Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Welkom! Na een aantal Friday Night Magic's gegeven te hebben, zijn er een aantal Drafts geweest van M13 . Ik had zin om eens even te beschrijven waarom ik een paar kaarten van de set in het licht wil zetten omdat deze in hun Draft omgeving zeker aardig kont schoppen. Het gaat hier wel wat meer om de commons en minder dure kaarten van de set. Anders kan ik gewoon wat Thragtusks in de lijst zetten.
Zelf heb ik niet heel veel Drafts echt hard gewonnen door geweldige decks en ben ik ook zeker geen pro als het gaat om draften. Echter ben ik wel wat meer van een logische picks dan bijvoorbeeld vaker een "Hatepick" kiezen (er zijn natuurlijk wel grenzen ) en het spelen van onderschatte kaarten. Let wel dat ik dus sommige kaarten ervaar als ‘goed' in een draft en hoop ik niet om comments met daarin een pleidooi waarom de kaart wel slecht is. Veel plezier met lezen!
Note: het is geen top X of iets dergelijks. Nummer 1 geeft gewoonweg de eerste kaart aan
Nummer 1.
Deze vriendelijke zwijn is harder dan het lijkt. Intimidate is een erg goede ability, vooral als de vijand bijna tot geen antwoorden hierop heeft. Rood is echter wel een redelijk vaak gekozen kleur, waardoor deze kaart misschien toch in het teniet valt als offensief monster. Dan zou je in principe net zo goed een Canyon Minotaur kunnen kiezen. In de praktijk is het wel een aangename drop en beukt het hard door de defense heen van de tegenstander. Of moet ik eromheen zeggen?
Combineer de zwijn samen met de vele burn spreuken en het gaat harder dan je denkt!
Nummer 2.
Om nog even door te borduren over de Boar van hierboven. Unblockable, of moeilijk te blocken beesten zijn echt een pain in the @ss. Door ze permanente boostings te geven worden ze nog vervelender. Het goede aan de Strength is dat het maar kost, heeft meteen effect en kan een potentiële tweede thread creëren. Het nadeel is dat het een aura is, dus mocht je beest het onderspit delven… Dan ben je ook je aura kwijt. Maar denk eens aan een Turn 1 Tormented Soul gevolgd door Turn 2 Volcanic Strength. Dat is toch best hard!
Nummer 3.
Whoa, deze kaart is echt irritant. Ik ben hem 3x tegengekomen in een vijandelijk deck en wat een rotbeest is dit zeg. In dat deck werden ook kaarten als Disentomb gespeeld. Kortom: die avond waren 6 potentiële castings mogelijk van de Bat zelf. Wat resulteert in een totaal van 12 lifeloss en 12 lifegain. Met dat opzicht is de kaart, samen met zijn evasion is het de perfecte kaart om mee te spelen. In Standard misschien nog leuk met Cloudshift ?
Nummer 4. en
Ik speel Chronomaton/Dragon Hatchling/Liliana’s Shade/Tormented Soul. En nu zijn ze dood. Een simpele kaart die hopelijk 1 voor 1 ruilt. Bij Avacyn Restored was ik ook al fan van Ghoulflesh. Deze grappige kaart gooit er nog een schepje bovenop. Wall of Fire bijvoorbeeld, is nog best lastig af te komen indien je geen Murder kan draften. Zo ook tegen Duty-Bound Dead Deze Blight is the right man for the job! Het is niet de beste, maar scheep hem niet meteen af, het niet kunnen blocken geeft echt een groot voordeel.
Cower in Fear is een soort upgrade wat betreft removal. Veel kaarten en tokens (denk aan Fungal Sprouting en Krenko’s Command) zijn "maar" 1/1. Cower in Fear geeft een mooie sweep aan de andere kant van het board.
Nummer 5.
Dit is echt een gave kaart. In het niet vaak voorkomende geval (Hoewel… Ravnica… Dimir…) dat je tegenover een mill deck komt te staan, is dit natuurlijk een must have. Maar ook zonder dat is het een redelijke kaart die je later toch wat voordeel kan opleveren. De lifegain is een prettige boost, maar indien je deck niet heel veel removal heeft, kan je zo je gebruikte removal kaarten toch opnieuw een kans geven. Het nadeel van de kaart is dat het maar een kans oplevert en geen direct resultaat geeft naast de lifegain.
Nummer 6.
Een van mijn all-time favorite kaart! Geweldige blocker, en kan bijna alles zonder First Strike killen. Spinnetjes zijn cool en echt veel meer uitleg heeft deze niet nodig. Dit is denk ik wel een wat bekendere kaart en wordt ook wel snel uitgekozen. Een klein broertje van Sentinel Spider en een kleinzoon van Silklash Spider denk ik. Helaas is dit wel een removal-magnet. Maar dat mag de pret niet drukken.
