[COLUMN] BoaB – Solitary Fiends, Deel 1
Hallo allemaal en welkom bij deel 1 van weer een gloednieuwe reeks van Building On A Budget. Vandaag kwam de aankondiging op dailymtg.com dat het origineel met ingang van volgende week geschrapt wordt dus het ziet ernaar uit dat deze column straks pas echt exclusief wordt. Ik snap op zich wel dat ze BoaB cancelen omdat de doelgroep niet helemaal duidelijk is maar je kunt het toch moeilijk loszien van JvL's vele missers en de bakken kritiek die hij bijna wekelijks kreeg (vaak waren de message boards leuker om te lezen dan de columns zelf). Maar ook al heeft JvL BoaB eigenhandig om zeep geholpen, ik vond het nog steeds de leukste column op dailymtg.com dus jammer vind ik het wel. Ik ga in ieder geval nog even door met mijn wekelijkse column welke is gebaseerd op de BoaB-columns van Jay Moldenhauer-Salazar van enkele jaren terug. Het Avacyn Restored Intro Pack dat deze keer centraal staat: Solitary Fiends.
Net als JMS ga ik te werk volgens een vaste formule, te weten de volgende:
1. Start met een onaangepast Intro Pack.
2. Speel telkens 5 potjes en maak dan hooguit 5 (misschien iets meer) aanpassingen.
3. Doe dit net zo lang totdat er een deck overblijft dat leuk is om mee te spelen, vaker wint dan verliest, en budget genoemd kan worden.
4. Blijf trouw aan het deckthema.
Waarbij budget betekent: geen kaarten van meer dan 3 euro.
Na eerder de Intro Packs ‘Angelic Might' en ‘Slaughterhouse' te hebben gepimpt (zie de columnsectie van deze site) denk ik aan ‘Solitary Fiends' de grootste uitdaging te krijgen. Je hoeft alleen maar naar de decklijst te kijken om te zien waarom:
Solitary Fiends v1.0 |
|
//Lands (24) 11 Island 13 Swamp //Creatures (17) 3 Alchemist’s Apprentice 1 Crypt Creeper 2 Fettergeist 1 Corpse Traders 2 Mist Raven 2 Undead Executioner 1 Lone Revenant 2 Marrow Bats 2 Renegade Demon 1 Havengul Skaab //Other (19) 1 Predator’s Gambit 2 Doom Blade 2 Peel from Reality 1 Swiftfoot Boots 2 Tormentor’s Trident 2 Crippling Chill 2 Essence Harvest 2 Frost Breath 1 Triumph of Cruelty 2 Into the Void 1 Demonic Rising 1 Homicidal Seclusion Ik zal nog geen namen noemen want dan geef ik waarschijnlijk de eerste aanpassingen prijs maar dat het deck aardig wat crappies bevat mag duidelijk zijn. Solitary Fiends draait in ieder geval om het zogenaamde ‘loner'-thema. Dit houdt in dat bepaalde kaarten beter worden zodra je maar één creature in het spel hebt liggen. Zo ook de beide rares, Lone Revenant en Demonic Rising, welke bepaald geen chaserares zijn. Het gekke aan Demonic Rising is dat hij eigenlijk de andere lonerkaarten tegenwerkt omdat hij voor een tweede creature zorgt. In hoeverre dat een probleem gaat zijn, zullen we straks bij het playtesten wel zien. Het deck heeft verder nog een aantal trucjes om ervoor te zorgen dat je maar één creature hebt zodat de lonerkaarten geactiveerd worden. Enkele kaarten die je in deze categorie kunt scharen zijn Alchemist’s Apprentice, Corpse Traders, Mist Raven, Peel from Reality en Into the Void. De tegenstand zal deze keer wat eentonig zijn omdat ik tot gisteren nog niet in het bezit was van Solitary Fiends zelf en een ander gelijkwaardig deck waartegen ik kon spelen. Ik ben daarom naar de plaatselijke spellenspeciaalzaak gegaan om een exemplaar van Solitary Fiends en Fiery Dawn aan te schaffen (koopzondag!), wel met enige tegenzin want de inhoud van beide packs is het geld eigenlijk niet waard. Daarom hoopte ik nog wat moois uit de boosters te trekken maar met een Rite of Ruin uit pack #1 en een Wild Defiance uit pack #2 is dat niet echt gelukt (huil). Bij afwezigheid van Johan Laumen was Marloes C. weer zo vriendelijk om mij van enige tegenstand te voorzien. Ze heeft misschien niet zijn magicskills maar gezien de sterkte van de decks moet ze wel van me kunnen winnen. Over naar de eerste 5 potjes!
