[COLUMN] Welcome to the Dino Cube – Wit
Allereerst bedankt voor de leuke reacties op mijn eerste column (Welcome to the Dino Cube voor mensen die hier in de serie binnenrollen). Ten tweede mijn verontschuldigingen voor de vertraging bij het tweede deel van mijn reeks over Cubes. Ik had het druk met studie en verhuizen en daardoor geen tijd voor het schrijven van columns. Nu dat achter de rug is, heb ik gelukkig weer tijd voor mijn Cube.
Na het eerste inleidende deel komen in deel 2 alle witte kaarten in mijn Cube aan bod. Voordat ik begin met de individuele kaarten moet ik eerst even wat veranderingen in mijn Cube toelichten. Dankzij Dustins linkjes heb ik een hoop ideeën opgedaan die de Dino Cube hopelijk ten goede zullen komen.
- Allereerst is het totaal aantal kaarten gedaald van 504 tot 450. Op die manier blijft het mogelijk om met 8-mans drafts telkens nieuwe kaarten te hebben, maar kan er ook gesneden worden in het aantal ‘overbodige' kaarten.
- ‘Overbodige' kaarten? Ja, daarvan bevatte mijn Cube er best veel. Ik heb flink gesneden in het aantal hybride, multicolor en artifact kaarten.
- Binnen de kleuren gaat het aantal creatures iets omhoog ten opzichte van het aantal sorceries/instants; ik had best veel kaarten in mijn Cube zitten die te situatiegevoelig waren.
- Ik heb vanaf nu een iets andere indeling van kaarten wat betreft kleuren. Hybride kaarten vallen nu onder de kleur waar ze (volgens mij) de meeste synergie mee hebben. Dryad Militant behoort nu tot de witte 1CC creatures, terwijl Burning-Tree Emissary onder rood gaat vallen als 2CC creature.
- Aan de andere kant, mono-colored kaarten met een effect waarvoor een andere kleur mana nodig is, vallen nu onder de multicolor sectie. Voorbeelden hiervan zijn: Lingering Souls die nu onder Orzhov valt en Torrent of Souls die onder Rakdos valt.
- Al met al gaat de samenstelling van de Cube er nu als volgt uitzien: 61 kaarten van elke kleur, 70 multicolor kaarten, 40 kleurloze kaarten (artifacts en 5 Phyrexian mana kaarten als Porcelain Legionnaire) en 35 land kaarten.
Nu terug naar de 61 witte kaarten in de Cube. Ik heb ze gegroepeerd rond het deck archetype waarin de kaarten het beste passen (in mijn opinie): de deck archetypes zijn in respectievelijke volgorde: White Weenie, Token Trouble, Midrange Disruption, Enchant Pants, Flash Play en Flying Fortress. Ik ga niet elke kaart uitleggen alleen mijn onorthodoxe keuzes, omdat die denk ik interessanter zijn. Het zal niet als een verrassing komen dat Steppe Lynx in de Cube zit en het best in een White Weenie strategie past. Kaarten als Kor Skyfisher, Celestial Crusader, Spirit Loop en Marshaling Cry zijn daarentegen minder bekend en in mijn ogen interessanter.