En tot slot Nummer 7.
In eerste instantie zijn de drie rode symbooltjes afschrikwekkend. However, is deze kaart supervervelend om tegen te spelen. Ikzelf heb deze kaart gespeeld en in mijn ervaring is het een topkaart. Als heb je 1x een Evolving Wilds of een Borderland Ranger kan je al snel je mana in orde krijgen. Het beste zou een mono rood deck zijn, maar da is meestal wat lastiger in elkaar te knutselen. De body van 4/2 samen met Flying maakt dit een eng monster en een griezelige dreiging.
Het kost wat moeite, maar het is duidelijk een kaart die last kan veroorzaken bij je vijand. Zelfs in een deck zonder dat je omgaat met de ability van de Phoenix is een 4 mana 4/2 Flying een mooie keus.
Dit was het zover voor deze column. Let me know hoe jij jouw ervaringen hebt gekregen of misschien vind je een andere kaart nog een belangrijke rol spelen tijdens een draft. Laat een reactie achter, zowel positief of negatief, zodat ik weet dat jullie het gelezen hebben.
Tot een volgend stuk tekst!
Groet,
Peanut
*het < zwijn*
ziet er goed uit! Leuke border ook nee, maar even serieus: de kaarten die je beschrijft zijn inderdaad redelijk baas in draft. Al ben ik het niet eens met Aura's. Kaartvoordeelgezever enzo ;p
@Crusifix:
Vanwege het feit dat removal niet altijd even goed is in draft e.d zijn Aura's best speelbaar, zolang het maar een goede boost geeft voor een acceptabele kost. Spectral Flight bijvoorbeeld, is een prima voorbeeld van een goede aura, net zoals die V. Strength die Peanut had genoemd overigens.
Niet alle aura's zijn even goed idd. Mee eens. Maar die flight of die strength kunnen echt hun werk goed doen. Dat het later wordt gekilled kan gebeuren, dan heb je al een aardig voordeel. Bedankt voor jullie feedback!
Nummer 4 was wel even een eye-opener voor me. Op die kaart heb ik vorige draft niet eens gelet maar het can't block gedeelte maakt hem echt fantastisch met als die walls die er in de set zitten.
Verder moet ik zeggen dat ik dit niet een van je sterkste columns vond qua inhoud. Het onderwerp (goede limited picks op common/uncommon rarity) wordt wel vaker gebruikt door verschillende MTG columnisten en deze column voelt niet echt aan als een toevoeging daarop of iets vernieuwends. Ik hoop in je volgende column een wat meer obscuur onderwerp voorgeschoteld te krijgen (en misschien zelfs een decklijst !
De schrijfstijl zelf heb ik weinig (maar niet niks) op aan te merken. Het is vlot geschreven maar soms lijk je voor wat 'fancier' taalgebruik te gaan dat hier niet echt op aansluit. Ik zou je aanraden het gewoon lekker eenvoudig te houden en deze dure woorden te vermijden.
Thanks! Niet elke column is diep en uitgebreid. maar ik had al een tijdje niks geschreven.
Bedankt!
Oh en nog een punt over Crippling Blight: het killt een Stuffy Doll!
Waarom staat die Phoenix er tussen? Dat is een dikke bom rare.. dan kan je net zo goed Thragtusk en Krenko, Mob Boss er tussen zetten
Overrate de elixir trouwens niet Hij is echt super matig in alle decks behalve het deck waar hij heel goed in is, en dat is een langzaam control deck met veel Divinations en removal.
Zo bom werd er niet over gepraat in mijn omgeving, vandaar Erwin. Ik vind hem ook de bom, maar er wordt niet zoveel over gepraat.
Een 4/2 flyer voor 4 in rood is al uitstekend, maar dat hij terug kan komen maakt hem echt bonkers. Ik heb hem al first pick first pack over Serra Angel heen gepakt.
Je moet maar beter je best doen je groep te overtuigen van de kracht van die kaart
Zoals je al aangeeft, je moet echt niet schrikken van die . De helft van de games komt het niet eens zover dat hij dood gaat
Welke kaart van mij trouwens in het zonnetje mag komen:
Touch of the Eternal.
En dan denken mensen vast: Maar die kaart is vet slecht en onspeelbaar en vet slecht! En dan spelen ze er tegen en dan zien ze opeens dat ze gewoon nooit meer kunnen winnen zonder een Sleep met die kaart op tafel