1) Riccardo pakt een kaart [De speler die begint (playt) skipt zijn draw step ], speelt een Plains en past. Toby pakt een kaart, speelt een Forest, cast Llanowar Elves, en past. 2) Riccardo pakt een kaart, speelt een Island, cast Ice Cage op Toby's Llanowar Elves en past. Toby pakt een kaart, speelt een Forest, tapt beide Forests en zijn Elf voor mana [Door de Ice Cage mag Toby geen activated abilities van de Llanowar Elves activeren; een mana ability is ook een activated ability en had dus niet gebruikt mogen worden ], cast een Sacred Wolf, en past. 3) Riccardo pakt een kaart, speelt een Mountain en een Cloud Elemental, en past. Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en valt aan met de Sacred Wolf. Riccardo blockt met Cloud Elemental [De Wolf vliegt niet, dus Cloud Elemental mag hem niet blocken vanwege zijn eigen rules text ], maar Toby tapt een Forest om een Giant Growth op de Wolf te spelen [Dit mag, de Wolf kan niet getarget worden door je tegenstander, maar wel door jezelf], zodat deze het overleeft. Riccardo heeft geen trucje, dus de Cloud Elemental gaat naar de graveyard en de Wolf blijft op het battlefield liggen. In de post combat main phase speelt Toby nog een Awakener Druid (betaald met Forest, Swamp en Llanowar Elves) [Zelfde fout als daarnet, Toby mag de Elf niet tappen voor mana ], dus het Forest dat hij gebruikte om te betalen, wordt een getapte 4/5 Treefolk. Dat was wel weer genoeg voor deze beurt, dus Toby past. 4) Riccardo pakt een kaart, speelt een Island, en cast Day of Judgment [Dat kost die Riccardo niet kan produceren met de landjes die hij beschikbaar heeft ]. De Awakener Druid gaat dood, de Llanowar Elves gaat ook dood, dus de Ice Cage valt er af en gaat naar Riccardo's graveyard [Niet helemaal correct verwoord, maar we verwachten niet dat (beginnende) spelers de volledig correcte terminologie beheersen. Als je het helemaal netjes wil zeggen, zeg je dat de Ice Cage nergens meer aan vastgemaakt is en als SBA naar de graveyard gaat]. De Sacred Wolf kan niet getarget worden door spells van Riccardo en overleeft de Day of Judgment [DoJ target niet, dus alle creatures die niet indestructible zijn en geen regeneration shield hebben, gaan gewoon stuk ]. Na dit bloedbad [Dankzij de Awakener Druid heeft Toby een Forest dat ook een 4/5 Treefolk creature is, dus die had ook stuk moeten gaan ] besluit Riccardo te passen. Toby pakt een kaart, speelt een Sunpetal Grove die dankzij de Forests untapped op het battlefield komt. Voor 4 mana cast Toby een Armored Ascension op zijn Sacred Wolf [Dat mag; een Aura op de stack target wel, maar Toby mag best zijn eigen Wolf targeten] en valt aan met zijn 3/1 flyer; Riccardo gaat naar 17 en krijgt de beurt. 5) Riccardo pakt een kaart, speelt een Mountain en cast een Vulshok Berserker (betaald met Plains, Island, Mountain, Mountain). Riccardo valt aan, Toby kan niet blocken en gaat ook naar 17. Riccardo speelt een Island [Je mag maar 1 land per beurt spelen, en Riccardo had deze beurt al een Mountain gespeeld. Er liggen geen kaarten zoals Oracle of Mul Daya, dus een tweede land kan niet gespeeld worden ] en past. Toby pakt een kaart, speelt een Infantry Veteran, valt aan met de Sacred Wolf, pompt die op met de activated ability van Infantry Veteran [De Veteran is summoning sick en mag dus niet tappen voor zijn activated ability ], waardoor de Wolf 4/2 wordt; Riccardo gaat naar 13 en krijgt de beurt. 6) Riccardo pakt een kaart, speelt Arc Runner en valt aan met de Arc Runner en de Vulshok Berserker. Toby neemt 8 schade en gaat naar 9. In de post combat main phase doet Riccardo niets. Aan het begin van de end step triggert de ability van Arc Runner, maar in reactie daarop cast Riccardo een Fling en wil 5 damage aan Toby doen. Helaas, Toby heeft nog een Stabbing Pain en sloopt de Arc Runner voordat Riccardo hem kan sacrificen [Het sacrificen is een cost waarop niet gereageerd kan worden; tegen de tijd dat de Fling op de stack ligt en Toby priority krijgt, is de Arc Runner al lang niet meer op de battlefield en kan niet getarget worden door Stabbing Pain ]. Toby