Mind-tricks: Multiplayer op zijn best! |
|
Welkom, nieuwsgierige aagjes. Vandaag is het de dag van de uitslag voor de MT: Multiplayer op zijn best-prijsvraag! Het doel van de prijsvraag was het inzenden van een interessant concept voor de MT-serie: een deckidee wat gebruikt kan worden als voorbeeld in een volgende column. De winnaar van deze prijsvraag zal samen met mij de kennis in de columns gebruiken en een all-round-deck maken welk zoveel mogelijk de diverse aandachtspunten uitlicht. We hebben een mooi aantal deckideeën binnengekregen! Niet zoveel als bij de razend populaire Mini-prijsvragen die NM zelf organiseert, maar dat is ook niet nodig. Het heeft mij de ruimte gegeven bij ieder deck wat commentaar te geven, zodat iedereen het gevoel kan hebben dat er serieus over zijn inzending is gedacht.
|
Criteria en beoordeling |
|
De criteria voor het kiezen van de winnaar van deze prijsvraag zal natuurlijk altijd vragen oproepen. Het gaat om Casual, en daar ligt de catch: iedereen vind wat anders leuk. In toernooien kun je heel makkelijk zeggen "Dit is beter dan dat, omdat..." Hierbij kan dat niet. Er zullen dus ook altijd mensen zijn die het niet eens zijn met de uiteindelijke winnaar. Daar zal ik weinig aan kunnen doen, helaas. Er zijn bij het beoordelen een aantal dingen waar ik op ga letten: : Is het een uitdagend onderwerp? /Relatief : Zijn de onderwerpen die de afgelopen paar dagen besproken zijn goed en duidelijk toe te passen? : Is het "Casual"? /Relatief : Is het goed mogelijk het deck budget te houden (waarde -100) met wat aanpassingen? : Is het deck-idee origineel (is het een bestaand decktype, hoe ver gaat het thema, etc.)? : Is het deck sterk (kan het makkelijk meerdere tegenstanders aan)? /Relatief Op ieder punt wordt het deck-idee een aantal punten toegereikt (1-5). Deze punten worden bij elkaar opgeteld voor een uiteindelijke score. Het deck-idee met de hoogste score wint - lekker simpel -! De helft van de beoordeling zal dus helaas relatief of subjectief zijn. Ik zal proberen dat te vermijden door bij die onderwerpen het deck-idee te relativeren naar niet alleen mijn, maar ook andere speelgroepen. Desalniettemin ben ik me ervan bewust dat het gevoelig blijft; ik hoop dan ook dat iedereen daar volwassen mee om kan gaan. Er zal maar 1 winnaar zijn, jammer genoeg, en die zal dus deels subjectief zijn prijs verkrijgen. Het zij zo. Het uiteindelijke doel is kennis, en dat is veel belangrijker dan 5 euro NM-tegoed, toch? Toch...? Niet? Nou ja. Dan gaan we maar naar de inzendingen kijken!
|
Inzendingen |
|
Imahilus: Horror-verhaal, met als achtergrond multible-effecten De eerste inzending van deze prijsvraag, en meteen een heel brede! Nu Innistrad net voorbij is, zie ik dat sommige mensen heimwee beginnen te krijgen? Het deckidee is een heel breed concept: het kan (door het thema) gebruik maken van.. Ach, elke kaart in MTG met een enge naam? Genoeg verschillende keuzes dus. Echter, hoeveel flavour een deck ook kan bezitten: als het niet goed speelt, heb je er nog geen lol aan (helaas ben ik door schade en schande wijs geworden). Lastig, want flavour en kracht gaan niet vaak samen. Zou dat bij jou idee wel zo zijn? Beoordeling: : 4/5 : 3/5 : 5/5 : 4/5 : 5/5 : 2/5 = 23/30
|
|
Maarten: Angel.stompy/Staxx Ahh, een klassieker. Vaak genoeg gespeeld, zowel aan de keukentafel als in verscheidene toernooitypes. Veel mensen hebben herinneringen aan Angel-decks, en ze zijn razend populair. Wat wil je, met al die mooie plaatjes en de sfeer die om engelen heen hangt? We zijn tenslotte nerds! Helaas zal dit deck op een paar punten laag scoren, al is dat wel te begrijpen. Laten we eens gaan kijken: : 2/5 : 4/5 : 3/5 : 3/5 : 1/5 : 4/5 = 17/30
|
|
