Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Naar aanleiding van de discussie die na afloop van de vorige prijsvraag ontstond, deze keer een opdracht met een wiskundig tintje:
Design een mechanic dat exponentieel werkt!
Ter verduidelijking: een mechanic zoals "All Slivers get +1/+0" werkt lineair: bij X Slivers is je bonus X extra power. "All slivers get +10/+10" is nog steeds lineair: bij X Slivers is je totale bonus 10X power en 10X toughness.
Sublime Archangel is lineair, "All creatures you control have battlecry" is kwadratisch: als je X creatures hebt en ze vallen allemaal aan, is je bonus (X-1)^2.
En exponentieel... tja, dat mag je zelf uitvinden! Een exponentiële functie is van de vorm a^x, waarbij a een getal is en x het aantal creatures (of andere dingen) dat je hebt. a mag 2 zijn, maar dat hoeft niet.
*Het mechanic is helemaal vrij om te ontwerpen; het mag voor creatures zijn (zoals battlecry of Slivers), het mag een spell zijn (zoals Muscle Burst), het mag een activated ability van een Planeswalker zijn, verzin het maar!
*Zoals gebruikelijk niet unhinged, maar voor overpowered ben ik iets minder streng; bewust broken mag niet, maar per ongeluk veel te sterk blijkend (*kuch* Jace *kuch*) is voor deze keer geen probleem.
*Zorg dat je mechanic flavor heeft! Dat betekent in ieder geval een pakkende en duidelijke naam.
*Inzenden kan door Comprehensive Rules en/of reminder text voor op een kaart en/of een voorbeeld kaart.
*Maximaal 3 voorbeeldkaarten per persoon.
*Beoordeling is op het mechanic, niet op de eventuele kaarten zelf!
*Ik doe niet moeilijk over exacte verwoording of templating, maar zorg dat duidelijk is wat je wilt dat je mechanic doet.
*Deze keer geen woordlimiet aan de toelichting... maar less is more
*Het mechanic dat natuurlijk aanvoelt en mij het leukste lijkt, wint!
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Mijn inzending: De organism cycle! Alle 5 uncommons, met dezelfde keyword.
Plague Organism 2B
Creature - Bacteria
During your upkeep, you may remove any number of growth counter from Plague Organism. Put a -1/-1 counter on target creature for each growth counter removed this way
Cell Division: At the beginning of your upkeep, double all growth counters on this permanent. Then, if there are no growth counters on it, put a growth counter on it.
1/1
Flora Organism 1G
Creature - Bacteria
Remove 2 growth counters from Symbiote Organism: At one mana of any color to your mana pool.
Cell Division: At the beginning of your upkeep, double all growth counters on this permanent. Then, if there are no growth counters on it, put a growth counter on it.
1/3
Amnesia Organism 1U
Creature - Bacteria
During your upkeep, you may remove any number of growth counters
from Amnesia Organism. Target player puts the top card of his library into his graveyard for every growth counter removed this way.
Cell Division: At the beginning of your upkeep, double all growth counters on this permanent. Then, if there are no growth counters on it, put a growth counter on it.
0/2
Symbiote Organism W
Creature - Bacteria
At the beginning of your upkeep, you gain 1 life for each growth counter on Symbiote Organism.
Cell Division: At the beginning of your upkeep, double all growth counters on this permanent. Then, if there are no growth counters on it, put a growth counter on it.
0/1
Chaos Organism RR
Creature - Bacteria
At the beginning of your upkeep, flip a coin for each growth counter on Chaos Organism. Deal 1 damage to target player for each flip you win. Chaos Organism deals 1 damage to you for each flip you lose.
Cell Division: At the beginning of your upkeep, double all growth counters on this permanent. Then, if there are no growth counters on it, put a growth counter on it.
2/1
Extinguish lijkt me eenvoudig te abusen. Gewoon in je eigen ronde 1x proliferaten en ze blijven liggen.. Kaarten zijn wel goed ontworpen om het effect dan minimaal te houden (behalve die demon)
Mijn inzendingen:
Dezelfde mechanic maar andere benamingen.
link:
link:
Leuke prijsvraag!