White Weenie |
|
Ook wel ‘zerg rush', bij de white weenie strategie speel je vooral 1CC en 2CC creatures om zo snel mogelijk het slagveld te overrompelen en vervolgens te winnen. 1CC Creature Spells Elite Vanguard Dryad Militant Doomed Traveler Favored Hoplite Gideon’s Lawkeeper Steppe Lynx War Falcon Condemn Banishing Stroke 2CC en hoger Creature Spells Syndic of Tithes Keening Apparition Mistral Charger Knight of Glory Accorder Paladin Kor Skyfisher Nearheath Pilgrim Attended Knight ‘Bomb' Spells Banisher Priest Fiend Hunter Glimmerpoint Stag Celestial Crusader Meadowboon Ivory Giant Dauntless Onslaught Blinding Beam Marshaling Cry De meeste kaarten die ik heb gerangschikt onder deze strategie spreken voor zich. De 1CC en 2CC creatures zijn natuurlijk nodig om een kritieke massa van aanvallers op te bouwen. De andere kaarten zijn ofwel bedoeld om potentiële blockers uit de weg te ruimen of je eigen creatures sterker te maken. Individuele kaarten: - Gideon’s Lawkeeper is een interessante 1-drop die gebruikt kan worden als aanvaller, maar beter is in het plat leggen van de beste blocker van de tegenstander. - War Falcon wordt beter naarmate je deck meer soldiers en knights bevat, maar als luchtverdediging werkt de vogel ook goed. - Banishing Stroke is net als alle Miracle kaarten een hit or miss kaart die ofwel de tegenstanders blocker uit de weg ruimt ofwel dood in je hand zit. De kaart past daardoor misschien beter in de Midrange Disruption strategie. - Knight of Glory is een 2-drop met veel synergy voor White Weenie, aangezien hij je turn one 1-drop aanvaller zijn exalted boost geeft - Accorder Paladin is denk ik de beste 2-drop voor White Weenie dankzij zijn Battle cry kracht waarmee hij al je aanvallende creatures een aanvalsboost geeft - Kor Skyfisher is misschien de beste witte 2-drop in de gehele Cube: een 2/3 flyer waarvoor je permanent naar je hand moet halen (een creature dat al had aangevallen, een getapt land of een creature met een enter the battlefield trigger), is gewoon een buitengewoon goede kaart. - Attended Knight geeft je twee aanvallers voor drie mana waardoor je sneller op een kritieke massa creatures komt. - Celestial Crusader was een geheel nieuwe kaart voor mij, maar ik vind hem supertof als 4-drop verassing die al je White weenie aanvallers een +1/+1 bonus geeft. - Ivory Giant geeft je tegenstander een klok die langzaam afloopt: elke upkeep gaat er een counter af en uiteindelijk tapt de reus al zijn non-white blockers en valt zelf aan als een 3/4. - Blinding Beam is sterk in elk wit deck (zeker de Entwine optie) en zeker in een White Weenie strategie waarin hij winstbepalend is - Marshaling Cry is een andere interessante kaart uit het Time Spiral block die al je creatures sterker maakt en ook nog eens vigilance geeft.
|
Token Trouble |
|
Wit is ook goed in het strooien met token creatures om op die manier het slagveld te domineren. De Token strategie is over het algemeen net wat trager dan White Weenie, maar niet minder effectief. De tokens functioneren namelijk ook prima als chump blockers. . Token Generators Doomed Traveler Attended Knight Belfry Spirit Raise the Alarm Gather the Townsfolk Midnight Haunting Spectral Procession Cenn’s Enlistment Utility Spells Accorder Paladin Suture Priest Meadowboon Sundering Growth Rootborn Defenses ‘Bomb' Spells Celestial Crusader Phantom General Goldnight Commander Cloudgoat Ranger Ivory Giant Intangible Virtue Marshaling Cry Feudkiller’s Verdict Ook hier spreken de meeste kaarten voor zich. Maak tokens, maak ze sterker en val aan. Individuele kaarten: - Belfry Spirit geeft je vijf creatures voor 5 mana! De haunt restrictie maakt dat ze token maker het best in een Orzhov deck past. - Cenn’s Enlistment kan in zijn eentje games winnen, zolang je land blijft pakken. Twee tokens voor 4 mana is daarentegen niet zo'n geweldige deal. - Met Suture Priest hoef je niet eens aan te vallen om te winnen. Spam gewoon (token) creatures en je tegenstander verliest door lifeloss. - Sundering Growth en Rootborn Defenses zijn interessant vanwege hun populate mechanisme. - Goldnight Commander is een buitengewoon sterke kaart in een token strategie deck door de hoeveelheid +1/+1 bonussen die de commander voor je kan genereren. Bijvoorbeeld een turn 4 commander gevolgd door een turn 5 Spectral Procession activeert de soldaat 3 keer wat hemzelf een 5/5 maakt. - Cloudgoat Ranger hoef ik niet uit te leggen. - Feudkiller’s Verdict betekent vaak een enorme kentering in een game, niet alleen krijg je een 10 life erbij, meestal ook een 5/5 giant token.
