Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
In Born of the Gods zit een cycle van 5 uncommon multicolor kaarten, die een hint geven wat er in die kleurencombinatie mogelijk is (Kiora’s Follower zit er bij omdat Kiora als enige Planeswalker in de set zich anders eenzaam zou vullen tussen al die goden). Groen/wit draait om heroic (en deze kleurencombinatie houdt sowieso al van +1/+1 counters), zwart/rood heeft het Minotaur tribal thema, blauw/zwart heeft een Specter met mill, Gruul heeft een efficiënte beater voor weinig mana, en wit/blauw... heeft een erg sneue kaart gekregen.
Wit/blauw staat bekend om zijn flyers en is bij uitstek de kleurencombinatie voor heroic, het idee van deze kaart is dan ook om vaker heroic te kunnen triggeren. Alleen het effect is zo ontzettend matig als in dezelfde set Stratus Walk zit, ik speel zelfs nog liever Fate Foretold dan Ephara’s Enlightenment. Ik heb dit aura 2 keer tijdens draft gepakt, en beide keren had ik 23 betere kaarten tot mijn beschikking... dus daarom mijn noodkreet:
Design een uncommon wit/blauwe spell voor Born of the Gods!
*Uncommon, cost
*Past in de cycle
*Speelt in op de thema's in wit en blauw in Theros/Born
*Powerlevel en complexiteit passend bij een uncommon
*Kaarttype naar keuze (creature, enchantment, instant, sorcery)
*Vermeld naam, rules text, et cetera
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 100 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten
De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.
Veel plezier en succes, greetz,
Dustin.
Ephara's Enlightenment
Enchantment - Aura
Enchant creature
Whenever enchanted creature deals combat damage to a player, put a +1/+1 counter on target creature you control and draw a card.
Whenever a creature enters the battlefield under your control, you may exile Ephara's Enlightenment. If you do, return it to the battlefield enchanting that creature.
Ik wilde de huidige gewoon aanpassen naar eigen smaak en behoefte. Speel zelf net deze kleuren en mis dit in mijn deck. triggert zoveel abilities en speelt stukke beter dan wat er nu is. Removel en terug naar je hand is er al genoeg, dus als er niks ligt wat jou kan blokken heb je ook geen flying mee nodig. daarnaast werkt hij ook uitstekend met heroic. en speel je een beter beestje, nou dan leg je m toch gewoon lekker daar onder!
@Toby , hmk ... ben blij dat het voor jou duidelijk was/is, voor een MtG newb zullen dat soort details onbereikbaar zijn.
Cycles zijn lastig... maar ik beschouw dit als een erg losse cycle, zolang het effect van jouw kaart maar typisch is voor de kleurencombinatie wit/blauw en wat deze kleuren in Theros/Born doen. En dat heeft geleid tot een aantal erg spannende inzendingen!
Deze week geen uitgebreide toelichting voor iedereen, maar wat kort commentaar bij inzendingen die me opvielen:
Jop: topkaart! Dit is precies wat een gouden kaart moet doen, in tegenstelling tot een hybride kaart. Wit geeft vigilance, blauw geeft flying, en je bent maar al te blij om 2x heroic te triggeren. De kaart voelt als een sorcery aan, omdat je hem vrijwel altijd wilt spelen voor declare attackers. Maar juist doordat het een instant is, kun je hem soms (heel soms) als combat trick voor +1/+1 counters van een bestaande heroic ability gebruiken.
Q5: typisch wit/blauw, doet sterk denken aan Sphinx’s Revelation. Maar waarom zo moeilijk doen met 2x target player? De set heeft al Divination op common, dus deze kaart voelt wat redundant aan.
Squall55: dit is enorme anti-synergie: je target je Squire met een coole spell, maar vervolgens exile je je creature waardoor die spell gecounterd wordt, alleen maar om scry 1 te krijgen? In alle gevallen een veel slechtere Battlewise Hoplite...
Patrick: simpele maar zeer effectieve aanpassing, waardoor de kaart opeens speelbaar wordt. Een cantrip is zo ontzettend veel beter dan een +1/+1 counter, en het herhaald triggeren van heroic maakt deze kaart vooral anders en niet per se slechter dan Stratus Walk.
