Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[Column] ~Re-Discover~

Scroll: [boven|reacties|beneden]
27-8-2012 15:18:00

Verveling is een van de meest irritante situaties in MTG. Je kent het misschien wel, dat moment waarop elk deck van je begint met een zooi fetch, duallandjes en staples. Elk deck wat je maakt is onorigineel, saai en ze lijken allemaal op elkaar. Je speelgroep vind het saai en natuurlijk is het ook voor jou niet leuk om zo te spelen.

Wat doe je dan? Ga je een break houden? Stoppen? Alles verkopen en opnieuw beginnen? Dat zijn erg drastische oplossingen en bij lange na niet nodig.

In deze column ga ik je een paar tips geven over hoe je je verveling om kan zetten in creativiteit, zodat MTG voor jou EN voor jou speelgroep weer leuk wordt! Misschien weet je zelf ook wel een manier om dit probleem op te lossen en staat jou manier hier niet tussen: hierbij nodig je ik dan ook uit om jou idee hieronder te posten, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Alvast veel plezier!

InhoudsopgaveHier kan je de speelvarianten vinden die ik ga bespreken. Net zoals bij de Trade-behaviour-column kan je op de volgende manier het juiste kopje vinden: door de zoekfunctie van je browser [bij mij F3] kun je snel het kopje vinden waar je naar op zoek bent!

1. Peasant/Pauper
2. Budget
3. Thema-decks
4. T2/Modern/Legacy/Vintage
5. Archenemy
6. Planechase
7. EDH/Highlander
8. Star

Hopelijk heb je hier wat aan!

1. Peasant/PauperDit zijn 2 formaten die met een speciale restrictie werken.

: Peasant
Peasant is een spelsoort waarin er een restrictie geldt van 5 uncommons - de rest van je deck moet common zijn. Dit zorgt voor een nieuwe blik op het spel: je deck zal lekker budget zijn (in de meeste gevallen), maar je leert ook veel nieuwe kaarten kennen waar je anders nooit mee zou spelen - er zijn immers geen betere alternatieven beschikbaar.

Hoewel Peasant nogal casual is, zijn er ook regelmatig toernooien in en dus zijn er ook een aantal banlijsten voor. Meestal zijn dat banlijsten van de leiding van het toernooi zelf: er is geen officiele lijst. Hier een voorbeeld van zo'n banlist.

: Pauper
Voor Pauper gelden over het algemeen dezelfde regels als Peasant, behalve dat de restrictie bij Pauper het complete gebruik van uncommons, rares en mythics is. Dat klopt: alleen maar commons!

2. BudgetBij budget wordt er met je vriendengroep een bepaald bedrag afgesproken voor de waarde van je deck. Het deck mag niet duurder zijn dan dat bedrag. Dit is een erg populaire spelsoort, daar NM (als grote prijsindicator) er zelfs een functie voor heeft staan bij de decksessie (30,-).

Spreek met je groep een bepaald bedrag af en zie zelf welke originele decks er ontpoppen!

3. Thema-decksThema-decks zijn er in verschillende vormen en maten. Je kunt een tribal-deck maken (een deck waarvan minstens 1/3e een bepaald creature-type is zoals Goblin of Elf), maar je kunt ook een deck bouwen rondom een bepaalde ability zoals bijvoorbeeld Clash of Suspend. Het vergt vaak wat creativiteit om een goedlopend en leuk deck te bouwen, maar geef niet op: het is de moeite waard!

Thema-decks kun je natuurlijk ook weer in de andere besproken spelvormen toepassen - schroom je niet en laat je creativiteit de vrije loop!



4. T2/Modern/Legacy/VintageDit zijn de meest gespeelde toernooi-formaten op dit moment. Extended is ook nog een variant, maar dat wordt eigenlijk bijna nergens meer gespeeld en zal ik dus ook niet bespreken.

Bij al de hieronder besproken formaten zijn banningen mogelijk. Vintage is daarop de enige uitzondering, daar er daar alleen restricties mogelijk zijn (een kaart die restricted is mag je maar 1x in je deck stoppen).

: T2
T2 maakt gebruikt van de laatste 2 blocks en de daarbij tussenhorende core-set. Op het moment van schrijven is dat iets anders: op dit moment zijn de legale sets in T2 het Scars of Mirrodin-block, het Innistrad-block en de core-sets M12 en M13. Zodra Return to Ravnica inroteert vervalt M12 en het Mirrodin-block.

: Modern
Modern is een formaat waarin er geen dingen uitroteren zoals bij T2 - er komen alleen maar dingen bij. Grofweg gezegd zegt Modern: nieuwe lay-out? Dan mag je het spelen! Ik zeg grofweg, omdat dit niet helemaal waar is. Voor een precies overzicht kun je hier kijken wat je bij Modern wel en niet mag spelen.

