Submenu - Informatie
Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Priority en de stack is één van de moeilijkste dingen om te leren van magic. Zo moeilijk zelfs, dat Wizards of the Coast het woord "stack" liever niet op een kaart zet, omdat het te verwarrend is voor nieuwe spelers. Maar met een beetje logisch denken en verstand van het spel, valt dat eigenlijk wel mee. |
Hoe het werkt |
Als je iets doet in een spelletje Magic, dan gebeurt dat niet meteen. In plaats daarvan komt het eerst op de stack. Je moet dit eigenlijk ook letterlijk zien als een 'stack', een 'stapel'. Dat is gedaan, zodat je nog op een spell of ability van iemand kan reageren, voordat bijvoorbeeld een Shock jouw Grizzly Bears vernietigt. Als je net begint met spelen, gaat het zo vaak zo: Jouw tegenstander speelt een Shock op jouw Grizzly Bears. Jij zegt tegen hem: tegelijk met jouw shock speel ik een Giant Growth, zodat mijn beer overleeft. Dit werkt natuurlijk prima als je net begint met spelen, maar er zitten wat haken en ogen aan. Het is namelijk onmogelijk voor 2 spelers om tegelijkertijd een spell te spelen. Dit komt door een dingetje genaamd priority, wat zoiets betekent als voorrang. Dat dingetje is best belangrijk bij het begrijpen van de stack. Het zorgt er namelijk voor dat alleen de speler die priority heeft, spells en abilities kan spelen. Het idee is dat als jij iets doet, dat niet meteen gebeurt maar op de stapel (de stack dus) gaat. Daar blijft hij liggen tot alle spelers zeggen dat ze er niet op willen reageren. Als mensen er wel op willen reageren, dan wordt die spell of ability daar bovenop gelegd. Als niemand verder wil reageren, dan gaat de bovenste (dus degene die er het LAATST op is gelegd) af. Daarna mogen mensen weer besluiten of ze willen reageren. Zo niet, dan gaat het volgende op de stack af. Dit besluiten of je wil reageren, doe je als je "priority" hebt. Dit houdt in dat je netjes op volgorde gaat besluiten of je iets wil doen. Bijvoorbeeld, jij speelt een Shock op je tegenstander in een multiplayer spel met 3 spelers. Dat gaat op de stack. Nu gaan we een rondje priority doen. We beginnen bij jouzelf. Wil jij reageren op je eigen spell? Zo ja, doen. Zo niet, dan vragen we het aan de volgende speler, en daarna aan de laatste. Als hij niets doet, dan gaat de spell af. Let op! Je mag dan niet zelf meer reageren, want die kans had je al opgegeven. |
Een voorbeeld |
Stel, we zijn in het begin van jouw Precombat Main Phase. Niemand heeft nog wat gespeeld. Jij hebt nu priority, want jij bent de actieve speler. Mocht je nu een spell spelen, dan gaat die bovenop de stack. Doe je het niet, dan geef je de priority door naar je tegenstander. Maar je besluit het wel te doen, en je speelt een Goblin Chariot. Je hebt nu nog steeds priority, dus je mag nog steeds spells spelen. Nu besluit je de priority wel door te geven. je tegenstander doet ook niets, en de Goblin Chariot resolved en komt in het spel. Nu krijg jij weer priority. Je besluit dat het tijd word om je tegenstander een lesje te leren. Je speelt een Volcanic Hammer op zijn Flying Men, en die komt op de stack. Dan geef je de priority door. Dit laat jouw tegenstander natuurlijk niet zomaar gebeuren, en hij speelt een Cancel op jouw volcanic hammer. De Cancel komt bovenop de Volcanic Hammer op de stack terecht. Dan geeft je tegenstander de priority weer door. jij wil persé dat die Flying Men dood gaat, dus jij speelt een Mana Tithe, die zijn Cancel target. Ook die komt bovenop de stack, op de Cancel dus. Jij geeft de priority door, en je tegenstander ook, want jullie willen nu even niets meer spelen. De stack ziet er nu zo uit, van boven naar onder: ==boven== Mana Tithe Cancel Volcanic Hammer ==onder== Jullie hebben nu beiden de priority doorgegeven, dus de bovenste spell gaat van de stack, en resolved. Die spell vraagt jouw tegenstander te betalen, wat hij niet doet, omdat z'n mana op is. Dat betekent dus dat de Cancel gecounterd word. Counteren zorgt ervoor dat de spell die gecounterd word, van de stack word gehaald, en in de graveyard word gelegd. Zodra er een spell is geresolved, in dit geval de Mana Tithe dus, krijgt de actieve speler (in dit geval jij dus) weer priority. Daar doe je niets mee, dus je geeft hem door. Ook je tegenstander geeft hem door. Nu gaat de volgende spell resolven, de Volcanic Hammer. Hij doet 3 damage aan de Flying Men, die daardoor dood gaat. Door het naar de graveyard gaan van de Flying Men triggert je tegenstanders Grave Pact. Die ability komt op de stack te liggen, want ook abilities gaan op de stack (niet alle abilities, bijvoorbeeld de ability van Glorious Anthem niet, maar alle triggered en activated abilities wel). Jij ziet het al aankomen, je moet je creature gaan sacrificen. Daar heb je niet zo veel zin in, dus je besluit als reactie op die ability een Sprout te spelen. Je hebt nog steeds priority, maar nu geef je hem door. Zo ook je tegenstander. Nu resolved de Sprout, en je krijgt een saproling token. Jullie beiden krijgen priority, maar geven beiden door. Nu gaat de triggered ability van Grave Pact resolven. Jij sacrificed je net gekregen saproling, zodat jouw Goblin Chariot blijft leven. Nu weet je ongeveer hoe de stack werkt. Let wel, dit een eenvoudige uitleg maar als je dit begrijpt zijn de basics van de stack je in ieder geval duidelijk. |
Handige link |
In dit artikel hier wordt het ook nog allemaal uitgelegd. Het is in het Engels, maar de moeite waard. Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt. Terug naar het overzicht |