Als je Beech 3 of Sudden Arrow 3 neemt gaat dat natuurlijk ook. Ipv 2 counters te leggen worden er dan 3 gelegd en ipv "Double" wordt het "Triple" (Enzoverder). Maar dit is wel wat OVP dan, daarom heb ik het maar gelaten bij Beech 2 en Sudden Arrow 2.
Groeten,
Xavier
Invigorate x (Whenever you cast another spell with Invigorate, if xxx is in your graveyard, you may exile xxx and pay x. If you do, copy each spell with invigorate already on the stack. You may choose new targets for the copies.)
Voorbeeld 1:
Quick Study
Instant (Common)
Draw a card.
Invigorate (Whenever you cast another spell with Invigorate, if Quick Study is in your graveyard, you may exile Quick Study and pay . If you do, copy each spell with invigorate already on the stack. You may choose new targets for the copies.)
Voorbeeld 2:
Seismic Shock
Sorcery (Uncommon)
Destroy target land.
Invigorate (Whenever you cast another spell with Invigorate, if Seismic Shock is in your graveyard, you may exile Seismic Shock and pay . If you do, copy each spell with invigorate already on the stack. You may choose new targets for the copies.)
Spreekt voor zich, elke keer dat je Invigorate verdubbel je je spells. Het wordt pas echt leuk als je meerdere verschillende Invigorate spells tegelijk cast, of als zowel jij als je opponent Invigorate spells spelen en je elkaars spells kan kopieren.
Dustin bedankt voor de antwoord.
Ik hoop, dat ik wat leuks in elkaar kan zetten, omdat mijn rekenen/wiskunde niet goed is. Maar ik ga het toch proberen ^^
Ik weet in welke richting ik moet kijken en zoeken, dus even die kaarten bij langs gaan en bestuderen.
Rise of the Battle: Heb ik gemaakt voor EDH
Amplify is lineair: voor elke extra kaart in je hand, krijg je 1 extra counter. Dus de X is dus de + van de aantal kaarten in jou hand.
Medusa, gorgon Sorceress: een planewlker die met x gold counters werkt, die niet te overpowerd is, en ook een defence heeft om naar ultimate af tegaan
maar niet te sterk is. omdat de x life lost, aan de x gold counters in play. en werkt leuk met Aurification
Manipulation: Voor de control freaks onder ons, en combo players
het is geen over powerd kaart vind ik zelf, omdat niet veel decks er mee werken alleen proliferate decks
of Doubling season decks. en de kaart doet als goed is wat het zegt nu weet ik niet of ik de verwoording goed heb.
maar dat zie ik vanzelf wel
Als ik dit basic niet goed heb, zeg het maar ik ben geen wiskid.
Zolang het maar snappen wat er medoelt word
Helaas zijn al je kaarten niet exponentieel maar nog steeds lineair... - Dustin.
Om een of andere reden heeft iedereen exponentieel opgevat als iets dat steeds sneller meer/groter/sterker wordt.
Ik ben wiskundig niet zo sterk, maar ik weet wel dat exponentieel ook de andere kant op kan. De exacte formule laat ik graag aan de heren mathematici over, maar de uitkomst is dat op mijn kaart je leven juist eerst heel snel, en dan steeds langzamer af loopt:
20 leven -> 10 -> 5 -> 2 -> 1 -> 0.
Is dit nou een nieuwe mechaniek? Ik denk het niet. Ik heb er daarom ook maar geen naam voor bedacht.
Gaarne feedback!
Bartel
Half je leven verliezen is niet nieuw, maar dit elke upkeep weer doen is wél nieuw! En inderdaad, exponentiële afname werkt ook prima - Dustin.
