|
|
Column: Afkortingen / Termen |
|
|
|
Deze column zal gaan over een erg belangrijk aspect van MTG, iets waar je als een beetje serieuze speler eigenlijk niet omheen kan. Ze sparen tijd uit, maken dingen begrijpelijk en klinken ook nog eens "cool"; ik heb het natuurlijk over Termen en Afkortingen in MTG!
|
|
|
Waarom? |
|
|
|
Erg vaak hoor je op Tournaments of zelfs aan de keukentafel termen die dingen beschrijven in het spel. Soms zijn deze termen niet officieel maar zijn ze een "creatie" van de spelers zelf (of zelfs oude termen die nog steeds gebruikt worden). Zoals al eerder gezegd, ze helpen vooral bij het begrijpen van het spel en het makkelijk laten doorvloeien daarvan. Hieronder zal ik een paar termen opnoemen en uitleg geven. Echter, mocht je een term tegenkomen waarvan je denkt "hey, die moet er ook in!"; stuur me een bericht en ik zet het erbij!
|
|
|
Termen |
|
|
|
|
|
|
|
Laten we beginnen met de echte termen. Even een lijstje van wat je tegen zult gaan komen: -Chumpen -Fizzlen -Fetch -(Shock)Duals -Scoopen -Bouncen -Millen -Pompen -Hardcasten -Removal -Topdeck -Power 9 -Weenie(/Stompy) -Vanilla -Ping -Manland -Broken -Mana screw -Fatties -Mana Curve -Cantrip
|
Chumpen |
|
Chumpen/Chump-blocken is eigenlijk niets anders dan een groot creature met een klein creature blocken om zo relatief weinig te verliezen. Wat verlies je liever: een Elite Vanguard of 13 levens van een Krosan Cloudscraper? Het is een veelgebruikte term zowel in Casual als in Tournaments; chumpen hoor je overal. "Chump gewoon met je 1/1, die heb je toch niet nodig.", "Zal ik hem chumpblocken of niet?", etc.
|
Fizzlen |
|
Fizzlen is een oude term die staat voor "countered on resolution". Even een voorbeeldje: Je speelt een Giant Growth op je Grizzly Bears met als doel je beer 5/5 te maken. Stack-Top -Giant Growth Stack-Bottom Je tegenstander reageert op de Giant Growth met een Doom Blade met als target de beer. Zo ziet de stack er nu uit: Stack-Top -Doom Blade -Giant Growth Stack-Bottom De Doom Blade resolved en vernietigt de beer. Giant Growth probeert nu te resolven, ziet dat zijn target weg is en wordt gecounterd on resolution, oftewel: hij fizzled. Fizzlen gebeurt alleen als alle targets van een spell/ability illegal zijn. Een Hex die bij resolution maar 5 targets heeft gaat nog steeds door; hij heeft nog targets.
|
|
Ook is Fizzlen een term die terugkomt in de Storm/Combo-decks. Het staat voor het net niet halen van de kill met je combo (bijvoorbeeld een Tendrils of Agony voor 18 levens, etc.). "Hij ging voor de turn 1 kill, maar hij fizzlede." wordt er dan bijvoorbeeld gezegd.
|
Fetch |
|
Fetch is een term (engels voor halen/ophalen > fetching a stick (en voor de pokémon-fans: Farfetched?)) gebruikt voor landen die andere landen opzoeken in je deck en daardoor je colours/draw verbeteren. Je kan het dus zowel voor je kleuren gebruiken als voor het filteren van je deck waardoor je sneller je kaarten pakt. Enkele voorbeelden van fetch zijn: Een veelgestelde vraag is: "Waarom is de fetch uit en duurder terwijl je daar een leven aan verliest?". Daar is een simpel antwoord op te geven: het landje dat je zoekt komt untapped into play. Je kan het dus meteen gebruiken! Dit klinkt misschien een beetje flauw, maar in Tournaments blijkt dat dat toch wel een erg belangrijk aspect is. Een andere reden van de hogere prijs is dat je met - en -fetch technisch gezien iets anders opzoekt dan met de Terramorphic Expanse/Evolving Wilds. De - en -fetch zoekt namelijk Swamp, Island, Mountain, Plains of Forest op, waar Terramorphic Expanse/Evolving Wilds een Basic Land opzoekt. Waarom is dit belangrijk? Alle Duals/Shockduals hebben basic land types terwijl ze nonbasic-land zijn. Hierdoor zijn ze "fetchbaar" terwijl het dus geen basic landen zijn; ze hebben enkel het basic land-type. Met Terramorphic Expanse/Evolving Wilds kan je ze dus niet zoeken; ze zijn geen basic land.
|
(Shock)Duals |
|
(Shock)Duals zijn hierboven eigenlijk al een beetje uitgelegd. Het mooie aan (Shock)Duals is het feit dat ze 2 kleuren mana geven (Duals zonder nadeel > Volcanic Island, voor Shock moet je 2 levens betalen als je hem untapped in het spel wil laten komen > Temple Garden) en makkelijk fetchbaar zijn. Het voordeel dat je hierdoor krijgt is behoorlijk groot en (Shock)Duals zijn dan ook erg in trek in Tournaments, maar ook in Casual. Bonus: Volcanic Island is nooit geprint in Alpha; een productiefout!