: Legacy
Legacy is een van de meest populaire formaten op dit moment. Je kan met alle sets spelen, mits je je aan de banlist houdt. In Legacy worden nagenoeg nooit proxies ("neppe" kaarten) toegestaan, waardoor het verzamelen van een Legacy-deck toch nog best prijzig kan worden. Veel mensen zien het niet als een formaat voor aan de keukentafel, maar het kan soms nog best leuk worden. Echter, spreek dit vantevoren wel af en verras niemand met je T1-kill, dat kan een nare verrassing zijn.

: Vintage
Vintage is het enige formaat waarin restricties zijn. Door de prijzen van sommige kaarten (P9 etc.) zijn er bij deze toernooien meestal wel proxies toegestaan (10 is een veelvoorkomend aantal). Desondanks is het instapniveau erg hoog en zullen de meeste mensen dit dus links laten liggen aan de keukentafel.

5. ArchenemyArchenemy is een uitgave van WOTC. Het is een multiplayer-variant waarbij 3 man tegen 1 speler strijden, de Archenemy. De Archenemy begint op 40 levens en draait In het begin van zijn main-phase een Scheme om. Het effect van de Scheme wordt toegepast, waarna de Scheme onderop de stapel komt (de stapel Schemes moet minimaal 20 exemplaren bevatten en er mogen niet meer dan 2 Schemes hetzelfde zijn). De tegenstanders van de Archenemy spelen hun beurt tegelijkertijd.

Voor meer informatie over Archenemy kun je hier klikken.



6. PlanechasePlanechase is net zoals Archenemy een multiplayer-variant uitgebracht door WOTC. Het wordt als een free-for-all gespeeld, met als extra factor Planes. In de volgende link kun je precies zien hoe Planechase werkt, samen met nog wat uitleg over Archenemy en Vanguard.



7. EDH/Highlander: EDH (Elder Dragon Highlander)/Commander
EDH (voor de nitpickers: Commander) is een formaat wat gebruik maakt van een 99-kaartendeck welk geleid wordt door de Commander van dat deck. Elke kaart mag 1x gespeeld worden, behalve basic-land, en de kaarten mogen geen andere colour-identity hebben dan de Commander van je deck heeft. Het wordt meestal gespeeld als een multiplayer-variant, maar er zijn ook 1-vs-1-versies bekend (French EDH).

Hier worden de precieze regels van EDH uitgelegd.

WOTC heeft op de populairiteit van deze variant ingespeeld door een serie Commander-decks uit te brengen. Dit zijn decks met generals, speciaal gemaakt voor dit speltype. Hier kun je die uitgaves zien. Binnenkort komt er weer een nieuw product uit, Commander's Arsenal!

: Highlander
Highlander is een variatie op EDH, maar wel degelijk erg verschillend. Je deck bestaat uit minimaal 60 kaarten, met dezelfde restrictie: alles behalve basic-land maar 1x. Echter, je speelt niet met een Commander, en dus kan je zelf naar hartelust kaarten toevoegen, kleuren splashen etc. De decks zijn minder consequent dan normale decks, maar dat drukt de pret allerminst.

8. StarStar is een formaat wat meestal met 5 man gespeeld wordt, al kun je natuurlijk de Star altijd groter maken. De essentie is heel simpel: je zit in een cirkel, maar je mag je buurmannen niet aanvallen. Je houdt dan nog 2 tegenspelers over. Zijn die beiden dood, dan win je het spel. Aangezien dit een Casual-variant is, kan je met je spelersgroep zelf afmaken over dit spel. Wil men dat boardsweeps voor iedereen gelden, of alleen voor je tegenstanders? Hetzelfde geldt voor targetten: wie mag je wel en wie mag je niet targetten? Bespreek met je speelgroep zelf wat je graag wel en niet hebt.

SuggestiesHeb je nog suggesties voor andere manieren om het plezier in je speelgroep te vernieuwen? Laat het ons weten en deel jou ervaringen hieronder, zodat nog veel meer mensen er ook van kunnen genieten!

ExtraNedermagic zou Nedermagic niet zijn als ze er zelf ook al een pagina over hadden: in de Hulpdienst zie je eveneens een paar leuke varianten opgesomt!

 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
27-8-2012 15:26:00

Nice column! Op he hulpdienst hier hebben we ook een aantal dingen staan.

27-8-2012 15:30:00

Staat er ook maar even in, had die pagina niet gezien!

27-8-2012 17:54:00

Een helder geschreven overzicht van verschillende (casual) formaten en de regels die hierbij horen, zo zou ik deze 'column' omschrijven.

Dit is echter totaal iets anders dan wat je ervan zou verwachten als je begint te lezen. Je vertelt namelijk dat je de lezer een aantal handvatten (tips) aan zult geven die diegene moeten helpen zijn of haar creativiteit te stimuleren. Omdat ik zelf wat verveeld ben qua Magic en niet meer zo creatief als vroeger uit de bus kom, werd ik hierdoor wat teleurgesteld door de inhoud. Dit valt niet te wijten aan de inhoud op zich maar komt door andere verwachtingen die je geschept hebt met het intro hiervan.