^Dat is lineair. (1/2)x namelijk met x je lifetotal. Ik had het idee van negatieve exponentiele functies ookal in het hoofd maar dan kwam ik op dingen al x^(-1), wat een breuk oplevered :'''). Ja uhm, jij sact 1/6 permanent, hf tearing apart your cards.
Liniair is het niet, het is inderdaad een exponentiele functie.
Het is makkelijk om te controleren of iets liniair is.
Is de wijziging per stap hetzelfde? dan is het liniair (als je het in een grafiek tekent is dit een rechte lijn).
Je hebt 5 creatures, je mag elke beurt een +1/+1 counter leggen per creature. Dat is elke beurt 5 counters; liniair.
De kaart van Bartel hierboven: verlies 10 leven, verlies 5 leven, verlies 3 leven, verlies 2, 1, dood; niet liniair.
Dit uiteraard zonder invloed van andere acties en kaarten.
Aggressive growth
Land
Rare
Agressive growth comes into play tapped.
Tap to add one mana of any colour to your mana pool.
Whenever agressive growth becomes tapped each opponent puts the top card of his or her library face down on the battlefield, that card becomes a copy of explosive growth as long as it remains on the battlefield.
Volgens mij past deze kaart ook binnen de uitdaging van de prijsvraag.
Alleen hebben de spelers bijna zelf in de hand of het effect afgaat.
(als het land getapped word gaat het effect sowieso af)
Dus eerst heb jij 1 landje, als je hem tapped heeft je tegenstander er ook 1. Als hij hem tapped heb jij er 2, als jij ze allebij tapped heeft je tegenstander er drie. Als hij ze allemaal tapped heb jij er 5, als jij die tapped heeft je tegenstander er 8...... Het effect is controleerbaar, uitbuitbaar, verleidelijk en kan zeer snel uit de hand lopen, dat vind ik er leuk aan.
Exponential Beetle
Creature - Insect 0/0
Exponential Beetle enters the battlefield with a +1/+1 counter on it.
Exponent - During your upkeep, double the amount of +1/+1 counters on Exponential Beetle.
Als ik me niet vergis, de meest to the pointe benadering van exponentiële groei mogelijk zo' beetje .
Ik heb gekozen voor een ability wording omdat deze vorm van wording de meeste ruimte overlaat voor eventuele verdere uitdieping van de mechanic, bijvoorbeeld door andere counters of kwaliteiten te laten verdubbelen. Als je er een strict keyword van zou maken, zou de tekst iets zijn als: Exponential (During your upkeep, double the amount of +1/+1 counters on this permanent.)
Volgends mij valt het kwa inzendingen nu minder dan de vorige keren, wat er met deel namen is.
Een erg uitdagende prijsvraag... misschien heb ik het iets te ingewikkeld gemaakt, want het aantal inzendingen was relatief laag (hoewel geen all time low), en een flink aantal voldeed helaas niet aan de belangrijkste eis van exponentiële groei. Het makkelijkste voorbeeld van exponentiële groei zijn counters die verdubbelen, zoals bijvoorbeeld op Primordial Hydra. Maar er zijn ook enkele andere erg creatieve pogingen ondernomen:
Ibrahim: verdubbelende tokens, geeft interessante keuzes: wanneer is genoeg genoeg?
Shazu: gebalanceerd mechanic: door een beperkt aantal handkaarten loopt dit niet helemaal uit de hand.
Toby: flexibel, en erg mooie voorbeeld kaarten!
Jelle: mooi dat je de growth zowel als een benefit als een cost (cumulative upkeep) hebt gebruikt.
Tom: interessante game play, klinkt als een complex en evenwichtig mechanisme.
Ben: mooie omzeiling van shenanigans met Doubling Season en Vampire Hexmage.
Johannes: briljant, elegant en volledig verantwoord, maar helaas te ingewikkeld om print te kunnen zien. Maar wow, complimenten voor je creativiteit!
