Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Riku of Two Reflections (Commander)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-6-2012 12:56:00

Voor iedereen die Riku of Two Reflections speelt of wil spelen. Dit topic beoogt een verzameling te zijn van allerlei ideeën rondom Riku. Deel jouw visie of deckbeschrijving hier en help dit een interessant topic te worden voor een ieder die zich in wil lezen op deze commander voor zijn nieuwe deck of om zijn huidige tot een hoger plan te kunnen brengen.


Ervaringen:
Mijn eerste EDH deck ooit had de combinatie met Intet, the Dreamer als commander. Dit deck was toen ooit uit nood geboren omdat EDH ineens erg populair werd en dit de enige coole legend was die ik had. Ook de kleurencombinatie sprak mij wel aan. Groen voor het beuken, blauw voor het pakken van kaarten en rood voor (mass)removal. Allemaal leuke spells er in proppen en dan hard beuken. Het liefst zo groot en lomp mogelijk. In de loop van tijd pas je je deck telkens een beetje aan tot je jezelf op een gegeven moment afvraagt of je huidige generaal nog wel de "skills" heeft om je deck de nodige leiding te geven. Er was twijfel en een nieuwe generaal heeft een coup gepleegd om de leiding te nemen over mijn horde beesten en spreuken. Riku of Two Reflections geeft mijn deck een boost die mijn Intet het niet geeft. Ik kan genieten wanneer ik een Time Stretch kopieer, een van mijn tegenstanders 2 mana open houdt voor zijn Spike Weaver in de hoop dat hij mijn 4 extra beurten overleeft, hij dan ook nog een gekopieerde Acidic Slime op zijn landjes krijgt en daarna word overrompelt door 10 Aegis Angels waar ik een Rite of Replication op had gespeeld. Mijn 2 tegenstanders waren out tapped en ik heb ze beiden in een beurt afgemaakt.
Dit is precies waar spelen met Riku of Two Reflections om draait en waarom Riku en ik zo goed bij elkaar passen. Alles draait om het kiezen van het juiste moment om dan zo lomp en zo hard mogelijk je slag te slaan. Dat is normaal en dat wil iedereen in EDH. Alleen met Riku kan je dit 2x zo hard doen. De ene keer lukt het en de andere keer weer niet, maar dat maakt het niet minder leuk om met deze commander te spelen.

Strategie
Rampen, card advantage, spells die ik heb gespeeld nog een keer spelen.

Rampen
Hoewel het erg leuk is om met Riku te spelen, is het wel mana intensief omdat je zoveel mogelijk wil doen in een beurt om optimaal gebruik te maken van bijvoorbeeld je Time Stretch. Ik ben er dan ook achter gekomen dat het erg prettig is om veel mana te hebben (Duh!) wanneer je met Riku of Two Reflections speelt. De eerste paar beurten ben ik dan ook vooral bezig met het rampen van mana. De damage die ik early game dan krijg neem ik maar voor lief, in de veronderstelling dat mijn tegenstander het later dubbel zo hard terug krijgt. Aan het eind van een potje heb ik meestal het overgrote deel van mijn basic land op tafel liggen. Spells als Harrow, Cultivate en Explosive Vegetation zijn fantastisch (vooral als je ze kan kopieren). Creatures zoals Ondu Giant zijn ook leuk. Ik ben dan ook een fan van hem omdat hij toch ook best wel veel tegenhoud!

Card advantage.
Al die coole spells die je met Riku wil spelen moeten natuurlijk ook worden gepakt. En met het rampen van je mana wordt de kans daarop alleen maar groter omdat je het grootste gedeelte van je land er uit filtert. In de potjes die ik heb gespeeld met Riku merk ik wel dat mijn hand redelijk snel leeg is. Dat is logisch omdat je ook veel mana tot je beschikking hebt om alles te kunnen spelen. Door af en toe eens een Opportunity ofzo te spelen (en te kopieren) is je hand meteen weer vol.

