Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Uitleg Suspend

Suspend is een ability die in het Time Spiral Block zijn intrede heeft gemaakt. Het is een redelijk uitgebreide ability die 1 special action heeft en 2 triggered abilities.

Uitleg
Voluit geschreven is de ability:
"Suspend X - Y. Rather than cast this card from your hand, pay Y and exile it with X time counters on it. At the beginning of your upkeep, remove a time counter. When the last is removed, cast it without paying its mana cost.

Vertaald krijg je dit bij het eerste stuk:
"Suspend X - Y: Op het moment dat je deze kaart mag spelen, mag je plaats van deze kaart te casten, Y betalen en hem vanuit je hand exilen met X time counters erop."

Dit is een special action, net zoals bijvoorbeeld een land spelen. Dit gebruikt ook niet de stack en je kunt dit dus ook niet counteren op welke manier dan ook.

Verder mag je een kaart alleen suspenden op het moment dat je 'm normaal zou kunnen spelen. Dus als je een instant met Suspend hebt, mag het suspenden op instant snelheid. En als je Teferi, Mage of Zhalfir of Vedalken Orrery hebt liggen, mag je creatures en sorceries ook op instant snelheid suspenden. Maar het mag dus alleen op het moment dat je de spell normaal ook zou mogen casten.

"Haal aan het begin van je upkeep een time counter van deze kaart."
Dit is een = triggered ability en is gewoon te counteren met bijvoorbeeld Stifle.

"Als de laatste counter van deze kaart gehaald wordt, cast de spell zonder zijn manacost te betalen."
Dit is nogmaals een triggered ability en is ook gewoon te counteren met Stifle.

Als deze ability resolved gaat de spell op de stack en is hij door normale Counterspells te counteren. Als een creature via suspend op het battlefield komt krijgt hij haste. Je mag er dus direct mee aanvallen.

Beginners uitleg
Als je de kaart in je handen hebt en hem wilt spelen, heb je twee mogelijkheden. Of je betaalt gewoon de manacost van de kaart en cast de kaart zoals je dat normaal zou doen. Het hele verhaal met de time counters kun je dan vergeten. Je tweede optie is om de kaart te spelen voor de mana die bij de tekst over suspend staat. Je betaalt die mana en legt de kaart even opzij (exiled) en legt er 3 time counters op. Die counters geven in dit geval gewoon een getal weer (3 dus). Je legt er bijvoorbeeld drie steentjes op, of een dobbelsteen met 3 ogen naar boven. Voor deze beurt ben je nu klaar. Je volgende beurt haal je bij het begin van je upkeep (nadat je untapt en voordat je een kaart pakt) een time counter van de kaart af. Nu zijn er 2 over. De beurt daarna doe je hetzelfde, net zolang totdat er geen time-counters meer op de kaart liggen. Nu komt de kaart in het spel, je hoeft er verder geen manakosten voor te betalen. Je kan dus voor een veel lagere manacost een kaart spelen, maar het duurt dan een tijdje (aantal time counters = aantal beuren) voordat hij in het spel komt.

Let op
- Als er een Teferi, Mage of Zhalfir bij een tegenstander op het veld ligt kun je suspended spells NIET casten. Dit komt omdat Teferi je alleen spells laat casten op momenten dat je sorceries kunt casten. In je upkeep kun je geen sorceries casten en dus kun je de suspenden spells niet casten. Zij blijven dus in de exile zone liggen met 0 time counters.

- Maar ook als je bijvoorbeeld op een ander moment een laatste time counter removed (bijvoorbeeld door een Clockspinning op een suspended kaart met maar 1 time counter spelen), dan kun je de spell niet casten als Teferi, Mage of Zhalfir in het spel ligt. Dit komt omdat de trigger dat je de spell mag casten nog op de stack ligt. En als er ook maar *iets* op de stack ligt, mag je niets casten als je tegen Teferi aankijkt.