|
Scoopen |
|
Scoopen is een term gebruikt om aan te geven dat je het opgeeft en de tegenstander wint. In Tournaments erg vaak gebruikt, daar het je tijd bespaart (je kan immers snel aan een nieuw potje beginnen). Echter, let wel op met scoopen: soms scoop je waarna je aan je bovenste 3 kaarten ziet dat je nog best had kunnen winnen..! Doe het daarom ook alleen als het uitzicht compleet donker is en je vrijwel zeker bent dat je niet meer kan winnen!
|
Bouncen |
|
Bouncen is een term gebruikt voor een techniek om kaarten terug naar je hand te sturen vanaf de battlefield, vooral gebruikt in blauw. Een paar zeer bekende bounce-kaarten zijn: Alhoewel bouncen vooral gebruikt wordt bij creatures ( "Ik bounce zijn creature wel voordat ik hem aanval." ) kan het dus ook bij andere permanents.
|
Millen |
|
Millen is een term gebruikt voor een bepaald soort kill: het leegmaken van je tegenstander's deck waarna hij geen kaart kan rapen en dus verliest. Waarom Mill zo genoemd wordt weet ik niet precies, maar ik leg de link bij Millstone (de eerste kaart die iets met het leegmaken van je library deed). Mill is een overwegend blauwe term en komt dus ook bijna alleen voor bij blauwe kaarten. Echter, soms wordt er gespeeld met de colour-pie en krijg je kaarten als Glimpse the Unthinkable, Extractor Demon en Mind Funeral > de kleur zwart begint dan mee te spelen.
|
Pompen |
|
Pompen is een term wat staat voor het groter maken van je creature. Dit kan gedaan worden door middel van spells (Giant Growth etc.) of abilities (Shivan Dragon etc.). Zo goed als elke kleur in MTG heeft wel een kaart die werkt met dit mechanisme, het is niet echt iets van een bepaalde kleur. Hieronder nog een paar voorbeelden: Toch blijft Balshan Collaborator een twijfelgeval..
|
Hardcasten |
|
Hardcasten is een term gebruikt voor het daadwerkelijk casten met behulp van de manacost bij kaarten waarvoor dat niet altijd nodig is. Bijvoorbeeld, kaarten als Progenitus, Emrakul, the Aeons Torn en Force of Will worden meestal gebruikt zonder het betalen van de eigenlijke mana-cost. Force of Will > Wordt vaak gespeeld door het betalen van de alternatieve cost (het removen van een blauwe kaart en het verliezen van 1 leven) en wordt dus bijna nooit gehardcast. Emrakul, the Aeons Torn > Een geliefd target van Elvish Piper; wordt dus niet gecast. Je krijgt dus ook geen extra beurt als je Emrakul het spel in sneakt! Progenitus > Wordt erg vaak het spel ingeslingerd door Natural Order.
|
Removal |
|
Removal is een term gebruikt voor kaarten waarmee je iets weg kan halen. Dit kan gelden voor creatures, enchantments, artifacts, etc. Removal hoeft ook niet langdurig te zijn; de eerder besproken Unsummon is al een soort van removal. Hieronder een paar oude/nieuwe bekende removal-kaarten:
|
Topdeck |
|
Topdecken is een term die je waarschijnlijk zult horen in leuzen als "topdeck-modus" en dergelijke. Het staat voor het geen kaarten in je hand hebben, je bent dan aan het topdecken.
|
Power 9 |
|
De power 9 is de benaming voor de 9 duurste kaarten ooit in MTG geprint. Alle kaarten komen uit Alpha; ze hadden toen geen flauw benul over hoe goed deze kaarten ooit zouden worden en nu dus zijn. De complete P9 is dan ook banned in Legacy en restricted in Vintage. De P9 bestaat uit: Timetwister, Time Walk, Ancestral Recall, Mox Pearl, Mox Sapphire, Mox Jet, Mox Ruby, Mox Emerald, en dan uiteindelijk nog Black Lotus.
|
Weenie |
|
Weenie(/Stompy) is een term gebruikt voor decks die spelen met veel kleine creatures. Het is een tactiek die zelfs wordt gespeeld op Tournaments. De bedoeling van deze decks is het casten van grote hoeveelheden van kleine, goedkope creatures om vervolgens daarmee te winnen. Een voorbeeld van een White Weenie-deck voor Tournaments kan je hier vinden.
|
Vanilla |
|
Vanilla wordt gebruikt voor creatures die totaal geen abilities hebben. Dus alle abilities, ook abilities als flying, lifelink, first strike, etc. tellen mee. Eigenlijk is het heel simpel: heeft een kaart ook maar iets meer dan flavour-text in zijn textbox, dan is het creature niet Vanilla! Tip: Muraganda Petroglyphs is een goeie kaart voor je vanilla deck!