PeterJanRens: Turbofog Hé, dit deck ken ik! Een van de mensen in onze speelgroep heeft er een tijd aan gewerkt (hij leest dit nu ook, of hij heeft meteen doorgescrolled naar zijn deck...). Een leuk deck, al zeg ik het zelf, misschien af en toe wat instabiel. Maar het laat wel meteen de potten langer duren als het werkt (want dat is.. Ja, wat het doet eigenlijk)! En het werkt ook, want het is af en toe op toernooien gespeeld. Het feit dat het vooral berust op het negeren van je tegenstanders is wel van belang in de beoordeling, moet ik er even expliciet bij zetten. TurboFog is een defensief deck, berust op het stilzetten van je tegenstander - je laat hem niet spelen. De beoordeling: : 3/5 : 3/5 : 3/5 : 4/5 : 1/5 : 3/5 = 17
|
|
Mathijs: "Een dag in het leven van..." (Thema met veel referenties naar het dagelijks leven) Het verhaal dat ik bij Imahilus neer heb gezet, telt ook voor dit waanzinnige deckidee. Een thema-deck zal altijd problemen hebben met kaartkeuzes, en dat is jammer. Echter, het lijkt alsof jou deck iets meer verspreid ligt over de kleuren, en je dus meer opties kan gebruiken. Jammer dat synergy weer wat moeilijker wordt.. Vandaar de volgende rating: Beoordeling: : 4/5 : 3/5 : 5/5 : 4/5 : 5/5 : 2/5 = 23/30
|
|
Peanut: Ultra-groephug met Zedruu (maar dan op een manier dat het keigoed is) Ahhh, pinda.. Een grouphug-deck is zeker een goede optie! Het is, vooral aan de keukentafel, een zeer populair concept en erg plezierig om te bouwen. Het idee om dingen weg te geven voelt contradictioneel aan, en dat zorgt voor leuke situaties. Interessante keuze! Je beoordeling: : 4/5 : 4/5 : 4/5 : 3/5 : 4/5 : 4/5 = 23/30
|
|
Jordy: MidrangeRattle met global effects Rattlesnake-decks zijn altijd interessante decks, omdat je dus MTG speelt op een hoger niveau dan alleen de battlefield. Het is bijna niet te doen om een Rattlesnake-deck te maken zonder GlobalEffects, dus dat komt wel goed. Ik merk ook dat nog niet veel mensen met het Snake-concept te maken hebben gehad, dus het zou zeker een goed leermoment zijn! Jou punten: : 3/5 : 4/5 : 4/5 : 3/5 : 4/5 : 4/5 = 22/30
|
|
Loek: "Leuke LD" God, hier gaan we dan.. Loek, jou deck is een moeilijke. LD gaat in tegen een principe: laat mensen hun ding doen. Maar dan voeg je het woord "leuk" er aan toe, en dan trek je mijn aandacht. Hoe maak je iets dat niet leuk is, leuk? Dat wordt een breinbreker. Je gaat niet winnen, dat kan ik je al vertellen. De reden is simpel: een LD-deck zal nooit in elke spelersgroep even goed ontvangen worden. Het doel van zo'n deck is namelijk mensen hun spel weigeren, of je dat nou op een leuke manier doet of niet. Als dit deck zou winnen, zou er waarschijnlijk toch wat gaan knagen bij de rest van de spelers. Desondanks vond ik het een verschrikkelijk leuk concept! Ik zou dan ook graag met jou een keer een column over dit onderwerp schrijven, met deckconstructie en al. "Hoe maak je LD leuk" - een L&L samenwerking. Bespreken we vrijdag wel! Deal? Uw punten: : 5/5 : 3/5 : 2/5 : 4/5 : 3/5 : 3/5 = 20/30
|
|
Matthijs: Extort-Snake (control subthema) Weer een aanvraag voor een Snake-deck, maar ditmaal met een leuk sub-thema: het kersverse extort-mechanic. Interessant om deze 2 te willen mengen, want extort speelt lekker als je veel doet, waar de Snake het liefst in de zon ligt te slapen. Ik ben benieuwd hoe deze 2 samen tot een goed-werkend geheel gemaakt zouden kunnen worden. Win je niet, dan alsnog wil ik dit met jou proberen! Je puntenlijst: : 4/5 : 4/5 : 3/5 : 3/5 : 4/5 : 3/5 = 21/30
|
|
T: Thrash-mana Een van de eerste kaarten die in mij opkomt is Helix Pinnacle. Thrash-mana.. Een interessant concept, aangezien je normaal gesproken je mana eigenlijk wel wilt gebruiken. De defenitie van "thrash" zou dan een hele aparte worden.. Erg innovatief! Je beoordeling: : 4/5 : 3/5 (hier twijfel ik zeer, vooral bij CA) : 3/5 : 4/5 : 4/5 : 4/5 = 22/30
|
|