Maar wel een filosofische kanttekening: wat jij doet voelt meer als development (een bestaande kaart beter maken voor de set waar hij in zit) dan als design (een nieuwe kaart maken omdat de set nog een kaart nodig heeft), en doet me twijfelen of dit echt de bedoeling van de opdracht was...
Niels: cool idee, maar flashback zit niet in deze set en wit/blauw zijn niet typisch kleuren die iets met de graveyard doen, dat past meer bij groen en zwart.
Jiddo: je formulering moet iets anders, want nu kun je ook aura's kopieren... en omdat je de kopie niet cast, triggert die kopie heroic ook al niet.
Thijsknaap: gaaf idee, maar had naar mijn smaak nog wel iets sterker gemogen: 2/2 flying voor 3 mana is prima, zelfs met zo'n goede ability erbij.
Linda: dit soort abilities wordt nagenoeg altijd met een may clausule gedaan, omdat het wel erg suf is als dit het enige enchantment op het battlefield is...
David: hoop werk voor relatief klein voordeel, zeker met Divination en Fate Foretold in dezelfde set. Wel een gaaf idee, complexiteit passend bij uncommon, uitdagend om in een draft uit te proberen, maar voelt te traag en omslachtig voor wat het effect is.
Limly: coole kaart! Je kunt er veel kanten mee op, en pas na het lezen van je toelichting zag ik wat er allemaal mee mogelijk is. Meer diepgang dan ik had verwacht, en zelfs in constructed (met Voice of Resurgence wellicht speelbaar.
Nest: wow, dit is echt alles wat een uncommon aura wil doen! Het is een aura-Lord, heroic enabler, combat trick en geeft scry. Het origineel was in Ravnica niet super sterk omdat aura's niet zo goed waren en er veel removal in de set zat, maar in Theros is deze kaart wel heel erg sterk en doet hij misschien te veel tegelijk voor een uncommon. Complimenten voor het vinden van een zeer geschikte en gefixte reprint.
Erik: het antwoord op Frequent Gestelde Vragen vind je... in de FAQ.
Jan: elegante oplossing, typisch gouden kaart, en speelt in op zowel heroic als inspired. Toch voelt ook deze versie nog heel erg als card disadvantage, zelfs met de looter ability erbij.
Joep: ik zou dit zeker beperken tot combat damage, anders zijn er (omslachtige) manieren om dit te zeer te misbruiken. Ook nu al is deze kaart best eng: beurt 2 Vaporkin, beurt 3 deze erop, en als je tegenstander niet snel een antwoord heeft (flyer, spin of removal), dan kan hij niet meer terugkomen. Maar misschien ben ik te bang voor blauw, dat kan ook
Patrick Saadhoff: ingewikkelde verwoording voor Arrest, maar wel een prima removal in deze kleuren.
Toby: erg creatief, omdat je combat vanuit een compleet andere hoek benadert, maar wel op een typisch blauwe manier. Coole flavor (die is dan wel weer wit), maar de gameplay voelt voornamelijk blauw aan. Lekker loopen met dubbel Stratus Walk FTW!
Sverre: dank aan alle ervaren designers die hebben geholpen je kaart dusdanig te verwoorden dat hij doet wat je overduidelijk in je eerste post bedoelde te doen! Goede fix van het origineel, maar zelfde kanttekening als bij Patrick.
Johannes: niet alleen heel erg sterk omdat er afgezien van de mana geen cap zit op het aantal keer dat je het kunt herhalen (wat nog erger wordt doordat het op instant speed kan), maar zo'n uniek en nieuw mechanic is eigenlijk iets voor een mythic zoals Misthollow Griffin.
Jos: cool idee, narrow maar wel een leuke build around, maar zou zeker niet meer dan moeten kosten.
De eervolle vermeldingen gaan naar Jop, Patrick, Nest en Jan, maar de winst is voor Limly, gefeliciteerd!
Tot donderdag, greetz,
Dustin.
Gefeliciteerd!