|
Game 1 t/m 5 |
|
Game 1 tegen Fiery Dawn Marloes begint meteen goed met een Elite Vanguard en een Moorland Inquisitor. In beurt 3 block ik de Vanguard met een Alchemist’s Apprentice en kom dan voor het dilemma te staan of ik wil traden of dat ik een kaart wil pakken. Ik besluit te traden gezien alle tribaleffecten die Fiery Dawn heeft. Een Fettergeist volgt aan mijn kant. Deze vangt de beurt erop een Pacifism maar met een Mist Raven stuur ik Fettergeist weer terug naar m'n hand. Marloes heeft dan haar eerste Mountain gevonden en schiet mijn Mist Raven met een Incinerate af. Ik herspeel mijn Fettergeist en hou mana open voor Doom Blade. Marloes speelt in haar beurt een Riot Ringleader en mag deze dus meteen weer opruimen. Ik cast dan een Homicidal Seclusion waardoor Fettergeist een 6/5 lifelinker wordt. Marloes gaat naar 14, ik ga weer omhoog naar 18. Een beurt later staat Marloes al op 8 en ik leg nog een Triumph of Cruelty bij. In Marloes' beurt Crippling Chill ik haar Moorland Inquisitor. Een Banners Raised en Kruin Striker mogen dan niet meer baten want in beurt 8 val ik opnieuw voor 6 aan en cast daarna een Essence Harvest voor de win. Ik eindig het potje met 33 levens en een Renegade Demon op hand. Dat begint meteen al goed. Game 2 tegen Fiery Dawn Ik open weer met een Alchemist’s Apprentice terwijl Marloes matig begint met een Benalish Veteran als eerste creature. In beurt 4 tap ik de Veteran en een Somberwald Vigilante met een Frost Breath waarna ik in mijn beurt een Corpse Traders cast. Een beurt later mis ik mijn vijfde landje voor Demonic Rising. Ik sac daarom mijn Alchemist’s Apprentice in de hoop een landje te trekken maar vind deze niet. Wel kan ik Benalish Veteran en Kruin Striker bouncen met Into the Void. Marloes herspeelt deze creatures in haar beurt en ik vind daarna mijn vijfde landje voor Demonic Rising, welke meteen een Demon token maakt. Marloes ziet dat ze aan de verliezende hand is en doet een wanhoopsaanval met haar creatures waardoor Veteran en Striker doodgaan. Moorland Inquisitor doet nog één schade naar mij in combinatie met Vigilante Justice. In beurt 7 kom ik door met mijn Demon token en Corpse Traders en bounce daarna mijn Traders en Marloes' Moorland Inquisitor met Peel from Reality zodat ik aan het eind van de beurt een tweede Demon token krijg. Marloes scoopt met 10 flying damage in het vooruitzicht. Game 3 tegen Fiery Dawn Deze game zijn de rollen omgedraaid. Marloes begint sterk met Elite Vanguard, Kruin Striker en Moorland Inquisitor terwijl ik in de eerste 3 beurten alleen een Swiftfoot Boots weet te spelen. In beurt 4 heeft Marloes me al naar 7 geschopt ondanks dat ze maar 2 land tot haar beschikking heeft. Een Alchemist’s Apprentice aan mijn kant richt dan niks meer uit en al in beurt 5 moet ik scoopen omdat ik zelf maar 3 land heb en 5 kaarten van meer dan 4 mana op hand heb. Game 4 tegen Fiery Dawn Deze game gaat weer gesmeerd voor mij terwijl Marloes wat manaproblemen heeft. Een Fettergeist heeft Marloes al naar 14 geschopt wanneer ik in beurt 5 een Demonic Rising cast die meteen weer een Demon token maakt. Marloes heeft een Benalish Veteran en Kruin Striker die niets tegen mijn vliegende geweld kunnen doen. In beurt 6 breng ik Marloes naar 6 en pas daarna