Michiel: Verdeel en heers! (Supply/demand) Voel ik hier een licht geouphug-thema, met een toolbox? Verdelen en heersen klinkt in ieder geval erg Control, maar het geeft je tegenstanders wel de mogelijkheid wat te doen (neem ik aan). Gaaf idee, lijkt me leuk om er mee aan de slag te gaan! Maar, laten we eerst eens naar de punten kijken: : 4/5 : 4/5 : 4/5 : 3/5 : 3/5 : 3/5 = 21/30
|
|
Johannes: Hoser-deck Kijk, zo kan je natuurlijk ook winnen! Een erg leuke techniek om je tegenstanders dwars te zitten, dat geef ik toe. Ik vraag me af of het heel sterk zou zijn (je bent toch aardig van je tegenstanders afhankelijk), maar leuk wordt het zeker! De beoordeling: : 4/5 : 3/5 : 4/5 : 4/5 : 5/5 : 3/5 = 23/30
|
|
Jan: ETB-blink Zoals Matthijs al snel aangaf: dit is een van mijn favoriete onderwerpen. Elk creature met een positieve ETB-trigger is CA (daarom worden ze ook zo hoog aangeschreven). Er leuke decks mee verzinnen is dus niet zo moeilijk, maar de balans vinden is dat wel. Het zou leuk zijn dat te kunnen laten zien! Het puntentotaal: : 3/5 : 4/5 : 3/5 : 4/5 : 3/5 : 4/5 = 21/30
|
|
Shadow: Elemental-tribal Mensen en tribes.. Het zal altijd populair zijn. Elementals is naar mijn smaak een van de leukere in MTG, daar je niet aan 1 kleur vast zit en dus veel meer variatie kan gebruiken. Keuzes zijn belangrijk; ze zorgen voor een kritische kijk op het spel en verhogen daarom je ervaring. Leuke inzending! Je punten: : 3/5 : 4/5 : 4/5 : 3/5 : 3/5 : 4/5 = 21/30
|
|
Michael: Meerdere alt.wincons Hoe had ik ook iets anders kunnen verwachten van jou.. Alternatieve wincons worden vaak als "oneerlijk" bestempeld, omdat ze.. Nou ja, ze passen niet in het normale verloop van een pot MTG. Het lijkt me een leuke uitdaging een deck te bouwen wat duidelijk laat zien dat alternatieve wincons ook eerlijk zijn, niet OP of flauw. Goede inzending! Je punten: : 4/5 : 4/5 : 4/5 : 3/5 : 3/5 : 3/5 (het zullen technische en makkelijk te onderbreken decks worden, vandaar de 3) = 21/30
|
En de winnaar is... |
|
Dat is onverwachts.. 4 man hebben een gedeelde eerste plek! Helaas moet er toch een winnaar gekozen worden, dus de keuze is aan mij. De twee thema-decks vallen voor mij helaas af. Thema in een deck is geweldig, maar het is heel subjectief. Het lijkt me zeer moeilijk de draad van de columns te volgen en OOK nog eens het thema duidelijk naar voren te laten komen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, absoluut niet. Maar de subjectiviteit maakt het wel moeilijker en kan afleiden van de theorie, en daarom vallen die twee af. Dan hebben we er nog 2 over: : Peanut (Grouphug) : Johannes (ultra-hoser) Beide decks zijn erg origineel, leuk om te bouwen en zullen ongetwijfeld een goede basis geven voor de uitleg van de aandachtspunten in de columns. Helaas, er moet er toch een gekozen worden, en dan gaat mijn voorkeur uit naar... *tromgeroffel* Peanut met zijn Ultra-knuffeldeck! De doorslag voor deze keuze is het feit dat grouphug een echte strategie is, die niet zo afhankelijk is van de groep waarmee je speelt. Het deck is breder inzetbaar en dus prettiger om over te lezen bij de beginnende speler. Gefeliciteerd Peanut, 5 euro NM-tegoed komt jou kant op en ik zal contact met je opnemen over de bouw van het deck! Voor de andere inzendingen: enorm bedankt voor het meedoen aan deze prijsvraag! Ongetwijfeld zullen er mensen geïnspireerd zijn door jullie inzendingen (I know I am!), en dat is ook een overwinning! Tot de volgende column iedereen!
|
Vragen/Opmerkingen |
|
Heb je nog vragen/tips/opmerkingen? Laat het horen! Deze columns worden geschreven voor de community, en daar hoor jij ook bij! Tot de volgende keer, Mvg, Lookky!
Reacties
(10)
Ben benieuwd wat dit gaat worden
vier mensen op 23 punten cool, peanut de winnaar gefeliciteerd
Ja, het was een zware strijd! Ben dan ook zeer benieuwd naar het resultaat!
Leuk gedaan Lookky. Intressant om je mening te lezen over de verschillende inzendingen.