- Als er een Rule of Law in het spel ligt en een speler 2 suspended spells bezit met beide 1 counter dan kan hij er maar 1 casten. Welke dat wordt mag deze speler zelf bepalen doordat hij zelf zijn triggers mag stacken. De andere spell blijft exiled en is niet meer suspended.

- Als er een spell met een X in de manacost suspended ligt (bv. Disintegrate gecounterd door een Delay) is de X op het moment van het casten via suspend ALTIJD 0. Eventuele extra kosten als kicker, buyback kun je overigens wel betalen.

- Als een spell met een target geen legaal target heeft (bv. Petrified Plating zonder creatures in het spel) dan kun je deze NIET casten en blijft hij dus ook exiled en is niet meer suspended.

- Als jij zelf een Teferi, Mage of Zhalfir of een Vedalken Orrery hebt liggen kun je creatures op elk moment suspenden dat je een instant kunt casten.

- Als de laatste time counter van een suspended spell af is gehaald MOET je hem casten, je krijgt niet de keus of je hem wilt casten of niet. Zelfs als de spell nadelig voor jezelf zou zijn (bijvoorbeeld een Phthisis met alleen creatures van jou in het spel).

Voorbeelden
* Voorbeeld van een gewone suspended situatie:

Speler A heeft een Lotus Bloom met nog maar 1 time counter erop als hij zijn beurt begint. In zijn upkeep gaat de eerste trigger op de stack (counter removen) en resolved. De Lotus Bloom heeft nu net zijn laatste counter verloren en dus zal de tweede trigger op de stack (het casten van de spell). Als deze resolved zal de Lotus Bloom uiteindelijk zelf worden gecast en op de stack komen, als hij zelf resolved zal hij uiteindelijk pas in de battlefield komen.

* Voorbeeld van twee of meer suspended spells:

Speler A heeft nu 2 Lotus Blooms met beide 1 time counter suspended liggen als hij zijn beurt begint. In zijn upkeep heeft hij 2 triggered abilities om op de stack te leggen, beide gaan deze over het removen van een time counter. Hij kiest ervoor om Lotus Bloom A eerst op de stack te leggen en vervolgens Lotus Bloom B. De trigger van Lotus Bloom B zal het eerst resolven omdat deze als laatste op de stack is gelegd, de trigger van Lotus Bloom A ligt nog op de stack. Nu heeft Lotus Bloom B zijn laatste time counter verloren en zal dus zijn tweede trigger afgaan en op de stack gaan, bovenop de eerste trigger van Lotus Bloom A. Deze trigger van Lotus Bloom B zal ook eerst resolven en Lotus Bloom B zal dan ook gecast worden en op het battlefield komen. NU pas is de eerste trigger van Lotus Bloom A aan de beurt om te resolven, vervolgens leg je de tweede trigger van Lotus Bloom A op de stack, cast je hem en entert hij de battlefield.

* Voorbeeld van een suspended spell die meerdere triggered abilities heeft:

Speler A heeft een Aeon Chronicler met nog 1 time counter erop aan het begin van zijn beurt en resolved de eerste trigger zoals gebruikelijk. Nu krijgt deze speler 2 triggers, de eerste trigger is de trigger om de Aeon Chronicler te willen casten, de ander is een trigger van de Aeon Chronicler zelf, namelijk als er een counter wordt removed van hem moet je een kaart pakken. De speler heeft nu dus twee keuzes van hoe hij het wil aanpakken: Wil hij eerst een kaart trekken en vervolgens pas de Aeon Chronicler casten, of wil hij eerst de Aeon Chronicler spelen en vervolgens pas een kaart pakken?

Speler A legt de triggers in deze volgorde op de stack: Eerst de trigger die hem een kaart laat rapen en daarna de tweede suspend trigger. De tweede suspend trigger resolved en de Aeon Chronicler wordt gcast en komt vervolgens op het battlefield. Daarna pas pakt de speler een kaart van de extra trigger die Aeon Chronicler heeft.



Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht










Een aantal kaarten met Suspend.