weer mijn Peel from Reality-trucje toe om een tweede Demon token te krijgen. Marloes scoopt en ik eindig met Doom Blade en Frost Breath op hand. M'n aantekeningen. Game 5 tegen Fiery Dawn We beginnen weinig verrassend met Elite Vanguard, Kruin Striker en Alchemist’s Apprentice. De Apprentice en Striker traden in beurt 3 waarna ik Alchemist’s Apprentice #2 speel. Deze chumpt de beurt erop Elite Vanguard en ik besluit ‘m te saccen voor een kaart in verband met de Undead Executioner die ik op hand heb. De Executioner kan helaas niets uitrichten omdat hij een Pacifism vangt. Een Thraben Valiant in combinatie met Zealous Strike schopt me intussen naar 10. Ik kom terug in de game met een Renegade Demon en een Peel from Reality die mijn gePacifismde Undead Executioner en een Goldnight Commander bouncet. Een Predator’s Gambit zorgt ervoor dat mijn Renegade Demon 7/4 en unblockable wordt waardoor Marloes van 20 naar 13 gaat. Ze herspeelt haar Goldnight Commander maar ik blijf stallen met een Frost Breath op haar Vanguard en Valiant. Beurt 7 topdeck ik een hele fraaie Homicidal Seclusion, cast ‘m , en val aan met een 10/5 lifelink unblockable Renegade Demon. Marloest trekt een landje in haar beurt en scoopt. Nou, dat ging helemaal niet verkeerd. Het deck presteert beter dan ik vooraf gedacht had. Natuurlijk zag ik wel steeds m'n betere kaarten en heeft Marloes geen Thatcher Revolt kunnen spelen maar het deck heeft in ieder geval potentie, zo lijkt het. Neemt niet weg dat er een paar kaarten zijn die ik heel graag uit het deck wil halen, en wel de volgende…
|
Aanpassingen |
|
ERUIT: 1 Crypt Creeper Ik ben Crypt Creeper nog niet tegengekomen in de eerste 5 potjes maar ik ben er heel zeker van dat een 2/1 voor 2 met een weinig relevante ability mijn uiteindelijke deck niet gaat halen. Oké, het zichzelf kunnen sacrificen kan handig zijn als je maar één creature in play wilt hebben maar dat geldt ook voor Alchemist’s Apprentice en die heeft tot nu toe bar weinig indruk kunnen maken. Ik moet alleen wel genoeg early defense houden dus de Apprenticen hou ik er nog even in. ERUIT: 2 Essence Harvest Essence Harvest is een kaart die je normaal gesproken niet in je deck wilt hebben. Hij heeft iets anders nodig om goed te zijn en verbetert je boardpositie niet. De game die ik won door Essence Harvest te casten had ik ook zonder de Harvest wel gewonnen. ERUIT: 1 Havengul Skaab Ik haal niet zo graag kaarten eruit die ik nog niet gespeeld heb maar dit is net als Crypt Creeper gewoon utter crap. Een 4/5 voor 6 mana met een drawback die soms in mijn voordeel werkt is bij lange na niet goed genoeg voor m'n uiteindelijke lijst. Voor 6 mana heb je ook Titans en Wurmcoil Engine. Die zijn weliswaar niet budget maar Havengul Skaab steekt daar wel érg schril bij af. ERUIT: 1 Triumph of Cruelty Ik heb Triumph of Cruelty één keer gecast en tegen de tijd dat hij triggerde had Marloes haar hand al leeggespeeld. Het probleem met Triumph of Cruelty is dat hij je pas na twee beurten kaartvoordeel oplevert en dat gebeurt niet eens altijd. Je tegenstander kan er gemakkelijk omheen spelen door zelf een groter creature te casten of door snel zijn of haar hand leeg te spelen. Dan kun je nog beter Mind Rot spelen en die wil ik op dit moment ook niet in