Spell opnieuw casten.
Op een gegeven moment dacht ik: "wat jammer nou dat ik mijn Time Stretch maar een keer per potje kan casten." Dus heb ik er meer dingen in gedaan waarmee ik mijn spells kan terug halen. Eternal Witness is gewoon fantastisch in mijn deck. Het stelt mij in staat om gecounterde spells terug te halen. Het laat je op een of andere manier ook vrijer spelen omdat je weet dat je je spells toch wel weer kan terughalen. Persoonlijk vind ik het erg fijn om met zulke dingen te spelen. Vooral een witness met een Erratic Portal kan je tegenstander nog wel eens doen fronsen.

Commander: Riku of Two Reflections is een erg leuke commander. Zijn abilities zijn erg sterk maar zijn body is dat een stuk minder. Hij is maar 2/2, dus bij het minste of geringste zuchtje van je tegenstander is hij waarschijnlijk wel dood. En hoe je het ook went of keert, je Riku gaat gewoon ERG vaak dood in een potje. Niemand gunt het jou als je een Time Stretch speelt, laat staan dat je hem nog een keer met Riku kopieert. Mijn ervaring is dan ook dat: A) je Riku nooit meer terug ziet in een potje door een Spell Crumple, Hinder of Oblation, B) je Riku uiteindelijk zo duur wordt dat je hem niet meer cast of C) reacties als "!#@%^, RIKU! JIJ MOET DOOD" en je dus enorm veel haat oproept bij je tegenstanders.
Riku kopieert alleen instants, sorceries en creatures. Hier moet je dan ook rekening mee houden als je je deck bouwt. Parallel Lives en Doubling Season zijn leuk, maar die heb ik niet in mijn deck zitten omdat ik ze niet kan kopiëren. Daarnaast vind ik hun impact in mijn deck niet erg groot omdat ik alleen maar met mijn Riku kan kopiëren.

Gelukkig werkt mijn deck ook zonder Riku of Two Reflections. Ik ben niet afhankelijk van mijn commander gedurende de potjes die ik speel. Zonder Riku werkt mijn deck ook prima en win ik ook wel mijn games of doe ik lang genoeg mee om eervol afscheid te nemen van het slagveld. Natuurlijk is er een verschil als je Riku wel in het spel hebt want als je dan een Simic Sky Swallower cast, heb je er twee in plaats van 1. Je doet dubbel zoveel in een potje en dat maakt het leuk om met Riku te spelen. Maar mijn Riku is meer een toevoeging aan mijn deck in plaats van dat ik mijn deck om hem heen hebt gebouwd.

Beoordeling: Ik vind sowieso een erg leuke combinatie om mee te spelen. Grote creatures en krachtige spells. Riku is dan ook een goede toevoeging voor mijn deck gebleken omdat je dan dubbel zo hard uit de hoek kan komen. Eigenlijk is bijna alles mogelijk binnen deze kleuren combinatie en het moeilijkste om te spelen met Riku is misschien nog wel om te kiezen welke kaarten je niet in je deck zou moeten doen. Zo kan je met heel veel creatures spelen en weinig spells of juist met veel spells en weinig creatures. Je Riku kopieert het toch wel.

Deck list: hier

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-6-2012 14:07:00

Leuk stukje. Vriend van me speelt ook Riku en als die eenmaal een flinke hoeveelheid land in het spel heeft is het een waanzin engine van jewelste. Erg uitdagend om tegen te spelen. Key cards in zijn opzet:

Vedalken Orrery
Genesis Wave
Avenger of Zendikar
Animar, Soul of Elements
Blatant Thievery
Rite of Replication

en heel veel ramp samen met wat draw beestjes (Eternal Witness, Izzet Chronarch, Mulldrifter).

22-6-2012 14:32:00

Voor een verschrikkelijk uitgebreide uiteenzetting van alle kaarten en strategieën die een Riku Deck kan spelen, kijk hier

22-6-2012 16:24:00

Zeker verschrikkelijk uitgebreid. Zal de links ook bij andere commanders neerzetten. Dessalniettemin blijven alle persoonlijke bevindingen en ervaringen met Riku natuurlijk van harte welkom.

22-6-2012 17:20:00

Wauw, dat is idd een erg uitgebreide uiteenzetting. Die zal ik eens doorlezen. Je moet je deck natuurlijk wel continu door ontwikkelen in de wapenwedloop die EDH soms wel eens kan zijn.