|
Midrange Disruption |
|
Dit deck archetype gebruikt removal (op creature en non-creature spells) om de early game door te komen en wint in de late game door grotere en sterkere creatures te hebben dan de tegenstander. . Disruption Creatures Gideon’s Lawkeeper Syndic of Tithes Keening Apparition Banisher Priest Fiend Hunter Kor Sanctifiers Glimmerpoint Stag Other Disruption Spells Condemn Banishing Stroke Swords to Plowshares Sundering Growth Bonds of Faith Temporal Isolation Oblivion Ring Blinding Beam ‘Bomb' Spells Seraph of Dawn Serra Angel Cloudgoat Ranger Faith’s Fetters Feudkiller’s Verdict Zoals aangegeven zit de witte removal zowel op creatures als op non-creature spells en komt wit niet veel verder dan exilen (hoewel dat in veel gevallen veel beter is dan het vernietigen van creatures). Individuele kaarten: - Bonds of Faith is een interessantere versie van Pacifism in mijn ogen omdat de kaart zowel offensief als defensief gebruikt kan worden. - Datzelfde geld voor Temporal Isolation die gebruikt kan worden om eigen creatures unblockable te maken. - Cloudgoat Ranger en Serra Angel zijn de sterkste creatures in wit en daarmee het best geschikt als afmakers voor Midrange Disruption
|
Enchant Pants |
|
Wit is de kleur met de meeste enchantments in mijn Cube. Hoewel Enchantments heel goed defensief werken, zijn ze ook geschikt om mee aan te vallen. Als ‘pants' hebben ze alleen wel een drager nodig. . ‘Pants' Creatures Favored Hoplite Fencing Ace Wingsteed Rider Seraph of Dawn Enchantments Nearheath Pilgrim Observant Alseid Hyena Umbra Bonds of Faith Spirit Loop Griffin Guide ‘Bomb' Spells Auramancer Heliod’s Emissary Ethereal Armor Gift of Orzhova De meeste Magic spelers zijn (terecht) huiverig over aura enchantments in competitive play omdat ze de tegenstander de mogelijkheid geven voor een ‘twee voor een' (met een removal spell zowel het beestje als zijn broek uitschakelen). Ik ben zelf echter een fan van enchantments en heb geprobeerd ze te pushen in mijn Cube. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de volgende twee sets van Theros voor enchantments zullen doen. Individuele kaarten: - Favored Hoplite en Wingsteed Rider zijn dankzij hun heroic ability zeer geschikt om enchantments te dragen. Het zijn wel de eerste twee kaarten die ik zou vervangen in mijn witte sectie, omdat ze zonder target spell support wat ondermaats zijn. - Fencing Ace heeft hetzelfde probleem, maar ik wil hem eerst meer in actie zien voordat ik de kaart uit mijn Cube gooi. Wat voor deze kaart spreekt, is dat hij met slechts een enchantment pants als redelijk debiel is. - Het voordeel van Observant Alseid en Heliod’s Emissary is dat ze sterk zijn als creatures en als bestow enchantments. De Emissary zal eerder als creature ingezet worden terwijl de Alseid meer kans maakt om daadwerkelijk bestowed te worden. Ik vond Bestow in van de leukste nieuwe keyword abilities van Theros en vandaar dat beide kaarten ook in mijn Cube verzeild zijn. - Spirit Loop een zwakkere versie van Rancor, maar in een deck met veel beesten met evasion blinkt deze kaart uit. Daarbij ontloop je met Spirit Loop de kans dat je door removal zowel je beest als je enchantment kwijt raakt. - Auramancer zit speciaal in de Cube voor de spelers op zoek naar extra enchantment ondersteuning. - Ethereal Armor is de kaart voor het enchantment deck, omdat hij beter wordt van zowel defensieve en offensieve enchantments. Oblivion Ring telt namelijk ook gewoon mee.
|
Flash Play |
|
Dit deck archetype is gebaseerd rond creatures met een enter the battlefield (ETB) effect en het herhaaldelijk gebruiken van dit effect. In mijn Cube (en in veel andere cubes) is dit een archetype dat vooral ondersteund wordt door blauwe Ghostly Flicker en witte kaarten. . ETB Creatures Kor Skyfisher Emancipation Angel Auramancer Banisher Priest Fiend Hunter Attended Knight Kor Sanctifiers Glimmerpoint Stag Flash Spells Cloudshift Otherworldly Journey Temporal Isolation ‘Bomb' Spells Celestial Crusader Goldnight Commander Belfry Spirit Cloudgoat Ranger Dit deck archetype werkt het best voor spelers die een blauw-wit deck proberen te draften. Individuele kaarten: - Kor Skyfisher en Emancipation Angel geven de mogelijkheid om je eigen ETB creatures terug naar je hand te halen en ze nogmaals met hun effect te spelen.