mijn deck. Dan nu wat ik toe ga voegen… ERIN: 4 Ponder Met Ponder kun je eigenlijk nooit fout gaan. Ponder zorgt voor kaartselectie en vervangt zichzelf. Een prima turn 1 play en die had het deck nog niet. Met het toevoegen van Ponder kies ik bovendien nog geen duidelijke richting voor het deck, daarmee wacht ik liever tot ik een potje of 10, 15 heb gespeeld. ERIN: 1 Homicidal Seclusion De kaarten die tot nu toe het meeste indruk hebben gemaakt zijn Fettergeist, Demonic Rising en Homicidal Seclusion. Fettergeist wordt eigenlijk slechter naarmate je er meer van toevoegt en Demonic Rising werkt andere lonerkaarten enigszins tegen dus ik kies voor een tweede exemplaar van Homicidal Seclusion. De life swings die je dankzij een Homicidal Seclusion kunt maken zijn echt enorm en het deck heeft een aantal flyers zoals Fettergeist die makkelijk doorkomen zodat je optimaal van de extra power profiteert. Tot slot nog een kleine aanpassing aan de mana base: ERUIT: 2 Swamp ERIN: 2 Island Nu ik 4 Ponder speel is het belangrijk dat ik in het begin van elke game blauwe mana heb. Met Ponder kan ik dan weer op zoek gaan naar Swamps. Het deck ziet er nu als volgt uit:
|
Solitary Fiends v1.1 |
|
//Lands (24) 13 Island 11 Swamp //Creatures 3 Alchemist’s Apprentice 2 Fettergeist 1 Corpse Traders 2 Mist Raven 2 Undead Executioner 1 Lone Revenant 2 Marrow Bats 2 Renegade Demon //Other (21) 4 Ponder 1 Predator’s Gambit 2 Doom Blade 2 Peel from Reality 1 Swiftfoot Boots 2 Tormentor’s Trident 2 Crippling Chill 2 Frost Breath 2 Into the Void 1 Demonic Rising 2 Homicidal Seclusion Het is nog steeds een puinhoop maar de 4 Ponders brengen denk ik de nodige consistentie. Eens kijken of ik al verschil merk in de volgende games.
|
Game 6 t/m 10 |
|
Game 6 tegen Fiery Dawn Ik begin meteen met een Ponder en kies ervoor om te shufflen. Daarna volgen een Alchemist’s Apprentice en een Predator’s Gambit op de Apprentice. Deze combinatie brengt Marloes in beurt 5 al naar 11 levens. Marloes zit ook niet stil en valt me aan met Elite Vanguard en Riot Ringleader. Ondanks dat Corpse Traders mijn Predator’s Gambit enigszins uitschakelt besluit ik ‘m toch te casten. Marloes speelt dan een Devout Chaplain en mijn Corpse Traders ruilt met haar Riot Ringleader in combat. De beurt erop cast ik een Renegade Demon, welke Marloes in haar beurt overneemt met een Zealous Conscripts (ouch). Ik ga in één keer van 15 naar 3. Gelukkig heb ik een Homicidal Seclusion om terug te komen. Ik sac mijn Alchemist’s Apprentice (Predator’s Gambit gaat mee naar de graveyard) om Renegade Demon alleen te maken en val voor 8 lifelink schade aan. Waar het eerst 11 tegen 3 stond staat het nu 3 tegen 11. Een Kruin Striker en Manic Vandal volgen bij Marloes en ze haalt met behulp van Devout Chaplain mijn Homicidal Seclusion weg. Ik trek een dode Swamp in mijn beurt en moet blocken om te overleven. Peel from Reality en Crippling Chill stellen het verlies even uit maar daarna moet ik toch scoopen. Game 7 tegen Fiery Dawn Deze game maak ik geen schijn van kans. Ik begin nog redelijk met een Alchemist’s Apprentice en Tormentor’s Trident maar Marloes overrompelt me al snel met Moorland Inquisitor, Riot Ringleader, Goldnight Commander en Kessig Malcontents die meteen 4 schade naar me