|
Ping |
|
Ping is een term die wordt gebruikt voor permanents die je kunt tappen om schade te doen op een creature (met meestal als gevolg dat het creature sterft). Een paar voorbeelden van bekende ping-kaarten zijn dan ook:
|
Manland |
|
Manland is iets erg belangrijks in MTG, zeker bij Tournaments. Als een land een creature kan worden dan noemt men dat een Manland. Ze kunnen een goede verdediging waarborgen maar ook ontzettend goede aanvallers zijn.
|
Broken |
|
Een kaart is broken als deze zo goed is dat hij de meta (speelomgeving) begint te overheersen. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld Black Lotus overal banned is behalve in Vintage, maar daar is deze alsnog restricted. Tinker is ook een goed voorbeeld van een broken kaart; ondertussen is deze banned in Legacy en restricted in Vintage. Stel je maar eens al die beurt 1 broken kaarten voor die je hiermee kunt spelen! Jace, the Mind Sculptor is ook voortijdig uit standard gehaald omdat hij daar, volgens Wizards, te goed in was.
|
Mana Screw |
|
Als je mana screwed bent dan zit je in de problemen betreffende je mana; je hebt OF te weinig mana sources OF de verkeerde kleuren. Dit begint meestal in early-game (de eerste paar beurten van het spel) als je bijvoorbeeld maar 2 land in je beginhand hebt en dan maar geen nieuw land pakt. Kaarten die mana screw kunnen voorkomen: Extra: verwar dit verhaaltje niet met de kaart Mana Screw; dat is iets heel anders!
|
Fatties |
|
Grote creatures worden ook wel Fatties genoemd. Enorme creatures die je tegenstander laten beven van angst! Een paar voorbeelden hiervan zijn:
|
Mana Curve |
|
Je mana curve geeft aan wat de gemiddelde mana cost is van kaarten in je deck. Echter, denk niet alleen aan de hoeveel mana maar ook aan welke mana je speelt. Als je maar één zwarte kaart speelt hoef je niet 10 Swamps te spelen als je voor de rest blauw speelt. Als je je mana curve weet kun je kijken hoeveel en welk land je in je deck moet spelen. Groen bijvoorbeeld heeft al snel een hoge mana curve; je speelt dan al snel meer land en kaarten als Harrow en Llanowar Elves. Echter, wit met bijvoorbeeld een Weenie deck heeft een lage mana curve; hier speel je dus waarschijnlijk minder land in. Dit is een deck met een vreselijk lage mana curve. Echter, dit deck speelt weer een hoge curve en is daar weer op aangepast.
|
Cantrip |
|
Cantrip is een term gegeven aan kaarten die zichzelf min of meer "vervangen" als je ze speelt. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: Als de kaart resolved zegt hij dat je weer een kaart mag pakken en zo dus eigenlijk geen kaart "verliest" uit je hand; je houdt hetzelfde aantal kaarten. Erg handig, aangezien je altijd wat wilt kunnen doen!
|
|
|
Afkortingen |
|
|
|
Hier ga ik verscheidene afkortingen uitleggen die je toch best vaak in de MTG-scene tegenkomt. -EDH = Elder Dragon Highlander. -BoP = Birds of Paradise. -De swords > SoFaI = Sword of Fire and Ice, SoBaM = Sword of Body and Mind, SoFaF = Sword of Feast and Famine, SoWaP = Sword of War and Peace en SoLaS=Sword of Light and Shadow. -O-ring = Oblivion Ring. -FoW = Force of Will. -NO = Natural Order. -(F)BB = (Foreign/Foil)Black Bordered. -Jace TMS/2.0 = Jace, the Mind Sculptor. -StP/PtE > StP = Swords to Plowshares, PtE = Path to Exile.
|
Toevoegingen? |
|
Heb je nog een term/afkorting die je hier toch graag bij zou zien staan? Stuur me een Message en ik zal hem toevoegen!
|
Credits |
|
Credits gaan naar Jop, Loek en vooral Eaterbuf voor het meehelpen aan deze column; bedankt jongens! Het was echt een hels karwei!
Reacties
51-53 (53)
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
3
de auteur van deze column, ~Crusifix (Lookky)~, heet een hekel aan het woord synergie Vraag over de term "fattie" Wanneer mag je een creature een fattie noemen? De aangehaalde voorbeelden zijn "not just fat but giantenormagantuan" Is er een minimale CMC of p/t of is alles relatief? (Tegen een paar weenies is een Rhox Brute al een fattie, die dan weer een schlemiel is in vergelijking met een cloudscraper
Haha, gelukkig moet deze nog verbeterd worden! Synenergy ben ik inderdaad geen fan van, vind het woord een beetje min voor kaarten die goed samenwerken. Maar hij komt er wel in!
MIDRANGE staat er nog niet bij! Q misstaat midrange in het volgende rijtje; Aggro Combo Control Prison
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
3
|