Grouphugs, been there done that. Ik heb dan ook gewoon een paar jaar volgehouden elke week met 1-2 nieuwe decks op te kroppen te komen, sommige wat minder origineel als de andere. Als ik zelf een deck bouw begint dat altijd uit een inspiratie. Die inspiratie kan 1 kaart zijn,een genoemde combo ergens, of soms zelfs een hele decklist die je ergens tegen komt. Om toch origineel hier in te zijn begin ik altijd from scratch, en dan kom je ook toch wel vrij regelmatig op de zelfde ideeen uit helaas. Het wiel opnieuw uitvinden heeft echter ook veel voordelen! Je komt op opties die misschien nooit eerder zijn gezien. Je deck is altijd origineel op een of andere manier. Je begrijpt je deck van top tot teen (wat niet zo is bij netdecken). Dat gezegd komt nu de clue van mijn verhaal. Een poging je te inspireren bij het maken van een grouphug deck. Mijn eerste ervaring met grouphugs komt voort uit een multiplayer potje, een speler die nu volgens mij niet meer speelt, Eren oid (ik praat over 8 jaar geleden, dus vergef me als ik fouten maak) Hij wou naar huis in een pot multiplayer, maar weigerde te scoopen, hij stond iedereen aan te moedigen hem aan te vallen. Ik vond het echter wel geinig, en was een grote fan van Tangle en Moment’s Peace, hoewel het geen turbofog was, had ik er toch zeker wel genoeg Fog effecten inzitten. Hij wou weg, maar dat irritante jochie (ikke) was het daar niet zo mee eens. Elke keer als ze hem aanvielen prevente ik de combat damage. Het werd zelfs zo irritant dat ze allemaal massaal op mij gingen om mij preventspells op te maken. Dit was mijn aller eerste ervaring met iets doen voor en ander, (grouphug). Een 2de inspiratie was met Tempting Wurm, Ik vond deze kaart zo vet! Ik moest er wel een deck mee maken Als ik met dit deck speelde wou ik niet eens winnen, ik wou 2de worden en bepalen wie er won! Een 3de Inspiratie is gebaseerd op multiplayer ook, Kaarten zoals Heartbeat of Spring /Mana Flare helpen je tegenstanders ook enorm, iets wat ik heb gemerkt dat ook al heb je een aardige boardpositie, mensen toch liever je in het spel als er uit hebben. Gecombineerd met Rites of Flourishing heb je dus al een aardige support opgebouwd voor je tegenstanders! Nog maar een inspiratie erbij, Everybody loves CA, Howling Mine, Prosperity, maar ook Words of Wisdom zijn kaarten waardoor mensen je aardig gaan vinden. Iedereen haat Counterspell's! Maar je vriendelijk vragen of iemand die removal spel niet wil spelen helpt helaas niet altijd. Counteren en toch vrienden blijven? Het kan wel! Remand op een Isochron Scepter is bijvoorbeeld een vriendelijke manier om je tegenstanders tegen te houden zonder echt haat op te wekken. Ook Arcane Denial is een voorbeeld van een "sociale" Counterspell. Verders wil je niet altijd de zelfde mensen laten winnen, dus is het belangrijk de zwakke mensen te supporten. Magic heeft hier ook speciaal kaarten voor gemaakt, Loxodon Peacekeeper (Bosom Buddy) Of Ghazban Ogre. Aan jullie natuurlijk de keuze wat je hiervan wilt gebruiken, zelf zou ik het leuk vinden hier iets van terug te zien. Succes met Deckbuilding!
wat me ook opvalt overigens is dat mensen een Murder een stuk minder vervekend vinden dan een Essence Scatter het resultaat zal in veel gevallen hetzelfde zijn maar het trekt een stuk minder haat
Peanut gefeliciteerd met je overwinning. Ik baal dat ik net 1 puntje tekort kwam. Ik ben benieuwd naar het deck wat er uit komt rollen? Mvg,
Gratz peanut. En drats =P Het tegoed boeide mij niet eens... dacht dat het een mooi excuus was om mischien een degelijk speelbaar "horror" deck te bouwen =P Want met dit thema kom ik er zelf simpelweg niet uit =P Kijk wel uit naar de uitwerking van grouphug, ben benieuwd wat het gaat worden.
Ik was nog een heel erg goede Grouphug kaart vergeten! Spurnmage Advocate Er zijn er natuurlijk meer die dit soort dingen doen, maar dit is mijn favoriet. je helpt er meerdere spelers in een keer mee, je geeft er evt iets voor terug, maar je mag ook een andere opponent kiezen. En de "key" voor een grouphug is de "but-clause" Ik destroy je creature, MAAR je krijgt wel weer 2 kaarten er voor terug! Pongify en Rapid Hybridization zijn hier ook goede voorbeelden van. Zo kan je toch een "sociaal" antwoord spelen en zo min mogelijk haat op wekken. Wat ik ook wel eens doe als ik niet iemand target wil maken is een dobbel op gooien, en dan kan ik zeggen, het is zonde om niet aan te vallen, en ik heb toch eerlijk gedobbelt?
|