Ik zal heel eerlijk zijn: mijn favoriete design komt van Johannes, ik vind het echt erg jammer dat dit voor niet-wiskundigen te complex is om probleemloos te kunnen printen. Daarom wint deze week mjavado: een erg gave variant op fading, en goed bedacht dat exponentieel verval ook mogelijk is. In plaats van de exponentiële groei zoals we van Hydra's kennen, geeft Extinguish veel meer flexibiliteit. Malicious Weed heeft erg veel flavor: een beest dat eerst groeit en dan uit elkaar spat als het te groot wordt. Gefeliciteerd!
Na deze pittige design opdracht, gaan we donderdag verder met een heel ander soort prijsvraag; deze week weer een keer iets anders dan designen, maar gedegen kaartkennis van M13 is wel vereist!
Greetz, Dustin.
Gefeliciteerd!
Wel jammer dat je mechanic gebaseerd is op Fading en niet op Vanishing, de new and improved version. Bewuste keuze?
Nog wat kleine dingen die me opvielen bij andere HM's:
Oversupply: Awesome ability! Wel jammer dat als ik een sorcery met Oversupply speel ik dus zoveel mogelijk sorceries moet spelen en geen instants, en vice versa. De ability zou waarschijnlijk leuker spelen als je ervan maakt dat je een sorcery of instant ervoor mag discarden, of maak een subtype zoals arcane, recente subtypes zoals curses en traps laten zien wizards het niet erg vind om subtypes te maken voor een mechanic. Wizards heeft eerder aangegeven dat 1 van de grootste fouten die ze niet meer kunnen terugdraaien is dat instant & sorcery niet samen 1 type zijn.
Growth: Dustin ziet het als een mooie omzeiling van Doubling Season, maar waarom worden counters uberhaubt gebruikt? Als bookkeeping, om dingen bij te houden, zodat je ze niet in je hoofd hoeft te onthouden. Als Magic een online-only game was geweest waarbij de computer alles bijhoudt zijn counters niet nodig, maar voor een fysieke game hebben mechanics als deze absoluut counters nodig.
Fibonacci: Wat is hier precies te moeilijk aan Dustin? Het is toch gewoon Chronozoa? Of is het te moeilijk voor mij om te snappen =p
@Toby, ter aanvulling op jouw opmerking over counters die vanalles bijhouden, ik kan me inderdaad nog een tijd herinneren waarin "cumulative upkeep" geen "age counters" produceerden en er "+0/+X counters" bestonden.
En mijn "Fibonacci" is geen Chronozoa. Het verschil is dat als de Fibonacci counters op zijn, er elke beurt een nieuwe kopie komt, waar beide Chronozoa's weer met drie time counters zitten opgescheept.
Mjavado, gefeliciteerd!
Wel nog een opmerking over jouw verwoording: Als ik het goed begrepen hebt, gaat een permanent met jouw mechanisme pas dood wanneer je niet meer "de helft van alle counters, afgerond naar boven, kan verwijderen." Dus blijft die gewoon leven als er 0 counters op zitten: Daar kan je best 0 counters vanaf halen.
+1 voor Johannes! Mooi verhaal, lijkt me een heel boeiende mechanic. Al moet ik zeggen dat ik, waar de ^'s en _'en begonnen, wel afhaakte als niet-wiskundige ;-).
Ik had mijn kansen al laag ingeschat nadat de inzendingen zag die mij opvolgden. Als ik geweten had dat iedereen voor de "begin van de beurt mag je counters op dit ding verdubbelen" mechanic zou gaan had ik iets anders ontworpen In de richting van Thromok the Insatiable (is kwadratisch) of met een multikicker mechanic.
Maar met een eervolle vermelding ben ik ook altijd blij. Ik zou die Sneaky Monk wel een keer willen playtesten. En nog kudos voor de mjavado.
Bedankt allemaal (Dustin natuurlijk met name)
Over de wording: ja die zal even wat anders moeten worden. 0 counters eraf halen is inderdaad op deze manier ook mogelijk, niet aan gedacht.
En over fading/vanishing: fading is flexibeler, dat wilde ik met mijn mechanic ook.