blijft dus op 9 leven staan en krijgt de beurt. Toby pakt een kaart, speelt een Swamp en cast een Greater Basilisk. Hij valt aan met de Sacred Wolf en de Infantry Veteran, Riccardo neemt 3 + 1 = 4 schade en gaat ook naar 9. Toby heeft geen kaarten meer in zijn hand en past. 7) Riccardo pakt een kaart, cast Magma Phoenix en past met nog 1 Island untapped. Toby pakt een kaart en valt aan met de Sacred Wolf en Greater Basilisk; Riccardo blockt de Wolf met Magma Phoenix en de Basilisk met Vulshok Berserker. In de Combat Damage step gaan Sacred Wolf, Vulshok Berserker en Magma Phoenix dood en wordt 3 damage gemarkeerd op de Greater Basilisk. Nu triggert de leaves-the-battlefield ability van Magma Phoenix en deze gaat op de stack, maar voordat hij resolvet, activeert Toby de Infantry Veteran om zijn Basilisk +1/+1 te geven; dit mag natuurlijk, omdat aanvallende creatures "attacking" zijn tot en met de End of Combat step [Helemaal correct!]. De ability van de Veteran resolvet en de Basilisk is nu 4/6 met 3 damage erop gemarkeerd. Toby realiseert zich nu dat de 3 damage van de Phoenix nog steeds genoeg is om de Basilisk te vernietigen, dus speelt hij er Giant Growth op; deze resolvet en de Greater Basilisk is inmiddels nog wat greater geworden: 7/9 om exact te zijn. Nu passen beide spelers en mag eindelijk de triggered ability van Magma Phoenix resolven. De Infantry Veteran krijgt 3 damage en gaat naar de graveyard; de Basilisk krijgt nog 3 damage en heeft nu in totaal 6 damage erop gemarkeerd, maar zijn 9 toughness is ruim genoeg om dat te overleven [Ze vergeten dat Magma Phoenix ook 3 damage aan elke speler doet ]. Helaas voor Toby, heeft Riccardo nog een Diminish op hand, die korte metten maakt met de Basilisk: die wordt nu 1/1 [Dit is een lastige en heeft te maken met layers, een van de meest gevreesde onderdelen van de spelregels. In layer 7b wordt door Diminish de P/T op 1/1 gezet, vervolgens krijgt de Basilisk in layer 7b nog +1/+1 van de Veteran en bovendien nog +3/+3 van de Giant Growth, en wordt dus een 5/5 ] en gaat alsnog dood [Dat klopt dan weer wel, een 5/5 met 3 damage van combat en 3 damage van de Phoenix overleeft het simpelweg niet]. Na een bijzonder ingewikkelde combat, hebben beide spelers alleen nog maar land op het battlefield en geen kaarten meer in de hand, en staan ze beiden op 9 leven. 8) Riccardo trekt een Phantom Beast, cast hem, en past. Toby trekt en speelt nog een Infantry Veteran. 9) Riccardo trekt zijn tweede Arc Runner, cast hem, en valt aan met de Arc Runner en Phantom Beast. Toby blockt de Arc Runner met de Infantry Veteran, maar voordat damage wordt gedaan (ze zijn dus nog in de Declare Blockers step), activeert Toby de Infantry Veteran [Ook deze Veteran is summoning sick en kan zijn ability nog niet gebruiken ] om de Phantom Beast +1/+1 te geven [Dat mag, er staat nergens dat je alleen je eigen aanvallende beesten mag targeten]. De triggered ability van het Beast triggert en resolvet, dus het Beast gaat dood voordat hij damage aan Toby kan doen. Beide spelers passen nu, en ze gaan naar de Combat Damage step. De Arc Runner doet 5 schade aan de Infantry Veteran die daaraan dood gaat, maar omdat de Veteran getapt is, doet deze geen schade aan de Arc Runner [Ook getapte blockers doen gewoon combat damage, dit is al zo sinds 6th edition. Als de Veteran niet ziek was geweest, was dit een heel mooie en goede play geweest! ]. Niet dat dat veel uitmaakt, want de Runner is geblockt en doet dus ook geen schade aan Toby, en wordt aan het begin van Riccardo's End step toch gesacrificed. Als Toby zijn beurt aanneemt, staan beide spelers nog steeds op 9 leven, hebben geen kaarten in de hand en geen non-land permanents op het battlefield. Toby trekt en speelt een Runeclaw Bear. 10) Riccardo trekt een kaart en past. Toby trekt een kaart, valt aan met de Runeclaw Bear (Riccardo gaat naar 7) en past. In Toby's End step haalt Riccardo de Magma Phoenix terug naar zijn hand [Er staat geen restrictie op de Phoenix, dus Riccardo mag zijn ability activeren, aangezien ook hij in de End Step priority krijgt]. 