doet. Ik denk nog te kunnen blocken met Marrow Bats maar Marloes speelt er precombat een Incinerate op en valt aan voor 12 schade. Met nog 2 levens op de teller Ponder ik in de hoop iets goeds te vinden maar ik vind niks, schuffle, en trek dan een tweede Tormentor’s Trident. Scoop! Euh... volgend potje. Game 8 tegen Fiery Dawn Ik mulligan 2x en hou een hand met 2 Doom Blade, Marrow Bats en 2 land. Omdat Marloes in de eerste 3 beurten geen creatures speelt, speel ik ook niks. De Goldnight Commander die ze in beurt 4 probeert vangt een Doom Blade. Ik weet dan een Corpse Traders te casten, Marloes een Cathars’ Crusade en een tweede Goldnight Commander die net als de eerste een Doom Blade vangt. Mijn Corpse Traders komt een paar keer door, evenals een Fettergeist waardoor Marloes op 8 komt. Even later heeft ze een Moorland Inquisitor die een Angelic Armaments draagt en gepompt wordt door Zealous Strike. Een Peel from Reality voorkomt veel schade maar stuurt wel mijn Corpse Traders terug naar m'n hand. Aan mijn kant volgt dan een Marrow Bats die ik eerder niet kon casten door de upkeep cost van Fettergeist. Opnieuw heeft Marloes er een Incinerate voor. Zealous Conscripts neemt mijn Fettergeist over en ik ga naar 12. De volgende beurt gaat Marloes naar 1 en cast ik een Demonic Rising die mij een Demon token oplevert. Marloes heeft er nog een Pacifism voor maar geeft op omdat ze niks aan Fettergeist kan doen. Game 9 tegen Fiery Dawn Ik word deze game helemaal ondersteboven geschopt. We beginnen beide nog matig met alleen Fettergeist en Kruin Striker in de eerste 3 beurten. In beurt 4 ga ik dankzij een Thatcher Revolt naar 13. Ik cast daarop een Tormentor’s Trident en Lone Revenant (die ik verkies boven het equippen van de Trident aan m'n Fettergeist), Marloes een Vigilante Justice. In beurt 6 ga ik ineens van 13 naar 0 dankzij Thatcher Revolt #2, Kessig Malcontents en een dikke Kruin Striker. Game 10 tegen Fiery Dawn Ook deze game maak ik geen schijn van kans; ik draw ongelukkig, voor Marloes geldt het tegenovergestelde. In de eerste 4 beurten weet ik alleen een nutteloze Swiftfoot Boots te casten en een Doom Blade op een Kruin Striker. Marloes speelt vanaf beurt 2 elke beurt een creature. In beurt 5 cast ik een Homicidal Seclusion maar ik heb geen creature om ervan te profiteren. De beurt erna is het gedaan met me want na eerder al een Thatcher Revolt tegen me gekregen te hebben, volgen Thatcher Revolt #2 en #3 en dat is game. Eerst 4-1, nu 1-4. Ik denk dat de verklaring simpel is: m'n draws waren gewoon minder dan in de eerste 5 potjes terwijl het bij Marloes een stuk beter ging. Er valt in ieder geval nog een hoop te verbeteren. Normaal gesproken sluit ik nu af met een tweede aanpassingsronde maar deze keer doe ik het anders. Ik heb al wel een idee wat ik erin wil doen en wat ik eruit wil halen maar voordat ik wat aanpas wil ik eerst jullie mening horen. Is er een kaart die er absoluut in moet of die ik vaker moet spelen en waarom? En welke kaarten moeten eruit en waarom? Speak up! Aan het begin van deel 2 zal ik met jullie feedback in m'n achterhoofd de volgende aanpassingen maken en verder spelen met het deck. Huib
Reacties
(14)
Hoe irritant ook zijn die witte buisjes in die Ikea banken (foto)
Haha, klopt ja.