|
Flying Fortress |
|
Wit is naast de kleur van soldaten en ridders ook de kleur van engelen. Wezens die naast draken, demonen en sfinxen het luchtruim van het Magic multiversum bevolken. Flying is een van de beste abilities die een creature kan hebben en het draften van flyers is ook in mijn Cube een van de meest effectieve strategieën. . Flyers War Falcon Mistral Charger Kor Skyfisher Wingsteed Rider Emancipation Angel Celestial Crusader Seraph of Dawn Belfry Spirit Utility Gift of Orzhova Griffin Guide Midnight Haunting Spectral Procession ‘Bomb' Spells Serra Angel Cloudgoat Ranger Al met al is Cloudgoat Ranger denk ik de meest gewilde kaart voor wit in mijn Cube, aangezien de kaart in zoveel verschillende decks effectief is. Na het bespreken van de zes witte deck archetypes rest mij niets anders dan een overzicht te geven van alle witte kaarten en nog even in te gaan op een aantal kaarten waar ik naar kijk en/of om budgettaire redenen niet in mijn Cube zitten. . 1 en 2CC Creature Spells Elite Vanguard Dryad Militant Doomed Traveler Favored Hoplite Gideon’s Lawkeeper Steppe Lynx War Falcon Syndic of Tithes Keening Apparition Mistral Charger Knight of Glory Accorder Paladin Kor Skyfisher Nearheath Pilgrim Suture Priest Fencing Ace 3CC en hoger Creature Spells Attended Knight Banisher Priest Fiend Hunter Kor Sanctifiers Wingsteed Rider Auramancer Emancipation Angel Observant Alseid Phantom General Goldnight Commander Glimmerpoint Stag Celestial Crusader Meadowboon Seraph of Dawn Heliod’s Emissary Serra Angel Cloudgoat Ranger Belfry Spirit Ivory Giant Non-Creature Spells Condemn Swords to Plowshares Cloudshift Ethereal Armor Hyena Umbra Otherworldly Journey Sundering Growth Raise the Alarm Gather the Townsfolk Intangible Virtue Bonds of Faith Temporal Isolation Spirit Loop Dauntless Onslaught Blinding Beam Rootborn Defenses Midnight Haunting Spectral Procession Marshaling Cry Oblivion Ring Griffin Guide Gift of Orzhova Cenn’s Enlistment Faith’s Fetters Banishing Stroke Feudkiller’s Verdict Kaarten die ik nog overweeg: - Daring Skyjek als een extra white weenie creature. Een 3/1 met de optie een flying aanvaller te zijn, lijkt mij een prima creature. Maar ja, welke kaart haal ik ervoor uit? - Mother of Runes is een van de beste 1-drops die wit heeft en dat vertaalt zich ook in een redelijk heftig prijskaartje. - Dat geldt ook voor Kitchen Finks. - Banisher Priest is een functionele reprint van Fiend Hunter en vervang ik graag voor Flickerwisp – een creature dat ook nog eens een sterke aanvaller is.
|
Afsluitend |
|
Hiermee heb ik de kleur wit in mijn Cube besproken. Bedankt voor het lezen, constructief commentaar is altijd welkom (evenals vragen). Ik verwacht deel 3 (blauw) heel wat sneller af te hebben dan dit deel aangezien ik nu een goed idee heb hoe ik de kaarten wil bespreken. Daarnaast wil ik ook een review van Born of the Gods doen wat betreft Peasant Cube waardige kaarten wanneer de gehele spoiler online staat. Tot de volgende column!
Reacties
(2)
Leuke column, heldere toelichting op je kaartkeuzes! En leuk om te lezen dat ik je wat ideeën aan de hand heb kunnen doen, zelfs al zijn het niet mijn eigen ideeën... Maar Banisher Priest is geen functionele reprint van Fiend Hunter; afgezien van de stats, is de ability ook echt anders. De Priest is een eerlijke kaart, terwijl je de triggers van Fiend Hunter kunt misbruiken met flicker effecten: met de ETB trigger op de stack flicker je de Hunter, waardoor je een creature permanent kunt exilen en een ander creature tijdelijk; deze truc is met de Priest niet mogelijk.
Leuk, kijk vooruit naar de volgende delen.
|