Ik zou je daarom aan willen raden de toelichten op wat je als lezer kan verwachten in deze column, aan te passen zodat anderen niet tegen dit zelfde probleem aan zullen lopen.

Dit is bedoeld als onderbouwde kritiek en geen aanval op jou of de inhoud van je column. Hopelijk kan je hier dan ook iets positiefs uit halen!

27-8-2012 18:00:00

Eerlijk zeggen ben ik het met bovenstaande post eens.

Toen ik op deze link klikte verwachte ik hele bjzondere dingen te lezen om supercreatief met magic om te gaan, niet een opsomming van formaten die je kan doen. Nog steeds een handig overzicht, daar niet van, maar ik zou het niet presenteren zoals je nu doet.

Ik had eerder Horde magic verwacht, en dat soort games. Planechase, maar dan als mapvariant, dat je naar een adjacent plane moet walken. Of Star magic inderdaad, maar dat elke speler een mono-deck moet hebben van 5 verschillende kleuren, en dat wit wint wanneer zwart en rood dood zijn.

Leuk om te lezen, maar niet wat ik verwachtte.

27-8-2012 23:54:00

Allereerst: bedankt voor de feedback! Ik begrijp dat dit voor jullie misschien een beetje simpel overkomt, en daar zal aan gewerkt worden. Ik denk dat er nog een deel 2 gaat volgen met de inderdaad wat meer obscure spelsoorten die mogelijk zijn. De redeN dat ik die nog niet gedaan heb: ik weet er te weinig van af. Horde is daar een prima voorbeeld van. Ik heb er wel van gehoord, maar ik heb niet genoeg kennis om het duidelijk uit te leggen.

Natuurlijk zal ik andere spelvarianten wel gaan uitpluizen en compileren in een deel 2. Hopelijk kan ik meningeen daarmee wat meer verblijden!

Bedankt!

29-8-2012 01:28:00

Nog een up, ben altijd geintresseerd in nieuwe ideeen!

29-8-2012 09:51:00

In het artikel van Adam gisteren stonden wel wat leuke: hier

30-8-2012 20:26:00

Kleine correctie:

"Bij al de hieronder besproken formaten zijn banningen mogelijk. Vintage is daarop de enige uitzondering, daar er daar alleen restricties mogelijk zijn (een kaart die restricted is mag je maar 1x in je deck stoppen). "

Vintage heeft weldegelijk een banlist! Zie hier deze prachtige lijst!

31-8-2012 00:32:00

Excuses Michael, ante-cards zijn inderdaad gebanned!

5-9-2012 17:36:00

ooit van het formaat noble gehoord? 4 uncommons 1 rare(commander) en voor de rest alleen commons.

KMS Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-9-2012 22:10:00

vroeger werdt ook Proto gespeelt.

Een proto deck was een starter deck waarbij dat meteen je deck was, niet meer en niet minder.
Je speelt hierbij om ante, dus na het schudden coupeer je het deck van de tegenstander en haal je de bovenste kaart van de stapel, deze gaat in de ante pool.

De winnaar van de pot houd de kaart en moet deze in het eigen deck toevoegen. De verliezaar signeerd de kaart die die verloren heeft.

Zelf vind ik dit niet zo een heel leuk idee want ik hou meer van deck builden en ik haat altered arts, signed en nog erger signed by non artists..

Het werd voornamelijk gespeelt in winkels, na het spelen liet je het deck achter.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-9-2012 22:20:00

Proto klinkt een beetje als het 'Battle City Tournament' uit Yu-Gi-Oh (of mag ik dat niet zeggen hier). Daarbij mocht de winnaar een kaart uit het deck van de tegenstander houden (zeldzaamste).

Je kan er best grappige dingen mee doen aan de keukentafel, denk ik. Bijvoorbeeld in combi met pauper/peasant en dan je deck zo versterken. Moet je het wel goed bespreken om geen gezeik te krijgen xD

KMS Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-9-2012 22:32:00

Ik ben een voorstander van ante, maar het is zo on interesant als het om een rot common gaat, als je iets wint wil je wel iets leuks winnen of in iedergeval de kans hebben om iets leuks te winnen. En met ante is dat simpelweg niet echt goed te doen.
Dan zou je af moeten spreken dat je om bijvoorbeeld een kaart speeld dat 5 euro nm waarde heeft bijvoorbeeld, voor een beetje extra spanning.

Maar ante kan ook anders gespeeld worden, er zijn namelijk een aantal kaarten die gebruik maken van ante, en dat kun je zien als (remove from the game) zonder dat de eigenaar wisselt van de kaart.

KMS Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-9-2012 22:34:00

Het yu-gi-yo principe is best geinig vind ik. Want hoe het ook is, als je ergens om speelt dan wil je wel winnen.
Casual play is cute, competative vergt net iets meer.

Scroll: [boven|reacties|beneden]