Solitary Fiends is waarschijnlijk mijn favoriet van de AVR intro decks. Ik raad qua toevoegingen Lantern Spirit aan. Ze dodged removal, en kan verdwijnen van het veld om zo Seclusion te activeren, of zelfs Demonic Rising. Ze is vooral goed met Rising. Ik heb de combinatie althans met veel success gespeeld. Val aan met Lantern. Krijg Demon EOT. Val aan met Lantern en Demon. Return Lantern. Krijg Demon EOT. Val aan met twee demons. Gaan ze dood aan een DOJ? Herspeel Lantern, en repeat.
Goede input GH. Even de titel gefixt.
Blijf je columns leuk vinden om te lezen. Hier wat kaarten om over na te denken: Chimeric Mass: Alleen een beest als het jou uit komt. Demonlord of Ashmouth: goede loner enabler Mortarpod: Sac outlet en zelf ook een beest als het nodig is, en net zo snel weer niet als het niet meer nodig is. Skinrender/Tower geist: Leuk met al je bounce mogelijkheden Mimic Vat: Beest gaat beginning of next end step dood, maar komt wel elke beurt terug
Hey, Ik kwam even zeggen dat ik de foto's een leuke toevoeging vind. Heb tot nu toe al je BoaBs gelezen. Maar die foto's geven wel een leuk beeld van je game. -Bram
Ja vond ik zelf ook al Bram. En weer een paar goede suggesties in de post erboven. Iemand anders nog ideeen? Ik twijfel dit keer sterk over welke kant ik precies op moet, d.w.z. zo weinig mogelijk creatures of wat creatures met sac outlets.
tja als je puur sac outlet ga kom je eigenlijk weer terug bij slaughterhouse. ik zeg ga dus de kant op van zo weinig creatures.
Mooi artikel weer en een leuke twist aan de deckaanpassingen naar v1.2! Twee snelle aanpassingen die ik voor me zie zijn Marrow Bats eruit, aangezien deze kaart op mij als extreem slecht overkomt (makkelijk te removen, dure regenerate cost) en wellicht wat meer Predator’s Gambits erin aangezien hij goed in het deck past.
Gambit is erg slecht, mede dankzij het feit dat niet teveel creatures wilt runnen. In het testen bleek de Bats juist heel goed. 4 Life voor een regenerate is niet veel als je iedere beurt voor 7 lifelink hoekt. Het regeneraten kost je gewoon helemaal niets.
Ik denk dat johan en gh allebei iets zinnigs zeggen. Marrow bats is goed in het geval je hem kan combineren met homicidal seclusion, maar als je probeert terug te komen van een achterstand dan is zijn regenerate cost erg 'steep'. Bovendien zijn er betere 5 drops denkbaar, bijvoorbeeld bloodgift demon. Verder vond ik tijdens playtesten predator's gambit altijd een goede kaart, als je hem op een sterk creature legt is het vaak game. Vergelijk hem voor de grap eens met gruesome deformity. de gambit is de ideale kaart om lone revenant te laten excelleren, naar neemt in waarde af als je richting een control deck gaat met weinig creatures. Toffe column weer en probeer er geen saai control deck van te malen. :-)
ik denk dat extra fettergeist of Demonic Taskmaster geen slecht idee zal zijn. Ook denk ik dat de homeland beter is dan de lone relevant(ik heb nooit met die kaart gespeeld maar lijkt mij slecht,correct me if I'm wrong). IK denk dat corpse trader niet goed is ende reganade demon ook niet zo. OOk denk ik dat de equipments een beetje overbodig zijn, extra mist raven's of crippling chill lijkt me wel goed. Het deck mag wat mij betreft wel iets sneller,
Bedankt voor de verheldering GH; de combi met Seclusion had ik gemist. Maar zoals Max ook aangeeft zijn er naar mijn mening betere kaarten. En ook ik heb Gambit goed werk zien leveren.
|