23-6-2012 15:15:00

Ja, mtgsalvation kent wel meer primers van verschillende commanders, maar deze is zo uitgebreid en beschrijft vrijwel elke kaart die een beetje mogelijk is in het deck. Bovendien wordt hij nog bijgewerkt met nieuwe sets ook, dus ik dacht dit lijkt me wel een link waardig.
Een van de coolste wincon uit deze primer vind ik Eternal Dominion. Ik heb in mijn eigen Riku deck het een keer voor elkaar gekregen om met een Vorinclex, Voice of Hunger in het spel een Eternal Dominion te spelen. Deze werdt gecountered maar in response heb ik hem toen 4 keer gekopieerd met Reiterate. Dat was echt lachen.

28-6-2012 18:10:00

Ik zelf speel Riku als commander voor een instant en sorcery edh.
Gewoon heel veel instants casten heel vaak terrughalen en kopieren. Ik koos Riku vooral vanwege de kleur combinatie, en vanwege het kopieren van instants en sorceries.

voor: card draw, extra turns en dingen die samenwerken met instants/sorceries

voor: burn, instants/sorceries kopieren, card advange met instants en sorceries, (mass) removal

voor: mana ramp, en kaarte terug halen.

Ik wil in dit deck een niet-instant/sorcery base van maximaal 25 kaarten, Minstens de helft daarvan meot synergie hebben met instants en sorcerys. Alleen zijn er vooral voor de andere helft véél kansmakers. Maar ik moet wel bij het thema blijven. Welke kaarten moeten hier zeker in/niet in?

Ik zat te denken aan:

eternal witness
acidic slime
coiling oracle
solemn simularcum
sakura-tribe elder
glen elendra archmage

28-6-2012 19:11:00

Zeker erin uit M13: hier

Verder weet ik niet of dit in je speelgroep kan/mag, maar Tooth and Nail samen met Palinchron en Vorinclex, Voice of Hunger.
Als je veel instants speelt Seedborn Muse.

29-6-2012 01:21:00

Mnemonic Wall
Izzet Chronarch
Anarchist
{=archaeomancer|m13} hier
{=spelltwine|m13} hier

passen goed in je thema

29-6-2012 11:16:00

bedankt, dioe spelltwine moet er zeker in, de seedborn vindt ik ook wel slim. En instants/sorceries terug halen is altijd goed. ( ik speel ongeveer 30 instants en 20 sorcerys) De combo vindt ik niet leuk, omdat het weinig met instants te maken heeft en ik liever win op de combo: Eye of the Storm + extra turn + card draw.

29-6-2012 14:15:00

Als je Seedborn Muse speelt is Alchemist’s Refuge een must!

29-6-2012 14:26:00

Agree, ik ken het effect vooral van Vedalken Orrery. Veel mana+instant+copies is echt verdraaid lastig om tegen op te boksen.

30-6-2012 10:18:00

alchemist zit er nu al in, vendelkan stop ik er denk ik niet in, een artifact dat (denk ik) niet genoeg doet.

30-6-2012 10:44:00

tevens ben ik het niet eens met de haat die op riku rust, op de meeste comanders zit wel haat, en bij Riku valt het nog best mee in tegenstelling tot: MIkaeus, the unhallowed, Kiki-jiki, en veel andere commanders die in onze speelgroep gespeeld worden.

30-6-2012 17:26:00

heb ook een EDH Riku deck... Wat kan een dergelijk deck insane gaan.... echt leuk om mee te spelen!
de laatste ontdekking/toevoeging is Deadeye Navigator....

30-6-2012 18:28:00

Integendeel, je bespaart je 3 mana per spell voor . Hij kan makkelijker gesloopt worden ja, maar omdat je alles op instant speelt kun je daar gelijk wat voor terug krijgen (je gaat m niet t4 spelen natuurlijk).

1-7-2012 12:22:00

In mijn Riku deck speel ik dan ook maar twee kaarten die geen land, creature, instant of sorcery zijn: Cast Through Time en Chandra, the Firebrand (vanwege zijn tweede ability.)

Scroll: [boven|reacties|beneden]