@Dustin: self-bounce is weldegelijk ook witte gameplay tegenwoordig. Het begon in Planar Chaos als experiment (Whitemane Lion, commander-favoriet Stonecloaker, etc) en sinds Zendikar (Kor Skyfisher, Narrow Escape) is het permanent deel van wit geworden. Recent hebben we het gezien op Emancipation Angel, de witte ability van Orzhov Charm en Deputy of Acquittals als "we kunnen het allebei en samen nog efficiënter".
ook @Dustin: ben het btw niet eens met je power level judgment deze keer.
Bijvoorbeeld de kaart van thijsknaap, vergelijk die met Sphinx’s Disciple. Dus niet eens dat die sterker had gemogen (sterker nog, ik denk zelfs eerder dat die 1/1 zou moeten zijn)
Ook de kaart van David, is in principe een Divination met buyback 0 die heroic triggert... lijkt me juist veel te sterk, regenovergestelde van klein voordeel XD
De kaart van Q5 is misschien in limited oke maar is in standard INSANE. Divination op instant speed (dus Dissolve open houden) en ook nog eens lifegain erbij?
En de winnende kaart vind ik ook veel te sterk voor een 3 mana uncommon =p
@Limly, gefeliciteerd met jouw mooie, winnende inzending!
morefeedback, nu Toby net gezegd heeft wat ik al wilde zeggen.
@Dustin: 2x target zodat je, mocht je willen, 2 verschillende players kan targetten , ben ik niet vaak tegengekomen, beetje niche kaartje.
en @Limli, gratz
Leuke prijsvraag weer, en thanks voor de comment Dustin. En uiteraard gefeli aan de winnar
Zeker leuke, maar ook zeer lastige prijsvraag! Gefeliciteerd aan de winner!
@toby, morefeedback graag al denk ik dat ik al weet wat je gaat zeggen...
Johannes: mooie kaart maar misschien niet echt geschikt voor de opdracht, zoals Dustin al aangeeft meer iets unieks voor een hogere rarity. Daarnaast mist het heel erg een EtB ability, want nu leest het heel random (stel je voor dat je kaart over 5 jaar gelezen wordt door een speler die nog nooit van heroic gehoord heeft). Waarom heeft jouw kaart niet gewoon "1UW: attach to target creature"? Het hebben van een EtB ability zou helpen. Het niet hebben van flash zou ook helpen om het anders te laten lijken dan een activated ability.
Patrick: door je aanpassing vind ik jouw kaart te blauw en niet wit genoeg meer. Wit (en groen) zijn de heroic kleuren met +1/+1 counters. Nu blijft er iets over dat vooral monoblauw aanvoelt. Daarnaast vind ik je kaart wel veel te veel lijken op Stratus Walk, 2 abilities die hetzelfde zijn? Daarnaast snap ik ook de naam niet meer. Bij het origineel was het het creature dat 'enlightened' werd met een counter en flying. Maar nu pak jij een kaart en krijgt het creature flying. Welke is nu de enlightenment en wat heeft de andere daarmee te maken? Naar mijn mening had je ook de flying moeten veranderen naar iets anders om een kaart te krijgen die 1. Anders genoeg is dan de huidige Ephara’s Enlightenment en 2. Anders is dan Stratus Walk en 3. goed aanvoelt als geheel.
Frque: is het de bedoeling dat de laatste ability met heroic werkt? Zo niet, dan vind ik het een leuke ability! Je kan deze spelen op een creature om heroic te triggeren en dan later alsnog moven naar een creature waar je 'm echt onder wilt hebben. Mijn kritiekpunt zou zijn dat de eerste ability de counter legt op "target creature" ipv "enchanted creature" waarom is dat? Auras horen het creature dat ze enchanten te boosten, niet random andere creatures.
Maar dan heb je weer de vraag waarom je de aura zou willen moven als die op een creature zit met allemaal +1/+1 counters. Ik vind de move-ability goed werken met de saboteur-ability, maar ik vind de counter-ability op je kaart een beetje iffy.
Jos van Schijndel: niet uncommon. En ook hier is de "niet-heroic" bonus te minimaal om zo'n ability te rechtvaardigen. Wat je had kunnen doen was zeggen "exile target spell you control. until your next turn, you may cast it from exile without paying its mana cost and as though it has flash". Dan heeft de ability genoeg bestaansrecht buiten heroic om. Maar nog steeds geen uncommon.