11) Riccardo trekt een kaart, cast de Magma Phoenix en past. Toby trekt een kaart, cast Stone Golem en past. 12) Riccardo trekt een kaart en past. Toby trekt een kaart en cast Doom Blade op de Magma Phoenix. In reactie cast Riccardo Reverberate en kiest als target voor de kopie Toby's Stone Golem; omdat na het casten van een spell de caster altijd weer priority krijgt [Correct!], speelt Riccardo nu een Negate op de originele Doom Blade. Nadat de hele stack is geresolved, is dus de Stone Golem dood, maar leeft de Phoenix nog [De stack resolvet van boven naar beneden; eerst resolvet dus de Negate, waardoor de Doom Blade wordt gecounterd en van de stack wordt verwijderd. Als daarna de Reverberate probeert te resolven, is zijn enige target (namelijk die Doom Blade) weg, en wordt Reverberate door de spelregels gecounterd. Riccardo had eerst de Reverberate kunnen laten resolven en pas daarna de Negate spelen, dan had hij wel het eindresultaat gekregen dat hij wilde ]. Toby had zich deze beurt iets anders voorgesteld en past beduusd. 13) Riccardo trekt een kaart, speelt een Plains en cast Angelic Arbiter. Hij valt aan met de Phoenix (Toby gaat naar 6) en past. Toby trekt een kaart, cast Doom Blade op de Angelic Arbiter en valt aan met de Runeclaw Bear [Omdat de Arbiter inmiddels dood is, geldt zijn restrictie niet meer en mag Toby inderdaad aanvallen] (Riccardo naar 5). 14) Riccardo trekt een kaart, valt aan met de Phoenix (Toby gaat naar 3 leven) en past. Toby trekt een kaart, valt aan met de Runeclaw Bear (Riccardo naar 3) en realiseert zich in zijn tweede main phase dat hij een wonder nodig heeft om te overleven. Hij cast een Sign in Blood op zichzelf (Toby naar 1) en trekt zowaar Plummet! Toby cast Plummet op de Magma Phoenix, deze gaat naar de graveyard en zijn triggered ability triggert. In reactie op die trigger activeert Riccardo nogmaals de activated ability van de Phoenix en haalt hem terug naar zijn hand [Dat mag, hij krijgt priority met de trigger nog op de stack; omdat de Phoenix zelf al in de graveyard ligt, kan Riccardo hem terughalen], maar dat maakt allemaal niets meer uit: de 3 damage aan alles en iedereen trigger ligt al op de stack, en als die resolvet, krijgen beide spelers en die dappere Runeclaw Bear 3 damage [Een effect is altijd onafhankelijk van zijn bron; ook al is de Phoenix inmiddels niet meer in de graveyard, zijn effect zal normaal resolven]. Toby gaat naar -2 leven, Riccardo gaat naar 0 leven, en er wordt 3 damage op de Beer gemarkeerd. Zodra State Based Actions worden uitgevoerd, gaat de Beer naar de graveyard, en verliezen Riccardo en Toby tegelijkertijd, dus is de game een draw [Je verliest als je 0 of minder leven hebt, en als beide spelers tegelijk verliezen, is het een draw. Daarbij maakt het niets uit dat Toby nog minder leven heeft dan Riccardo]. In plaats van een nieuwe game te beginnen, besluiten Riccardo en Toby dat het wellicht verstandiger is om eens een blik te werpen in de Comprehensive Rules... (Klik hier om meteen naar de CR van 16 juli 2010 in PDF te gaan.) [Een zeer verstandig besluit!] Bedankt voor het lezen en voor alle reacties! Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van het lezen als ik van het schrijven; het was erg grappig om eens lekker alles fout te mogen doen Tot de volgende column, greetz, Dustin (L2 Judge en [nog steeds] amateur speler).
Reacties
(6)
Erg leuk om te lezen
zeker leuk om te lezen was trouwens heel erg geslaagd daar
Hey Dustin, wat zie ik nou??? Level 2?? Sinds wanneer heb jij genoeg EXP gegained om te levelen? Gefeliciteerd in ieder geval
"Voor 4 mana cast Toby een Armored Ascension op zijn Sacred Wolf [Dat mag; een Aura op de stack target wel, maar Toby mag best zijn eigen Wolf targeten] en valt aan met zijn 3/1 flyer; Riccardo gaat naar 17 en krijgt de beurt." Sacred Wolf mag inderdaad getarget worden door Toby, maar Toby valt niet een met een 3/1 flyer, maar met een 4/2 flyer (ook dor de Ascension). Riccardo gaat dus naar 16 en krijgt de beurt.
Oh nee sorry, hij castte hem met een Sunpetal Grove, ik ging er vanuit dat hij minimaal één Plains had.
|