet van toepassing.
Indien je de stellingen eerst terugbrengt naar wel/waar of nietus/onwaar
kan je bij vermenigvuldiging maar 1 uitkomst hebben. Een andere uitkomst is dan onmogelijk.
Ik ben er niet mee eens, als je namelijk de regels van logica toepast dan mag je wel alles op instant-speed spelen.
Uit het ongerijmde volgt immers alles en is daarmee een direkte contradictie op 'kan-niet wint van kan-wel'.
Voor de fans: hier
Ik mag met alles rekenen, voor mijn werk moet ik zelfs met denkbeeldige waarden rekenen
Imaginaire getallen zijn onderdeel van bijna alles wat ik doe op mijn werk
Daarbij het was rekenen met de logische waarden die volgen uit de stellingen.
oke duidelijk,
Jullie waren zo aan het reageren dat ik de kluts kwijtraakte.
Je mag niet rekenen met variabelen van nominaal niveau .
Stel jij hebt de Orrery en je tegenstander Teferi,
werk ze gewoon af in willekeurige volgorde met de regels van logica en resultaat is hetzelfde:
- Vedalken Orrery Zegt dat je alles mag spelen wanneer je een instant mag spelen.
- Teferi, Mage of Zhalfir zegt dat je alles (zelfs instants) enkel mag spelen als je sorcery kan spelen. Antwoord =
x
=
Teferi wins.
Andersom:
- Teferi, Mage of Zhalfir zegt dat je alles (zelfs instants) enkel mag spelen als je sorcery kan spelen.
- Vedalken Orrery Zegt dat je alles mag spelen wanneer je een instant mag spelen.
Echter Teferi heeft je verteld dat je instants enkel mag spelen alsof het een sorcery is.
Antwoord = x
=
Teferi wins
Hoe dan antwoord is simpel regel 101.2: When a rule or effect allows or directs something to happen, and another effect states that it can't happen, the "can't" effect takes precedence.
Duidelijk voorbeeld is bv met automatische counterspells vs spells die niet gecountered kunnen worden. De counterspell doet wat ie kan maar de niet counterbare spell gaat gewoon door.
"Kan niet" wint van "kan wel".
Waarbij je "can cast spells only any time he or she could cast a sorcery" moet lezen als "en dus niet op elk moment dat je een instant zou mogen spelen".
Wie wint er nou van wie?
@Zomaaréén: Alhoewel ik de logica van je post inzie, is dat niet wat "any time you can cast a sorcery" betekent. Dat betekent simpelweg: 1) je hebt priority 2) het is je eigen main phase 3) de stack is leeg.
CR 307. Sorceries
307.5. If a spell, ability, or effect states that a player can do something only "any time he or she could cast a sorcery," it means only that the player must have priority, it must be during the main phase of his or her turn, and the stack must be empty. (...)
Nee, Orrery zegt dat je alle nonland kaarten mag spelen alsof ze Flash hebben, dus mag je ze spelen op instant speed. Teferi zegt dat tegenstanders alleen maar spells mogen casten op tijden wanneer je sorceries kan casten en je kan sorceries niet spelen op instant speed.
Is het niet zo dat Vedalken Orrery de momenten waarop je een sorcery mag casten verandert, en dat Teferi, Mage of Zhalfir zegt dat je tegenstander alleen nog maar kaarten mag spelen wanneer hij sorceries kan spelen? (Wat nu dus vrijwel altijd is?)
@sanchiro: ik ben heel benieuwd welke judges dat zijn, want ze hebben het unaniem FOUT. Exact om de hieronder gequote rule. Ik hoor HEEL graag waarom zij denken van wel, want dan kunnen we dat even uit hun hoofd praten
Ahh nu zie ik het ja, niet goed gelezen in eerste instantie ....nou dan ben ik ook benieuwd naar zijn uitleg...
Artifact
You may cast spells as though they had flash.
Vraag: Mag ik nu ook equippen wanneer ik wil?
Antwoord: Nee. De nieuwe Oracle text maakt het al wat duidelijker, maar ook al stond op de oude versie "any time you could play an instant" en staat bij equip ""you may play this ability any time you could play a sorcery" is het heel makkelijk: equip is een activated ability en geen spell. Je played geen card, je played een ability.
Vraag: En hoe werkt dat met Planeswalkers?
Antwoord: Die mag je wel spelen alsof ze flash hebben, maar de ability activeren (daar heb je het al, het is een ability) mag nog steeds alleen in je eigen mainphase als de stack leeg is.
Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander
12/1/2004
The controller of Vedalken Orrery can cast nonland artifact, creature, enchantment, and sorcery cards any time they could cast an instant. This includes on other players’ turns and during the upkeep step, draw step, combat phase, and end step.
6/15/2010
This applies only to casting spells. It does not, for example, change when you may activate abilities that can only be activated “any time you could cast a sorcery”.
Decktips